Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thioro

Berichten: 4154
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:20

Probleem met die elektrische auto's ook is dat het netwerk helemaal nog niet voldoende uitgebouwd is.
Niet iedereen kan thuis laden en elektriciteit is niet gratis en zal komende tijd ook niet minder duur worden.
Dus op het platteland waar je 12km moet rijden om een brood te kopen, er geen ov is, geen laadpalen en je voor letterlijk ongeveer élke verplaatsing de auto nodig hebt, daar is ev nog steeds geen optie.

En waar moet al die elektriciteit vandaan komen? Het is nu al dusdanig krap dat we niet zonder de kerncentrales kunnen, wilden we nochtans ook eerst vanaf. En een beetje storm of wat langer koud weer en het netwerk gaat plat.

Misschien is het de toekomst maar persoonlijk vind ik 2035 kort dag om een merendeel aan de ev te krijgen.

Wel een keer gezien dat ze ook pogingen doen met asfalt/zonnepanelen combinatie, dat je auto oplaad terwijl je op die weg rijd zeg maar. Of auto's met zonnepanelen op het dak. Dat zijn misschien nog interessante opties.

Soit, voorlopig zit ik in een gelijkaardige nichegroep als bvb Germie. Ik sleep materiaal mee, rijd 50k per jaar, het ding moet kunnen trekken en ik woon op het platteland. Geen ev die kan voldoen dus voorlopig blijf ik diesel rijden. Hoop deze auto niet al te snel op te rijden maar stel dat 400k 'op' is, dan is hij binnen een jaar of 5 op. Zijn we 2027, heb dan nog steeds dezelfde noden qua auto dus tenzij de ontwikkeling razendsnel gaat de komende 5 jaar, nog steeds een ice auto nodig. Die houdt het dan ook weer 5 jaar vol. En dan zou ik op ev moeten overstappen, of ergens een oude ice opsnorren.
10 jaar lijkt me echt kort om ev volledig te democratiseren. Zèker als ze daar bvb ook de professionele transportsector bij willen rekenen.

We gaan het zien.

IMANDRA

Berichten: 10331
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:22

Jullie realiseren je dat zowel elektriciteitsnet als de hoeveelheid groene energie (= goedkoper) beter en groter worden in de toekomst? Dat Nederland nu nog niet geschikt is om iedereen een EV te laten rijden, wil niet zeggen dat dat zich de komende jaren niet verder gaat ontwikkelen?

Loretta
Berichten: 9930
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:23

elnienjo schreef:
Loretta schreef:
Het prijskaartje van de elektrische auto blijft nog lang een probleem.

https://autobahn.eu/artikel/476856/elek ... el-duurder

Ik hoop vlak voor de overgang naar elektrische auto's nog een jonge tweedehands benzine-auto te kunnen aanschaffen.


Reken er maar op dat de overheid er tegen die tijd voor zorgt dat benzine ontzettend duur wordt en dat je met een benzine auto geen stad of dorp meer in komt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:24

Ipv alles gelaten te slikken zouden Nederlanders het hele land ns een paar dagen plat moeten leggen. Miljarden en miljarden strooit de overheid rond aan buitenlandse zaken maar de gewone burger kunnen ze niet ver genoeg uitmelken.

Pandora2
Berichten: 20417
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:27

Ruim 70% van het kobalt nodig voor o.a. die elektrische voertuigen komt uit Congo.
Ik zag laatst een reportage over de ontginning... dag milieunormen, dag mensenrechten, hello uitbuiting en bijzonder slechte werkomstandigheden :x

Alles kan en alles mag, enkel omdat de westerse landen toch maar hun doelstellingen van de Green Deal zouden halen. Hoezo is de klimaatopwarming een globaal probleem ? :+
Schaamteloos weer dit.

Thioro

Berichten: 4154
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:30

Weet niet hoe het in Nederland zit maar hier staan ze met spandoeken te protesteren elke keer er ergens een zonnepaneelveld of windmolenpark gebouwd zal worden. Tot processen aan toe en dan worden die windmolens weer afgebroken want ze verstoren het uitzicht van het pittoreske dorpje.

