Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Ik vind het wel een apart standpunt, maar misschien niet helemaal onzinnig.
Ik ken verhalen van een feministisch collectief uit de jaren zeventig.
Uit puur idealisme werden transvrouwen toegelaten - en meestal ging het goed.
Voor de transvrouwen was het een opluchting om vrouw tussen de vrouwen te kunnen zijn - en aan sommige assertieve dingen kon je merken dat ze waren opgevoed als man.
Dat gaf interessante discussies en leerzaam was het ook.
Maar er was ook een transvrouw die het leuk vond om als kersverse lesbienne vrouwen ongevraagd intiem aan te raken: die persoon kreeg te horen dat ze weg moest gaan.
... en als er nou veel vervelende meneren een V in het paspoort laten zetten, krijg je een herhaling van dit verhaal.
(Maar of dat nou 'de grootste bedreiging' is voor vrouwen...?)
Citaat:Er waren ook (oudere/ervarenere) vrouwen die zich opdrongen bij jongere dames die nog bezig waren zichzelf te ontdekken...
Cer schreef:Ik lees het stuk nogmaals, maar uiteindelijk is het een stichting waar 25 vrouwen lid van zijn...
Citaat:Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom het NRC een stuk plaatst van zo'n kleine stichting?
Citaat:Iedereen heeft recht op een eigen mening, maar deze dame doet best wel wat pittige uitspraken waar wellicht weer backlash op volgt..
Citaat:Is dat dan omdat een krant een menig wil plaatsen of omdat ze een vuurtje op willen stoken? Ik heb eigenlijk steeds meer het idee dat ze dat laatste doen (en dat lukt ook, want ik lees het ook met opgetrokken wenkbrauwen, terwijl je het beter kunt negeren denk?)
Citaat:Ik vraag me wel af hoe vaak je heen en weer mag wisselen... maar dat is meer een rare nieuwsgierigheid..
Citaat:Maar goed, verder is het voor het feministen topic niet echt van toepassing misschien?
Cer schreef:Als de, wellicht toxische, mening van een heel kleine groep over een onderwerp wat momenteel zeer gevoelig ligt een beetje gebracht wordt als mening van 'feminsten' an sich dan vraag ik me af of dat zo handig is.
Citaat:Want dan zou je kunnen denken dat feministen 'tegen' transgenders zijn (dat is niet helemaal wat er staat trouwens, deze groep is tegen die specifieke wet, als ik het zo even snel lees)
Citaat:Uiteraard ben ik helemaal voor vrijheid van meningsuiting maar je kunt nu eenmaal niet overal een mening over hebben, er is altijd wel iemand ergens door gekwetst.. (JK Rowling?) en we zitten al op een soort kruidvat, vooral met internet tegenwoordig..
Citaat:Even iets anders lezen voor de algemene ontwikkeling is zeker prima, maar in deze tijden vind ik dat wel lastig.. mensen zijn allemaal al zo boos...
De laatste keer dat ik iets zei over transgenders / transvrouwen (ik weet niet altijd de juiste termen) in sport was ik een transfoob en trans hater... nou, dan is het gesprek ook snel klaar hoor...
Cer schreef:De laatste keer dat ik iets zei over transgenders / transvrouwen (ik weet niet altijd de juiste termen) in sport was ik een transfoob en trans hater... nou, dan is het gesprek ook snel klaar hoor...
Cer schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/11/de ... t-a4141526
Ik struikelde zojuist hierover en herinnerde me dit topic..
gezien het hier een feministische stichting betreft vraag ik me af wat men hiervan vindt.. op een aantal punten kan ik haar wel begrijpen (bijv bij sporten) maar op andere punten weer helemaal niet..
Past deze gedachtegang bij feministen?
Uiteindelijk moet iedereen toch kunnen zijn wie ze willen zijn?
naranja1 schreef:@pien.
Ik heb wel een stukje titel voor je. Jij zegt altijd nuttige dingen:
Titel: 'Radicale feministen' zien de Transgenderwet als de allergrootste bedreiging voor vrouwen.
Urbanus schreef:Een vrouwelijke premier in Italië met een fascistische achtergrond die tegen abortus is.
Dat gaat niet lekker daar.
enzino schreef:En in Frankrijk heeft Macron voornamelijk gewonnen omdat er zoveel 60+'ers op hem stemde. Die ouderwetse oudjes kunnen gewoon niet leven met een vrouwelijke leider.
Sizzle schreef:enzino schreef:En in Frankrijk heeft Macron voornamelijk gewonnen omdat er zoveel 60+'ers op hem stemde. Die ouderwetse oudjes kunnen gewoon niet leven met een vrouwelijke leider.
Of die „oudjes“ (lekker denigrerend ook) zagen de bui al hangen met een extreem rechtse regering.
Het doet er niet eens toe waarom, we mogen blij zijn dat het er niet door kwam.
enzino schreef:pien_2010 schreef:En die "ouderwetse oudjes" hebben niet gekozen op Macron vanwege seksisme en geen vrouwelijke kandidaat te willen, maar vanuit overtuiging op Macron daar ze geen populist als presidente wilden hebben.
Of het was "internalized sexism", dat zit soms erg diep.
Janneke2 schreef:Feminisme gaat niet over 'ik wil een leider die op dezelfde manier als ik een plasje pleegt'.