Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:45

Je kan ook 'eigen schuld' zeggen en empathie hebben. Zie niet in waarom dat niet zou kunnen?
Het is toch ook zijn eigen schuld om het zo maar te noemen. Neemt niet weg dat het vreselijk is voor hem, zijn familie, vrienden en naasten.
Als je off piste gaat weet je wat het risico is, ookal sta je daar niet op dat moment bij stil. Maar een ervaren skiër weet wat code 4 betekent. Het had goed kunnen gaan maar het is helaas niet goed gegaan. Nu is het echter afwachten hoe hij eruit komt en hopen dat het goed komt. Meer kunnen we niet doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:55

Ik wil net zeggen...
Ik vind het vreselijk... voor zijn familie, voor hem.. alles..

Maar HIJ heeft ervoor gekozen buiten de route te skieén.
Als dit gebeurt was OP een ski-piste.. dan had ik de schuld aan een ander gegeven... het beheer/onderhoud van de piste's..de alarmering.

In dit geval koos hij er zelf voor. Hij wist dat dit risico aanwezig zou zijn.
Dus ja... Eigen schuld. :) neemt niet weg dat ik het niet erg/vreselijk vind!

Als ik zonder cap op mn knol stap en val en in coma kom, is dit mijn eigen schuld.
Als ik met drank achter t stuur ga en mezelf kapot rij, is dit mn eigen schuld.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:00

Vind ook wel dat het zijn eigen schuld is.. ik volg het nieuws alleen niet over de prins. Ik vind het verschrikkelijk voor de familie, maar ken wel meer gezinnen ( 3 in de straat notabene ) die hun vader / man verloren hebben. Alle 3 dit jaar. Dat vind ik toch een tikkeltje erger omdat het dichterbij gebeurde. Friso ken ik niet eens. Zie toevallig zijn gezicht op tv van de week. Ik hoop dat het mee valt voor ze, maar alsnog doet het me verder niet heeeel veel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:26

tja, als je zo redeneert is het altijd je eigen schuld, ook al sta je op een piste, je besluit zelf om op de latten te gaan staan.

Moet er perse iemand schuld hebben dan eigenlijk? Kan er niet gewoon een ongeluk gebeuren?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:28

Nogmaals, ze hebben diezelfde ochtend die helling nog getest op lawines, en toen werd de sneeuw stabiel bevonden.. Friso en die vriend van hem hebben de ontploffingskrater gezien, gezien dat er geen lawine op is gevolgd en hebben dus gedacht dat het veilig was..
Er is dus wel ietsjes meer over nagedacht van te voren dan 'gewoon maar even offpiste gaan'..

Tis gewoon domme pech geweest..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:32

Het is toch veel makkelijker om te wijzen

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:45

stef schreef:
tja, als je zo redeneert is het altijd je eigen schuld, ook al sta je op een piste, je besluit zelf om op de latten te gaan staan.

Moet er perse iemand schuld hebben dan eigenlijk? Kan er niet gewoon een ongeluk gebeuren?

Inderdaad stef ik ga helemaal met je mee.
Waarom zou er iemand schuld moeten hebben????
Dit is puur domme pech geweest... Hij is op de verkeerde plek geweest op de verkeerde tijd :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:55

Maar als het na de explosieven "veilig" verklaard zou zijn, waarom was er dan toch een gevaarswaarschuwing 4?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:58

Die explosieven worden afgeknald om lawines op te wekken.
De twee skiërs zagen de restanten van de explosieven in de sneeuw liggen en concludeerden (terecht) dat er geen lawine is afgegaan en dat het veilig was om te gaan.
Immers, als er na zo'n enorme knal geen lawine is afgegaan, waarom dan wel vlak er na?

De gevaarswaarschuwing 4 was over het hele gebied, niet alleen over desbetreffend stuk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:00

Hij heeft een extra risico opgezocht, kort gezegd.
Je neemt een risico bij elke activiteit waar je voor kiest, of je nu gaat autorijden, skiën of wat dan ook.
Maar daarbinnen kun je nog extra risico's zoeken, zoals hard rijden ook een extra risico is.
Dan heb je nog een stapje extreme risico's, iemand die 200km gaat rijden. Die laatste categorie gun ik nog steeds niet te verongelukken, al ga ik dan niet zeggen goh wat een pech, want dat heb je extreem opgezocht. De middencategorie zit qua beoordeling daar dan ook tussenin. Enerzijds zoeken mensen nu eenmaal grenzen op, anderzijds kun je niet volledig ontkennen dat je het lot lichtjes tart.

Daarom gun je het nog niemand natuurlijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:02

Er was veel sneeuw gevallen. De oude laag is al opgevroren, de nieuwe laag ligt er als een los dekentje overheen, levensgevaarlijk.
Vandaar de explosieven.
Maar zoiets kan altijd gebeuren ook na de explosies.

Misschien hebben ze niet het goede pad gevolgd (je moet eigenlijk zo recht mogelijk naar beneden gaan), misschien zijn ze te langzaam geweest (eigenlijk is off piste het beste met 60 km/u :oo dan heb je tijd om weg te komen en verstoor je de sneeuwlaag niet zo erg), misschien hebben ze op elkaar staan wachten, waarbij de sneeuw losgewoeld werd.
Misschien is er boven ze een skier geweest die de sneeuwlaag al los heeft gemaakt.