En zelfs als er geen protesten waren en we massaal overal windmolens en zonnepanelen bouwen, zèlfs dan is het nu al bekend dat het niet voldoende zal zijn voor ons huidige elektriciteitsverbruik, laat staan als dat verbruik nog toe neemt.
Blijven we gewoon nog langer de kerncentrales openhouden, die gaan eeuwig mee. Zolang er geen ongelukken gebeuren of gekken op verkeerde knopjes drukken.

10 jaar is te kort om volledig of zelfs maar grotendeels over te schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:32

IMANDRA schreef:
Jullie realiseren je dat zowel elektriciteitsnet als de hoeveelheid groene energie (= goedkoper) beter en groter worden in de toekomst?

Groener wel, beter waarschijnlijk niet. Want groene energie is niet erg constant, dus zonder opslag op grote schaal gaan we van overschot (zonnige winderige dag) naar tekort (geen wind, nauwelijks zon).

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:32

Die windmolens verzieken idd de horizon. Was op vakantie in Oostenrijk en wat 'n verademing dat daar geen windmolens zijn! In Duitsland trouwens veel zonnepanelen op weilanden gezien, ook een toxische treurnis, maar dat zie je alleen als je er vlakbij bent, die windmolens zijn van grote afstand al lelijk.

Loretta
Berichten: 9930
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:33

IMANDRA schreef:
Jullie realiseren je dat zowel elektriciteitsnet als de hoeveelheid groene energie (= goedkoper) beter en groter worden in de toekomst? Dat Nederland nu nog niet geschikt is om iedereen een EV te laten rijden, wil niet zeggen dat dat zich de komende jaren niet verder gaat ontwikkelen?


Technisch zou er misschien heel wat mogelijk zijn. Maar met incapabele bestuurders zitten we nu al aan het maximum van het stroomnet in sommige delen van het land. En het uitbreiden van de capaciteit gaat ook nog jaren duren.

https://www.nu.nl/economie/6205401/hoog ... ijven.html

Een probleem dat iedereen met een beetje gezond verstand al jaren aan zag komen. Maar dezelfde overheid gaat gewoon door met het door de strot duwen van elektrisch vervoer terwijl er voorlopig niets gedaan wordt aan de capaciteit.

OleJon
Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:34

IMANDRA schreef:
Jullie realiseren je dat zowel elektriciteitsnet als de hoeveelheid groene energie (= goedkoper) beter en groter worden in de toekomst? Dat Nederland nu nog niet geschikt is om iedereen een EV te laten rijden, wil niet zeggen dat dat zich de komende jaren niet verder gaat ontwikkelen?


Goedkoper word? Het is nu al duurder geworden, terwijl er nog nooit zoveel stroom is geweest. Dmv windmolens en zonnepanelen.
Het aanbod van stroom is nog nooit zo groot geweest, en is nu het duurst? Erg logisch

Marije_jiplover

Berichten: 26364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:34

Afhankelijk van je energiecontract is het nu op sommige momenten gratis of krijg je zelfs geld toe wanneer je electriciteit gebruikt.

OleJon
Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:37

En betreft recycling van de accu's,ik werk al meer dan 20 jaar met elektrische heftrucks, die accu's die niet meer goed zijn. Worden meestal in een hoekje gedrukt waar ze jaren blijven staan,ivm geen goede plek om te recyclen of het afvoeren kost een kapitaal

OleJon
Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:39

elnienjo schreef:
Die windmolens verzieken idd de horizon. Was op vakantie in Oostenrijk en wat 'n verademing dat daar geen windmolens zijn! In Duitsland trouwens veel zonnepanelen op weilanden gezien, ook een toxische treurnis, maar dat zie je alleen als je er vlakbij bent, die windmolens zijn van grote afstand al lelijk.


Inderdaad verschrikkelijk, zonnepanelen op daken oke. Maar op grond verschrikkelijk. Hier in de buurt hebben ze zelfs in een natuurgebied midden in het water een eiland met panelen, nog weinig naatuurlijks aan

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:28

OleJon schreef:
En betreft recycling van de accu's,ik werk al meer dan 20 jaar met elektrische heftrucks, die accu's die niet meer goed zijn. Worden meestal in een hoekje gedrukt waar ze jaren blijven staan,ivm geen goede plek om te recyclen of het afvoeren kost een kapitaal


Dat is afhankelijk van het contract. Bij sommigen krijg je betááld voor je oude accu. :+ ;) :+

Kijk, dingen eveolueren en sommige nieuwe accus hebben een waarde aan grondstoffen. In de toekomst gaat dat door hogere waarde daarvan en wellicht goedkoper hergebruiken een ecomische rendabele cyclus worden.
Dat ís echter nog niet zo en alleen ´waarschijnlijk´ in de kristallen bol.

