pien_2010 schreef:I rest my case.BigOne schreef:Dan ga jij maar even kotsen en laat dit topic achter je liggen.
Tout a fait (inderdaad).
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:oomens schreef:Op zich is het toch ook best vreemd dat we ons ineens enorm betrokken tonen met wat er in Oekraïne gebeurt, terwijl het waarschijnlijk een half kolommetje ergens achterin de krant was geweest als hetzelfde was gebeurd ergens in een zandbak wat verder weg.
Waarom is de oorlog in Oekraïne voor ons zo belangrijk en het waard om er miljarden in te investeren, en is een willekeurige oorlog ergens anders op de wereld niet eens onze aandacht waard? Is dat echt alleen maar omdat ze geografisch en cultureel dichterbij liggen? Of speelt er meer?
Zou het kunnen dat de inzet hier hoger is, namelijk de wereldwijde machtspositie van de VS en bondgenoten enerzijds en Rusland en bondgenoten anderzijds?
Die zandbak een eind verder weg zal niet ons persoonlijke leven gaan raken zoals wel gebeurt met de inval in Oekraïne. Dat IK me zo betrokken voel is:
1. Dat ik vooraf wist dat er een oorlog kwam die de geschiedenis gaat veranderen voor de komende 100 jaar in Europa (dan heb ik het over 31 december, dat ik dat gewoon "wist");
2. Dat ik in januari door had dat het Rusland zou worden die Oekraïne zou binnen vallen (manlief geloofde het toen nog niet);
3. Dat helaas ik gelijk kreeg en Poetin binnenviel en ik had verwacht dat het land volledig onder de voet zou worden gelopen;
4. Dat er opeens een grote leider opstaat , Zelensky, die Oekraïne een gezicht heeft gegeven en de hele wereld SMEEKT, om hulp ;
5. Met de UK voorop kreeg hij deze schoorvoetend en meer en meer;
6. Dat ik me in deze oorlog en geschiedenis van Rusland zeer ben gaan verdiepen, mede dankzij dit topic→ en toen door kreeg hoe de Russische propaganda machine ook mij op het verkeerde been had gezet en hoe Rusland ook in andere landen al jaren en jaren aan het vervelen is;
7. En toen raakte ik er meer en meer bij betrokken. Oekraïne vecht ook voor mijn democratie , voor de waarde en normen van onze democratie en dit soort dictators maken de toekomst onveilig en naar en onverdraagzaam en laat ik nu kinderen en kleinkinderen hebben.
8. Met bewondering kijk ik naar dit dappere volk. Daar kan Afghanistan nog iets van leren die gelijk middels corruptie toen het westen weg ging hun land aan de Taliban gaven. Dus onvergelijkbaar ook dit soort vergelijkingen met oorlog in dat land.
Compris? (Begrepen?)
Citaat:Als dat land zou kunnen worden ingenomen door Rusland zónder dat dat ingrijpende gevolgen had voor de machtsverhoudingen in de wereld, geloof me, dan zouden al onze regeringsleiders gewoon wegkijken terwijl een volk wordt uitgemoord, zoals dat ook bij de meeste andere conflicten de gewoonte is.
pien_2010 schreef:Zie vetgedrukte, dus je doet of ik iets raars of anders zeg als jij, terwijl ik aangeef dat het gaat om veranderingen in onze geschiedenis, want het gaat dus om de machtsverhoudingen en onze democratische waarden. We zijn het volgens mij gewoon met elkaar eens.
Karl66 schreef:Als het om economisch gewin ging, dan zou je juist veel meer aandacht voor oorlogen in die "zandbak" verwachten. Daar is pas echt geld te verdienen in vergelijking met Oekraïne. Dus nee, het is niet vooral een economisch motief. Oekraïne is onze achtertuin en als Poetin de kans zou krijgen, dan zou hij nog veel verder onze achtertuin inkomen. Dat is de reden voor onze aandacht. Niet een economische, want dan zouden we juist veel geïnteresseerder in die landen in het Midden Oosten moeten zijn.
Karl66 schreef:Als het om economisch gewin ging, dan zou je juist veel meer aandacht voor oorlogen in die "zandbak" verwachten. Daar is pas echt geld te verdienen in vergelijking met Oekraïne. Dus nee, het is niet vooral een economisch motief. Oekraïne is onze achtertuin en als Poetin de kans zou krijgen, dan zou hij nog veel verder onze achtertuin inkomen. Dat is de reden voor onze aandacht. Niet een economische, want dan zouden we juist veel geïnteresseerder in die landen in het Midden Oosten moeten zijn.
Babootje schreef:pien_2010 schreef:Zou wat zijn Babootje de interne machtstrijd in het Kremlin. Goed nieuws van de UK inlichtingendienst. Bedankt.
Dat hoop je dan... Als Prigozin aan de macht komt is dat een ramp.
Maar dat Poetin wankelt geloof ik wel
Babootje schreef:pien_2010 schreef:Zou wat zijn Babootje de interne machtstrijd in het Kremlin. Goed nieuws van de UK inlichtingendienst. Bedankt.
Janneke2 schreef:Karl66 schreef:Als het om economisch gewin ging, dan zou je juist veel meer aandacht voor oorlogen in die "zandbak" verwachten. Daar is pas echt geld te verdienen in vergelijking met Oekraïne. Dus nee, het is niet vooral een economisch motief. Oekraïne is onze achtertuin en als Poetin de kans zou krijgen, dan zou hij nog veel verder onze achtertuin inkomen. Dat is de reden voor onze aandacht. Niet een economische, want dan zouden we juist veel geïnteresseerder in die landen in het Midden Oosten moeten zijn.
'Zandbak' is natuurlijk net zo'n woord als 'derde (rangs) wereld'.
En mbt olie ben ik de oorlogen rond Irak nog niet vergeten, de staatsgrepen in Perzië, de merkwaardige politiek tov Saudi-Arabië....
... dus ik snap 'desinteresse' niet zo.
pien_2010 schreef:BigOne schreef:
Ailill schreef:China blijft toch ook wel gevaarlijk hoor, uit Spaans onderzoek is gebleken dat ze in Europa minstens 36 illegale politiebureaus operationeel hebben en behouden, in Nederland al sins 2018, in A'dam & R'dam, bron o.a. NU/Nos.