Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:43

Apartheid net uitgeroeid in Afrika, zullen we hier in Nederland het weer in het leven roepen, die mevrouw uit Jamaica maakt het wel erg bont in haar uitspraken. Ongelofelijk dat dat een professor moet voorstellen, zo zie je maar weer dat die lange studies ook maar weinig zeggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:44

Ik snap niet waarom het zo'n punt is om een traditie die nog niet eens zo heel oud is( Zwarte Piet dook op rond 1850) een heel klein beetje aan te passen. Pieten hoeven niet blauw, groen of rood geschildert worden maar gewoon een pruik op in een of andere haarkleur en verder de bekende Pieten uitrusting aan. Laat ze gewoon hun eigen huidskleur behouden.
Dan blijft alles vrijwel bij het oude alleen die vreselijk kriebelende zwarte smink blijft achterwege.

Liedjes blijven vrijwel hetzelfde, rijmpjes hoeven slechts een beetje aangepast worden.

piezze

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:47

Liedjes aanpassen? Wordt steeds gekker, misschien moeten we gewoon een bom op nederland gooien, is het ook opgelost (grapje)

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:49

Ik heb laatst gehoord dat maar 4% van de (buitenlandse) bevolking dit racistisch vindt. Ik ben zelf van mening dat we zwarte piet gewoon lekker zwarte piet moeten houden. We hebben immers ook al een heleboel andere dingen aangepast, zoals negerzoenen. Nederland heeft gewoon zo zijn tradities en hoe ga je je kinderen vertellen hoe het komt dat zwarte piet opeens geen zwarte piet meer is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:50

Marleenloveu schreef:
Ik heb laatst gehoord dat maar 4% van de (buitenlandse) bevolking dit racistisch vindt. Ik ben zelf van mening dat we zwarte piet gewoon lekker zwarte piet moeten houden. We hebben immers ook al een heleboel andere dingen aangepast, zoals negerzoenen. Nederland heeft gewoon zo zijn tradities en hoe ga je je kinderen vertellen hoe het komt dat zwarte piet opeens geen zwarte piet meer is?

Negerzoenen was een publiciteitsstunt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:54

piezze schreef:
.....Als je je vasthoud dat we echt allemaal gelijk zijn wat ook zo is.....

We zijn niet allemaal gelijk, dat is klinkklare onzin, maar we zijn wel allemaal gelijkwaardig, heel iets anders maar oh zo belangrijk en dat inzicht mis ik ook in alle opzichten in deze discussie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:58

piezze schreef:
Liedjes aanpassen? Wordt steeds gekker, misschien moeten we gewoon een bom op nederland gooien, is het ook opgelost (grapje)

Lijkt mij dat als Zwarte Piet niet meer perse zwart is je niet meer zingt: Zwarte Piet ging uit fietsen. ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:00

Ik denk dat er toch niets beslist wordt ook, alles is voortdurend aan veranderingen onderhevig dus ook sint en piet dus he wie weet hoe het zich over een paar duizend jaar ontwikkeld heeft. Misschien verbieden ze Americo tegen die tijd, wie zal het zeggen.

piezze

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:01

Piehiehiet ging uit fietsen dan maar?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:02

luxx schreef:
piezze schreef:
.....Als je je vasthoud dat we echt allemaal gelijk zijn wat ook zo is.....

We zijn niet allemaal gelijk, dat is klinkklare onzin, maar we zijn wel allemaal gelijkwaardig, heel iets anders maar oh zo belangrijk en dat inzicht mis ik ook in alle opzichten in deze discussie.

Gelijkwaardig moet het idd zijn, waar mis je dat dan, of liever gezegd, wat mis je precies?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:04

piezze schreef:

Beetje meer creativiteit.

