Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:44

Liezel1 schreef:
Als er op een klas van 30 kinderen 2 niet gaan, ja, dan val je buiten de boot. Niet zozeer bewust, maar er wordt nog jaren nagepraat over de ervaringen die je in die week hebt opgedaan.... en daar kunnen die kinderen niet over meepraten.

Op die manier. Ja, dan zou dat zo zijn... Is niet anders.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:45

Liezel1 schreef:
Let wel: Dit was vanaf de 1e klas bekend. Staat zelfs in het introductieboekje en op de Open dagen komt het ook aan bod. Er was een speciaal spaarplan waar ouders vanaf de 1e klas mee konden sparen. Desalniettemin kwamen sommige gezinnen maar nét rond van dat salaris en was het apart leggen van €200,- per jaar niet mogelijk.

Maar komt dat nou echt doordat de moeder thuismoeder is???

Ik ben ook thuis maar wij sparen maandelijks minimaal 350 tot soms 550 euro. Mijn dochter zou van mij dus gewoon mee naar Rome mogen. (al vind ik het wel absurd duur!!)
Niet 200 euro in 12 maanden tijd kunnen sparen, dan vraag ik me af of ze dat uberhaubt wel wilden, misschien vonden ze het gewoon te duur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:47

Nathalie schreef:
Hoe oud is Mika? Hier gaat het over een kindje van 4 maanden. ;)
Mijn dochter van 6,5 maand gaat om 21.00 naar bed. ;)

Overigens zei iemand dat ik het over iets extreems heb wat niet veel voorkomt.
Maar aan de andere kant wordt het ook gedaan; ik lees hier alleen maar over huismoeders die in babytaal praten, de hele dag niks doen etc... dat is ook extreem want dat is hier niet zo, en bij andere huismamas die ik ken (waar ik lekker op de thee ga) ook niet.
Overigens vind mijn man het alleen maar fijn dat ik zo fijne mijn dagen doorkom. Als je man het je niet gunt, is er in mijn ogen ook wat mis.

Mika is 5 en Wieger 2. Ze gaan beiden tussen 19:00 en 19:30 naar bed.

Mijn man gunt mij alles. Maar er moet wel een basis van gelijkwaardigheid zijn.

Ik heb nergens gezegd dat huismoeders in babytaal praten en de heledag niks doen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:48

Als er goede afspraken zijn gemaakt heb ik er geen moeite mee zeker als men kinderen heeft, maar laast zei een stagiere tegen mij: Mijn man verdient genoeg dus ik hoef niet te werken. Dat schoot me dat wel in de verkeerde keelgat. Daar kan ik dus wel heel slecht tegen.
Ik hoef ook niet te werken als ik dat zou willen, maar dat wil ik dus niet ik vind het geweldig om voor mijn eigen hobby te betalen dat geeft een goed en trots gevoel. Ik zou het heel egoistisch vinden dat ik lekker op de bank kan hangen en s'middags lekker ga paardrijden en dat hij daarvoor moet betalen. Sorry, dat gaat er bij mij niet in.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:50

Liezel1 schreef:
Als je op een gymnasium zit, is Rome niet een hele vreemde locatie, haha.....

Nee, klopt. :D

Maar mijn man heeft ook op een Gymnasium gezeten en is ook niet naar Rome geweest. Als in...de hele school niet. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:51

yarrah, kom op, lees even bij!

Heel de dag op de bank hangen en lekker paardrijden... :roll:

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:51

NatasjavE schreef:
MamboBeach schreef:
Natasja, meen je dat? Gelijk heeft hij? :? Mijn man luistert naar mijn gezwets en ik naar zijn gezwets op het werk. Ik denk dat dat ook een beetje te maken heeft met respect naar elkaar toe. :) Als je man dat vervelend zou vinden zou ik dat ergerlijk vinden... Buiten dat, ik hoef geen verhalen op te hangen hoe ik sop maar meer over de kinderen en dat vinden wij beiden erg belangrijk. Overigens doe ik nu ook een studie hoor. :)

_O-

Ik vind dat hij gelijk heeft dat hij het niet leuk vind dat hij gewerkt heeft en dat ik dan naar mijn paard geweest ben. Paardrijden is op geen enkele manier werk(behalve uiteraard als je beroepsruiter bent) dat is fun terwijl hij aan het werk is. Zou ik thuismoeder zijn...dan zou ik nog in de avonduren naar het paard gaan.

