elnienjo schreef:lenaa_tje schreef:Maar geloof en een ander kleurtje zijn toch helemaal niet te vergelijken? En de Nederlandse mentaliteit ... dit zijn net zo goed Nederlanders. Jij weet toch vooraf op basis van mijn naam of kleur toch niet hoe ik presteer? Of ik binnen het team pas. Misschien hang ik in mijn vrije tijd wel een natuurgeloof aan en dans ik graag bloot in de natuur? Past misschien ook wel niet binnen het team.
Juist het kleurtje is niet relevant, eerder iemand's zware religieuze overtuiging als het op samen moeten kunnen werken aan komt.
Of neem even een vegan voor een kleurloos voorbeeld. Als de vegan dagelijks met een bakje sla of humus in de bedrijfskantine zit is dat helemaal prima. Pas als de vegan gaat roepen dat het fout is dat er broodjes ham en kaas gegeten worden, krijg je een conflict waardoor er geen prettige samenwerking mogelijk is.
Maar dat zet iemand niet op zijn cv toch? En trouwens, er zijn wel meer eccentrieke lieden in sommige bedrijfstakken, als iemand naast opdringerige veganist ook een briljante softwareontwikkelaar is moet je dat misschien voor lief nemen.
Overigens vind ik het typerend dat dit voorbeeld steeds word aangehaald, als veganist heb ik meer ervaring met vleeseters die het constant over mijn eten willen hebben tijdens de lunch

Het is offtopic maar ik zie de analogie wel. Je pikt het handjevol gekke veganisten eruit en generaliseert voor duizenden Nederlandse veganisten die gewoon hun lunch willen eten zonder gezeur. Of, in extreme gevallen, vragen of er alsjeblieft wat meer variatie op de kantinekaart mag dan 1 broodje hummus