Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:22

Ik vond het zonde van het debat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:29

Het grote probleem met Volt is dat ze als enige partij voor kernenergie zijn. En nou ben ik ook een groot voorstander van kernenergie, maar dan wel op de voorwaarde dat ze eerst een werkelijke oplossing verzinnen voor het meest vervuilende wat er in de energiewereld te vinden is, namelijk kernafval.

Ze doen namelijk alsof kernenergie de milieuvriendelijke oplossing is, door het kernafval ergens in een bunker weg te moffelen en daarna te doen alsof het er opeens niet meer is. Kernafval is een een vorm van afval waarbij je niet in jaren moet denken bij het opruimen, niet in eeuwen en zelfs niet in millennia, zolang blijft het een probleem. Je kan het nu wel netjes in beton storten en in een bunker wegstoppen en de komende jaren gaat dat echt geen problemen opleveren. Maar hoe zit dat over bijvoorbeeld tienduizend jaar? Denkt er nou echt iemand dat het dan nog steeds probleemloos opgeslagen ligt en dat er nog steeds mensen zijn om het monitoren? Dat is totaal onrealistisch en daarmee is kernenergie op lange termijn de meest vervuilende vorm van energie die er bestaat.

En een partij die er trots op is dat zij een voorstander zijn van zo'n vorm van energie, bij zo'n partij heb ik mijn twijfels over hun oordelend vermogen.

Wat Wilders betreft, die wil helemaal niet reageren. Hij vertegenwoordigt nou een groep van mensen die overal tegen zijn en met overal tegen zijn regeert het nogal moeilijk en raakt hij zijn achterban kwijt. Hij is gewoon de langstzittende beroepspoliticus en wil zonder teveel gezeur zijn pensioen te halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:38

Kernenergie is zowel qua afval een probleem als qua locatie centrale. Fukushima 1-4 staan op de verkeerde plek (5 en 6 staan hoger), de gevolgen zijn nog steeds niet afgelopen. En dan willen ze hier een plek aan zee aanwijzen :n Petten staat ook al bij de zwakste plek in onze zeewering (net dat stukje waar de duinen niet breed genoeg zijn en er dus een dijk ligt). Koelwater nodig best, maar dan zoek je een andere oplossing, pijpleidingen zat immers.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:18

Kernenergie is ook een risicovolle en qua afval een smerige energie oplossing. Alleen met wind en zonne energie gaan we het ook niet redden. Zeker niet als met de komst van nieuwe windparken ook de energievraag toe neemt. Daarnaast is er niet altijd voldoende wind. Straks is het volledige landschap verziekt met windmolens en dan is het nog niet genoeg. Vooral niet als er steeds meer datacenters en elektrische auto's komen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:22

De komst van datacenters met gesubsidieerde groene stroom moeten ze sowieso een halt toeroepen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:39

Bij zonnepanelen is ook sprake van het bizarre feit dat er complete velden van zonneparken ontetaan terwijl de daken op gebouwen in veel gevallen nog onbenut zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:45

Loretta schreef:
Bij zonnepanelen is ook sprake van het bizarre feit dat er complete velden van zonneparken ontetaan terwijl de daken op gebouwen in veel gevallen nog onbenut zijn.

Bij ons zijn er vele hectares door boeren verkocht en liggen er hele velden met zonnepanelen.

Hoe je ook over kernenergie, windmolens en zonnepanelen denkt, er zal we een oplossing moeten komen in de toekomst. We gaan tenslotte van het gas af in Groningen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:54

Electra63 schreef:
Loretta schreef:

Bij ons zijn er vele hectares door boeren verkocht en liggen er hele velden met zonnepanelen.

Hoe je ook over kernenergie, windmolens en zonnepanelen denkt, er zal we een oplossing moeten komen in de toekomst. We gaan tenslotte van het gas af in Groningen.

Inmiddels moet de natuur er ook al aan geloven.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/223207 ... elijk.html

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:22

Hier is de hele regio in rep en roer omdat ze een zonneveld willen plaatsen in een natuurgebied. Laat ze die plaatsen op daken van flat- en kantoorgebouwen, die ruimte is nu toch nutteloos en laat de natuur met rust.

