PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:52

Yamcha schreef:
En ik vind ook niet dat je dat doet, ik vind dat je heel netjes je mening brengt. Goed hoor!

Dank je wel.
Maar ik ga even adem pauze nemen uit deze discussie, want iemand heeft me nu heel erg in mijn ziel geraakt.
Ik hoop dat de rest verder met respect voor elkaars mening door kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:53

_Vanes_ schreef:
@Yamcha: zie 1 post eerder van mij!

Heb ik gelezen. Ik maak eruit op dat jij alle opvallende uitingen van een geloof storend vind, klopt dat?

Daarmee 'verban' je het geloof uit de openbaarheid, naar het eigen huis, of de kerk/moskee. Ik vind dat echt niet kunnen, dat is echt in strijd met het recht op vrijheid van godsdienst imo.
Ik heb alle recht om een levensgroot kruis om mijn nek te hangen, om over mijn geloof te praten, waar en wanneer ik maar wil.....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:53

@Toekie: Dat is toch alleen maar linkse hobby......dat draagt toch helemaal niet bij aan het onderwijs, integratie, sociale infrastructuur.....nergens voor nodig ;)

Toekie

Re: PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:54

Dat is ook zo. :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:56

Zesiram schreef:
@Toekie: Dat is toch alleen maar linkse hobby......dat draagt toch helemaal niet bij aan het onderwijs, integratie, sociale infrastructuur.....nergens voor nodig ;)

Nou ja hangt er een beetje van af. Kleine amateur verenigingen zorgen toch wel voor sociale contacten en wanneer deze niet te duur zijn kunnen ze ook voor intergratie tussen bevolkingsgroepen zorgen. Maar van sommige dingen is het gewoon ronduit belachelijk dat het gesponsort word hoor ;) . (Van die voorstellingen waar maar 10 mensen naar toe willen enz. Als niemand het wil zien waarom dan sponseren.

Toekie

Re: PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:57

Dat was een grapje volgens mij. :P

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:58

Toekie schreef:
_likepink_ schreef:
Ik vind Wilders toch een van de weinige die echt om zijn land vecht..!

Dat hangt er vanaf hoe je het ziet. Als je allerlei cultuursubsidies stop wilt zetten vind ik niet bepaald dat je voor je land vecht.

Dat maakt me niet zoveel uit, maar de vrijheid van de vrouw dan?Een hoofdoekje is niet alleen een kledingstuk.Als dat het was, mocht van mij heel Nederland met een hoofddoekje lopen,want je bent hier inprincipe in een vrij land.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:00

_likepink_: Hoofdoekje zou wel alleen een kledingstuk zijn als jij er ook eens een opzetten mat rotweer.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 05-03-10 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:01

Ow en sponsors moeten zelf weten of ze willen sponsoren. :D

Maar door de subsidiestopplannen van Wilders (PVV Den Haag) zal bijvoorbeeld het Residentie Orkest ophouden met bestaan.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:02

@Yamcha: van mij mag het consequent voor alle geloven doorgetrokken worden hoor!
maar ja, als het de grondwet is dat je openbaar je geloof mag beleiden, dan ben ik het misschien daar ook niet meer eens !

(Ik weet dat je niet naar anderen mag wijzen,maar..)
Oh ja, wat gebeurt er eigenlijk als je dat kettinkje met kruisje om doet in een islamitisch land?
Hoe kritisch zijn (doorsnee)moslims eigenlijk ,als het om geloofstolerantie in islamitische landen gaat?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:03

@Toekie: Die trekken vast wel meer dan 10 bezoekers ;)

Je kan bij cultuur gewoon geen scheidslijn trekken. Als we alles alleen maar laten bestaan wat genoeg bezoekers trekt ( en wat is genoeg ), dan krijgen we een ernstig verschraald cultuuraanbod. Bovendien, iets wat we nu verschrikkelijk vinden, kan wel een belangrijke bijdrage leveren aan onze cultuur over 10/20/50/100 jaar. Denk maar eens aan Van Gogh, toen hij leefde moest niemand er wat van hebben.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:04

@liedje: het gaat duidelijk over het dragen van de hoofddoek uit islamitisch overwegingen, niet om een mode item of regenkapje! :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:06

Toekie schreef:
Ow en sponsors moeten zelf weten of ze willen sponsoren. :D

Maar door de subsidiestopplannen van Wilders zou bijvoorbeeld het Residentie Orkest ophouden met bestaan.

