Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:38

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:
Dan ga jij maar even kotsen en laat dit topic achter je liggen.

Tout a fait (inderdaad). +:)+
I rest my case.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:45

pien_2010 schreef:
oomens schreef:
Op zich is het toch ook best vreemd dat we ons ineens enorm betrokken tonen met wat er in Oekraïne gebeurt, terwijl het waarschijnlijk een half kolommetje ergens achterin de krant was geweest als hetzelfde was gebeurd ergens in een zandbak wat verder weg.

Waarom is de oorlog in Oekraïne voor ons zo belangrijk en het waard om er miljarden in te investeren, en is een willekeurige oorlog ergens anders op de wereld niet eens onze aandacht waard? Is dat echt alleen maar omdat ze geografisch en cultureel dichterbij liggen? Of speelt er meer?

Zou het kunnen dat de inzet hier hoger is, namelijk de wereldwijde machtspositie van de VS en bondgenoten enerzijds en Rusland en bondgenoten anderzijds?

Die zandbak een eind verder weg zal niet ons persoonlijke leven gaan raken zoals wel gebeurt met de inval in Oekraïne. Dat IK me zo betrokken voel is:
1. Dat ik vooraf wist dat er een oorlog kwam die de geschiedenis gaat veranderen voor de komende 100 jaar in Europa (dan heb ik het over 31 december, dat ik dat gewoon "wist");
2. Dat ik in januari door had dat het Rusland zou worden die Oekraïne zou binnen vallen (manlief geloofde het toen nog niet);
3. Dat helaas ik gelijk kreeg en Poetin binnenviel en ik had verwacht dat het land volledig onder de voet zou worden gelopen;
4. Dat er opeens een grote leider opstaat , Zelensky, die Oekraïne een gezicht heeft gegeven en de hele wereld SMEEKT, om hulp ;
5. Met de UK voorop kreeg hij deze schoorvoetend en meer en meer;
6. Dat ik me in deze oorlog en geschiedenis van Rusland zeer ben gaan verdiepen, mede dankzij dit topic→ en toen door kreeg hoe de Russische propaganda machine ook mij op het verkeerde been had gezet en hoe Rusland ook in andere landen al jaren en jaren aan het vervelen is;
7. En toen raakte ik er meer en meer bij betrokken. Oekraïne vecht ook voor mijn democratie , voor de waarde en normen van onze democratie en dit soort dictators maken de toekomst onveilig en naar en onverdraagzaam en laat ik nu kinderen en kleinkinderen hebben.
8. Met bewondering kijk ik naar dit dappere volk. Daar kan Afghanistan nog iets van leren die gelijk middels corruptie toen het westen weg ging hun land aan de Taliban gaven. Dus onvergelijkbaar ook dit soort vergelijkingen met oorlog in dat land.

Compris? (Begrepen?)

Helemaal eens met Pien!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:51

Citaat:
Als dat land zou kunnen worden ingenomen door Rusland zónder dat dat ingrijpende gevolgen had voor de machtsverhoudingen in de wereld, geloof me, dan zouden al onze regeringsleiders gewoon wegkijken terwijl een volk wordt uitgemoord, zoals dat ook bij de meeste andere conflicten de gewoonte is.

Zie vetgedrukte, dus je doet of ik iets raars of anders zeg als jij, terwijl ik aangeef dat het gaat om veranderingen in onze geschiedenis, want het gaat dus om de machtsverhoudingen en onze democratische waarden. We zijn het volgens mij gewoon met elkaar eens.

Lukka63 bedankt!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 17:27

pien_2010 schreef:
Zie vetgedrukte, dus je doet of ik iets raars of anders zeg als jij, terwijl ik aangeef dat het gaat om veranderingen in onze geschiedenis, want het gaat dus om de machtsverhoudingen en onze democratische waarden. We zijn het volgens mij gewoon met elkaar eens.

Niet eens die waarden, daar stook je het huis niet mee warm en vul je je bankrekening niet mee.
Puur de vraag: 'wie luistert er nog naar ons als we dit laten gebeuren?'
Waar kunnen we onze macht nog politiek, militair of economisch nog laten gelden als Rusland hiermee weg kan komen?
Wat doet China in de Pacific en in Afrika als we Rusland hier zijn gang laten gaan?

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 17:37

Ook dat. Het is én - en!

Tevens onderschat het social media offensief van beide partijen niet. Dat is nog nooit vertoond.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 19:45

Als het om economisch gewin ging, dan zou je juist veel meer aandacht voor oorlogen in die "zandbak" verwachten. Daar is pas echt geld te verdienen in vergelijking met Oekraïne. Dus nee, het is niet vooral een economisch motief. Oekraïne is onze achtertuin en als Poetin de kans zou krijgen, dan zou hij nog veel verder onze achtertuin inkomen. Dat is de reden voor onze aandacht. Niet een economische, want dan zouden we juist veel geïnteresseerder in die landen in het Midden Oosten moeten zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:09

Karl66 schreef:
Als het om economisch gewin ging, dan zou je juist veel meer aandacht voor oorlogen in die "zandbak" verwachten. Daar is pas echt geld te verdienen in vergelijking met Oekraïne. Dus nee, het is niet vooral een economisch motief. Oekraïne is onze achtertuin en als Poetin de kans zou krijgen, dan zou hij nog veel verder onze achtertuin inkomen. Dat is de reden voor onze aandacht. Niet een economische, want dan zouden we juist veel geïnteresseerder in die landen in het Midden Oosten moeten zijn.

