Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:12

Sinds wanneer bepalen peilingen de samenstelling van de 2e kamer. We hebben een volksvertegenwoordiging gekozen en op basis van die keuzes wordt een regering gevormd. En na de regeerperiode worden de partijen die de regering gevormd hebben, al dan niet, afgerekend op hun prestaties. Tot nu toe is de VVD en Rutte nog steeds niet afgerekend op hun prestaties. Vind ik dat jammer, ja dat vind ik jammer, maar ik accepteer dat een groot deel van Nederland anders gekozen heeft.

En wat de PVV betreft, die zitten gewoon netjes in het parlement, want dat is waar je voor kiest. En als de rest van Nederland zegt dat ze niet met die partij samen in een regering wil zitten, dan is dat het goed recht van de rest van Nederland. Maar de PVV zit nog steeds in het parlement, want dat is waar we voor kiezen en niet voor een regering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:57

Ik vind niet dat partijen andere partijen mogen uitsluiten, wat is dan het nut van democratie? Imo zouden ze gewoon moeten gaan samenwerken met elkaar, de grootste partijen. Ze worden niet voor niets gekozen en door andere partijen uit te sluiten zijn ze gewoon aan het manipuleren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:02

Maar dat is in de praktijk vrij ingewikkeld natuurlijk, "gewoon" de grootste samen laten werken. Als een extreem linkse en een extreem rechtse partij beide de grootsten worden en samen zouden moeten regeren krijg je niks meer gedaan.

In principe is het vaak zo dat de grootste partij en/of de partij die het hardst gegroeid is wel in de coalitie komt. Maar als alle andere grote partijen er haaks bovenop staan schiet dat niet op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:03

Even wat anders, het onderzoek naar de mondkapjes affaire heeft de overheid ook weer 6 miljoen gekost.
6 miljoen!! :oo

Overheid laat zich lekker naaien zeg!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:08

veneri schreef:
Sinds wanneer worst er geluisterd naar de verkiezingsuitkomst? Weet nog dat pvv de op een na grootste was maar niet mee mocht doen.....

De laatste keer dat ze wél mee mochten doen was geen succes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:10

Ja hoe zoiets als een onderzoek naar die mondkapjesdeal 6 miljoen euro kan kosten is mij ook een raadsel.
Alsof er gewoon nóg meer geld verdeeld wordt onder de mede rijken in het Haagse.
Sowieso vliegen de miljarden ons om de oren de laatste tijd. Miljard is het nieuwe miljoen ofzo?
Enorme bedragen, waar komt het toch allemaal vandaan.
Gister was er nog weer spoedoverleg over de energieprijs geloof ik.
Ben erg benieuwd naar de inhoud van de troonrede op Prinsjesdag.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:12

Elisa2 schreef:
Ik vind niet dat partijen andere partijen mogen uitsluiten, wat is dan het nut van democratie? Imo zouden ze gewoon moeten gaan samenwerken met elkaar, de grootste partijen. Ze worden niet voor niets gekozen en door andere partijen uit te sluiten zijn ze gewoon aan het manipuleren.

Dat 'moeten gaan samenwerken' is lastig als de PVV geen consessies wil doen.
Volgens mij was dat de laatste keer het probleem, en omdat de PVV dat niet wil hebben andere partijen hen nu uitgesloten, als ik me niet vergis.

Dus het is ook wel een beetje PVV's eigen schuld. Volgens mij vinden ze het ook prima, kunnen ze lekker roepen van de zijlijn maar hoeven ze geen verantwoordelijkheid te dragen of te bewijzen wat ze roepen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 09:27

Popstra schreef:
Even wat anders, het onderzoek naar de mondkapjes affaire heeft de overheid ook weer 6 miljoen gekost.

Ja totale waanzin!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:50

Marigold schreef:
Ja hoe zoiets als een onderzoek naar die mondkapjesdeal 6 miljoen euro kan kosten is mij ook een raadsel.
Alsof er gewoon nóg meer geld verdeeld wordt onder de mede rijken in het Haagse.
Sowieso vliegen de miljarden ons om de oren de laatste tijd. Miljard is het nieuwe miljoen ofzo?

