Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:00

Strond ligt in Noorwegen, niet aan een knikker

Raineri

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:06

Sommige hier zijn tegen het mensenrecht dat je je vrijelijk mag verplaatsen. Nu ook consequent zijn jongens, niet Nederland ontvluchten :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:06

Phonix schreef:
Maar wie gaat hun banen doen dan? Omdat Nederlanders doen dat niet hoor. Dus dan zit je zonder eten.

correctie
De Nederlanders willen wel, maar wel betaald worden volgens cao.
Dat is wat veel van die bedrijven niet doen, dus hebben ze geen Nederlanders in dienst.
In de tuinbouw zelf gezien hoe dat werkt, en ja daar uiteindelijk ook tot 3 keer toe ingeruild voor Polen.
En voor wie zegt ze betalen echt wel die mensen cao loon...droom verder....

https://www.ed.nl/best-meierijstad-en-s ... ~aa5eb047/
2019:
https://www.ed.nl/economie/fnv-brengt-m ... ~a6886049/
Deze ook een mooi voorbeeld, die nu groot in het nieuws is dat hij deze mensen zo graag wil helpen.... voor eigen gewin dus. Om ze onder te betalen en uit te buiten. Nederlanders zijn te duur.

Nou oke dat even als informatie van Nederlanders willen niet.... onthouden graag want deze foute informatie komt te vaak voorbij.

Verder denk ik dat er bedoeld werd dat de Oekraïners het werk wel kunnen doen wat nu de Polen hier doen.
Geen gekke gedachte eigenlijk en ik denk dat deze bevolkingsgroep daar nog wel open zou staan ook.
Maar Polen krijgt nu net zo goed klappen te verduren, dus daarom geen eerlijke gedachtegang nu.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:10

Danique_G schreef:
Sommige hier zijn tegen het mensenrecht dat je je vrijelijk mag verplaatsen. Nu ook consequent zijn jongens, niet Nederland ontvluchten :+

:D :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:21

Danique_G schreef:

_/-\o_

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:23

mvdende schreef:
elnienjo schreef:
Tijd dus om gas uit de Waddenzee te gaan winnen.

Heb ik gemengde gevoelens bij. Je sloopt wél weer een natuurgebied!

Liever gas uit Amerika ofzo. Of gewoon hard hopen dat Poetin snel tussen 6 plankjes verdwijnt en er een betere president voor in de plaats komt en we "gewoon" Russisch gas kunnen blijven gebruiken.

Hoe wil jij gas uit Amerika importeren?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:24

Kan gewoon in potjes toch?

:')

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:27

Kan wel met schepen in de vorm van vloeibaar gas, maar zeker niet in de hoeveelheden die we hier gebruiken

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:28

purny schreef:

zoals ze dat al doen?

https://pointer.kro-ncrv.nl/waarom-geen ... it-Amerika

Exitium schreef:
Kan wel met schepen in de vorm van vloeibaar gas, maar zeker niet in de hoeveelheden die we hier gebruiken

precies en mijn link legt dat duidelijk uit.

En willen we ook wel zoveel afhankelijk zijn van Amerika?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-03-22 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:36

elnienjo schreef:
Tijd dus om gas uit de Waddenzee te gaan winnen.

Beter inzetten op biogas dan. Haal je uit gft en mest (vee, huisdieren, rioolslib), krijg je 3 producten uit : gas, vloeibaar meststof en een vaste compostachtige meststof. Geeft je dus en gas voor verwarmen en koken en de plantenvoeding om eten op te laten groeien. Kunstmest is door schaarste grondstoffen ook lastig te krijgen, Rusland maakt het, maar legde al eerder een export verbod op. Kan je meteen een grote stap doen richting regeneratieve landbouw (ook minder zware machines en dus diesel nodig).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:44

DuoPenotti schreef:
purny schreef:

zoals ze dat al doen?

Exitium schreef:

We zullen toch ergens afhankelijk van worden als ons eigen gas op is. En als Amerika goedkoper gas kan leveren onder de streep dan Rusland dan lijkt het me juist een oplossing om langdurige contracten af te sluiten. Beter gas dan ons al volgebouwd landschap nog verder verpesten met windmolenparken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:48

DuoPenotti schreef:
purny schreef:

zoals ze dat al doen?

Exitium schreef:

Je link legt ook uit waarom het (nog) geen optie is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:53

Afhankelijkheid van Rusland inruilen voor afhankelijkheid van de USA lijkt me toch een beetje lood om oud ijzer.... je kan beter van beiden niet afhankelijk zijn :(:)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:56

Exitium schreef:
DuoPenotti"
zoals ze dat al doen?

[quote="Exitium schreef:

Je link legt ook uit waarom het (nog) geen optie is.[/quote]
Omdat ze geen langlopend contract willen afsluiten wegens de klimaathysterie. Zodra de EU daar eindelijk vanaf stapt kunnen we wél een langlopend contract met de USA aangaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:00

*fluistert zachtjes iets over de energie transitie en thorium reactoren*
Wat een conservatief gedachtegoed jongens. Dit is korte termijn denken.

Ergens ben ik niet verbaasd ook.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:02

Danique_G schreef:

Precies.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:04

Ik heb er echt geen verstand van, dus laat dat liever over aan de mensen die er verstand van hebben. Ook voor de langere termijn, graag. Ja, het zou heel fijn zijn km op korte termijn wat ruimte te hebben, maar liefst en en.