Degene die de graanvoorziening van een groot deel van de ontwikkelingslanden volledig in handen heeft (en naar believen kan afknijpen), die kan daarmee best wel wat invloed uitoefenen.

Overigens was er in zandbak Libië en zandbak Koeweit-Irak (allemaal met olie) behoorlijk wat westerse aandacht en inmenging, en in bijvoorbeeld Jemen of Tigray (waar we nauwelijks iets vandaan halen of aan verdienen) vrijwel niet.

Uiteraard is het ook een probleem dat Rusland in 'onze' achtertuin komt, maar dat geldt eigenlijk alleen voor Europa. Voor de VS is Oekraïne net zoveel achtertuin als de rest van de wereld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 20:32

Heeft er hier iemand nog wat gehoord over het mogenlijk VN ingrijpen in Haiti?
(Nu we het toch over ruzies hebben)

Edit: navo en VN verwisseld
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-10-22 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:34

SkyNews maakt melding van een interne machtsstrijd in het Kremlin.
Poetins positie raakt steeds meer verzwakt.
Er zijn geruchten van geheime gesprekken van de Kremlin elite die bij het westen aandringen op vredesonderhandelen, terwijl Wager leider Prigozin nu openlijk aan de stoelpoeten van Poetin aan het zagen is.
Ruslands dreigende uitspraken over een vuile bom nemen toe.
https://news.sky.com/story/ukraine-late ... s-12541713

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:40

Bron Kyiv Independent

Britse inlichtingendienst: Rusland slaagt er niet in het luchtoverwicht in Oekraïne te handhaven.

Russische troepen kunnen geen adequate luchtsteun verlenen omdat hun aanvalshelikopters te lijden hebben onderde Oekraïense luchtverdediging en hun artilleriemunitie opraakt, zei het Britse ministerie van Defensie.
Het Russische commando neemt "steeds vaker zijn toevlucht tot het uitvoeren van risicovolle aanvalshelikoptermissies als een van de weinige beschikbare opties om troepen in gevechten nauw te ondersteunen", aldus het ministerie.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:46

Karl66 schreef:

En als het over economisch gewin zou gaan dan zouden er geen stemmen opgaan om een Marshallplan te maken om Oekraïne te helpen als de oorlog voorbij is. Vergeet ook niet dat Oekraïne al lange tijd bij de EU zou willen aansluiten. Niet de overheden waren daar tegen maar door Russische propaganda beïnvloedde burgers van o.a. NL.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:48

Sizzle schreef:
Heeft er hier iemand nog wat gehoord over het mogenlijk VN ingrijpen in Haiti?
(Nu we het toch over ruzies hebben)

Edit: navo en VN verwisseld

Nee behalve dat de situatie daar nijpend is verder niks gehoord.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:55

Karl66 schreef:

'Zandbak' is natuurlijk net zo'n woord als 'derde (rangs) wereld'.

En mbt olie ben ik de oorlogen rond Irak nog niet vergeten, de staatsgrepen in Perzië, de merkwaardige politiek tov Saudi-Arabië....
... dus ik snap 'desinteresse' niet zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:59

Zou wat zijn Babootje de interne machtstrijd in het Kremlin. Goed nieuws van de UK inlichtingendienst. Bedankt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:18

pien_2010 schreef:
Zou wat zijn Babootje de interne machtstrijd in het Kremlin. Goed nieuws van de UK inlichtingendienst. Bedankt.

Dat hoop je dan... Als Prigozin aan de macht komt is dat een ramp.
Maar dat Poetin wankelt geloof ik wel

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:23

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Dat klopt. Ik ben nog niet overtuigd vd machtstrijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:27

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

De “kok” oftewel Prigozin zou commentaar op putin’s beslissingen hebben gehad maar hij ontkent dat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:38

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 22:24

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 22:26

Janneke2 schreef:
Karl66 schreef:

'Zandbak' is natuurlijk net zo'n woord als 'derde (rangs) wereld'.

En mbt olie ben ik de oorlogen rond Irak nog niet vergeten, de staatsgrepen in Perzië, de merkwaardige politiek tov Saudi-Arabië....
... dus ik snap 'desinteresse' niet zo.

