Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 01:06

Ailill schreef:
Ik heb diverse priesters en andere personen toch duidelijk horen/zien zeggen dat het aan de homo's ligt

Of dit nu de Paus is of iemand anders, ze behoren tot dezelfde kerk en vertegenwoordigen die ook.

Enorm kwalijke zaak.

Ik was wel nieuwsgierig naar een bron en kom inderdaad uit bij een achterlijke Kardinaal die dat beweerd.
En ja, dat is een kwalijke zaak. Of gewoon hartstikke koekiewaus.
Natuurlijk krijgt zijn uitspraak net zo veel aandacht dan de brief van de paus, omdat het lekker sensationeel is en we ons er allemaal over kunnen opwinden.

Om te stellen dat hij en de paus een pot nat zijn gaat niet op.

De Morgen. schreef:
Burke, die deel uit maakt van de Orde van Malta, is een hevige tegenstander van paus Fransiscus. Het botert al jaren niet tussen de twee. Burke was lid van de Congregatie voor de Bisschoppen tot Franciscus hem in december 2013 uit die positie ontsloeg. Volgens kenners deed de paus dat om een progressievere richting uit te kunnen gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 06:41

Ik vind de verklaring van de paus wel goed en inderdaad een eerste stap. Je moet ergens beginnen en dat is denk ik bij erkenning.
Nu afwachten welke stappen er nog meer komen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:19

anjali schreef:
Ik bedoelde dat ik het erg vind voor de goede geestelijken die nu ook niet meer vertrouwd worden.Wan kindermisbruik is inderdaad zeer ernstig,en als je daaarvan verdacht wordt terwijl je onschuldig bent,dat is ook erg. Ik ben met een aantal geestelijken goed bevriend en ik vind het heel fijne mensen,waar ik zeer goede ervaringen mee heb.Maar ja,dat zijn mijn persoonlijke ervaringen die door sommigen hier toch niet geloofd worden.

Hoe vaak hoor je niet van mensen die altijd goed met iemand door één deur konden: "Hij? Nee.... dat is zo'n aardige man!"
Zelfs familieleden blijven tot de eeuwigheid hun man, oom, opa, neef beschermen omdat ze maar niet willen geloven dat die persoon zoiets doet.

Ik spreek nu over mannen, maar dit kunnen net zo goed wijven zijn. Er lopen net zoveel vrouwelijke engerds rond als mannen, alleen is er bij veel misbruikte mannen schaamte om wereldkundig te maken dat ze door een vrouw zijn misbruikt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:21

anjali schreef:
Ik zou wel eens willen weten of hier eigenlijk iemand is die ooit door een R.K.geestelijke is misbruikt?Want ,ik weet wel dat ze er zijn ,maar ik ken er zelf helemaal geen.

Maakt dat uit of je zo iemand kent? Er zitten hier op Bokt tig leden die misbruikt zijn, al dan niet door een kerkganger. Ik kan daar boos om worden dat je eerst iemand moet kennen om aan te kunnen nemen dat het gebeurt. Want zo komt het nu bij mij over.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:27

Ailill schreef:
Ik heb diverse priesters en andere personen toch duidelijk horen/zien zeggen dat het aan de homo's ligt

Of dit nu de Paus is of iemand anders, ze behoren tot dezelfde kerk en vertegenwoordigen die ook.

Enorm kwalijke zaak.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2452977 ... van-homo-s

Yep, het is de schuld van de homo's. Deze reactie is gedaan door ene meneer Burke, een kardinaal binnen de Amerikaanse kerk. Het maakt me ook verdrietig dat een man als deze zoveel invloed heeft op gezinnen.

De reactie van het Vaticaan is de enige juiste: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2445243 ... ermisbruik - erkenning en schaamte en in ieder geval de wil om iets te veranderen. Ik ben heel benieuwd in hoeverre het ze zal lukken en zal er zelf ook niet rouwig om zijn als het RKK (of welk geloof dan ook) langzaam uitsterft. Ik zou zelf als eerste meneer Burke ontheffen uit zijn functie.

Janneke2

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:49

Oh dear - is er nu een nieuwe zondebok?
"...mensen opgelet: het komt allemaal door de homo's!"

Er zijn idd wel jongens misbruikt, maar net zo goed meisjes.