Idem andere, minder schaarse materialen. Op dít moment is zijn de grondstoffen zeer beperkt beschikbaar en voor een groot deel mensonterend gewonnen. Wederom geen realistisch uitzicht op verbetering op afzienbare termijn.

De huidige EV technolgie is het volgende milieuprobleem. Net als de kerncentrales en het plastic. Maar ja, hoe lang is dát ontkent. Toen ik nog met korte broek naar de basisschool liep en Sir David Attenborough nog in zwart/wit, was dat al een bekend feit.

Voelgoed over een EV? Creperen kinderen voor in Kongo bijvoorbeeld. Er bestaat de term ´conflict-diamant´. Welnu EVs zijn conflict-voertuigen. Allemaal. Het is nl. onmogelijk om de in die éne autobatterij gebruikte grondstoffen te onderscheiden op herkomst.
Dat blijft ook in de toekomst met hergebruik zo uiteraard.
Herinnert iemand zich de zielige zeehondjes voor bont nog? Het met verf bespuiten van elke bontjas?
Jep conflict-voertuigen...

OleJon
Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:32

elnienjo schreef:
Ipv alles gelaten te slikken zouden Nederlanders het hele land ns een paar dagen plat moeten leggen. Miljarden en miljarden strooit de overheid rond aan buitenlandse zaken maar de gewone burger kunnen ze niet ver genoeg uitmelken.


Inderdaad

tamary

Berichten: 30277
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:53

Thioro schreef:
Probleem met die elektrische auto's ook is dat het netwerk helemaal nog niet voldoende uitgebouwd is.
Niet iedereen kan thuis laden en elektriciteit is niet gratis en zal komende tijd ook niet minder duur worden.
Dus op het platteland waar je 12km moet rijden om een brood te kopen, er geen ov is, geen laadpalen en je voor letterlijk ongeveer élke verplaatsing de auto nodig hebt, daar is ev nog steeds geen optie.

En waar moet al die elektriciteit vandaan komen? Het is nu al dusdanig krap dat we niet zonder de kerncentrales kunnen, wilden we nochtans ook eerst vanaf. En een beetje storm of wat langer koud weer en het netwerk gaat plat.

Misschien is het de toekomst maar persoonlijk vind ik 2035 kort dag om een merendeel aan de ev te krijgen.

Wel een keer gezien dat ze ook pogingen doen met asfalt/zonnepanelen combinatie, dat je auto oplaad terwijl je op die weg rijd zeg maar. Of auto's met zonnepanelen op het dak. Dat zijn misschien nog interessante opties.

Soit, voorlopig zit ik in een gelijkaardige nichegroep als bvb Germie. Ik sleep materiaal mee, rijd 50k per jaar, het ding moet kunnen trekken en ik woon op het platteland. Geen ev die kan voldoen dus voorlopig blijf ik diesel rijden. Hoop deze auto niet al te snel op te rijden maar stel dat 400k 'op' is, dan is hij binnen een jaar of 5 op. Zijn we 2027, heb dan nog steeds dezelfde noden qua auto dus tenzij de ontwikkeling razendsnel gaat de komende 5 jaar, nog steeds een ice auto nodig. Die houdt het dan ook weer 5 jaar vol. En dan zou ik op ev moeten overstappen, of ergens een oude ice opsnorren.
10 jaar lijkt me echt kort om ev volledig te democratiseren. Zèker als ze daar bvb ook de professionele transportsector bij willen rekenen.

We gaan het zien.

"Solarroadways" zijn mislukt. Waren heel rap stuk (iets met gewicht en eisen materialen qua opwekking gingen niet samen). En nog een heel lastig punt : als er een auto op rijdt, vangt de weg geen zon, afhankelijk van hoe de panelen gekoppeld zijn aan elkaar en de omvormer geven ze stroom af gebaseerd op het paneel dat het minste! levert. Alles waar wat op staat, vies is, in de schaduw ligt, ... zorgt dus voor lage tot geen opbrengst in die + X panelen.