Vandaar dat ik het ook tussen aanhalingstekens zet als reactie op Oomens bericht over een oorlog in de zandbak.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 22:43

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

De kans dat Prigozhin aan de macht komt is denk ik niet zo groot, net zoals Kadyrov ook aan het `solliciteren`is. Die laatste had vandaag ook weer commentaar op de Russische legerleiding in Ukraìne.
Voorlopig is het interne leger van Putin bijna 10x groter dan delegermacht die nu in Ukraìne vecht. Hij beschikt over zo´n 2,5 miljoen man aan politie en binnenlandse veiligheidsmacht. Ik weet niet of deze onder de FSB leiding vallen of dat de FSB juist een aparte organisatie is binnen die 2,5 miljoen.
Maar ik geloof dat algemeen geldt dat de FSB de machtigste poot in Rusland is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 22:45

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:
De partizanen doen waar ze goed in zijn;

https://twitter.com/pipia_gigi/status/1 ... QfR5Qgckiw

+:)+

Briyansk is historisch een (in negatieve zin) epische plek voor de Russen. Tijdens operatie Barbarossa in juni 1941 verloren de Sovjets 400.000 man en 90% van al hun 1.500 (inferieure) tanks en kanonnen vs 12.000 nazi doden en (uit de blote bol) 108 Duitse tanks…..een maand later werd Maarschalk Pavlov hiervoor geëxecuteerd, hoewel hij er niks aan kon doen.

Het Sovjet leger was destijds Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Wat de rest van de planeet al wist sinds de hilarische nederlagen van de Sovjets in Finland in de Winter War. #Simo Häyhä. In 1957 kreeg hij eerherstel….want toen was Stalin persona non grata en Chroesjtsjov de Big Boss.

L’histoire se repete…….

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 00:11

Ailill schreef:
China blijft toch ook wel gevaarlijk hoor, uit Spaans onderzoek is gebleken dat ze in Europa minstens 36 illegale politiebureaus operationeel hebben en behouden, in Nederland al sins 2018, in A'dam & R'dam, bron o.a. NU/Nos.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... 29c9456a3e

Hierbij de link. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:10

Bron De Telegraaf

Rusland heeft zijn bewering dat Oekraine een vuile bom wil laten ontploffen herhaald tegenover de VN veiligheidsraad. Oekraine heeft waarnemers uitgenodigd op de nucleaire faciliteiten waar ze het zelf nog voor het zeggen hebben, the Eastern Mineral Enrichment Plant in the central Dnipropetrovsk region and the Institute for Nuclear Research in Kyiv. Analisten zeggen dat Oekraine zelf geen enkel belang heeft om een vuile bom op eigen grondgebied te gebruiken.

Rusland is niet van plan de strategisch zo belangrijke stad Cherson op te geven. De Russen hebben zich ingegraven rond Cherson. Dit wordt de zwaarste slag tot nu toe, aldus Oleksiy Arestovych een hoge adviseur van president Zelenski, Via Cherson kan Poetin een landverbinding maken naar de Krim. Daarnaast zou het verlies van Cherson een verdere opmars van Rusland richting de havenstad Odessa ernstig in de weg staan.

Bron Kyiv Independent
Intussen rekruteert Rusland naar verluidt Afghaanse commando's om in Oekraïne te vechten.

Meerdere Afghaanse militaire en veiligheidsbronnen vertelden Foreign Policy dat leden van het Afghaanse National Army Commando Corps zeggen dat ze benaderd worden met aanbiedingen om zich bij het Russische leger aan te sluiten.
Voordat de VS Afghanistan in augustus 2021 aan de Taliban afstonden, besteedden de VS bijna $ 90 miljard aan het bouwen van de Afghaanse nationale defensie- en veiligheidstroepen. De commando's waren getraind door US Navy SEALs en de Britse Special Air Service.
Na de terugtrekking van de VS bleven tussen de 20.000 en 30.000 vrijwillige commando's achter. Een voormalige Afghaanse commando-officier vertelde Foreign Policy dat hij er zeker van is dat het Russische huurlingenleger Wagner Group achter de Russische rekrutering van de speciale troepen van Afghanistan zit.

Ik denk overigens niet dat Oekraine zich daar grote zorgen over zullen maken.

Het ISW meldt dat Russische functionarissen proberen de oorlog in Oekraïne opnieuw op één lijn te brengen met religieuze idealen die toegankelijk zijn voor christenen en moslims.

De experts zeiden dat Russische functionarissen de oorlog in Oekraïne retorisch af proberen te stemmen op religieuze concepten die ogenschijnlijk toegankelijk zijn voor zowel christenen als moslims.
Waarschijnlijk wordt dit gedaan om tegemoet te komen aan religieuze minderheidsgroepen binnen de Russische strijdkrachten.
De adjunct-secretaris van de Russische Veiligheidsraad Alexei Pavlov versterkte de verklaringen van het hoofd van de Tsjetsjeense Republiek, Ramzan Kadyrov op 25 oktober, dat het doel van de oorlog in Oekraïne "volledige desatanisering" zou moeten zijn.
Het bestempelen van de oorlog als religieus maar niet openlijk christelijk is mogelijk een poging om religieuze scheidslijnen te overstijgen en de voortdurende rekrutering van etnische en religieuze minderheden om in Oekraïne te vechten" te rechtvaardigen, aldus het Institute for the Study of War.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:34

Tja, zo wordt iedereen gemanipuleerd. Treurig hoor. Bedankt Babootje.
Ik ben heel druk met wecken vanuit de tuin, dus ben weinig op social media.