En uiteraard komt het niet door "de" homo's of hetero's.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:01

Excommunicatie van deze kardinaal Burke zou een goede eerste stap zijn om de hypocrysie en het doofpotbeleid inzake het massale misbruik aan te pakken. Het zou ook een symbolische handreiking zijn richting homosexuelen.
Ik ben na de brief van Franciscus erg benieuwd naar zijn volgende stappen. Want na een dusdanig nadrukkelijk mea culpa en harde veroordeling van het misbruik moeten er wel concrete maatregelen volgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:02

Eh - Franciscus heeft al meerdere bisschoppen tot aftreden gedwongen.

Waarbij het er volgens mij hem er om gaat, dat de betrokkenen zelf hun fouten gaan inzien - wat iets heel anders is dan enkel en alleen 'te horen krijgen dat je ontslagen bent', al dan niet met toelichting.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:14

Helaas heb je overal waar je kijkt rotte appels er tussen zitten.
In de Rooms Katholieke kerk zitten er rotte appels tussen, maar ook bij Moslims.
Ik ken veel moslims die het verschrikkelijk vinden wat er in naam van hun geloof gedaan wordt en zich van de terreur distantiëren.

Zeggen dat elke katholiek mede verantwoordelijk is voor het misbruik ishetzelfde als zeggen dat elke moslim mede verantwoordelijk is voor terroristische aanslagen. Dat is gewoonweg niet zo. Nou is een terroristische aanslag wat lastiger in een doofpot te stoppen dan misbruik, maar bij beiden zijn de gevolgen enorm.

Persoonlijk kan ik er slecht tegen als hele groepen mensen over één kam geschoren worden vanwege de wandaden van enkelen. Ik hoor steeds meer extremistische uitspraken en dat beangstigd mij ergens wel. Niemand hier praat homo haat, misbruik of terreur goed, maar als je niet hele groepen over één kam strijkt dan ben je mede schuldig? Als jij je niet afwend van je geloof dan ben je mede schuldig? De Rooms katholieke kerk is een criminele organisatie, de islam dan waarschijnlijk ook?
Het lijkt hier af en toe extreem rechts wel door die opmerkingen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:05

Zeker Janneke. Maar nog nooit een kardinaal. Een grote schoonmaak zou ook de hoge piefen niet moeten sparen. Appelleren aan schuldbesef bij de misbruikers/goedpraters is inderdaad belangrijk, maar dat is toch echt niet genoeg. Tenzij er dusdanige druk wordt uitgeoefend dat de betreffende geestelijken uit zichzelf opstappen, maar eerlijk gezegd zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Daphara, het gaat hier niet om het katholieke geloof maar de katholieke Kerk. Niemand zegt dat katholieken hun geloof moeten afzweren. De discussie gaat over de vraag hoe je je als katholiek moet verhouden tot een Kerk waarbinnen decennialang (en hoogstwaarschijnlijk nog veel langer) grootschalig ernstig kindermisbruik met de mantel der liefde (lees: zelfbescherming, struisvogelpolitiek, doofpot) is toegedekt. Die vraag is inderdaad wel moeilijk te beantwoorden voor diegenen die de ware beleving van het katholieke geloof gelijk stellen aan onvoorwaardelijke trouw aan de katholieke Kerk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:11

...een kardinaal is niet hoger dan een bisschop - een kardinaal (moderne toevoeging: mits jonger dan 80 :j ) hoort tot het kiescollege dat de volgende paus aanwijst.

(Waarbij het gebruik is dat de kardinalen iemand uit hun midden kiezen, maar het hoeft niet. Toen Benediktus/ Ratzinger aftrad, sprak hij als paus de kardinalen toe met "Mogelijk spreek ik nu ook tot mijn opvolger - en ik beloof mijn opvolger te gehoorzamen.")

Maar zo iemand de kardinaalshoed (...bij hun benoeming tot kardinaal hoort een wijnrode hoed...) te ontnemen heeft beslist charme.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:32

Daphara schreef:
In de Rooms Katholieke kerk zitten er rotte appels tussen, maar ook bij Moslims.
Ik ken veel moslims die het verschrikkelijk vinden wat er in naam van hun geloof gedaan wordt en zich van de terreur distantiëren.

Zeggen dat elke katholiek mede verantwoordelijk is voor het misbruik ishetzelfde als zeggen dat elke moslim mede verantwoordelijk is voor terroristische aanslagen. Dat is gewoonweg niet zo. Nou is een terroristische aanslag wat lastiger in een doofpot te stoppen dan misbruik, maar bij beiden zijn de gevolgen enorm.

