Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Phonix schreef:Maar wie gaat hun banen doen dan? Omdat Nederlanders doen dat niet hoor. Dus dan zit je zonder eten.
mvdende schreef:elnienjo schreef:Tijd dus om gas uit de Waddenzee te gaan winnen.
Heb ik gemengde gevoelens bij. Je sloopt wél weer een natuurgebied!
Liever gas uit Amerika ofzo. Of gewoon hard hopen dat Poetin snel tussen 6 plankjes verdwijnt en er een betere president voor in de plaats komt en we "gewoon" Russisch gas kunnen blijven gebruiken.
purny schreef:Hoe wil jij gas uit Amerika importeren?
Exitium schreef:Kan wel met schepen in de vorm van vloeibaar gas, maar zeker niet in de hoeveelheden die we hier gebruiken
elnienjo schreef:Tijd dus om gas uit de Waddenzee te gaan winnen.
DuoPenotti schreef:purny schreef:Hoe wil jij gas uit Amerika importeren?
zoals ze dat al doen?
https://pointer.kro-ncrv.nl/waarom-geen ... it-AmerikaExitium schreef:Kan wel met schepen in de vorm van vloeibaar gas, maar zeker niet in de hoeveelheden die we hier gebruiken
precies en mijn link legt dat duidelijk uit.
En willen we ook wel zoveel afhankelijk zijn van Amerika?
DuoPenotti schreef:purny schreef:Hoe wil jij gas uit Amerika importeren?
zoals ze dat al doen?
https://pointer.kro-ncrv.nl/waarom-geen ... it-AmerikaExitium schreef:Kan wel met schepen in de vorm van vloeibaar gas, maar zeker niet in de hoeveelheden die we hier gebruiken
Exitium schreef:DuoPenotti"
zoals ze dat al doen?
https://pointer.kro-ncrv.nl/waarom-geen ... it-Amerika
[quote="Exitium schreef:Kan wel met schepen in de vorm van vloeibaar gas, maar zeker niet in de hoeveelheden die we hier gebruiken
Danique_G schreef:*fluistert zachtjes iets over de energie transitie en thorium reactoren*
Wat een conservatief gedachtegoed jongens. Dit is korte termijn denken.
Ergens ben ik niet verbaasd ook.
elnienjo schreef:Exitium schreef:Je link legt ook uit waarom het (nog) geen optie is.
Omdat ze geen langlopend contract willen afsluiten wegens de klimaathysterie. Zodra de EU daar eindelijk vanaf stapt kunnen we wél een langlopend contract met de USA aangaan.
Citaat:Dus even een snelle rekensom: stel dat we ál dat gas dat we in Nederland gebruiken over zee hierheen zouden halen, dan hebben we het over 1316 petajoule aan aardgas in 2020 (bron: CBS). Dan heb je grof gerekend zo’n 350 schepen nodig. Elke dag één tankschip naar Nederland.
Citaat:we kunnen nog niet genoeg vloeibaar gas krijgen.
...
Alle capaciteit om LNG te maken wordt al benut, schreef persbureau Reuters. Willen we meer Amerikaans gas, dan zijn er meer installaties nodig en de bouw daarvan duurt zo vijf jaar.
Citaat:Als we veel vloeibaar gas gaan importeren, dan moeten we dat dus eerst omzetten naar Groningse waarden, laagcalorisch maken in jargon. In de praktijk betekent dat extra stikstofgas toevoegen. Daar staan fabrieken voor in Nederland, maar nog lang niet genoeg voor grootschalig import.
Citaat:Zo’n LNG-installatie zet je niet zomaar neer, die staat er voor minstens 20 jaar. Maar als Europa roept dat we van het gas af willen - ook Nederland zegt dit - waarom zouden bedrijven dan investeren in die installaties?
Danique_G schreef:*fluistert zachtjes iets over de energie transitie en thorium reactoren*
tamary schreef:Danique_G schreef:*fluistert zachtjes iets over de energie transitie en thorium reactoren*
Thorium en ITER zijn nog steeds in de ontwikkelingsfase, hoewel China een stap verder zou zijn in de ontwikkeling van hun thoriumreactor.
Zijn van die over 50 jaar werkt het verhalen die al 50 jaar rondzingen. Mooi als je ze aan de praat krijgt, maar geheel geen optie voor de korte termijn waarop de transitie moet om nut te hebben. En dat is al zonder de vraag of de aanpak inderdaad duurzaam, etc. is. Beter om op echt korte termijn in te zetten op forse besparingen (juist ook bedrijfsleven trouwens) en een max aan geproduceerde energie instellen, ipv achter de groeiende vraag aanjagen door maar meer te blijven produceren. Effect daarvan is enkel dat groen de groeiende vraag dekt en niet fossiel vervangt.