Met deze mogelijkheden kan een gebied nooit voldoende rekening houden, vandaar dat ze het lawinegevaar een cijfer 4 geven, omdat het gewoon vast stond dat de sneeuw extreem verradelijk was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:07

en waren al diverse sporen, dus er waren al meerdere skieeers geweest... tja... We waren er niet bij, maar hij zal heus niet bewust een lawine veroorzaakt hebben. Dan pas is het eigen schuld dikke bult IMO. (en ja, het eigen schuld was mijn 1e reactie vrijdag ook, inmiddels is er meer bekend, en is mijn mening daarin dus bijgesteld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:49

Valt me nog mee dat er nog niemand is geweest die heeft gezegd dat mensen als friso de premies van de reisverzekeringen weer laten stijgen. Normaal gesproken zie je dergelijke uitspraken nml vaak naar aanleiding van "eigen schuld ongelukken"

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:51

Dit valt niet onder je reisverzekering!
Klein detail als je je off piste begeeft... (en vaak vergeten)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:57

IKbenEllen schreef:
Zertab schreef:
Ik heb totaal geen medelijden met hem. Het was lawine gevaar 4,en prins of geen prins,je hoort gewoon niet buiten de skipistes te skieen. Klaar.

Bah bah wat een walgelijke opmerking. Iedereen doet wel eens wat waar je de gevolgen niet van kon overzien, alleen nu is het met wel heel ernstige afloop. Een moeder moet wellicht haar kind afgeven, een man met vrouw en kleine kindjes en jij zegt eigen schuld dikke bult? Zum kotzen :r

Nou inderdaad, ben het met je eens!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:59

Jolliegirl schreef:
Ik wil net zeggen...
Ik vind het vreselijk... voor zijn familie, voor hem.. alles..

Maar HIJ heeft ervoor gekozen buiten de route te skieén.
Als dit gebeurt was OP een ski-piste.. dan had ik de schuld aan een ander gegeven... het beheer/onderhoud van de piste's..de alarmering.

In dit geval koos hij er zelf voor. Hij wist dat dit risico aanwezig zou zijn.
Dus ja... Eigen schuld. :) neemt niet weg dat ik het niet erg/vreselijk vind!

Als ik zonder cap op mn knol stap en val en in coma kom, is dit mijn eigen schuld.
Als ik met drank achter t stuur ga en mezelf kapot rij, is dit mn eigen schuld.

Ook zonder cap is het je eigen schuld hoor, JIJ stapt op een paard, wat levende have is en extra's risico's met zich mee neemt. Afijn, de eerst volgende die van zijn knol af dondert is een ongeleid projectiel en een zeer DOMME SUFKOP!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:00

Als je met drank op achter het stuur zit, kan het een misdrijf zijn. Dus dat valt niet meer onder de categorie off piste of zonder cap rijden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:02

Eyecatcher schreef:
stef schreef:

Inderdaad stef ik ga helemaal met je mee.
Waarom zou er iemand schuld moeten hebben????

Omdat we hier net zo gek worden als in Amerika en ons mee laten slepen door de media, die zo heerlijk kan speculeren en waar we allemaal graag aan mee willen doen! :r En lekker wijzen, want het is zo lekker safe he om anoniem op iemand af te geven en je lekker achter je laptopje te verschuilen.
1 ding houd ik mijzelf voor en dat is dat het grootste gedeelte een stuk jonger is dan ik dat ben en wat levenservaring mist, dus neem ik het ze niet kwalijk maar bekijk het wel met een andere bril. :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:03

Toch bijzonder dat er altijd een "schuld" uitgedeeld moet worden.
Ik denk niet dat je in dit geval iemand 100% de schuld kan toewijzen. Natuurlijk, het was misschien "een beetje dom" om onze Máxima even te mogen citeren, maar niemand zal in de situatie van Friso hebben gedacht: "het kan me niet schelen dat het wordt afgeraden om 'off piste' te gaan skiën."
Wat ik bedoel te zeggen: Friso zal ongetwijfeld hebben geweten waar hij mee bezig was, maar kennen we allemaal niet de gedachte 'het overkomt altijd een ander en nooit jezelf'?

Daarnaast: de explosieven waar Roosch het over heeft, waren misschien nog geen aanleiding voor de sneeuwlaag om te gaan schuiven maar wellicht hebben deze wel een onderlaag losgemaakt waarbij de skiërs de druppel waren waardoor de lawine alsnog is ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 22-02-12 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:03

Anoniem schreef:
Valt me nog mee dat er nog niemand is geweest die heeft gezegd dat mensen als friso de premies van de reisverzekeringen weer laten stijgen. Normaal gesproken zie je dergelijke uitspraken nml vaak naar aanleiding van "eigen schuld ongelukken"

De kans is ook aanwezig dat Friso helemaal niet verzekerd is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:20

Dit valt toch gewoon onder je wettelijk verplichte zorg verzekering?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:21

Ziektekosten verzekering dekt alleen de Nederlandse geldende tarieven, is de behandeling duurder dan in Nederland? Mag je het verschil zelf betalen.

O wacht, kan er niets zinnigs over zeggen; hij woont al langer in Engeland :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:32

stef schreef:
Dit valt toch gewoon onder je wettelijk verplichte zorg verzekering?

Weet ik niet, off piste met een helicopter weggevist worden en vervolgens in een buitenlands ziekenhuis belanden zou zomaar aardig in de kosten kunnen lopen.
Je bent namelijk alleen verzekerd voor redding e.d. OP de piste. Kan een metertje ernaast terecht komen maar daarna = eigen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:32

Dat zal Friso en zijn familie echt geen sikkepit kunnen schelen, ze hebben geen financiele problemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:35

Dat wellicht niet, maar zolang hij nederlander is, zal hij neem ik aan ook gewoon de verplichte verzekering moeten hebben? (goh... ik heb dat ooit geleerd.. maar ik weet het niet meer ;) )