En daarnaast is de volledige provincie in rep en roer omdat Rutte gezegd zou hebben dat er een kerncentrale in Groningen moet komen := Nou is dat niet zó letterlijk gezegd, maar de discussie wordt zo wel goed aangezwengeld.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:25

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Inmiddels moet de natuur er ook al aan geloven.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/223207 ... elijk.html

Een artikel van drie jaar oud plaatsen heeft niet zoveel zin, je loopt een beetje achter: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b058029f/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:48

Als ze de kerncentrale nu in scheveningen bouwen ipv afvoerputje buitengebieden. De zonnevelden schieten hier ook de grond uit. Hele lappen grond onttrokken aan landbouw en natuur om er een monocultuur te kweken door stukken land te verdorren met panelen. Terwijl het nieuw gebouwde industrie terrein er pal naast lege daken heeft 8)7

Ie velden vraag ik me af, er onder maaien oid kan niet. Te laag voor beesten om te grazen. Wat zijn de gevolgen op de lange termijn voor de grond en de schittering van de reflectie op oa vogels

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:53

Karl66 schreef:
Het grote probleem met Volt is dat ze als enige partij voor kernenergie zijn.

VVD is toch ook voor kernenergie? Of lees ik dit verkeerd?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:14

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:20

Oja dan krijgen we die groen links stemmers mentaliteit weer, we willen wel groene energie maar aub niet bij mij in de buurt. Zo jammer...
Gelukkig is er eentje bij GL wel consistent, ik vind het meer dan terecht dat van Doornick door mag gaan met zoeken naar een plek voor de windmolens bij IJburg.
Waarom zou het niet bij een dorp of stad kunnen en we op het platteland? Denk je dat ik ze wel in mijn achtertuin wil?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:23

Oprechte vraag: hoe hebben mensen last van windmolens buiten gezichtsvervuiling?

Niet alle daken zijn geschikt voor zonnepanelen overigens, veel loodsen zijn er niet sterk genoeg voor. Maar starten met alle mogelijke particuliere en zakelijke daken in NL dan kom je idd al een heel stuk volgens mij :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:25

Slagschaduw, en dat rijkt met een hele hoge turbine nog al ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:36

Plus een berg dode vogels onder de molen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:45

IMANDRA schreef:
Oprechte vraag: hoe hebben mensen last van windmolens buiten gezichtsvervuiling?

Niet alle daken zijn geschikt voor zonnepanelen overigens, veel loodsen zijn er niet sterk genoeg voor. Maar starten met alle mogelijke particuliere en zakelijke daken in NL dan kom je idd al een heel stuk volgens mij :j

Het geluid van windmolens zorgt voor ernstige gezondheidsrisico's

Citaat:
Mensen die in de buurt van windturbines wonen kampen veelvuldig met slaapproblemen. Daarnaast blijkt dat mensen met reeds bestaande hartklachten een grotere kans kunnen hebben op een beroerte en/of een hartinfarct.

Dat zegt de Leidse klinisch fysicus Dr. Jan de Laat van het Leids Universitair Medisch Centrum LUMC vandaag in Argos. De Laat analyseerde meer dan driehonderd recent gepubliceerde wereldwijde studies naar gezondheidsaspecten van onder andere laagfrequent geluid. De publicatie van zijn onderzoek verschijnt binnenkort.

Bestaande hartklachten blijken te kunnen verergeren onder invloed van langdurige blootstelling aan laagfrequent (brom)geluid dat onder meer door draaiende windturbines wordt geproduceerd, concludeert De Laat. Daarnaast blijkt volgens hem dat laagfrequent geluid gemakkelijk invloed kan uitoefenen op het menselijk lichaam, waaronder de hersenen. ‘Veel onderzoeken rapporteren naast slaapverstoring en stress bijvoorbeeld ook effecten op geheugen en concentratieverlies.’