En toch voelt deze discussie niet goed nu :=

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:08

Telpeva schreef:
Strond ligt in Noorwegen, niet aan een knikker

Scherp en correct. :D :D :D :D :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:08

Exitium schreef:

Precies, daarom ook een mooie link, heel duidelijk

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:18

Ik begrijp dat als het water je al aan de lippen staat dat het niet altijd makkelijk is om positief te blijven. Maar zolang je meer bezit dan die ene tas die je bij je draagt mag je je een rijk mens voelen tov de mensen die vluchten uit Oekraïne. Dus de gevolgen zijn zuur. Maar denk maar eens aan alleen die tas...

En dan probeer ik niet iemands gevoel te bagatelliseren. De last die iemand kan dragen is namelijk niet vergelijkbaar. Hoogstens zou je iemands denkwijze kunnen helpen.
En ja ik vind het triest dat we in een welvarend land soms met de kachel op 15 moeten om je rekeningen te kunnen betalen. Maar dan denk ik weer aan die tas.

Tel je zegeningen ook al stormt het. Genoeg om dankbaar voor te zijn.

Dus nee, ik denk niet na over wat de gevolgen voor mij zijn maar mijn gedachten zijn constant bij de gevolgen die het nu heeft voor de Oekraïners.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:38

Danique_G schreef:

Thorium en ITER zijn nog steeds in de ontwikkelingsfase, hoewel China een stap verder zou zijn in de ontwikkeling van hun thoriumreactor.
Zijn van die over 50 jaar werkt het verhalen die al 50 jaar rondzingen. Mooi als je ze aan de praat krijgt, maar geheel geen optie voor de korte termijn waarop de transitie moet om nut te hebben. En dat is al zonder de vraag of de aanpak inderdaad duurzaam, etc. is. Beter om op echt korte termijn in te zetten op forse besparingen (juist ook bedrijfsleven trouwens) en een max aan geproduceerde energie instellen, ipv achter de groeiende vraag aanjagen door maar meer te blijven produceren. Effect daarvan is enkel dat groen de groeiende vraag dekt en niet fossiel vervangt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:43

Niobe schreef:

Hahahha!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:44

elnienjo schreef:
Exitium schreef:

Omdat ze geen langlopend contract willen afsluiten wegens de klimaathysterie. Zodra de EU daar eindelijk vanaf stapt kunnen we wél een langlopend contract met de USA aangaan.

En
Citaat:
Dus even een snelle rekensom: stel dat we ál dat gas dat we in Nederland gebruiken over zee hierheen zouden halen, dan hebben we het over 1316 petajoule aan aardgas in 2020 (bron: CBS). Dan heb je grof gerekend zo’n 350 schepen nodig. Elke dag één tankschip naar Nederland.

Dat is alleen voor NL, rest van Europa niet meegerekend.

En
Citaat:
we kunnen nog niet genoeg vloeibaar gas krijgen.

...

Alle capaciteit om LNG te maken wordt al benut, schreef persbureau Reuters. Willen we meer Amerikaans gas, dan zijn er meer installaties nodig en de bouw daarvan duurt zo vijf jaar.

En
Citaat:
Als we veel vloeibaar gas gaan importeren, dan moeten we dat dus eerst omzetten naar Groningse waarden, laagcalorisch maken in jargon. In de praktijk betekent dat extra stikstofgas toevoegen. Daar staan fabrieken voor in Nederland, maar nog lang niet genoeg voor grootschalig import.

En
Citaat:
Zo’n LNG-installatie zet je niet zomaar neer, die staat er voor minstens 20 jaar. Maar als Europa roept dat we van het gas af willen - ook Nederland zegt dit - waarom zouden bedrijven dan investeren in die installaties?

Danique_G schreef:

Ik ben het met je eens hoor. Zonne- en windenergie is uitstekend, maar je gaat er niet genoeg van kunnen produceren en opslaan om altijd genoeg energie te hebben. Kernreactoren zijn daarin een erg goede optie voor het opvangen van piekmomenten en periodes waarin er niet genoeg zonne- en windenergie opgewekt kan worden.

tamary schreef:
Danique_G schreef:

Thorium en ITER zijn nog steeds in de ontwikkelingsfase, hoewel China een stap verder zou zijn in de ontwikkeling van hun thoriumreactor.
Zijn van die over 50 jaar werkt het verhalen die al 50 jaar rondzingen. Mooi als je ze aan de praat krijgt, maar geheel geen optie voor de korte termijn waarop de transitie moet om nut te hebben. En dat is al zonder de vraag of de aanpak inderdaad duurzaam, etc. is. Beter om op echt korte termijn in te zetten op forse besparingen (juist ook bedrijfsleven trouwens) en een max aan geproduceerde energie instellen, ipv achter de groeiende vraag aanjagen door maar meer te blijven produceren. Effect daarvan is enkel dat groen de groeiende vraag dekt en niet fossiel vervangt.

Dat gaat 'm niet worden. Mensen gaan alleen maar meer energie gebruiken. Ook na het verduurzamen van je huis moet de warmtepomp en boiler werkend gehouden worden en moet je elektrische auto opgeladen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:44

Ailill schreef:
Niobe schreef:

Hahahha!

Gas… das toch ballonnetjes ?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:47

Si, best te vervoeren in enveloppen :j