Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marleenloveu schreef:Ik heb laatst gehoord dat maar 4% van de (buitenlandse) bevolking dit racistisch vindt. Ik ben zelf van mening dat we zwarte piet gewoon lekker zwarte piet moeten houden. We hebben immers ook al een heleboel andere dingen aangepast, zoals negerzoenen. Nederland heeft gewoon zo zijn tradities en hoe ga je je kinderen vertellen hoe het komt dat zwarte piet opeens geen zwarte piet meer is?
luxx schreef:piezze schreef:.....Als je je vasthoud dat we echt allemaal gelijk zijn wat ook zo is.....
We zijn niet allemaal gelijk, dat is klinkklare onzin, maar we zijn wel allemaal gelijkwaardig, heel iets anders maar oh zo belangrijk en dat inzicht mis ik ook in alle opzichten in deze discussie.
8nnemiek schreef:Gingen ze niet ergens in Nederland de zwarte pieten vervangen door gekleurde pieten?Waar las ik dat gisteren.. op nu.nl ofzo?
Is toch belachelijk..
Boras schreef:Ik kan bas heines hierin heel goed volgen.
En ook de schrijver van deze column
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... bben.dhtml
luxx schreef:De drogredenen vliegen om de oren, blanke vla, 'ze' moeten zich maar niet aanstellen, als je de ander werkelijk als gelijkwaardig ziet zou je niet zo reageren op het feit dat de ander zich gekwetst voelt. Een gelijkwaardig persoon behandel je zoals je zelf behandeld wilt worden, dat zie ik hier weinig terug, de meeste mensen voelen zich vooral in hun kuif gepikt en zijn vooral boos en bang dat er iets afgepakt wordt in plaats van samen tot een oplossing te komen. Zo ga je niet met elkaar om, ‘gekwetst zijn’ is nu eenmaal iets persoonlijks en ook al kun je jezelf er niks bij voorstellen, dat maakt het nog niet minder waar voor die ander.
NatasjavE schreef:Ik snap niet waarom het zo'n punt is om een traditie die nog niet eens zo heel oud is( Zwarte Piet dook op rond 1850) een heel klein beetje aan te passen. Pieten hoeven niet blauw, groen of rood geschildert worden maar gewoon een pruik op in een of andere haarkleur en verder de bekende Pieten uitrusting aan. Laat ze gewoon hun eigen huidskleur behouden.
Dan blijft alles vrijwel bij het oude alleen die vreselijk kriebelende zwarte smink blijft achterwege.
Liedjes blijven vrijwel hetzelfde, rijmpjes hoeven slechts een beetje aangepast worden.
piezze schreef:Als we van zwarte piet nou een indiaan maken en we noemen hem zwarte raaf, dan blijven we toch een beetjr bij de traditie van de oude germanen en hoeven we de liedjes bijna niet aan te passen. Echte indianen zijn er toch bijna niet meer.
luxx schreef:De drogredenen vliegen om de oren, blanke vla, 'ze' moeten zich maar niet aanstellen, als je de ander werkelijk als gelijkwaardig ziet zou je niet zo reageren op het feit dat de ander zich gekwetst voelt. Een gelijkwaardig persoon behandel je zoals je zelf behandeld wilt worden, dat zie ik hier weinig terug, de meeste mensen voelen zich vooral in hun kuif gepikt en zijn vooral boos en bang dat er iets afgepakt wordt in plaats van samen tot een oplossing te komen. Zo ga je niet met elkaar om, ‘gekwetst zijn’ is nu eenmaal iets persoonlijks en ook al kun je jezelf er niks bij voorstellen, dat maakt het nog niet minder waar voor die ander.
Anoniem schreef:Ik beken, toen mijn zoontje ( toen 3 jaar ) in de tram een "zwarte" mijnheer zag riep hij inderdaad Piet. Is dit vreselijk ?