Onze Piet
Soprtieve Piet
Sints Piet

Etc,etc

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:07

NatasjavE schreef:
piezze schreef:

Onze Piet
Soprtieve Piet
Sints Piet

Etc,etc

Sints Piet zou ik zeker niet doen want dan lijkt het weer een slaaf :=

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:11

De drogredenen vliegen om de oren, blanke vla, 'ze' moeten zich maar niet aanstellen, als je de ander werkelijk als gelijkwaardig ziet zou je niet zo reageren op het feit dat de ander zich gekwetst voelt. Een gelijkwaardig persoon behandel je zoals je zelf behandeld wilt worden, dat zie ik hier weinig terug, de meeste mensen voelen zich vooral in hun kuif gepikt en zijn vooral boos en bang dat er iets afgepakt wordt in plaats van samen tot een oplossing te komen. Zo ga je niet met elkaar om, ‘gekwetst zijn’ is nu eenmaal iets persoonlijks en ook al kun je jezelf er niks bij voorstellen, dat maakt het nog niet minder waar voor die ander.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:11

Als we van zwarte piet nou een indiaan maken en we noemen hem zwarte raaf, dan blijven we toch een beetjr bij de traditie van de oude germanen en hoeven we de liedjes bijna niet aan te passen. Echte indianen zijn er toch bijna niet meer.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:15

8nnemiek schreef:
Gingen ze niet ergens in Nederland de zwarte pieten vervangen door gekleurde pieten? := Waar las ik dat gisteren.. op nu.nl ofzo?
Is toch belachelijk..

In de NRC van afgelopen weekend stond een stukje dat er verschillende basisscholen zijn waar dat al gebeurd. Niemand die daar verder een probleem van maakt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:18

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:19

luxx schreef:
De drogredenen vliegen om de oren, blanke vla, 'ze' moeten zich maar niet aanstellen, als je de ander werkelijk als gelijkwaardig ziet zou je niet zo reageren op het feit dat de ander zich gekwetst voelt. Een gelijkwaardig persoon behandel je zoals je zelf behandeld wilt worden, dat zie ik hier weinig terug, de meeste mensen voelen zich vooral in hun kuif gepikt en zijn vooral boos en bang dat er iets afgepakt wordt in plaats van samen tot een oplossing te komen. Zo ga je niet met elkaar om, ‘gekwetst zijn’ is nu eenmaal iets persoonlijks en ook al kun je jezelf er niks bij voorstellen, dat maakt het nog niet minder waar voor die ander.

Ik vind het niet heel gek dat mensen zich aangevallen voelen en bang hebben dat het feest van ze afgrnomen wordt. Weet niet of je gister een beetje tv gekeken hebt? Ik snap die reacties wel en desondanks voel ik me gelijkwaardig aan welk ras dan ook hoor.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:20

piezze schreef:
NatasjavE schreef:

Onze Piet
Soprtieve Piet
Sints Piet

Etc,etc

Sints Piet zou ik zeker niet doen want dan lijkt het weer een slaaf :=

Maar dat maakt dan ineens niet meer uit omdat piet blank is. want blanken kunnen niet gediscrimineert worden. :')

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:28

NatasjavE schreef:
Ik snap niet waarom het zo'n punt is om een traditie die nog niet eens zo heel oud is( Zwarte Piet dook op rond 1850) een heel klein beetje aan te passen. Pieten hoeven niet blauw, groen of rood geschildert worden maar gewoon een pruik op in een of andere haarkleur en verder de bekende Pieten uitrusting aan. Laat ze gewoon hun eigen huidskleur behouden.
Dan blijft alles vrijwel bij het oude alleen die vreselijk kriebelende zwarte smink blijft achterwege.

Liedjes blijven vrijwel hetzelfde, rijmpjes hoeven slechts een beetje aangepast worden.