Bron: https://www.nporadio1.nl/achtergrond/26 ... 0De%20Laat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:23

karuna schreef:
Als ze de kerncentrale nu in scheveningen bouwen ipv afvoerputje buitengebieden. De zonnevelden schieten hier ook de grond uit. Hele lappen grond onttrokken aan landbouw en natuur om er een monocultuur te kweken door stukken land te verdorren met panelen. Terwijl het nieuw gebouwde industrie terrein er pal naast lege daken heeft 8)7

Ie velden vraag ik me af, er onder maaien oid kan niet. Te laag voor beesten om te grazen. Wat zijn de gevolgen op de lange termijn voor de grond en de schittering van de reflectie op oa vogels

Te laag om er schapen onder te laten grazen is een fout in de aanleg van die velden. Iets hogere standaard en het kan zeker. Maar inderdaad het enkel voor 1 doel willen/kunnen/mogen/bedenken in te zetten van een perceel is te idioot voor woorden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:25

Tamary ik weet dat het kan met schapen. Alleen de velden die ik nu zie past het absoluut niet. :n en nog steeds hoeveel water en zonlicht komt nog onder de panelen? De bodem zal daar steeds verder verschralen en mogelijk helemaal dor vallen zonder voldoende vocht -O-

Een veld is nu klaar stukje verderop. Er is een stukje bos en weiland voor opgeofferd. En er pal naar verrijst nu een splinternieuw industrieterrein. -O-

een ander stuk waar veel protest tegen is is midden in een typisch achterhoeks coulissenlandschap met weinig boerderijen waar nu de gemeente een hele stuk aan zonnepanelen wil gaan neerleggen. Gewoon een krankzinnige plek ver van voldoende stroomkabel of infrastructuur naast een zandpad. Een nu nog ongerept stukje historisch landschap waar heel wat hectares panelen moeten komen laag bij de grond. 8)7

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:29

IMANDRA schreef:

Geluid, de steeds wisselende slagschaduw.
Ik heb er bij in de buurt gewoond.
Drama wat mij betreft.

Verhuisd, en nu zijn er plannen om te gaan bouwen waar ik nu woon.
Je snapt dat dat mij niet blij maakt...

(Voor groene energie overigens, kan ook niet anders met mijn achtergrond, maar dan wel op een manier die niet teveel nadelen heeft. En inzetten op mínder gebruik van energie zou ik ook niet gek vinden, onze 'energieconsumptie' is bizár gestegen de laatste jaren, en dat wordt nog steeds meer)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:30

En de electrische auto die zo wordt gepromoot en de warmtepompen die overal moeten komen, allemaal stroomslurpers

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:33

Kijk even dit filmpje over kernenergie. Onbevooroordeeld filmpje over de hoeveelheid doden die er écht zijn gevallen door kernenergie.

Met windmolens en zonnepanelen ga je het écht niet redden. En het veilig opslaan van het kleine beetje afval wat er per jaar uit kerncentrales komt, is toch echt een beter idee dan de afvalstoffen die we iedere dag de lucht in pompen, waar miljoenen mensen meer per jaar aan sterven dan er ooit zijn gestorven of zullen sterven aan kerncentrales. Daarbij zijn er allemaal technologiën in opkomst die weer iets kunnen met het kernafval. Batterijen, bijvoorbeeld.

https://www.energylivenews.com/2020/09/ ... 000-years/

Daarbij zijn er ook nog eens nieuwe centrales die geen explosiegevaar hebben, veel duurzamer zijn (minder afval produceren), en waarvan de grondstof drie keer vaker in de grond voorkomt dan Uranium.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 02-03-21 11:39, in het totaal 4 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:36

Ik heb destijds stage gelopen in Petten bij ECN. En heb daar toen al van dichtbij de problemen gezien die ontstonden bij het opslaan van het restafval. Hoewel zij niet zo idioot veel produceren en ook nog voor een goed doel. Was het daar al best een probleem. Een stroomcentrale maakt nog veel meer zooi.

Daarnaast waarom bouwen, in dodewaard staat een nooit in gebruik genomen centrale niks te doen :+ . En naast de enige bijna uitgewerkte centrale in zeeland kan misschien eentje naast gezet worden. Alles ligt al klaar als je dan toch je afvalprobleem wil opschuiven voor verdere generaties.

Tjernobyl, fukoshima doel thihange genoeg centrales waar nu al problemen zijn. -O-

Dat is toevallig een onderzoek met verplaatsbare panelen zodat de grond er onder rust krijgt tussendoor.

https://nos.nl/artikel/2370913-verplaat ... rstel.html

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:43

karuna schreef:
En de electrische auto die zo wordt gepromoot en de warmtepompen die overal moeten komen, allemaal stroomslurpers

Elektrische auto's zijn in verhouding altijd nog 10x schoner dan een auto die op fossiele brandstof rijd.