Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:34

Mondy schreef:
Pfoe ik haak ook maar even in... ik zit in 2 strijd met vvd en vnl.
Heb jaren vvd gestemd vooral omdat dat als defensiemedewerker het "beste" was.
Nu zien we wel waar dat defensie gebracht heeft dus gaat dat niet meer op ;)

Defensie medewerker, dat had ik echt niet achter jou gedacht maar ik ken je natuurlijk alleen van het makeuptopic, gaaf :j

Ik weet het niet meer, twijfel ontzettend maar ik wil niet blanco stemmen. Ik weet gewoon niet met welke regering we de huidige situaties kunnen verbeteren. Wat ik voornamelijk belangrijk vind is dat het kopen van een eigen huis ook te doen moet zijn voor starters, de zorg (zowel voor ouderen als in ziekenhuizen) en defensie.

germie

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:48

En welke partij doet wat voor Groningers? Ik woon in het aardbevingsgebied

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:57

germie schreef:

SP: verlaagd tot 12 miljard kubieke meter
CDA: Schade volledig compenseren
D66: Vermindering, zecht niks over hoeveel en schade vergoedingen
GroenLinks: maximaal 21 miljard kubieke meter
SGP: Zegt iets over inperken, maar niks over hoeveel
PvdD: Gaswinning wordt zo snel mogelijk gestaakt

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/03/pr ... r-a1548620

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:03

(ik lees de rest van het topic ook even door voor info.)
Maar ik heb nu met wel een aantal partijen gehad dat ik dacht, ja deze standpunten ben ik het mee eens, maar dan zijn of de rest poedersuiker, of de partijleider is gewoon ene eikel, en wil ik er niet meer op stemmen. :(
Dit is de 1e keer dat ik kan stemmen dus wil echt heel graag stemmen, maar het is zo ingewikkeld. Op dit moment wil ik gewoon op standpunten kunnen stemmen en niet partijen. :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:15

Helemaal overeenkomen mee een partij is zeldzaam
Er zullen altijd punten zijn waar je het niet (helemaal) mee eens bent
Maar zijn dat punten waar je je overheen kunt Zetten of zijn het belangrijke zaken

(En een partij zal nooit alleen regeren, scheelt ook weer )

Als de nummer 1 een persoon is waar je. NIets mee kunt kun je sowieso een voorkeurstem aan een ander geven
De lijsten zijn lang zat ;)

Ik heb niet zo heel veel met roemer, dus stem ik sp met voorkeurstem voor iemand anders op de lijst
(Hoewel je natuurlijk
Niet kunt voorkomen dat de nr 1 in de kamer komt als de partij in een coalitie beland)
Maar tenzij de nummer 1 echt fout is , zal het me niet tegenhouden om op een partij te stemmen
Uiteindelijk gaat het om wat ze doen en waar ze voor staan
Die irritante persoon beem ik dan maar voor lief ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:58

maava schreef:
(ik lees de rest van het topic ook even door voor info.)
Maar ik heb nu met wel een aantal partijen gehad dat ik dacht, ja deze standpunten ben ik het mee eens, maar dan zijn of de rest poedersuiker, of de partijleider is gewoon ene eikel, en wil ik er niet meer op stemmen. :(
Dit is de 1e keer dat ik kan stemmen dus wil echt heel graag stemmen, maar het is zo ingewikkeld. Op dit moment wil ik gewoon op standpunten kunnen stemmen en niet partijen. :')

Als je de lijsttrekker niets vind kan je natuurlijk altijd kijken naar mensen die lager op de lijst staan waar je het wel mee eens bent :) Ik stem ook niet op de lijsttrekker, vooral omdat die sowieso wel in de kamer komt en ik een aantal mensen heb die ik liever wat hoger zou zien staan.

Ik heb de meetup van Klaver niet gezien, maar vind het een interessante strategie. Het slaat enorm aan, hij blijft die zalen maar uitverkopen. Ik denk dat het vooral richting jongeren een geweldig plan is, een spreker met muziek en een show erbij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:01

Amyyy schreef:
germie schreef:

SP: verlaagd tot 12 miljard kubieke meter
CDA: Schade volledig compenseren
D66: Vermindering, zecht niks over hoeveel en schade vergoedingen
GroenLinks: maximaal 21 miljard kubieke meter
SGP: Zegt iets over inperken, maar niks over hoeveel
PvdD: Gaswinning wordt zo snel mogelijk gestaakt

