Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:20

Sizzle schreef:
Popstra schreef:
Belgie heeft genoeg problemen met mensen van buiten Europa om het even netjes te zeggen in de randsteden rondom Brussel en Antwerpen.
Die zitten net als hier helemaal niet op nog meer te wachten!

Dat was echter niet mijn vraag.
Tegen import zijn is in ieder land wel aan de orde.
Ik vraag het meer specifiek om het verschil in doorstroming. Waarom liggen er in Brussel geen Syriers onder schaduwdoeken?

Omdat in België de huizenmarkt minder verziekt is :=.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:47

Sizzle schreef:
Het probleem wat in NL speelt lijkt toch echt vooral het slechte woningenbeleid en dat wordt nu gewoon op vluchtelingen geprojecteert ipv op het al 30 jaar falenende beleid en VVD stemmers.
Als ik lees dat er asielzoekers voorrang krijgen in Zwolle gaan mijn nekharen eveneens omhoog, maar niet vanwege de asielzoekers maar naar de beleidsvoerders. Ik vind het ook verschrikkelijk dat mijn broer al 15 jaar niets beters weet te vinden dan een slecht geisoleerde omgebouwde garage waar je niet eens normaal uit het raam kunt kijken.
Dat probleem had hij al voor dat men massaal op vluchtelingen ging schelden.

Er spelen 2 problemen.

De eerste is idd het gebrek aan (sociale) woonruimte, koopwoningen in het goedkopere segment en seniorenwoningen. Daardoor stokt de doorstroom in de huizenmarkt, komen er geen woningen vrij voor statushouders en die blijven daardoor hangen op de opvanglocaties die daarvoor niet bedoeld zijn. En houden daarmee ook ruimte bezet voor nieuwe instroom.

Het tweede probleem is falend overheidsbeleid. De asielopvang is zodanig afgeschaald dat het net voldoende is voor de gemiddelde instroom. Dat is heel lean en de goedkoopste oplossing. Alleen als zich dan een crisis voordoet zoals oorlog waardoor de instroom ineens sterk toeneemt dan ontstaan er acuut ruimteproblemen.

Het staat hier beknopt uitgelegd:
https://nos.nl/collectie/13898/artikel/ ... -grafieken

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:54

Roodvos schreef:
Sizzle schreef:
Het probleem wat in NL speelt lijkt toch echt vooral het slechte woningenbeleid en dat wordt nu gewoon op vluchtelingen geprojecteert ipv op het al 30 jaar falenende beleid en VVD stemmers.
Als ik lees dat er asielzoekers voorrang krijgen in Zwolle gaan mijn nekharen eveneens omhoog, maar niet vanwege de asielzoekers maar naar de beleidsvoerders. Ik vind het ook verschrikkelijk dat mijn broer al 15 jaar niets beters weet te vinden dan een slecht geisoleerde omgebouwde garage waar je niet eens normaal uit het raam kunt kijken.
Dat probleem had hij al voor dat men massaal op vluchtelingen ging schelden.

Er spelen 2 problemen.

De eerste is idd het gebrek aan (sociale) woonruimte, koopwoningen in het goedkopere segment en seniorenwoningen. Daardoor stokt de doorstroom in de huizenmarkt, komen er geen woningen vrij voor statushouders en die blijven daardoor hangen op de opvanglocaties die daarvoor niet bedoeld zijn. En houden daarmee ook ruimte bezet voor nieuwe instroom.

Het tweede probleem is falend overheidsbeleid. De asielopvang is zodanig afgeschaald dat het net voldoende is voor de gemiddelde instroom. Dat is heel lean en de goedkoopste oplossing. Alleen als zich dan een crisis voordoet zoals oorlog waardoor de instroom ineens sterk toeneemt dan ontstaan er acuut ruimteproblemen.

Het staat hier beknopt uitgelegd:
https://nos.nl/collectie/13898/artikel/ ... -grafieken

Het derde probleem is dat de toestroom naar Nederland fors is, en dat Nederland nog steeds een aanzuigende werking heeft, omdat ze de nieuwkomers voorrang geven op de bestaande bevolking.