Verder vreet recycling heel veel stroom/energie en is energie niet te recyclen. Hoeveel km2 verschillende vormen van energie zoals wind en zon nodig hebben is al berekend. Simpelweg : veel meer dan het bijbehorende westerse land groot is. Dan maar in de woestijn/Sahara gaan opwekken heeft weer zijn eigen problemen als transport, hitte kost ook opwekkingscapaciteit, zand (overal), verandering van het microklimaat, forse en onhelstelbare schade aan het lokale ecosysteem, ... En dan laten we de hele grote vraag of er wel genoeg grondstoffen zijn om dit alles te doen (+ schade van mijnbouw) al liggen.

Overheid heeft meer interesse in vriendjes blijven met het bedrijfsleven (en dat terwijl de 100 grootste vervuilers sluiten zo'n 70% van de wereldwijde! uitstoot zou schelen) en niet met het dus plukken van in elk geval laaghangend fruit daar. Echter wel de consument schuld aan praten voor uitstoot waar die grotendeels ernstig weinig aan kan doen en ook nog eens geen nuttige stappen zetten als lage prijzen voor goed OV, zodat er een alternatief is voor in elk geval veel stadsverkeer.

IMANDRA

Berichten: 10331
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:59

HC dan heb je het over conflict-elektronica, want in vrijwel alle elektronica zit gewoon kobalt (de meest besproken problematische stof in accu's). Of is het nú ineens een probleem terwijl het ook gewoon in je laptop en smartphone al jaren zit? Kobalt zit ook in ICE motoren en wordt ook gebruikt om diesel te katalyseren. Dus eh... auto's zijn gewoon problematisch in. Niet alleen EV's. Maar zoal al eerder hier is gedeeld, Tesla zet al in op kobalt-vrije accu's en ze worden dus volop doorontwikkeld. Idem met de beperkte voorraad lithium: ze zijn op zoek naar andere verbindingen. Dus er is hoop voor de toekomst, ook wat betreft de mijnen en schaarsheid.

Loretta
Berichten: 9930
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:29

IMANDRA schreef:
HC dan heb je het over conflict-elektronica, want in vrijwel alle elektronica zit gewoon kobalt (de meest besproken problematische stof in accu's). Of is het nú ineens een probleem terwijl het ook gewoon in je laptop en smartphone al jaren zit? Kobalt zit ook in ICE motoren en wordt ook gebruikt om diesel te katalyseren. Dus eh... auto's zijn gewoon problematisch in. Niet alleen EV's. Maar zoal al eerder hier is gedeeld, Tesla zet al in op kobalt-vrije accu's en ze worden dus volop doorontwikkeld. Idem met de beperkte voorraad lithium: ze zijn op zoek naar andere verbindingen. Dus er is hoop voor de toekomst, ook wat betreft de mijnen en schaarsheid.


Toch blijft het opmerkelijk dat niemand zich drukt maakt om de kimderslavernij Congo. Feitelijk is het gewoon hypocriet te noemen.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:56

Ineke2 schreef:
GamblersCup schreef:
Ga je echt die 3 jaar braaf zitten afwachten? Ik had 5 minuten na het bericht dat de zaak gesloten gaat worden al de pc aangeslingerd op zoek naar een nieuwe baan. Juist nu worden er zoveel banen aangeboden, met goede betaling. Je weet niet hoe de situatie over 3 jaar is.

Hier ga ik wel in mee. Nu al op zoek gaan had ik zeker gedaan. Je hebt 1 ruim de tijd om iets te vinden wat je helemaal geweldig vindt, 2 er is heel veel aanbod en 3 je zit in een top onderhandelingspositie.



Met 22j dienst ga ik nog een mooie ontslagpremie krijgen + sluitingspremie en nog motivatiepremies. Lees een dikke 30 000 euro netto. Ja daar wacht ik wel op. En bovendien was er gisteren in het nieuws dat in Nederland een bouwstop is voor nieuwe bedrijven in Brabant en Limburg. Plan was om de nieuwe fabriek in Roosendaal te bouwen. Het krijgt nog een dikke,staart volgens mij wie weet komt de fabriek nog wel in onze regio te staan uiteindelijk.