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/03/pr ... r-a1548620

de SP maakt er nu ineens reclame voor, wel een beetje te laat. Ineens inspelen op sentiment. Helaas.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:47

de SP was in 2013 al bezig met de gaswinninG...
dat hebben ze niet ineens n verzonnen of zo :?

dat er nu opeens mee gepromoot word is logisch
zie alle andere promo's die voorbij komen, tot en met de VVD die opeens wel geld in de zorg zou willen pompen welke ik dan wel weer vrij bizar vind

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:48

Ik ben het volledig eens met Sonja

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:27

Ersina schreef:
kwita schreef:
het is je plicht in deze maatschappij om te stemmen, doe je huiswerk en kies bewust! :x

Het is een recht om te stemmen en als je geen goede partij kan vinden, stem je gewoon niet.

Het wordt eens tijd dat de politiek eens beseft, dat niet stemmers ook iets vertellen. Zij vinden vaak dat het niet uitmaakt of je door de hond of de kat gebeten wordt.
Ik ga dit jaar trouwens ook niet stemmen. Heb mijn politieke lidmaatschap opgezegd. Dit omdat vrijwel alle partijen gezegd hebben, dat ze niet willen samenwerken met de PVV, ook al krijgt deze genoeg stemmen. Buiten het feit dat ik dit onder pesten vind vallen, is het een grote belediging naar de stemmers op de PVV toe. Hun mening willen we niet horen? Ik ben een fel tegenstander van PVV en hoop dat er onvoldoende mensen stemmen op deze partij. Maar als een partij wint , is het wel zo netjes om hier zo goed mogelijk mee samen te werken. Het leven is niet zwart of wit, maar altijd iets er tussen in . De gulden middenweg kan gezocht worden. Maar natuurlijk niet op de manier die politici toejuichen...Gewoon negeren wat niet in je straatje past.

Ik ga wel stemmen maar vindt dat jij de spijker helemaal op z'n kop slaat! :) Ik vind het zwaar ondemocratisch om bij voorbaat al de stem van hoogstwaarschijnlijk een zeer grote groep kiezers te willen negeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:49

Maar tegelijkertijd - welke samenwerking kan er zijn met iemand die al 13 jaar als partij niet mee wil doen aan inhoudelijke samenwerking, collega's uitscheldt (en zelfs een gefalsificeerde foto verspreidt over een andere lijsttrekker), en op essentiele punten de grondwet en de rechtstaat niet belangrijk lijkt te vinden?
Voor samenwerking heb je een gedeelde basis nodig, maar wat zou die gedeelde basis hier zijn?

Al geldt dat voor verschillende partijen dus heel verschillend. Een inhoudelijke samenwerking tussen de SP, Groenlinks, PvdD aan de ene kant en PVV aan de andere kant is niet mogelijk zonder dat minstens een van beide zichzelf ontkent.

De VVD en CDA nemen inmiddels wel wat PVV-punten over, en omgekeerd stemt de PVV vaak met de VVD mee, dus het is dan veel minder inhoudelijk onmogelijk om samen te werken: ze vallen al vaak samen.
Tegelijkertijd liep de vorige keer dat men samenwerkte met de PVV die samenwerking niet bepaald soepel.

Dan te zeggen 'het is ondemocratisch om een groep kiezers uit te sluiten' is niet terecht. Het zijn niet de kiezers die worden uitgesloten, maar de vertegenwoordiging. Dat is wel heel vervelend, maar als je kiest voor een vertegenwoordiger die uit is op conflict, is het ook onvermijdelijk dat je dat dus ook krijgt. De overige partijen sluiten de PVV niet zomaar uit het niets uit, maar omdat hij standpunten vertegenwoordigt die in strijd zijn met onze grondwet, en omdat hij er de afgelopen jaren iedere keer zelf voor heeft gekozen om die samenwerking niet te willen. Dat staat niet zomaar los van elkaar.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:57

Shadow0 schreef:
Dan te zeggen 'het is ondemocratisch om een groep kiezers uit te sluiten' is niet terecht. Het zijn niet de kiezers die worden uitgesloten, maar de vertegenwoordiging. Dat is wel heel vervelend, maar als je kiest voor een vertegenwoordiger die uit is op conflict, is het ook onvermijdelijk dat je dat dus ook krijgt. De overige partijen sluiten de PVV niet zomaar uit het niets uit, maar omdat hij standpunten vertegenwoordigt die in strijd zijn met onze grondwet, en omdat hij er de afgelopen jaren iedere keer zelf voor heeft gekozen om die samenwerking niet te willen. Dat staat niet zomaar los van elkaar.