Aan de andere kant denk ik ook als mensen het niet zo graag willen zien en met zoveel willen zien dat het zichzelf betaald waarom blijven dat soort orkesten dan bestaan. Verder leuk hoor dat al die mensen een baan hebben ;), Maar ik vind het wel een beetje zonde om te weten dat de dansgroep waar met CKV naar toe moesten gewoon bijna geheel op overheidssubsidie draait terwijl niemand het wil zien. Waarom betaald de belastingbetaler er nu voor, zodat niemand kan kijken hoe een van de dansers een pruik aan het droog neuken was :7 . (Ja zat echt in de voorstelleing waar naast de 30 leerlingen die verplicht waren wel geteld 4 mensen uit vrije wil waren gekomen)

Dus dat soort subsidies afschaffen mag van mij ook weer best.

SuzannedG

Ik vind Wilders altijd een beetje kort door de bocht overkomen. Een ongeleid projectiel om het even kort te zeggen. Maar de ideeën van de partij snap ik wel. Ik ben zelf christelijk, maar loop er niet mee te koop. Het geloof zit in mijn hart. Ik werk op een openbare school en ga niet mijn geloof verkondigen aan ongelovigen. Dat heeft namelijk niets te maken met mijn werk daar en de begeleiding die ik moet bieden aan jongeren. Maar als er naar gevraagd wordt, dan zal ik er natuurlijk gewoon antwoord opgeven. Mijn geloof is geen geheim, maar ook geen verplichting. Geloven doe je met je hart en kun je een ander ook niet opleggen.

Ik stoor me niet altijd aan hoofddoekjes, wel aan het gebrek aan aanpassingsvermogen van sommige culturen. En daar mag best iets over gezegd worden.
Ik denk dat het goed is dat zulke onderwerpen besproken worden. Zij vechten voor hun cultuur doorvoeren in europese landen, waarom mogen wij dan niet kiezen voor het behoud van onze cultuur? Zelfde idee lijkt mij... Gelukkig zijn er nog een heleboel andere partijen en mensen die ook allemaal mogen strijden voor hun belangen.

_likepink_

_Vanes_ schreef:
@liedje: het gaat duidelijk over het dragen van de hoofddoek uit islamitisch overwegingen, niet om een mode item of regenkapje! :P

:j
Dat bedoelde ik ook niet helemaal als ''kledingstuk''.Maar meer wat erachter zit.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:07

OK dan, om het in het thema te houden,..alleen nog culturele subsidies voor de projecten die onze nederlandse identiteit en cultuur benadrukt! :+ (grapje,grapje,grapje)

*edit* oeps foute typvautje!
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 05-03-10 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:09

_Vanes_ schreef:
@Yamcha: van mij mag het consequent voor alle geloven doorgetrokken worden hoor!
maar ja, als het de grondwet is dat je openbaar je geloof mag beleiden, dan ben ik het misschien daar ook niet meer eens !

(Ik weet dat je niet naar anderen mag wijzen,maar..)
Oh ja, wat gebeurt er eigenlijk als je dat kettinkje met kruisje om doet in een islamitisch land?
Hoe kritisch zijn (doorsnee)moslims eigenlijk ,als het om geloofstolerantie in islamitische landen gaat?

Dan gaan we het daar niet over eens worden, denk ik :)

De grondwet is idd dat je in het openbaar je geloof mag belijden. En terecht.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:09

_Vanes_ schreef:

In NL speelt geloof niet (meer) een hoofdrol, daardoor denk ik dat we tolerant (kunnen) zijn naar andere geloven. Ik denk dat je in bijv. een 'verwesterd' deel van Turkije prima met een kruisje kan rondlopen...
(er zijn genoeg kerken in Turkije) maar in een sterk Islamitisch land, waar geloof nog erg verweven is met de staat/samenleving dit minder geaccepteerd wordt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:10

_Vanes_ schreef:

Ja maar waarom maakt dat uit het is gewoon een sjaaltje. Toen ik mijn muts kwijt was had ik ook mijn sjaal om mijn hoofd gebonden. In wilders ogen was ik al bijna strafbaar. (of mocht ik 1000 euro taks betalen :Y) ) Dus imo word er wel moeilijk over gedaan. Over iets dat helemaal niet moeilijk hoeft te zijn :Y)

Ik ben trouwens wel voor een verbod op geloofsuitingen voor mensen in een openbare functie zoals politie agent of gemeente ambtenaar. Maar verder zal het mij echt een worst zijn hoe een ander erbij loopt. (Nou ja minimaal een onderbroek misschien ;) )

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:10

liedje89 schreef:
Aan de andere kant denk ik ook als mensen het niet zo graag willen zien en met zoveel willen zien dat het zichzelf betaald waarom blijven dat soort orkesten dan bestaan. Verder leuk hoor dat al die mensen een baan hebben ;), Maar ik vind het wel een beetje zonde om te weten dat de dansgroep waar met CKV naar toe moesten gewoon bijna geheel op overheidssubsidie draait terwijl niemand het wil zien. Waarom betaald de belastingbetaler er nu voor, zodat niemand kan kijken hoe een van de dansers een pruik aan het droog fiets was :7 . (Ja zat echt in de voorstelleing waar naast de 30 leerlingen die verplicht waren wel geteld 4 mensen uit vrije wil waren gekomen)

Maar ik heb het nu over het Residentie Orkest. :)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:15

...en ik maar twijfelen of belijden met een ij of ei moet, misschien was met ij wel respectloos! := :+ ....zo ver gaat het al! }:) :+

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:18

liedje89 schreef:
Aan de andere kant denk ik ook als mensen het niet zo graag willen zien en met zoveel willen zien dat het zichzelf betaald waarom blijven dat soort orkesten dan bestaan. Verder leuk hoor dat al die mensen een baan hebben ;), Maar ik vind het wel een beetje zonde om te weten dat de dansgroep waar met CKV naar toe moesten gewoon bijna geheel op overheidssubsidie draait terwijl niemand het wil zien. Waarom betaald de belastingbetaler er nu voor, zodat niemand kan kijken hoe een van de dansers een pruik aan het droog fiets was :7 . (Ja zat echt in de voorstelleing waar naast de 30 leerlingen die verplicht waren wel geteld 4 mensen uit vrije wil waren gekomen)

Sommige subsidies gaan mij ook wat ver, maar dat zijn er ook echt maar een paar. Het meeste geld in de cultuursector gaat naar cultuureducatie ( met name basisonderwijs ), bibliotheken, muziekscholen en de amateursector, zeker op lokaal niveau.

Ter ondersteuning: één gemeente waar ik heb gewerkt gaf bijna een miljoen uit aan bovenstaande onderwerpen, en € 1.500 aan experimenteel theater. Om een beeld te geven van de verhoudingen.
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 05-03-10 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:21

liedje89 schreef:
_Vanes_ schreef:

Ja maar waarom maakt dat uit het is gewoon een sjaaltje. Toen ik mijn muts kwijt was had ik ook mijn sjaal om mijn hoofd gebonden. In wilders ogen was ik al bijna strafbaar. (of mocht ik 1000 euro taks betalen :Y) ) Dus imo word er wel moeilijk over gedaan. Over iets dat helemaal niet moeilijk hoeft te zijn :Y)

Ik ben trouwens wel voor een verbod op geloofsuitingen voor mensen in een openbare functie zoals politie agent of gemeente ambtenaar. Maar verder zal het mij echt een worst zijn hoe een ander erbij loopt. (Nou ja minimaal een onderbroek misschien ;) )

Ik denk niet dat je me helemaal snapt.Het is niet alleen maar een "sjaaltje"
Hij wil niet voor niets dat doekje afschaffen,en het keppeltje houden.
Van hoe iemand eruit ziet maakt me niks uit,maar als dat om de vrijheid van iemand gaat?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:21

Precies, en zoals in het Pauw & Witteman filmpje hierboven ook gezegd wordt: die leden van het Residentie Orkest geven op hun beurt weer muzieklessen...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:22

En die muzieklessen spreken een stuk meer aan als ze ook gegeven worden door mensen die zichzelf voor hun passie kunnen inzetten!