Dat hij ook nog met mij over z'n werk kan hebben vind hij erg prettig. Als de kinderen naar bed zijn en de boel weer aan kant zitten wij vaak nog na te praten over allerlei ontwikkelingen in de sales en gezondheidszorg. (Hij in inkoopconsultant in de zorg en ik accountmanger in de farma) Hij koopt in ik verkoop (nee niet aan elkaar :D )

Ja dat zou hij missen als ik niet meer zou werken.

Uiteraard zou hij ook naar "gezwets" over de kinderen luiteren...dat vind hij ook heerlijk. Praten over wat voor een kattenkwaad en grappige zinsnedes nu weer de revu gepasseerd zijn..

Als je allebei in dezelfde branche werkt dan is dat een leuke bijkomstigheid, maar er zijn toch genoeg onderwerpen om over te praten in een relatie? En wanneer je niet in dezelfde branche werkt of als 1 van de 2 niet werkt, wil dat dan zeggen dat de ander niet mee kan praten? Mijn partner spreekt heel vaak dingen met mij door en wil graag weten wat ik zou doen in een bepaalde situatie. Hij vindt mijn mening interessant ookal werk ik niet in zijn branche ;)

En hij vindt het juist fijn dat ik in mijn "vrije tijd" met mijn paarden aan de slag kan. Dat is voor hem 1 van de redenen waarom hij zoveel werkt. Zodat ik ook mijn hobby nog kan uitoefenen en het komt onze relatie ten goede want daardoor zit ik lekker in mijn vel en hij daardoor ook. Hij gunt mij dat, net als dat hij mijn kinderen ook hun hobby's gunt en daarover praten is voor hem geen "gezwets", hij geniet daar juist van.

Ik voel me ook absoluut niet schuldig naar hem toe en dat gevoel geeft hij mij ook niet.

Maar het is absoluut niet zo dat wij eens gezellig over het werk gaan praten wanneer de kinderen in bed liggen, mijn werk is mijn werk en thuis zijn er andere dingen. Ik vind mijn werk leuk hoor, maar wanneer ik het gebouw uitloop dan ben ik het al vergeten en focus ik me op mijn kinderen, paarden, andere dieren en alles wat er omheen hangt. Ik heb niet eens tijd om dan nog aan werk te denken :+

En als jullie zo gelukkig zijn dan is het toch prima? Wat is er dan mis met mensen waarvan 1 van de 2 werkt en de ander thuis is en die daar volmaakt gelukkig mee zijn? Iedereen is anders en zolang je het welzijn van je kinderen voorop zet, is er niets aan de hand.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:52

Mijn moeder was ook alleen, maar als ik zo hard werkte op school dat ik naar het gymnasium kon en mocht blijven, dan had ze dat zeker bij elkaar gespaard op de een of andere manier.

MamboBeach

NatasjavE schreef:
Liezel1 schreef:
Als je op een gymnasium zit, is Rome niet een hele vreemde locatie, haha.....

Maar mijn man heeft ook op een Gymnasium gezeten en is ook niet naar Rome geweest. Als in...de hele school niet. :D

_O- Niet zo droog alstjeblieft! :D

NatasjavE

MamboBeach schreef:
yarrah, kom op, lees even bij!

Heel de dag op de bank hangen en lekker paardrijden... :roll:

Jawel, geef nou maar toe :D :+ :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:54

MamboBeach schreef:

_O- Niet zo droog alstjeblieft! :D[/quote]

Sorry, kan niet anders...ik ben droog...wacht kopje thee inschenken misschien helpt dat...tis mijn parttime dag dus ik kan de hele dag op m'n gat zitten.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:57

yarrah schreef:
Ik zou het heel egoistisch vinden dat ik lekker op de bank kan hangen en s'middags lekker ga paardrijden en dat hij daarvoor moet betalen. Sorry, dat gaat er bij mij niet in.

