Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Jesser

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:54

Werd ook beetje flauw van telkens jouw antwoorden.. Krijg de indruk dat je ergens tegenaan schopt om tegen aan te kunnen schoppen.. en inderdaad het was beetje flauw.. heb al heel veel redelijke argumenten aangegeven, heel wat post geplaats, over feminise e.d. en waarom ik denk dat dit onderdrukking is..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:00

Jesser schreef:
Werd ook beetje flauw van telkens jouw antwoorden.. Krijg de indruk dat je ergens tegenaan schopt om tegen aan te kunnen schoppen.. en inderdaad het was beetje flauw.. heb al heel veel redelijke argumenten aangegeven, heel wat post geplaats, over feminise e.d. en waarom ik denk dat dit onderdrukking is..

En ik heb al heel veel posts gedaan waarom ik denk dat het geen onderdrukking is, en ik krijg alleen maar flut argumenten terug als 'ze kunnen er dingen onder verstoppen' en 'ik wil een gezicht kunnen zien'.

En ik wordt zo flauw vna de mensen die het topic binnen vallen 'Burka's zijn stom, want ik wil een gezicht kunnen zien als ik met iemand comminuceer' terwijl het grootste gedeelte van de mensen in dit topic nog nooit met iemand in een burka heeft hoeven spreken. Net als horseydude. En zodra ze dus niet kunnen beantwoorden hoe vaak ze daadwerkelijkmet iemand in een burka MOESTEN comminuceren komen er andere argumenten.

Ik 'schop' niet om op schoppen (naar mijn mening schop ik helemaal niet) maar ik ben het er gewoon niet mee eens.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:02

Jij vindt dat je het recht hebt om dingen te zeggen of je mening te verkondigen maar een ander heeft dat ook.. net zo goed..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:05

Ja absoluut. Maar zoals mensen die alleen maar zeggen 'Burka's zijn stom, want ik wil een gezicht kunnen zien' vraag ik me af waar dat op gebaseerd is. Hoeveel ervaring hebben die mensen met het comminuceren met iemand in een burka? En hoevaak gebeurd het in praktijk nu helemaal dat je met iemand in een burka moet comminuceren?

Je mening geven is is prima, dat mag overal. Je mening onderbouwen mag op een discussieforum, wat dit dus is.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:10

Heb je ook gelijk in..

Ik heb denk ik al mijn kruid verschoten wat mijn mening betreft.. Zeker over emancipatie of discrimintatie van een vrouw..

Denk dat het beter is als ik me terug trek begin me nu dus te ergeren, en dat heeft weinig zin..

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:23

Ik vind dat het moet kunnen.
Wie er mee loopt maakt voor zichzelf een statement "Dit heb ik voor mijn geloof over en vertrouw dat het goed is".
Wie het daar niet mee eens is, is vrij een andere stroming te kiezen die minder opzichtig is.
Veroordelen we kledij van nonnen omdat ze hun lichaamsvormen bedekken?
Verbieden we bruiden een sluier omdat we hun emoties niet kunnen lezen?

Enige tegen, het is bij wet verboden om met een bivakmuts of integraalhelm een winkel in te lopen.
Maar een dikke sjaal mag wel.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:45

Ja, en waarom is het verboden met een integraal helm of bivakmuts op een winkel in te lopen, of een vliegveld op te gaan, of een trein in gaan? Hoe voel jij je als een persoon met een bivak muts op een bank in loopt, paniekerig misschien, angstig? Mensen mogen geen kledingstuk dragen die hun volledige identiteit verbergt, voor het geval ze iets van plan zijn dat niet door de beugel kan, zoals een beroving, een vliegtuig opblazen, of zichzelf, in een drukke winkel.
En vertrouw dat het goed is? Nou, ik ben ontzettend blij dat er mensen zijn die goed getrained zijn om dat niet doen, die er iedere dag hard voor werken ons burgerlijk landje veilig te houden en beschermen tegen dat soort klootzakken!
Nogmaals, freedom is not free, we zullen er hier en daar een veer voor moeten laten, laat het recht om je volledig te mogen bedekken van kop tot teen dan maar vervallen, dat liever dan mijn andere vrijheden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:50

Vjestagirl schreef:
Ja absoluut. Maar zoals mensen die alleen maar zeggen 'Burka's zijn stom, want ik wil een gezicht kunnen zien' vraag ik me af waar dat op gebaseerd is. Hoeveel ervaring hebben die mensen met het comminuceren met iemand in een burka? En hoevaak gebeurd het in praktijk nu helemaal dat je met iemand in een burka moet comminuceren?

Je mening geven is is prima, dat mag overal. Je mening onderbouwen mag op een discussieforum, wat dit dus is.

Nou ik hier regelmatig. Heb ik nu recht van spreken? (met regelmatig bedoel ik wekelijks, vaak meerdere keren per week.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:51

Ik vind dat het moet kunnen. Ik erger me er niet aan, leven en laten leven.

edit: sterker nog, ik vind dat sommige Nederlandse vrouwen alleen maar zouden opknappen van een Burka.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:02

:D oke, da's dan ook t enige goeie eraan!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:01

Ayasha schreef:
Vjestagirl schreef:

Nou ik hier regelmatig. Heb ik nu recht van spreken? (met regelmatig bedoel ik wekelijks, vaak meerdere keren per week.)

Iig meer dan iemand die nog nooit een burka van dichtbij gezien heeft.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:11

MarcoBorsato schreef:
edit: sterker nog, ik vind dat sommige Nederlandse vrouwen alleen maar zouden opknappen van een Burka.

