Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:24

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar geloof en een ander kleurtje zijn toch helemaal niet te vergelijken? En de Nederlandse mentaliteit ... dit zijn net zo goed Nederlanders. Jij weet toch vooraf op basis van mijn naam of kleur toch niet hoe ik presteer? Of ik binnen het team pas. Misschien hang ik in mijn vrije tijd wel een natuurgeloof aan en dans ik graag bloot in de natuur? Past misschien ook wel niet binnen het team.

Juist het kleurtje is niet relevant, eerder iemand's zware religieuze overtuiging als het op samen moeten kunnen werken aan komt.

Of neem even een vegan voor een kleurloos voorbeeld. Als de vegan dagelijks met een bakje sla of humus in de bedrijfskantine zit is dat helemaal prima. Pas als de vegan gaat roepen dat het fout is dat er broodjes ham en kaas gegeten worden, krijg je een conflict waardoor er geen prettige samenwerking mogelijk is.

Maar dat zet iemand niet op zijn cv toch? En trouwens, er zijn wel meer eccentrieke lieden in sommige bedrijfstakken, als iemand naast opdringerige veganist ook een briljante softwareontwikkelaar is moet je dat misschien voor lief nemen.

Overigens vind ik het typerend dat dit voorbeeld steeds word aangehaald, als veganist heb ik meer ervaring met vleeseters die het constant over mijn eten willen hebben tijdens de lunch :)) en dan niet op een aardige manier.
Het is offtopic maar ik zie de analogie wel. Je pikt het handjevol gekke veganisten eruit en generaliseert voor duizenden Nederlandse veganisten die gewoon hun lunch willen eten zonder gezeur. Of, in extreme gevallen, vragen of er alsjeblieft wat meer variatie op de kantinekaart mag dan 1 broodje hummus :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:25

Ik heb afgelopen winter iemand aangenomen (junior 60-100%). Eigenlijk wilde ik voor de verdeling in ons team het liefste een vrouw, maar die solliciteerden er amper op.
Uiteindelijk 3 heel verschillende CVs op top gehad.
1 autochtoon die eigenlijk niet volledig in de omschrijving viel maar zeer overtuigend schreef, 1 persoon met een achternaam uit het midden oosten die kwa profiel precies voldeed, 1 vrouw met oost-europese roots en fantastische cijfers en referenties.
Bij de vrouw was ik zelf kansloos, die kreeg zo verschrikkelijk veel aanbiedingen dat ze vlak voor de 2e ronde ergens anders getekend had.
De meneer met het exact passende profiel zat als een ongeinteresseert half-zacht ei bij de sollicitatie, dus die was al snel exit.
Bleef dus de mannelijke autochtoon over die eigenlijk niet geheel bij de functie omschrijving paste, ook kwa leeftijd. Hij deed het geweldig in het gesprek en ik ben heel blij met hem.
Stom genoeg voelde ik een soort maatschappelijke schaamte dat ik op een blanke man uit een welvarende familie uitgekomen ben. Dat gevoel was er echt, alsof ik me moest verdedigen.
Het feit dat dit gevoel er is geeft al aan dat je weet dat er ongelijkheid is, anders was die gedachte nooit opgekomen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:32

Sizzle schreef:
Ik heb afgelopen winter iemand aangenomen (junior 60-100%). Eigenlijk wilde ik voor de verdeling in ons team het liefste een vrouw, maar die solliciteerden er amper op.
Uiteindelijk 3 heel verschillende CVs op top gehad.
1 autochtoon die eigenlijk niet volledig in de omschrijving viel maar zeer overtuigend schreef, 1 persoon met een achternaam uit het midden oosten die kwa profiel precies voldeed, 1 vrouw met oost-europese roots en fantastische cijfers en referenties.
Bij de vrouw was ik zelf kansloos, die kreeg zo verschrikkelijk veel aanbiedingen dat ze vlak voor de 2e ronde ergens anders getekend had.
De meneer met het exact passende profiel zat als een ongeinteresseert half-zacht ei bij de sollicitatie, dus die was al snel exit.
Bleef dus de mannelijke autochtoon over die eigenlijk niet geheel bij de functie omschrijving paste, ook kwa leeftijd. Hij deed het geweldig in het gesprek en ik ben heel blij met hem.
Stom genoeg voelde ik een soort maatschappelijke schaamte dat ik op een blanke man uit een welvarende familie uitgekomen ben. Dat gevoel was er echt, alsof ik me moest verdedigen.
Het feit dat dit gevoel er is geeft al aan dat je weet dat er ongelijkheid is, anders was die gedachte nooit opgekomen.