Mijn paard zal zich achter de oren gaan krabben als ik hem ineens 's middags ga rijden, ik heb daar de tijd niet eens voor.
De laatste dagen rijdt ik hem sowieso niet want ik heb nog geen zwemvest in zijn maat gevonden :+

Weet je wat het grappige is, ik wilde nooit een eigen paard, ik dacht altijd: eerst de kids en mijn tijd komt later wel.
Maar in 2006 kreeg ik mijn eerste paard voor mijn verjaardag van mijn man, juist omdat hij wilde dat ik iets voor mezelf had buiten het huismama zijn!

Nathalie

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:09

Natasja, niet de hele post was voor jou bedoeld. Als je goed leest zie je dat ik alleen de eerste vraag aan jou richt. ;)

(voor de duidelijkheid, ook alleen bovenstaande zin is op jou gericht ;) )

Mijn man en ik hebben in deze situatie eigenlijk veel meer om over te praten.
Toen we werkten, werkten we samen. Dus we maakten elke dag, 24/7 dezelfde dingen mee. Dan zijn je gespreksonderwerpen echt minimaal.....

Steph wat lief van hem!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:10

maikeltje schreef:
En als jullie zo gelukkig zijn dan is het toch prima? Wat is er dan mis met mensen waarvan 1 van de 2 werkt en de ander thuis is en die daar volmaakt gelukkig mee zijn? Iedereen is anders en zolang je het welzijn van je kinderen voorop zet, is er niets aan de hand.

Als jij het zo prima vind...prima.

Maar ik heb een aantal argumenten gegeven waarom ik vind dat beide ouders zouden horen te werken.

1 De Nederlandse samenleving komt vrouw/man kracht te kort door de vergrijzing. Men moet langer aan het werk om de vergrijzing op te vangen. Dat zou minder zijn als iedere vrouw tenminste 3 dagen zou gaan werken. (vrijwilligerswerk is ook werk)
2 Als je beide werkt betaal je beide inkomsten belasting. Ook goed voor de economie.
3 Goed voor de positie voor de vrouw. Financiële onafhankelijkheid van de vrouw. Wat als de man wegvalt? Door scheiding of door arbeidsongeschiktheid.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:10

Ik weet 100% zeker dat mijn vriend het niet zou waarderen wanneer ik als thuisblijfmama, ook nog eens mijn paarden houd en ze zelfs zou trainen. Ja 2x per week misschien... En zoals eerder gezegd, zou ik dat zelf niet eens kunnen. Hij werkt zich uit de naad, levert daarvoor zelf ook heel veel vrije tijd & qualitytime met zijn kinderen in, en mag dan ook mijn hobby's sponsoren.
En zelfs al had mijn vriend er wél mee ingestemd, dan was het gewoon mijn eer te na geweest. Uit fatsoen en respect jegens hem, zou ik het niet eens doen/willen. Dan maar een leven zonder paarden áls ik thuisblijfmoeder zou zijn/worden, en hem meer thuis.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:13

NatasjavE schreef:
maikeltje schreef:

Maar ik heb een aantal argumenten gegeven waarom ik vind dat beide ouders zouden horen te werken.

1 De Nederlandse samenleving komt vrouw/man kracht te kort door de vergrijzing. Men moet langer aan het werk om de vergrijzing op te vangen. Dat zou minder zijn als iedere vrouw tenminste 3 dagen zou gaan werken. (vrijwilligerswerk is ook werk)
2 Als je beide werkt betaal je beide inkomsten belasting. Ook goed voor de economie.
3 Goed voor de positie voor de vrouw. Financiële onafhankelijkheid van de vrouw. Wat als de man wegvalt? Door scheiding of door arbeidsongeschiktheid.

En ik heb argumenten gegeven waarom het in onze situatie niet werkt en daarbij is het aan de mensen zelf. Let it go....jij doet wat jou goeddunkt en een ander doet het anders en voor die ander werkt dat. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:16

Nathalie schreef:
Natasja, niet de hele post was voor jou bedoeld. Als je goed leest zie je dat ik alleen de eerste vraag aan jou richt. ;)

(voor de duidelijkheid, ook alleen bovenstaande zin is op jou gericht ;) )

Mijn man en ik hebben in deze situatie eigenlijk veel meer om over te praten.
Toen we werkten, werkten we samen. Dus we maakten elke dag, 24/7 dezelfde dingen mee. Dan zijn je gespreksonderwerpen echt minimaal.....

Steph wat lief van hem!

