Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Loretta schreef:Het prijskaartje van de elektrische auto blijft nog lang een probleem.
https://autobahn.eu/artikel/476856/elek ... el-duurder
Ik hoop vlak voor de overgang naar elektrische auto's nog een jonge tweedehands benzine-auto te kunnen aanschaffen.
IMANDRA schreef:Jullie realiseren je dat zowel elektriciteitsnet als de hoeveelheid groene energie (= goedkoper) beter en groter worden in de toekomst?
IMANDRA schreef:Jullie realiseren je dat zowel elektriciteitsnet als de hoeveelheid groene energie (= goedkoper) beter en groter worden in de toekomst? Dat Nederland nu nog niet geschikt is om iedereen een EV te laten rijden, wil niet zeggen dat dat zich de komende jaren niet verder gaat ontwikkelen?
IMANDRA schreef:Jullie realiseren je dat zowel elektriciteitsnet als de hoeveelheid groene energie (= goedkoper) beter en groter worden in de toekomst? Dat Nederland nu nog niet geschikt is om iedereen een EV te laten rijden, wil niet zeggen dat dat zich de komende jaren niet verder gaat ontwikkelen?
elnienjo schreef:Die windmolens verzieken idd de horizon. Was op vakantie in Oostenrijk en wat 'n verademing dat daar geen windmolens zijn! In Duitsland trouwens veel zonnepanelen op weilanden gezien, ook een toxische treurnis, maar dat zie je alleen als je er vlakbij bent, die windmolens zijn van grote afstand al lelijk.
OleJon schreef:En betreft recycling van de accu's,ik werk al meer dan 20 jaar met elektrische heftrucks, die accu's die niet meer goed zijn. Worden meestal in een hoekje gedrukt waar ze jaren blijven staan,ivm geen goede plek om te recyclen of het afvoeren kost een kapitaal
Thioro schreef:Probleem met die elektrische auto's ook is dat het netwerk helemaal nog niet voldoende uitgebouwd is.
Niet iedereen kan thuis laden en elektriciteit is niet gratis en zal komende tijd ook niet minder duur worden.
Dus op het platteland waar je 12km moet rijden om een brood te kopen, er geen ov is, geen laadpalen en je voor letterlijk ongeveer élke verplaatsing de auto nodig hebt, daar is ev nog steeds geen optie.
En waar moet al die elektriciteit vandaan komen? Het is nu al dusdanig krap dat we niet zonder de kerncentrales kunnen, wilden we nochtans ook eerst vanaf. En een beetje storm of wat langer koud weer en het netwerk gaat plat.
Misschien is het de toekomst maar persoonlijk vind ik 2035 kort dag om een merendeel aan de ev te krijgen.
Wel een keer gezien dat ze ook pogingen doen met asfalt/zonnepanelen combinatie, dat je auto oplaad terwijl je op die weg rijd zeg maar. Of auto's met zonnepanelen op het dak. Dat zijn misschien nog interessante opties.
Soit, voorlopig zit ik in een gelijkaardige nichegroep als bvb Germie. Ik sleep materiaal mee, rijd 50k per jaar, het ding moet kunnen trekken en ik woon op het platteland. Geen ev die kan voldoen dus voorlopig blijf ik diesel rijden. Hoop deze auto niet al te snel op te rijden maar stel dat 400k 'op' is, dan is hij binnen een jaar of 5 op. Zijn we 2027, heb dan nog steeds dezelfde noden qua auto dus tenzij de ontwikkeling razendsnel gaat de komende 5 jaar, nog steeds een ice auto nodig. Die houdt het dan ook weer 5 jaar vol. En dan zou ik op ev moeten overstappen, of ergens een oude ice opsnorren.
10 jaar lijkt me echt kort om ev volledig te democratiseren. Zèker als ze daar bvb ook de professionele transportsector bij willen rekenen.
We gaan het zien.
IMANDRA schreef:HC dan heb je het over conflict-elektronica, want in vrijwel alle elektronica zit gewoon kobalt (de meest besproken problematische stof in accu's). Of is het nú ineens een probleem terwijl het ook gewoon in je laptop en smartphone al jaren zit? Kobalt zit ook in ICE motoren en wordt ook gebruikt om diesel te katalyseren. Dus eh... auto's zijn gewoon problematisch in. Niet alleen EV's. Maar zoal al eerder hier is gedeeld, Tesla zet al in op kobalt-vrije accu's en ze worden dus volop doorontwikkeld. Idem met de beperkte voorraad lithium: ze zijn op zoek naar andere verbindingen. Dus er is hoop voor de toekomst, ook wat betreft de mijnen en schaarsheid.
Ineke2 schreef:GamblersCup schreef:Ga je echt die 3 jaar braaf zitten afwachten? Ik had 5 minuten na het bericht dat de zaak gesloten gaat worden al de pc aangeslingerd op zoek naar een nieuwe baan. Juist nu worden er zoveel banen aangeboden, met goede betaling. Je weet niet hoe de situatie over 3 jaar is.
Hier ga ik wel in mee. Nu al op zoek gaan had ik zeker gedaan. Je hebt 1 ruim de tijd om iets te vinden wat je helemaal geweldig vindt, 2 er is heel veel aanbod en 3 je zit in een top onderhandelingspositie.
Loretta schreef:IMANDRA schreef:HC dan heb je het over conflict-elektronica, want in vrijwel alle elektronica zit gewoon kobalt (de meest besproken problematische stof in accu's). Of is het nú ineens een probleem terwijl het ook gewoon in je laptop en smartphone al jaren zit? Kobalt zit ook in ICE motoren en wordt ook gebruikt om diesel te katalyseren. Dus eh... auto's zijn gewoon problematisch in. Niet alleen EV's. Maar zoal al eerder hier is gedeeld, Tesla zet al in op kobalt-vrije accu's en ze worden dus volop doorontwikkeld. Idem met de beperkte voorraad lithium: ze zijn op zoek naar andere verbindingen. Dus er is hoop voor de toekomst, ook wat betreft de mijnen en schaarsheid.
Toch blijft het opmerkelijk dat niemand zich drukt maakt om de kimderslavernij Congo. Feitelijk is het gewoon hypocriet te noemen.
elnienjo schreef:Ipv alles gelaten te slikken zouden Nederlanders het hele land ns een paar dagen plat moeten leggen. Miljarden en miljarden strooit de overheid rond aan buitenlandse zaken maar de gewone burger kunnen ze niet ver genoeg uitmelken.
IMANDRA schreef:Maar HC, waarom kan het niet én én?
EV's zijn een betere keuze dan benzineauto's.