Persoonlijk kan ik er slecht tegen als hele groepen mensen over één kam geschoren worden vanwege de wandaden van enkelen. Ik hoor steeds meer extremistische uitspraken en dat beangstigd mij ergens wel. Niemand hier praat homo haat, misbruik of terreur goed, maar als je niet hele groepen over één kam strijkt dan ben je mede schuldig? Als jij je niet afwend van je geloof dan ben je mede schuldig? De Rooms katholieke kerk is een criminele organisatie, de islam dan waarschijnlijk ook?

Voor mij is er 1 heel groot verschil, dus nee ik sta niet achter jou woorden en zou mezelf zeker niet extreem rechts willen noemen in deze. Bij terrorisme is het een externe organisatie die in naam van zijn godsdienst aanslagen pleegt.
Bij het misbruik in de katholieke kerk is er sprake van de kerkelijke organisatie die het misbruik faciliteert, in de doofpot stopt en organiseert.

Als er een club katholieken samen misbruikfeestjes (vergeef me de bewoording, ik kan er echt niks anders van maken) zouden houden omdat zij van mening zijn dat God dat zou willen, zou het imo te vergelijken zijn met jou voorbeeld over terrorisme. Een groep die los staat van de organisatie die slechte dingen doet, uit naam van zijn geloof.
Andersom zou ook gelden, maar ik weet niet heel goed hoe de boel is opgebouwd bij de islam. Dus misschien zeg ik het niet helemaal goed, maar als bekend werd dat de internationale organisatie van de islam dit terrorisme zou sturen, zou ik er inderdaad precies zo in staan. Omdat je door naar de moskee te gaan en geld te geven aan je geloof indirect steun biedt aan de organisatie die het terrorisme dan zou steunen. Wel denk ik dat je als gelovige van de islam kritisch moet zijn dat als jou moskee in verband wordt gebracht met terrorisme dat je daar geen steun aan moet bieden. Maar dat wordt niet van bovenaf gestuurd, m.a.w. de organisatie is niet van binnenuit rot wat imo wel zo is bij de katholieke kerk. Islam heeft rotte appels, die wat mij betreft geweerd moeten worden en geen steun zouden moeten krijgen.

Simpel gezegd: bij de islam zijn er een paar leraren op een school die samen met een groep studenten fouten maken en die de school in een slecht daglicht zetten. Bij het katholieke geloof is er sprake van een school waarbij de volledige staf op de hoogte is en het faciliteert en een groot deel van de staf zelfs meedoet.

Het geloof (katholieke gedachtegoed) en de kerk (de paus en al zijn staf daaronder) zijn voor mij niet 1 grote hoop. Ik heb geen moeite met een katholiek (of überhaupt christelijk of welk geloof dan ook) gedachtegoed. Ik vind de gedachte van vrijwel ieder geloof mooi en kan alleen maar onderstrepen dat als iemand daar steun aan heeft dat fantastisch is. Wel heb ik moeite met de kerk en de manier waarop zij dit probleem aanpakken. Het staat voor mij als een volledige paradox in het geloof, dat de belichaming van geloof dit doet en het ook nog verdedigd.

Andersom heb ik dan ook heel veel moeite met mensen die problemen hebben met gelovigen van de islam vanwege het terrorisme. Dat is een afgetakte groep die zich misdraagt uit naam van de islam en staat voor mij niet voor het hele geloof.

Moeilijk om te bewoorden, maar vraag gerust mocht ik niet duidelijk zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:00

Ik vind het heel duidelijk en ik sta er precies zo in ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:56

Janneke2 schreef:
Oh dear - is er nu een nieuwe zondebok?
"...mensen opgelet: het komt allemaal door de homo's!"

Er zijn idd wel jongens misbruikt, maar net zo goed meisjes.

En uiteraard komt het niet door "de" homo's of hetero's.
Maar als je dit dan vervolgens zelf hoort/leest, dan gaan er toch alarmbellen rinkelen?

Direct de hele RK als schuldige aanwijzen gaat me te ver en is niet helemaal eerlijk. Echter komt het wel daar vandaan en is het een reactie op een fout dat binnen dat instituut is begaan.