Want de bouwgrond was nog niet gekocht. Aangezien het een beurs genoteerd bedrijf is. Allemaal heel spannend. In onze regio staan 22000 vacatures open zo snel zijn die niet ingevuld eerst maar eens horen met wat men over de brug gaat komen voor we bruggen opblazen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:24

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
HC dan heb je het over conflict-elektronica, want in vrijwel alle elektronica zit gewoon kobalt (de meest besproken problematische stof in accu's). Of is het nú ineens een probleem terwijl het ook gewoon in je laptop en smartphone al jaren zit? Kobalt zit ook in ICE motoren en wordt ook gebruikt om diesel te katalyseren. Dus eh... auto's zijn gewoon problematisch in. Niet alleen EV's. Maar zoal al eerder hier is gedeeld, Tesla zet al in op kobalt-vrije accu's en ze worden dus volop doorontwikkeld. Idem met de beperkte voorraad lithium: ze zijn op zoek naar andere verbindingen. Dus er is hoop voor de toekomst, ook wat betreft de mijnen en schaarsheid.


Toch blijft het opmerkelijk dat niemand zich drukt maakt om de kimderslavernij Congo. Feitelijk is het gewoon hypocriet te noemen.



Ik minimaliseer het ´consumeren´ van electronica. Van mobiel, huishoudelijke apparatuur tot laptop. Koop meestal gerenoveerd, laat het updaten in het dorp. Zoonlief repareert/opwaardeert ook zelf.
Sinds de 1ste in de jaren negentig nu de 3e nieuw aangeschafte mobiel.
Aardig wat ´antiek´ huishoudelijke apparatuur zonder electronica. Repareer op een uitzondering na alles zelf.
Verschillende oudere fietsen, geen elektrieke ook al is hier in de (echtye!) bergen álles omhoog/omlaag .
Enneh over oudere voertuigen had ik het al.
Betaal zelfs contant uit principe :D _O-

Beetje nadenken over in de consumptie-maatschappij meegaan is véél beter voor milieu en energieverbruik dan het meehollen naar met discutibele energiebronnen opgewekte electriciteit en vervuilende exploitaties voor grondstoffen.

Komt nu een hittegolf met maxima van 43 graden. Dus pet op, overóvermaat lichte kleding, met sarong commando op een handdoek in de cabrio want ik heb de airco er bewust uitgehaald {:}
Málaga vriendin klaagt nú al over de komende warmte want de airco in haar oude kever is kapot. Ramen open net als vroegah is ze niet meer gewend.
En dát is ons probleem. En daarom zijn moderne autos dubbel zo zwaar als ze zouden kunnen zijn. Hebben daardoor sterkere motoren. Minder zuinig dan ze zouden kunnen zijn. Meer rubberdeeltjes. Etcetera. En EVs zijn nóg veel zwaarder :roll: Alsof dat niet meer energie kost, alsof die energie niet opgewekt wordt door ???? Alsof dat niet veel meer grondstoffen vraagt. Alsof dat geen vervuilende exploitatie van de aarde en mensen is.

Doe gewoon eens een stapje terug. Minder is heel goed mogelijk meer. Kwali-tijd komt niet van electriciteit :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:02

elnienjo schreef:
Ipv alles gelaten te slikken zouden Nederlanders het hele land ns een paar dagen plat moeten leggen. Miljarden en miljarden strooit de overheid rond aan buitenlandse zaken maar de gewone burger kunnen ze niet ver genoeg uitmelken.

En wat is jouw bijdrage ook al weer voor de Nederlanders?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:24

Vanmorgen perfect voorbeeld van ´groener´ denken.
Heb grote lading hooi liggen. Moet onder dak. Kan dat niet meer zelf |(
Loonwerkersbedrijf wil het met de tractor doen.
Ik wil dat door een paar mennekes met de hand laten doen.
´Ja maar dat is meer werk!´
Precies :)*
Kost me íets meer doch dat gaat niet naar machine-/brandstofkosten, vervuild minder en is meer werk dus meer inkomsten voor meer individuen.