Het blijft wel degelijk ondemocratisch. Die groep kiezers heeft zijn stem en vertrouwen gegeven aan de vertegenwoordiger. Als je als partij die vertegenwoordiger dan bij voorbaat wordt uitgesluit ontken je die groep kiezers de waarde van hun stem. Je neemt de macht om die stem niet valide te verklaren. En dat is zwaar ondemocratisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:10

Tytonidae schreef:
Het blijft wel degelijk ondemocratisch. Die groep kiezers heeft zijn stem en vertrouwen gegeven aan de vertegenwoordiger. Als je als partij die vertegenwoordiger dan bij voorbaat wordt uitgesluit ontken je die groep kiezers de waarde van hun stem. Je neemt de macht om die stem niet valide te verklaren. En dat is zwaar ondemocratisch.

Dit is niet correct hoor: de vertegenwoordiger mag gewoon wat ieder kamerlid mag:
- stemmen over wetsvoorstellen en moties
- vragen stellen
- amendementen en wetsvoorstellen indienen
- zelf samenwerking zoeken voor dergelijke zaken.

Kortom: je stem wordt gewoon vertegenwoordigd. Wilders wordt niet uitgesloten van de Kamer, hij wordt zelfs niet uitgesloten van het ondersteunen van wetten en moties... alleen voor de volgende stap, het vormen van het kabinet, wordt hij (misschien, zo overtuigd ben ik niet dat alle partijen zich daaraan gaan houden) uitgesloten omdat er zowel inhoudelijke als persoonlijke bezwaren zijn. Maar die zijn het gevolg van zijn eigen keuzes, uitspraken en gedrag de afgelopen 13 jaar (en misschien iets langer, daarvoor was hij VVD-kamerlid immers.)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:14

En nogmaals , mocht de PVV 30+ stemmen krijgen zal het echt de eerste partij niet zijn die dan alsnog niet in de coalitie beland
Genoeg partijen die hem voor gegaan zijn

En idd ... ik verwacht van sommige partijen zeker dat als samenwerken met de pvv betekend dat ze in de coalitie belanden
Ze gewoon met de pvv die coalitie gaan vormen

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 07:37

Het jammere van verkiezingsbeloftes is, dat alle partijen deze vergeten op het moment dat hun achterwerk het pluche raakt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 08:42

woofie schreef:
Het jammere van verkiezingsbeloftes is, dat alle partijen deze vergeten op het moment dat hun achterwerk het pluche raakt!

Nee ze vergeten ze niet. Maar omdat ze moeten samenwerken is het gewoon nodig dat ze sommige punten uit het verkiezingsprogramma moeten laten gaan.

Stel dat GL met de VVD zou moeten samenwerken moeten ze toch echt een paar groene punten laten vallen. Anders lukt het niet om een regering te vormen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:11

snuffie123 schreef:
Nouja je zegt het al. Een betere wereld begint bij jezelf, dus ookal hebben pvv stemmers volgens jou geen respect naar buitenlanders (wat ik niet geheel met je eens ben, maar dat daargelaten) , dan hoef jij het nog niet terug te doen. Geef jij dan het goede voorbeeld.

Ik heb het niet over mezelf. Ik heb respect voor iedereen. Alleen om aan te geven dat de meeste pvv stemmers nu niet bepaald overlopen van respect voor sommige groepen maar dat wel zelf willen ontvangen. Misschien niet zo handig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:04

woofie schreef:

Sommige wel, sommige niet.

Er zijn beloften die alleen maar gedaan zijn om kiezers te paaien, en waarvan men helemaal geen intentie heeft ze uit te voeren. Dat gold bv voor de AOW-leeftijd van Wilders toendertijd, en het geldt ook voor de bezorgdheid van bv de VVD over de zorg: vlieg op, als het je geinteresseerd had, had je echt de afgelopen jaren niet zo hard aan een afbraakbeleid getrokken.

Er zijn ook beloften waar partijen zich niet aan houden omdat de werkelijkheid complex bleek, er geen meerderheid te krijgen was, en waar een compromis het hoogst haalbare was. (Ik heb zo even geen goed voorbeeld helaas, maar ze zijn er wel.)

Maar er zijn dan ook weer situaties waarin partijen zich erg makkelijk om laten praten naar een compromis dat nadelig is, dat er van echte belangenbehartiging geen sprake is. (Dat is de positie van de PvdA geweest de afgelopen jaren: hebben ze wel het uiterste bereikt dat mogelijk was?)