Zou je met een Deens model werken, dan komen alleen de echte vluchtelingen, en is het meer haalbaar.

Mungbean

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:53

Bedankt Roodvos +:)+

Sterregoud, NL staat zeker niet bovenaan in Europa, dus die redenatie gaat mank. In Duitsland, Frankrijk en Spanje loopt het over de 100.000 per jaar binnen.
Buiten de EU maar binnen Europa is Turkije een enorme koploper met ongeveer 3,5 miljoen vluchtelingen alleen al uit Syrie.

Als je het per capita bekijkt is nederland een middenmoot naast Belgie.
Ijsland is daarentegen per capita enorm hoog bijvoorbeeld.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:59

Maar hoeveel krijgen er in die landen ook een permanente verblijfsvergunning?
Ik meen dat Nederland die wel het snelste geeft.
Maar hoe dan ook. Dit is niet te doen zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:02

DuoPenotti schreef:
Maar hoeveel krijgen er in die landen ook een permanente verblijfsvergunning?
Ik meen dat Nederland die wel het snelste geeft.
Maar hoe dan ook. Dit is niet te doen zo.

Kan je dat opzoeken met cijfers?
Met „meen ik“ kun je lastig een gesprek voeren.

Je hebt ook nog de cijfers opgedeelt in European immigrants en non-european immigrants.
Dat is natuurlijk ook verschillend per land. Dan zal Luxemburg wellicht zakken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-22 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:02

@Sizzle, maar Nederland is veel kleiner dan Duitsland, Spanje of Frankrijk.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:03

Wat ik ook zo raar vind, dat het overgrote deel van de vluchtelingen jonge mannen zijn.
Als er echt nood is, dan is het toch vrouwen en kinderen eerst ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:05

sterregoud schreef:
@Sizzle, maar Nederland is veel kleiner dan Duitsland, Spanje of Frankrijk.

En Belgie is nog kleiner.
Zwitserland is net zo groot als NL.

Ik probeer het probleem niet weg te praten, maar het grootste probleem zit hem niet in de vluchtelingen, maar in een niet-functionerende infrastructuur.
Die infrastructuur is al 30 jaar kapot.

Ipv op vluchtelingen te schelden is het wellicht tijd voor een heel andere uitkomt bij de verkiezingen (?)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-22 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:06

Dat was sowieso ook een vraag sizzle. Omdat je de andere cijfers ook zo paraat hebt hoopte ik die ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:08

Die zijn vast op te zoeken. Dit komt gewoon van de site van de EU.

Ik moet echter nu naar stal, de fysio komt zo :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:37

In Wolvega schijnen oudere mensen hun plekje te moeten verlaten voor vluchtelingen. Das toch te gek voor woorden en eerder ook al in damwoude moesten mensen huis verlaten voor Oekraïeners. Was een soort van kraakpand. Een moeder met 5 kinderen werd zonder pardon op straat gezet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:45

OleJon schreef:
In Wolvega schijnen oudere mensen hun plekje te moeten verlaten voor vluchtelingen. Das toch te gek voor woorden en eerder ook al in damwoude moesten mensen huis verlaten voor Oekraïeners. Was een soort van kraakpand. Een moeder met 5 kinderen werd zonder pardon op straat gezet.

Heb je daar een bron van?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:00

DuoPenotti schreef:
Dat was sowieso ook een vraag sizzle. Omdat je de andere cijfers ook zo paraat hebt hoopte ik die ook.

Ik weet niet hoe overal de vergunningen afgegeven worden.
Maar hier is wel een grafiekje over bevolkingstoename in 2021 per land (alle toename, dus ook geboorte).
Daarbij staat Nederland op plaats 17.

https://www.statista.com/statistics/686 ... nd-gender/

Ik denk echt dat het tijd wordt dat de regering even gewoon helemaal op de schop gaat kwa woonbeleid, uitwijsbeid na afwijzen asiel en openbaar vervoer, dat gaat echt meer winst opleveren dan vluchtelingen vanaf de poort weigeren.