IMANDRA

Berichten: 10331
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:49

Maar HC, waarom kan het niet én én?
EV's zijn een betere keuze dan benzineauto's. Dus laten we vooral stap voor stap overgaan naar EV's (maar nog 'goede' benzineauto's met een gemiddelde uitstoot kunnen imo prima worden opgereden). Voorkomen dat er nieuwe benzineauto's op de weg komen dmv. regelgeving. Zorgen voor verbetering van het energienet voor EV's.

Tegelijkertijd zitten we inderdaad in een consumptiemaatschappij en zou het slim zijn dat iedereen daar eens over nadenkt. Dus idd de oplossingen die jij noemt. Echter zullen auto's wel blijven -al hoop ik dat het minder wordt en ze minder nodig zijn, dus meer deelauto's, meer thuiswerken etcetera-, dus voor die auto's die nog nodig zijn kunnen we toegaan naar EV's. Ik en mijn vriend begonnen met twee auto's en zouden niet zonder kunnen, maar gedurende Corona ging zijn auto kapot en hebben we ervoor gekozen die niet te vervangen maar gewoon met 1 auto verder te gaan. Kost soms wat meer nadenken/regelwerk/voor OV kiezen, maar over het algemeen kan dat nu prima. Zéker dankzij het thuiswerken.

Wat betreft zwaardere EV's: ze stoten inderdaad meer rubberdeeltjes uit door snellere slijtage van de wielen. Maar door een slimme manier van remmen is de uitstoot van fijnstof wel lager dan die van een ICE. Scheelt 1/6e.

En schijnbaar is het gewicht ook geen probleem bij energieverbruik; iemand heeft het hier berekend. Op basis van het gemiddelde van 13.000 km in een jaar, verbruikt een ICE 7700 kWh aan energie (benzine heeft qua energie ±8,9 kWh per liter) en een EV zo’n 2275 kWh aan energie. Zonder de energie die benodigd is om de benzine/elektriciteit zelf op te wekken overigens, maar gezien EV's nog niet 100% op groene stroom worden opgeladen denk ik dat die cijfers meenemen juist voor onduidelijkheid zorgt (al lijkt het me duidelijk dat benzine daarin niet lager gaat worden in de toekomst, en stroom voor EV's in de toekomst wel ivm de huidige trends). Met puur groene stroom vs. benzine wordt het verschil dus nog groter, aldus de berekening.

Note: berekening heb ik niet nagerekend en is uit 2020. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat de afgelopen twee jaar ook vooruitgang is geweest wbt. efficiënt energieverbruik van een EV.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:59

IMANDRA schreef:
Maar HC, waarom kan het niet én én?
EV's zijn een betere keuze dan benzineauto's.


en daar ga je al gelijk weer met een stelling :roll:
Je beantwoort daarmee al je eigen vraag waarom niet beiden {:)-:(

Het kan prima én én, maar niet vanuit die stelling en afschaffen van één.

Verder is jouw stelling ongenuanceerd, onvolledig en daardoor niet correct want voor verschillende aspecten rounduit foutief.

Het zoú beiden moeten zijn ja:
EV´s in de verstedelijkte gebieden +:)+
ICE /hybride incl. alternatieve brandstoffen erbuiten.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:17

Nog even terugkoemdn op zonnepanelen. De electriciteitsrekening (hier) is uit verschillende delen opgebouwd.
Een deel vast recht voor de aansluiting.
Daarbovenop voor de max. capaciteit van de aansluiting.
Daarnaast een vage ´afbetaling´ van een ooit met de Staat afgesproken kortingsregeling.
Dán pas het verbruik en dat is in tariefgroepen voor de dal/piek-uren.

Alleen met forse batterijcapaciteit kan verbruik helemaal voorkomen worden, als de zon niet schijnt.
Verder is het verbuik maar een déél van de rekening en het andere deel is niet beïnvloed van de energieprijs.

Dat maakt dat alleen een systeem wat ontkoppeling van het net mogelijk maakt financieel rendabel is. Met een laag verbruik echter pas over een lange periode, wat weer een onzeker kostenfactor voor reparatie en modernisering inhoudt.
Blijft het groene argument over.

We zijn daarom overgeschakeld naar een per kW iets duurdere leverancier (en een veel lagere capaciteit); een coop van uitsluitend wind-/zonneenergie. We zíjn dus al op groene electriciteit, alleen niet van eigen dak.