Ja, dat is qua werk anders. :D

Overigens praten mijn man en ik ook niet alleen over werk en de kinderen...politiek, muziek, paarden, roddels uit de buurt of vriendenkring. noem maar op... :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:18

Zo lang er niet genoeg banen zijn voor iedereen die wil werken, zou ik dit onterecht vinden...
Als iedereen moet werken, dus ook de vrouwen die nu thuis blijven omdat dat financieel mogelijk is, dan zou de werkeloosheid nog veel hoger zijn!

Quellian schreef:
Brainless schreef:
@Q
Maar wat is dan nog als er een vrouw NIET wil werken.
Ook al heeft ze geen kinderen en haar man is het daar mee eens?

Dan in elk geval geen subsidies etc. meer, geen toeslagen (huursubsidie, zorgtoeslag, heffingskorting, etc.).
Ik vrees weleens voor die vrouwen, precies als wat Liezel eerder al aangaf.
Mijn moeder scheidde na 19 jaar huwelijk, was altijd thuis gebleven voor de kinderen en dan kom je niet meer zo makkelijk in het arbeidsproces, dan verval je redelijk snel in de bijstand en echt, dat is het laatste wat je wilt. Ik blijf altijd in mijn achterhoofd houden dat niets voor eeuwig is en ben er dan ook heel zeker van dat ik het als alleenstaande moeder prima financieel zou kunnen redden, ik ken mijn plek op de arbeidsmarkt, ik ken mijn plek in de maatschappij.

Maar goed, de discussie 'zijn thuisblijfmoeders egoistisch' is een heel andere smaak, dat is net zoiets als 'ben je aso als je geen donor bent'. Het gaat om je eigen normen en waarden, wat je hebt meegekregen in je opvoeding en wat je zelf aan ervaring hebt opgedaan.

Moeni11

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:19

Joyce er zijn zat banen!!

Nog een jaar en dan zitten we op de arbeidsmarkt weer met de grootste problemen qua bezetting. Zo erg dat we wederom richting het buitenland moeten om potentieel te werven. Alleen willen die buitenlanders niet zo graag meer sinds Ome Wilders hier zit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:25

maikeltje schreef:
En ik heb argumenten gegeven waarom het in onze situatie niet werkt en daarbij is het aan de mensen zelf. Let it go....jij doet wat jou goeddunkt en een ander doet het anders en voor die ander werkt dat. ;)

Let it go??..joh lees het topic even door.

Ik geef hier een samenvatting van wat ik hier eerder gezegd heb.

Jij bent het er niet mee eens? Of kan het je niet boeien?

Helemaal goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:28

joyce B schreef:
Zo lang er niet genoeg banen zijn voor iedereen die wil werken, zou ik dit onterecht vinden...
Als iedereen moet werken, dus ook de vrouwen die nu thuis blijven omdat dat financieel mogelijk is, dan zou de werkeloosheid nog veel hoger zijn!

Er is meer dan genoeg werk. Alleen de arbiedsmarkt voor laag geschoolde zonder werk ervaring is slecht.

De crisis is door de ZZPers opgevangen en als er weer een hoogconjunctuur ontstaat dan is er een serieuss te kort straks.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:30

NatasjavE schreef:
maikeltje schreef:

Punt 2 en 3 zijn de belangrijkste redenen voor de overheid.

Niet punt 1.
Het is onzin dat wij nu al mensen te kort komen door de vergrijzing.
Er zijn in Nederland nog heel veel werkelozen. Als men deze mensen eerst aan een baan helpt, door ze om te laten scholen en ze te koppelen aan bedrijven die mensen nodig hebben, en te helpen met de logistiek van banen en woon-werk plekken (met 2 werkende ouders is het wel zo fijn als je allebei werkt in de buurt van de woonplaats. Je kunt niet een baan aannemen aan een andere kant van het land! Daarbij gaan er steeds meer banen verloren aan automatisering van productieprocessen. En er ging veel werk naar lage lonenlanden, wat gelukkig nu weer een beetje teruggedraaid wordt door bijvoorbeeld Philips (enorm veel banen verloren toen in Drachten een deel van de productie van scheermachines (assemblage?) verplaatst werd, nu komt het terug, maar wel grotendeels in geautomatiseerde lijn)

Ook in de toekomst zal dat niet zo'n groot probleem zijn. Genoeg mensen die vanuit andere landen graag naar Nederland komen om hier te werken.