Ik geef jou in deze situatie ook geen ongelijk. Je hebt een bewuste afweging gemaakt en de beste kandidaat gekozen.
Het gaat erom dat je er even bij stilstaat, of je inderdaad voorbij afkomst/kleur kijkt. Het antwoord daarop kan gewoon "ja" zijn :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:36

Maat stel nu dat de allochtoonhet exact passende profiel had en als een ongeinteresseert half-zacht ei bij de sollicitatie zat.
Hij werd dan terecht niet aangenomen.
Toch denk ik dat het dan al snel als discriminatie word gezien als de cv's naast elkaar gelegd worden.
Terwijl dan toch echt het sollicitatie gesprek de reden van afwijzen is. Maar dat ziet niemand.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 07-06-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:38

_Penotti schreef:
Maat stel nu dat de autochtoon het exact passende profiel had en als een ongeinteresseert half-zacht ei bij de sollicitatie zat.
Toch denk ik dat het dan al snel als discriminatie word gezien als de cv's naast elkaar gelegd worden.
Terwijl dan toch echt het sollicitatie gesprek de reden van afwijzen is. Maar dat ziet niemand.

Een autochtoon is een persoon van de inheemse bevolking he? Dus in ons geval de blanke?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:42

secricible schreef:
_Penotti schreef:
Maat stel nu dat de autochtoon het exact passende profiel had en als een ongeinteresseert half-zacht ei bij de sollicitatie zat.

Een autochtoon is een persoon van de inheemse bevolking he? Dus in ons geval de blanke?

Citaat:
bestuursrecht (vreemdelingenrecht) - persoon die de nationaliteit heeft van het land waar hij geboren is en waar hij op dat moment ook verblijft. (Juridisch woordenboek)

Dus dat maakt heel veel mensen in Nederland ook met een kleurtje autochtoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:45

Ik kan niet zoveel met mensen waar je informatie met een sleepkabel uit moet trekken. Dus inderdaad als de autochtoon (inderdaad blanke met blanke achternaam) zo gezeten had was hij ook exit geweest.

Nu moet ik er ook bij zeggen dat die local/blanke het blijkbaar heel moeilijk had om überhaupt ergens op gesprek te komen omdat hij 2x een opleiding afgebroken had en tussendoor 2x in de bouw of in een ziekenhuis gewerkt had. Hij is dus een heel stuk ouder en past bijna in geen enkel profiel.
Dus inderdaad, als je puur naar CV kijkt heb ik echt een discriminerende keus gemaakt door een op het eerste oog niet passende witte man te nemen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:54

secricible schreef:
_Penotti schreef:

ja sorry, niet er met mijn hoofd bij.
Bedoel uiteraard allochtoon.
En mijn post slaat ook nergens meer op :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:03

Nee hoor je zegt het goed, als de blanke (autochtoon) het exact passende profiel had maar als een lamtak in zijn stoel gezeten had was hij ook exit. Van de jongeman met buitenlandse naam weet ik niet zeker welk paspoort hij draagt, zo ver zijn we niet gekomen. Misschien had hij een dubbel paspoort. De kans dat iemand een Zwitsers paspoort heeft is niet heel groot aangezien het niet zo eenvoudig is en erg duur. Ik ken 3e generatie zwitser-Italianen die nog steeds op papier Italiaans zijn.

Als je puur op basis van de CV een analyse zou doen heb ik dus de minst passende CV aangenomen die blank, man en lokaal is. Daar voelde ik me echt een soort van bedrukt onder, terwijl de kerel de minste kans had tot nu toe door zijn afgebroken opleidingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:10

Sizzle schreef:
Nu moet ik er ook bij zeggen dat die local/blanke het blijkbaar heel moeilijk had om überhaupt ergens op gesprek te komen omdat hij 2x een opleiding afgebroken had en tussendoor 2x in de bouw of in een ziekenhuis gewerkt had. Hij is dus een heel stuk ouder en past bijna in geen enkel profiel.
Dus inderdaad, als je puur naar CV kijkt heb ik echt een discriminerende keus gemaakt door een op het eerste oog niet passende witte man te nemen.

Voor die mensen met een dergelijk profiel is het gevoel exact hetzelfde. Sommige zaken kun je nu eenmaal niets aan doen, verbloemen of wat dan ook. ook wanneer je als school uitvaller later alsnog je diploma hebt gehaald zul je daar altijd mee om de oren geslngerd worden. Voor de betrokkene in kwestie voelt het beiden als een klap in het gezicht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:04

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
Ik zie jou regelmatig het woord deugmens gebruiken, Loretta.
Wie en wat bedoel je daarmee?

Mensen die woord voor woord en op bijna alle onderwerpen de mening uit progressieve kringen verkondigen. en iedereen die daar maar enigzins van afwijkt al snel in een foute hoek drukken. In dit onderwerp is iedereen tegen racisme. Maar zodra je kritiek hebt op bepaalde zaken word je al heel snel negatief weggezet.