Die dingen zijn niet allemaal hetzelfde. Maar wel frustrerend voor de kiezer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:45

Rutte gister bij nieuwsuur vertelde dat er gelukkig niet bezuinigd hoefde te worden in de verpleeghuizen. Nou Rutte is een vuile leugenaar. Er is niet meer dan alleen bezuinigd in de verpleeghuizen. Voor mij dus een reden om hem niet te geloven.
En dan z'n plannen om het vakantiegeld te schrappen voor mensen in de bijstand. Asociaal beleid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:42

De VVD kwam met een filmpje over wat ze allemaal willen doen tegen klimaatverandering. Jammer alleen dat ze de afgelopen tijd altijd tegen deze plannen hebben gestemd:
https://decorrespondent.nl/6377/de-vvd- ... 3-ce510f51

Edit: misschien is hij al eens langsgekomen, maar dit vind ik echt een hele interessante site. Je kunt hier alle moties bekijken tot het kabinet Kok I terug, indelen op verschillende categorieën en subs, en vervolgen bekijken wie wat gestemd heeft.

Als je twijfelt en je hebt een paar zaken die je echt belangrijk vindt, dan zou ik hier eens kijken :) Je kunt precies zien wie er wat gestemd heeft. Nadeel: de nieuwe partijen staan hier natuurlijk niet in.

Edit2: en hoewel ik tegen peilingen ben is dit een mooie samenvatting. http://frontbencher.nl/peilingen/
Vind peilingen op zich meestal niet zoveel zeggend maar gemiddeld genomen kun je er wel wat uit halen. (Let op: de meest linker kolom is het huidige aantal zetels. De meest recente peiling staat altijd rechts)

Edit3 (sog sog sog :+ ) Interessant onderzoek: de partijen gaan het van de stemmotivatie van de achterban moeten hebben. Hieronder: per partij het aantal mensen dat zeker weet te gaan stemmen. Grappig dat de SGP achterban dus behoorlijk gemotiveerd is en de PVV minder. (Ha. ha.)
Afbeelding
http://www.volkskrant.nl/politiek/het-k ... ~a4472964/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:06

Dat is nu ook nog een heikel punt in de peilingen. Maurice de Hond gaf al aan dat het zo maar eens zou kunnen dat GL nog een stuk groter wordt dan nu gezegd wordt in de peilingen omdat de achterban voor een groot deel uit jongeren bestaan en die moeilijker te peilen zijn.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 08:59

Na het gedoe voor de ambassade in Rotterdam kan het maar zo zijn dat de PVV meer stemmen gaat trekken......immers..De grote met Turkse vlaggen zwaaiende Allahu Akbar roepende menigte bevestigt in veel ogen de bewering van G.W dat islamisering toeneemt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:54

woofie schreef:
Na het gedoe voor de ambassade in Rotterdam kan het maar zo zijn dat de PVV meer stemmen gaat trekken......immers..De grote met Turkse vlaggen zwaaiende Allahu Akbar roepende menigte bevestigt in veel ogen de bewering van G.W dat islamisering toeneemt?

Wat volgens mij precies de opzet van dit hele gedoe is. Turkije/Rusland stoken hier de boel op opdat de PVV groot word.

Onzinnig gedoe om hier die ministers heen te sturen op dit moment.

Maar goed,...aan de andere kant had ik gedacht als Nederlandse regering laat maar gaan deze keer. De kool is het sop niet waard. Een groot deel gaat blijkbaar voor die grondwet stemmen en met dit gedoe houden wij dat toch niet tegen.

Ik denk dat het nuttiger was geweest als Rutte de Nederlandse Turken ook had toegesproken waarom ze tegen die grondwet zouden moeten stemmen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:26

Ik sluit me bij je aan Natasja.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:56

NatasjavE schreef:
woofie schreef:

Wat volgens mij precies de opzet van dit hele gedoe is. Turkije/Rusland stoken hier de boel op opdat de PVV groot word.

Onzinnig gedoe om hier die ministers heen te sturen op dit moment.

Maar goed,...aan de andere kant had ik gedacht als Nederlandse regering laat maar gaan deze keer. De kool is het sop niet waard. Een groot deel gaat blijkbaar voor die grondwet stemmen en met dit gedoe houden wij dat toch niet tegen.

Ik denk dat het nuttiger was geweest als Rutte de Nederlandse Turken ook had toegesproken waarom ze tegen die grondwet zouden moeten stemmen.

Maar wat heeft Turkije er dan aan dat de PVV groot wordt? Lijkt me niet fijn voor de in Nederland wonende Turken.....