Wat het werkelijke probleem is, is de kosten! De overheid ziet enorme kosten op zich afkomen vanwege de vergrijzing. Mensen worden steeds ouder. Waar je vroeger misschien gemiddeld 70 werd, was 65 een behoorlijke leeftijd om te kunnen stoppen met werken. Er waren veel mensen die die leeftijd niet haalden, en een aantal die veel ouder werden, maar de overheid hoefde lang niet zoveel jaren AOW te betalen als nu! En doordat er medisch gezien minder mogelijk was stierven zieke mensen ook eerder en werden er minder medische kosten voor gemaakt.
Tegenwoordig wordt de gemiddelde mens eerder 77 en worden mensen veel langer overeind gehouden door de enorme verbetering van behandelmogelijkheden bij kanker, hart- en vaat ziekten, AED's op elke hoek van de straat, medicijnen, noem maar op!...

It's all about te money...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 22-10-10 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:35

NatasjavE schreef:
maikeltje schreef:

Let it go??..joh lees het topic even door.

Ik geef hier een samenvatting van wat ik hier eerder gezegd heb.

Jij bent het er niet mee eens? Of kan het je niet boeien?

Helemaal goed.

Ik snap gewoon niet zo goed waarom je je zo druk maakt over thuisblijfmoeders. Wat is het probleem wanneer beide daarmee instemmen? Ik heb al aangegeven dat ik zelf (parttime) werk maar ik zou er geen moeite mee hebben om helemaal te stoppen als dat financieel mogelijk was. Dat zou voor iedereen hier in het gezin een stuk meer rust geven.

En wat wil je met die argumenten eigenlijk bereiken? Dat iedere thuisblijfmoeder roept "joh, je hebt gelijk. Ik ga gelijk aan de slag"?

Want wat ik mis in je argumenten is wat het beste is voor de kinderen. En dat is nou net waar het in mijn gezin om draait. En voor MIJN kinderen (ik spreek dus voor mezelf) is het het beste wanneer ze lekker naar huis kunnen komen om met vriendjes en vriendinnetjes af te kunnen spreken in hun eigen omgeving. Daarin voelen ze zich optimaal. Ik heb aan beide kanten gestaan, die van (bijna) fulltime werkende ouder en die van parttime werkende ouder waarbij 1 uurtje BSO in de week volstaat. En als je naar de schoolprestaties kijkt en naar hoe ze in hun vel zitten dan werkt dat laatste het beste. En zo zullen thuisblijfmoeders ook hun redenen hebben waarom ze thuis zitten. Iedere situatie is anders, daar verander je niets aan met een paar algemeen geldende argumenten. Juist omdat iedere situatie uniek is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:37

NatasjavE schreef:
joyce B schreef:

Er is meer dan genoeg werk. Alleen de arbiedsmarkt voor laag geschoolde zonder werk ervaring is slecht.

De crisis is door de ZZPers opgevangen en als er weer een hoogconjunctuur ontstaat dan is er een serieuss te kort straks.

Juist, maar die ZZPers zitten nu dus thuis zonder werk en inkomen of uitkering... want die hebben nergens recht op!
Er zijn heel veel banen uitgegaan, veel mensen zitten thuis, maar er is ook sprake van Frictiewerkeloosheid.

Als je 50 (45) bent... willen ze je niet meer! (en dan moet je nog 17 tot 22 jaar!)
Als je overgekwalificeerd bent... willen ze je niet...
Als je nog onvoldoende aantoonbare ervaring hebt.... willen ze je niet...
Als je CV gaten vertoont... willen ze je niet...
Als je niet precies voldoet aan hun ideale profiel... willen ze je niet...
Als je de verkeerde kleren aan hebt op je sollicitatiegesprek, of je wat minder goed uit je woorden komt door zenuwen/faalangst/etc... val je al af...

Ik denk eerder dat er nog genoeg keuze is als werkgevers nog zo selectief kunnen zijn dat mensen die niet perfect zijn, of bij zo'n gesprek niet gelijk goed uit de verf komen, gewoon geen kans krijgen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 22-10-10 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:37

Juist Joyce, it's all about the money :j