Je bedoelt dus eigenlijk de spiegelbeelduitvoering van de schuimbekkende calimero's, die schuimbekken over het afpakken van hun tradities en die alleen maar kunnen klagen dat zij degenen zijn die het eigenlijk het allerzwaarst hebben?

Ik begin ondertussen wel heel verdrietig van dit topic te worden, want er komt steeds meer racistische drek voorbij, waarna mensen elkaar op de schouder beginnen te kloppen en te zeggen: "Ja, ja, je hebt helemaal gelijk, zo is het echt..."

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:23

Karl66 schreef:
Loretta schreef:

Mensen die woord voor woord en op bijna alle onderwerpen de mening uit progressieve kringen verkondigen. en iedereen die daar maar enigzins van afwijkt al snel in een foute hoek drukken. In dit onderwerp is iedereen tegen racisme. Maar zodra je kritiek hebt op bepaalde zaken word je al heel snel negatief weggezet.

Je bedoelt dus eigenlijk de spiegelbeelduitvoering van de schuimbekkende calimero's, die schuimbekken over het afpakken van hun tradities en die alleen maar kunnen klagen dat zij degenen zijn die het eigenlijk het allerzwaarst hebben?

Ik begin ondertussen wel heel verdrietig van dit topic te worden, want er komt steeds meer racistische drek voorbij, waarna mensen elkaar op de schouder beginnen te kloppen en te zeggen: "Ja, ja, je hebt helemaal gelijk, zo is het echt..."

Je hebt wel een punt Karl. Ik zal het woord deugmens niet meer proberen te gebruiken. Het is inderdaad ook een stigmatiserende term. Ik moet wel zeggen dat ik schuimbekkende calimero's ook stigmatiserend vind.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 07-06-20 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:27

secricible schreef:
_Penotti schreef:

Volgens het CBS is autochtoon is iemand waarvan hij/zij én beiden ouders in het betreffende land zijn geboren. Dat iemand 'blank' moet zijn om autochtoon te heten vind ik behoorlijk kwetsend en schadelijk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:48

praat dit maar eens goed stenen, glas en zelfs fietsen naar de paarden gooien ehh wie had het over vreedzaam demonstreren???

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:49

Ik kan niet zien wat je geplaatst hebt, speurneusc...

Edit: op mijn telefoon wel. Ff inzoomen!

Edit2: Beetje wazige foto maar het ziet er niet zo gezellig uit. Nou is 1 beeld altijd maar een nanoseconde uit een heel lang verhaal... Dus wat hier precies aan de hand is vind ik lastig in te schatten. Maar het gaat hoe dan ook niet goed.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 07-06-20 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:51

Was dat niet in Londen, speurneusc?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:57

Ik meen ook dat dit in London was, ben er niet (meer) zeker van.
Een van de politie paarden had een gebroken neus, door het gooien van bakstenen.
Deze morgen een foto van voorbij zien komen, kan ze niet meer terug vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:01

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:11

Ann schreef:
Was dat niet in Londen, speurneusc?

weet ik niet dat stond er niet bij, maar in Londen wel zware rellen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:16

Afbeelding
Hier in Zwolle is het veel drukker dan verwacht. Maar mensen worden rustig begeleid naar aangegeven plekken op 1,5 meter afstand. Geen enkel spoortje van onrust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:19

MarlindeRooz schreef:
[ [url=m/4kFoIh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier in Zwolle is het veel drukker dan verwacht. Maar mensen worden rustig begeleid naar aangegeven plekken op 1,5 meter afstand. Geen enkel spoortje van onrust.

Dat ziet er ook meteen wel heel indrukwekkend uit (geen sarcasme).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:22

Ja ik sta bijna vooraan en het is echt helemaal vol op het eerste veld... via de site van de Stentor kun je wel live meekijken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:23

MarlindeRooz schreef:
[ [url=m/4kFoIh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo kan het dus ook +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:26

speurneusc schreef:
praat dit maar eens goed stenen, glas en zelfs fietsen naar de paarden gooien ehh wie had het over vreedzaam demonstreren???

[ Video ]

Nou echt, ik zag het voorbij komen..geweld met geweld bestrijden is NIET de oplossing. En het zorgt imo zeker niet voor meer draagvlak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:27

_Penotti schreef:
Maat stel nu dat de allochtoonhet exact passende profiel had en als een ongeinteresseert half-zacht ei bij de sollicitatie zat.

Dat denk ik ook, en dan wordt er snel in de slachtoffer gekropen.
Net zoiets als een dressuurwedstrijd rijden, zelf de boel verprutsen en dan het paard de schuld geven.