Komt vooral uit de zak van de belasting betalers.
Maar het feit zij zoveel kunnen uitgeven is voor mij een teken ze meer dan genoeg hebben!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:11

Marigold schreef:

Door de gestegen prijzen neemt de hap BTW ook toe dus stroomt er meer geld de schatkist in.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:14

Elisa2 schreef:

Zo werkt de politiek en de democratie in Nederland niet. Wij kiezen geen regering, we kiezen een parlement. En elke partij, met voldoende stemmen, inclusief de PVV mag gewoon zijn zetels in het parlement innemen en het volk vertegenwoordigen. Daar is waar we voor kiezen en niet voor een regering.

Omdat we in Nederland een meer partijenstelsel hebben, hebben we normaal gesproken nooit een partij in het parlement zitten, die in zijn eentje een meerderheid heeft. Om een meerderheid te krijgen, moeten er dus verschillende partijen gaan samenwerken. Om te kunnen samenwerken moeten de programma's voldoende aanknopingspunten geven voor een vruchtbare samenwerking. Dat heeft niks met de grootte van een partij te maken, op basis van grootte kan je namelijk regeerakkoord schrijven.

Het aantal stemmen bepaalt het aantal zetels in de tweede kamer en dus hoeveel invloed je daar kan uitoefenen namens je kiezers. En de mogelijkheid om samen te werken bepaalt of partijen in een regering terecht komen.

Het idee dat de tweede of zelfs de grootste partij in de regering hoort te zitten is niet gebaseerd op onze democratische staatsinrichting en klopt dus niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:35

De PVV heeft, toen ze voor het eerst echt mee wilde doen met regeren, een hoop stemmers getrokken destijds met de boodschap "de pensioenleeftijd blijft op 65 jaar!". De regeringsonderhandelingen beginnen, en binnen 10 minuten ging Wilders akkoord met het verhogen van de pensioenleeftijd! Tot zover het "luisteren naar het volk" door de PVV wat mij betreft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:36

En om mee te regeren moet je consessies doen en dat is nou net iets waar de pvv niet zo goed in is.

En hoe democratisch is de pvv zelf.... Probeer eens lid te worden en de lijsttrekker te kiezen :+. Een partij die zelf in beginsel niet democratisch is jankt over uitsluiting dat blijft bijzonder

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:56

Citaat:
om mee te regeren moet je consessies doen en dat is nou net iets waar de pvv niet zo goed in is.
Citaat:
en binnen 10 minuten ging Wilders akkoord met het verhogen

Doet ie nou wel of geen concessies? :+

Overigens, ik vind het lastig om te zeggen dat ie er alleen voor zichzelf of eigen gewin zit, mij lijkt dat leven met beveiliging niet leuk.. er moet toch wat beters te doen zijn?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:34

30.000 betalen aan de toeslagen ouders..lastig, lastig.
Miljarden per keer overmaken voor buitenlandse doeleinden..in een dag geregeld!

Het is gewoon steeds duidelijker dat het niet ligt aan niet kunnen in Den Haag, maar aan niet willen.
Wat zij belangrijk vinden is zo geregeld, wat het volk wil is kennelijk niet belangrijk en is moeilijk en lastig.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:40

Citaat:

Is gewoon van ons belastinggeld hoor en het boeit ze helemaal niets dat een onderzoekje dat kost :r

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:45

Aan onderzoeken verdienen veel oud- ministers heel erg veel geld. :D

En aan 'adviesbureau's' nog veel en veel meer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:53

Cer schreef:
Citaat:
om mee te regeren moet je consessies doen en dat is nou net iets waar de pvv niet zo goed in is.
Citaat:
en binnen 10 minuten ging Wilders akkoord met het verhogen

Doet ie nou wel of geen concessies? :+

Overigens, ik vind het lastig om te zeggen dat ie er alleen voor zichzelf of eigen gewin zit, mij lijkt dat leven met beveiliging niet leuk.. er moet toch wat beters te doen zijn?