Ik lees trouwens ook vaak dat EU immigranten wel welkom zijn, maar dat is onlogisch want die kapen juist meteen ook goede woningen weg.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:57

purny schreef:
OleJon schreef:

Heb je daar een bron van?

Niet van Wolvega wel van Damwoude

https://www.rtvnof.nl/video-we-binnen-u ... rs/570009/

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:03

Ja, dat is met antikraak altijd zo. Als er een bestemming voor gevonden wordt, moeten de antikraak bewoners uit het pand. Dat is namelijk hethele doel van antikraak, het pand bewonen, zodat het niet gekraakt wordt, zolang het niet verhuurd of verkocht is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:19

Sizzle schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik weet niet hoe overal de vergunningen afgegeven worden.
Maar hier is wel een grafiekje over bevolkingstoename in 2021 per land (alle toename, dus ook geboorte).
Daarbij staat Nederland op plaats 17.

https://www.statista.com/statistics/686 ... nd-gender/

Ik denk echt dat het tijd wordt dat de regering even gewoon helemaal op de schop gaat kwa woonbeleid, uitwijsbeid na afwijzen asiel en openbaar vervoer, dat gaat echt meer winst opleveren dan vluchtelingen vanaf de poort weigeren.

Ik lees trouwens ook vaak dat EU immigranten wel welkom zijn, maar dat is onlogisch want die kapen juist meteen ook goede woningen weg.

Gewoon achteraan aan laten sluiten in de wachtrij als het om huur gaat. Kopen heeft iedereen recht op die daar het geld voor heeft.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:33

Mensen wonen antikraak niet uit hobby, maar uit noodzaak.
Er is geen huur of koopwoning beschikbaar, en de straat is koud en nat.
De ene groep eruit zetten voor de andere groep is toch discriminatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:57

CharleyT schreef:
Tsja, dat jij het probleem niet ziet verbaast me niks. Ik zie de problemen wel, net als anderen.

Want?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:04

sterregoud schreef:
Wat ik ook zo raar vind, dat het overgrote deel van de vluchtelingen jonge mannen zijn.
Als er echt nood is, dan is het toch vrouwen en kinderen eerst ?

Allemaal jonge mannen inderdaad, vrouwen en kinderen zie je amper. Ik denk dat daar ook een deel van de weerstand vandaan komt.
In Meppel ligt ook een boot met enkel jonge mannen aan boord, de gemiddelde foto of video zijn veelal mannen.

Voor de veilige landers heb ik geen goed woord over, snap uberhaupt al niet dat die aanspraak kunnen maken op huisvesting.
Maar de anderen laten hun vrouw en kids achter in de oorlog, zoeken zelf een plek en hopen zeker dat gezin ze achterna reist uiteindelijk. Er was eens een docu over syrische vrouwen die waren achtergebleven in de oorlog, die woedend waren dat hun man hen daar achter had gelaten met de kinderen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:20

sterregoud schreef:

Precies, de nieuwe gegadigden moeten achteraan in de rij aansluiten, geen mensen ervoor uitzetten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:37

sterregoud schreef:

Maar als je antikraak gaat wonen, ken je de regels. Je woont er totdat er een bestemming voor het pand gevonden is. Zuur, maar waar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:45

Het is imo wel godsgruwelijk lomp om de ene woningzoekende die een plekje heeft, om te ruilen voor een vluchteling.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:54

_San87_ schreef:
Het is imo wel godsgruwelijk lomp om de ene woningzoekende die een plekje heeft, om te ruilen voor een vluchteling.

Dat is het ook. Maar een anti kraker heeft denk ik geen poot om op te staan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:00

Zo kweek je nog meer weerstand.
Ik vraag me af of ze in Den Haag onder een steen leven.