Het is ook geen punt om een traditie aan te passen. Maar de toon die nu aangeslagen word roept reactie op. Door te beweren dat zwarte piet racisme is en er de slavernij bij te halen, zijn ze bezig voorstanders van het sinterklaasfeest bewust aan het beledigen. Het helpt niet om te zeggen dat Sinterklaasfeest een kinderfeest is en zwarte piet zwart is geworden door het kruipen door de schoorsteen. Ik ben (wij zijn) geen racist(en) en tegen slavernij en het is geen goed recht van anderen om dit wel te beweren. Dat een onschuldig kinderfeest zo negatief in het nieuws komt in het buitenland door foutieve informatie, neem ik de mensen die daarmee begonnen zijn zeer kwalijk. Een aanpassing van een feest had wel mogelijk geweest , maar nu schoppen ze tegen de schenen aan (figuurlijk) en willen ze ons verplichten te stoppen met zwarte piet. ALS we ooit gekleurde pieten hebben ,i.p.v zwarte pieten dan kan dit ook aangepakt worden als racisme, want alle kleuren mogen meedoen, behalve zwart.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:29

Luxx ik heb het gelezen van bas heines en kan me vooral erg vinden in de commentaren die eronder staan. Verderest echt een beetje gezeur hoor.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:31

piezze schreef:
Als we van zwarte piet nou een indiaan maken en we noemen hem zwarte raaf, dan blijven we toch een beetjr bij de traditie van de oude germanen en hoeven we de liedjes bijna niet aan te passen. Echte indianen zijn er toch bijna niet meer.

Hilarisch _/-\o_

Maak Sint gewoon zwart, probleem opgelost.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:34

Het wordt echt groter gemaakt dan het is, het is niet meer dan een kinderfeest en hoe meer je er krampachtig aan gaat lopen sleutelen hoe lastiger we het gaan maken. Laat het geeoon op de nstuurlijke msnier mee omgaan, respect hebben voor elkaar en laat de baas knecht verhouding langzaamaan transformeren in een betaalde baan met cao en bonusregeling.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:41

luxx schreef:

Ik ben gekwetst door de mensen die mij (en vele voorstanders van een sinterklaasfeest met zwarte piet) beschuldigen van racisme . Omgaan hoe je zelf behandelt wil worden? Ik ga gewoon in discussie met andersdenkenden en hoor hun beweegredenen aan en wilde een oplossing zoeken.
Boos omdat een feest wordt afgepakt? Nee hoor, ik ben zelf uit de kleine kinderen , dus sinterklaasfeest is niet zo erg belangrijk. Nog nooit heb ik een burgemeester gevraagd om een feest af te schaffen/ aan te passen en iemand benaderd van de VN, omdat ik zelf niet iets kon verwoorden...nee, dat heb ik ook nog niet gedaan.
Waaruit blijkt dat tegenstanders van zwarte piet ONS gelijkwaardig behandelen? Hulptroepen inschakelen om je gelijk te halen , ons beschuldigen van racisme....door dit te doen zijn ze hun doel voorbij geschoten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:42

Anoniem schreef:
Ik beken, toen mijn zoontje ( toen 3 jaar ) in de tram een "zwarte" mijnheer zag riep hij inderdaad Piet. Is dit vreselijk ?

In die context niet echt, hoewel het wel zeker aangeeft dat kinderen het onderscheid nog moeten leren.

In andere opzichten ("zeg zwarte piet, waar blijven onze drankjes" tegen een zwarte serveerster) is het wel fout.
En dan kun je wel zeggen dat het hoe dan ook ongelofelijke horken zijn die dat roepen (en dat is waar), maar het is wel degelijk het 'zwarte piet' dat veel neerbuigender klinkt dan 'hee trien' of iets dergelijks. En nee, dat ondervang je niet helemaal door zwarte piet uit het straatbeeld te weren, maar toch denk ik dat het gevoelsmatig wel scheelt als zwarte piet niet ook nog steeds een kinderfeestgebeuren is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:43

Mijn halve familie is Afrikaans. Ze doen altijd vrolijk mee met Sinterklaas...èn zwarte piet.

Straks is het ook nog discriminatie van alle mensen die 'Piet' heten :+