Dat dacht ik ook Cer, deze concessie was er binnen no time doorheen :D . En hoe sneu ik zijn leven ook vind met al die beveiliging, vraag ik me af wat telkens weer profeet Mohammed cartoon wedstrijden willen organiseren bijdraagt aan de problemen in Nederland.

Wilders vind ik een briljant debater, maar zijn focus zou ergens anders moeten liggen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:04

Zo werkt de politiek en de democratie in Nederland niet. Wij kiezen geen regering, we kiezen een parlement. En elke partij, met voldoende stemmen, inclusief de PVV mag gewoon zijn zetels in het parlement innemen en het volk vertegenwoordigen. Daar is waar we voor kiezen en niet voor een regering.

Klopt wat je zegt.
Kijken we naar de aantallen linkse en rechtse vertegenwoordigers kom je tot een stand van (links 64) - (rechts 87)
Alleen is daar in coalitieakkoord weinig van terug te zien en lijkt het erop dat D66 weinig tot geen concessie heeft hoeven doen. En de VVD dit heeft geaccepteerd omdat ze, door eerdere uitsluiting van partijen, geen andere meerderheidsregering konden vormen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:05

Sunnda schreef:
30.000 betalen aan de toeslagen ouders..lastig, lastig.
Miljarden per keer overmaken voor buitenlandse doeleinden..in een dag geregeld!

Het is gewoon steeds duidelijker dat het niet ligt aan niet kunnen in Den Haag, maar aan niet willen.
Wat zij belangrijk vinden is zo geregeld, wat het volk wil is kennelijk niet belangrijk en is moeilijk en lastig.

Nou inderdaad en ze smijten maar met geld vullen het ene gat op met het andere, geen wonder dat alle prijzen zo omhoog zijn gegaan. Het lijkt ook geheel aan een langere termijn visie te ontbreken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:07

Vind het vooral erg we gewoon in de zeik genomen worden door Den Haag! Dat blijkt wel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:12

cjb schreef:

Klopt wat je zegt.
Kijken we naar de aantallen linkse en rechtse vertegenwoordigers kom je tot een stand van (links 64) - (rechts 87)
Alleen is daar in coalitieakkoord weinig van terug te zien en lijkt het erop dat D66 weinig tot geen concessie heeft hoeven doen. En de VVD dit heeft geaccepteerd omdat ze, door eerdere uitsluiting van partijen, geen andere meerderheidsregering konden vormen
.

Precies en DAT is hoe het irl werkt, partijen willen macht en doen er van alles aan om dat te bereiken. En een partij van tevoren uitsluiten maakt dat alleen maar makkelijker. Sterker nog, spreek het onderling af en je haalt zo een hele partij naar beneden. Waardoor je je eigen macht weer vergroot. Het is een vies psychologisch spelletje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:19

Elisa2 schreef:
Nou inderdaad en ze smijten maar met geld vullen het ene gat op met het andere, geen wonder dat alle prijzen zo omhoog zijn gegaan. Het lijkt ook geheel aan een langere termijn visie te ontbreken.

Dit verband ontgaat me een beetje?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:36

Nou ze verlagen de belastingtarieven niet, die komen bovenop de hogere prijzen. Btw blijft in veel gevallen 21% terwijl dat ook naar 9 of 6% zou kunnen gaan.

Nu willen ze bijv het minimumloon zo verhogen maar dat moet allemaal betaald worden door werkgevers, die dat vaak helemaal niet kunnen. Er vallen al veel bedrijven om door de torenhoge gasrekeningen..als ze dat doorzetten voorzie ik over een paar jaar weer een hoge werkeloosheid.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -belasting
Dit artikel geeft aan wat het kabinet allemaal zou kunnen doen maar vaak niet willen doen, terwijl ik denk dat sommige oplossingen veel beter zouden zijn voor de langere termijn ipv wat ze nu doen, het ene gat met het andere dichtgooien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:01

Maar dat is altijd zo? Geld groeit niet aan een boom. Als de regering het betaald moet het terugkomen via belastingen, als de werkgever het betaald moet die dat ook terugverdienen. Dat is ook het risico van dit soort situaties en hoe economie werkt...