Ik kan er met m'n hoofd niet bij.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:58

secricible schreef:
Daphara schreef:

Voor mij is er 1 heel groot verschil, dus nee ik sta niet achter jou woorden en zou mezelf zeker niet extreem rechts willen noemen in deze. Bij terrorisme is het een externe organisatie die in naam van zijn godsdienst aanslagen pleegt.
Bij het misbruik in de katholieke kerk is er sprake van de kerkelijke organisatie die het misbruik faciliteert, in de doofpot stopt en organiseert.

Als er een club katholieken samen misbruikfeestjes (vergeef me de bewoording, ik kan er echt niks anders van maken) zouden houden omdat zij van mening zijn dat God dat zou willen, zou het imo te vergelijken zijn met jou voorbeeld over terrorisme. Een groep die los staat van de organisatie die slechte dingen doet, uit naam van zijn geloof.
Andersom zou ook gelden, maar ik weet niet heel goed hoe de boel is opgebouwd bij de islam. Dus misschien zeg ik het niet helemaal goed, maar als bekend werd dat de internationale organisatie van de islam dit terrorisme zou sturen, zou ik er inderdaad precies zo in staan. Omdat je door naar de moskee te gaan en geld te geven aan je geloof indirect steun biedt aan de organisatie die het terrorisme dan zou steunen. Wel denk ik dat je als gelovige van de islam kritisch moet zijn dat als jou moskee in verband wordt gebracht met terrorisme dat je daar geen steun aan moet bieden. Maar dat wordt niet van bovenaf gestuurd, m.a.w. de organisatie is niet van binnenuit rot wat imo wel zo is bij de katholieke kerk. Islam heeft rotte appels, die wat mij betreft geweerd moeten worden en geen steun zouden moeten krijgen.

Simpel gezegd: bij de islam zijn er een paar leraren op een school die samen met een groep studenten fouten maken en die de school in een slecht daglicht zetten. Bij het katholieke geloof is er sprake van een school waarbij de volledige staf op de hoogte is en het faciliteert en een groot deel van de staf zelfs meedoet.

Het geloof (katholieke gedachtegoed) en de kerk (de paus en al zijn staf daaronder) zijn voor mij niet 1 grote hoop. Ik heb geen moeite met een katholiek (of überhaupt christelijk of welk geloof dan ook) gedachtegoed. Ik vind de gedachte van vrijwel ieder geloof mooi en kan alleen maar onderstrepen dat als iemand daar steun aan heeft dat fantastisch is. Wel heb ik moeite met de kerk en de manier waarop zij dit probleem aanpakken. Het staat voor mij als een volledige paradox in het geloof, dat de belichaming van geloof dit doet en het ook nog verdedigd.

Andersom heb ik dan ook heel veel moeite met mensen die problemen hebben met gelovigen van de islam vanwege het terrorisme. Dat is een afgetakte groep die zich misdraagt uit naam van de islam en staat voor mij niet voor het hele geloof.

Volledig mee eens. Ik snap de verwarring binnen dit topic, maar de oorsprong/uitvoering zijn volledig anders.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:28

Ailill schreef:
Maar als je dit dan vervolgens zelf hoort/leest, dan gaan er toch alarmbellen rinkelen?

Direct de hele RK als schuldige aanwijzen gaat me te ver en is niet helemaal eerlijk. Echter komt het wel daar vandaan en is het een reactie op een fout dat binnen dat instituut is begaan.

Die alarmbellen die rinkelen toch al heel lang? Ik begrijp echt niet waarom je zo'n man zoveel aandacht blijft geven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:21

Qerty schreef:
Ailill schreef:

Die alarmbellen die rinkelen toch al heel lang? Ik begrijp echt niet waarom je zo'n man zoveel aandacht blijft geven.
Klopt, ze rinkelen al een behoorlijke tijd. Echter proberen ze nu, heel bewust, de schuld op een andere groep af te schuiven. In plaats van, ein-de-lijk, eens naar zichzelf te kijken.

Conclusie: Ze weten dondersgoed dat ze fout zitten en proberen het toch, alsnog, op een ander af te schuiven.

Dan gaan er bij mij dus inderdaad nog meer bellen rinkelen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:35

Ailill schreef:
Qerty schreef:

Klopt, ze rinkelen al een behoorlijke tijd. Echter proberen ze nu, heel bewust, de schuld op een andere groep af te schuiven. In plaats van, ein-de-lijk, eens naar zichzelf te kijken.

Conclusie: Ze weten dondersgoed dat ze fout zitten en proberen het toch, alsnog, op een ander af te schuiven.

Bij mij rinkelen ze vooral als je leest wat sommige mensen hier op bokt schrijven, in het moderne Nederland en België!! Ik verwacht in sommige landen en van sommige mensen al niets anders en neem het zelfs niet serieus (al maakt dat het niet minder schrijnend, ik zeg niet dat je geen gelijk hebt Ailill), maar om te zien dat er mensen zijn zo dichtbij die in totale ontkenning zijn. Aiaiai...

En net die mensen maken het mogelijk om de zaak te negeren. Ze denken dat ze conservatief zijn en standvastig, maar eigenlijk zijn ze het gemakkelijkste te beïnvloeden van ze allemaal. Ze blèren nog net niet.

Zo vreselijk jammer, want het zou echt heel snel opgelost kunnen raken met weinig schade.

Behalve imagoschade hoeft er niet veel geleden te worden door de kerk, kijk naar wat we zeiden over het rode kruis, het is een minimale investering in controles en verder vooral PR. Maar die PR is dus net datgene wat van onschatbare waarde is, want via bewustwording creëer je eigenlijk het allergoedkoopste controlemechanisme dat er bestaat.

Met PR bedoel ik dus ook openlijke veroordeling van de feiten én de schuldige geestelijken. De enige bescherming die ze moeten krijgen is ingebouwd in ons moderne rechtssysteem.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:17

De hoop om mensen, bijv. binnen dit topic, te veranderen heb ik al eerder opgegeven. Ik vind het werkelijk schokkend om te lezen hoe bepaalde mensen in het leven staan/naar het leven kijken.

Neemt niet weg dat ik het behoorlijk angstwekkend en zelfs gevaarlijk vind.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:12

Ailill schreef:

Maar in dit geval is het geen ZE die dat doen.
Jij hebt het over meerder mensen waaronder priesters, maar hoe hard ik ook google, ik kom echt niet verder dan die Burk. En ja, dat is inderdaad ook een katholiek. En ja, het Vaticaan zou zich absoluut van deze engerd (zo ziet hij er zelfs uit ook) moeten distantiëren.

Maar deze uitspraak interpreteren als het statement van de kerk, dat klopt gewoon niet.

Citaat:
Met schaamte en berouw erkennen we als een kerkelijke gemeenschap dat we niet waren waar we moesten zijn, dat we niet tijdig hebben gehandeld en ons bewust waren van de omvang en de ernst van de schade die aan zoveel levens werd toegebracht. We toonden geen zorg voor de kleinen; we lieten ze in de steek.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:23

secricible schreef:
Daphara schreef:

Ik denk ook niet dat iemand van het geloof moet afstappen, maar wel in opstand moet komen. Het voorbeeld van de Islam bijvoorbeeld is er eentje waarbij ik werkelijk niemand uit die contreien in opstand zie komen. Ze houden allemaal hun mond. En datzelfde geldt voor meerdere geloven waar zaken gebeuren die absoluut niet door de beugel kunnen. Oftewel: kop in het zand steken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 09:35

@Shenaville: Die opstand is er al in de R.K.Kerk. Er is een leiderscrisis ook en er zijn er die een schisma willen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:46

Om wat Burke zegt / het verleden van misbruik? Of omdat de huidige paus te menselijk is en geen dictator wil spelen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:54

anjali schreef:
@Shenaville: Die opstand is er al in de R.K.Kerk. Er is een leiderscrisis ook en er zijn er die een schisma willen.

Opstandige gelovigen en ruzie om de macht zijn van alle tijden in de RK kerk. Burke en de Paus liggen elkaar ook niet goed schijnt het.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:59

Citaat:
Ik denk ook niet dat iemand van het geloof moet afstappen, maar wel in opstand moet komen. Het voorbeeld van de Islam bijvoorbeeld is er eentje waarbij ik werkelijk niemand uit die contreien in opstand zie komen. Ze houden allemaal hun mond. En datzelfde geldt voor meerdere geloven waar zaken gebeuren die absoluut niet door de beugel kunnen. Oftewel: kop in het zand steken.

Vwb de islam: er zijn meerdere fatwa's die zelfmoordaanslagen verbieden en er is een ruim gedeeld geloof 'dat wie onschuldigen doodt geen moslem is'.

Dus nee:"ze" houden niet allemaal hun mond, in tegendeel.