Kwestie van beetje normen en waarden.. die kun je van huis uit mee krijgen.. Echter kun je jezelf een hoop normen en waarden leren..
Ben het met je eens dat er een hoop vrouwen zijn (denk eerder jonge meiden die zichzelf willen bewijzen) die er wel wat fatsoenlijker erbij kunnen lopen..

Maar we hebben het hier over een burka, die daar waar het in landen waar het verplicht is om te dragen dus gedwongen is en geen vrije keuzen. Degene die ervoor kiest om hem hier te dragen in een westers europees land wordt of thuis stiekum door haar man gedwongen of is zo'n fanatiekeling.. en dus extreem in mijn ogen..

Er is een grens.. en ik vind dat die grens hier getrokken moet worden.. We hebben grenzen en regels nodig, net zoals je dat toepast bij kinderen in een opvoeding.. Doe je dat niet worden die kinderen onopgevoed en stront vervelend..
In een samenleven hebben we ook regels nodig.. Doen we dat niet, zijn we van 'God' losgeslagen.. (zeg het maar tussen aanhaakjes.. bedoelde het letterlijk zoals het staat een uitdrukking..)
Dan wordt het een zooitje.. want alles moet maar 'kunnen'. Nou nee, niet alles moet kunnen.. Er zijn grenzen om in fatsoen met elkaar om te kunnen gaan. Beetje wederzijds respect en wat normen en waarden kunnen geen kwaad.. Maar vrouwen in een burka accepteren, is in mijn ogen van de zotte.. Alsof we de tijd terugzetten en de vrouw weer ondergeschikt maken..

Grootste kolder in mijn ogen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:16

Het valt mij altijd op dat westerse vrouwen de Burka en de hoofddoek een teken van vernedering en ongelijkwaardigheid vinden. Terwijl de mening daarover onder moslimvrouwen verdeeld is. Ik heb ook 'Submessive' gezien, en ik weet hoe het er aan toe kan gaan. Maar het kan ook eigen keus zijn. Ik vind dat mensen zelf moeten weten hoe ze erbij lopen.

However

Ik vind dat sikhmannen geen tulband meer mogen dragen. Ik vind dat manonvriendelijk en vernederend.

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:22

Ik vind het niet storend. Nederland is niet een godsdienst gebonden land en ze mogen lekker doen wat ze zelf willen.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 03:36

MarcoBorsato schreef:
Het valt mij altijd op dat westerse vrouwen de Burka en de hoofddoek een teken van vernedering en ongelijkwaardigheid vinden. Terwijl de mening daarover onder moslimvrouwen verdeeld is. Ik heb ook 'Submessive' gezien, en ik weet hoe het er aan toe kan gaan. Maar het kan ook eigen keus zijn. Ik vind dat mensen zelf moeten weten hoe ze erbij lopen.

Ik heb 'Submessive' niet gezien. :n Sterker nog, ik weet niet eens wat het betekent? :? :o
Ik heb gegoogled, maar alles wat ik vind kan niet datgene zijn wat jij bedoelt, denk ik. Misschien kun jij het me uitleggen? :o

MarcoBorsato schreef:
Ik vind dat sikhmannen geen tulband meer mogen dragen. Ik vind dat manonvriendelijk en vernederend.

En wat precies is nu de overeenkomst van de tulband van een Sikh met de Burka van een Moslima?

Jesser schreef:
Er is een grens.. en ik vind dat die grens hier getrokken moet worden.. We hebben grenzen en regels nodig, net zoals je dat toepast bij kinderen in een opvoeding.. Doe je dat niet worden die kinderen onopgevoed en stront vervelend..
In een samenleven hebben we ook regels nodig.. Doen we dat niet, zijn we van 'God' losgeslagen.. (zeg het maar tussen aanhaakjes.. bedoelde het letterlijk zoals het staat een uitdrukking..)
Dan wordt het een zooitje.. want alles moet maar 'kunnen'. Nou nee, niet alles moet kunnen.. Er zijn grenzen om in fatsoen met elkaar om te kunnen gaan. Beetje wederzijds respect en wat normen en waarden kunnen geen kwaad..

Tjee Jesser, jij weet zeker dat de gegevens uit je profiel kloppen? Je bent niet toevallig een beetje ouder, geboren in Limburg en deel van een tweeling?
Onze gedachtes en gevoelens stemmen zo met elkaar overeen dat ik bijna ga denken dat mijn ouders me iets verzwegen hebben en dat ik ergens een tweelingzus (jij dus) heb rondlopen. :+
Emancipatie is een héél goed ding. Maar iemand kan doorslaan in emancipatie als er geen grenzen aangegeven worden. Dit is wat Nicolletje ons duidelijk probeert te maken met haar link. (Toch Nicolletje? :o )
De een vindt die grenzen in zichzelf uit normen en waardes die hij van z'n ouders meegekregen heeft en altijd in ere gehouden heeft, de ander heeft grenzen nodig die het land waarin hij leeft geeft (helaas is Nederland zó vreselijk tolerant tov. alles dat er een heleboel normen en waardes vervaagd zijn) en weer een ander bekeert zich tot een geloof om normen en waardes weer te 'herontdekken'.
Ik begrijp nu eindelijk waarom Jaimeyskatje zich bekeert heeft tot het Islamgeloof. Dankzij dit topic. _/-\o_ En ik dénk de Moslima's die aangeven hun hoofdbedekking uit vrije wil te dragen ook beter te begrijpen.
Dit wil niet zeggen dat ik het eens ben met hoofdbedekking. Ik vind het eisen van hoofdbedekking nog steeds zeer vrouwonvriendelijk en onderdrukking en nog steeds vind ik dat het Islamgeloof geen ruimte geeft om hoofdbedekking ook écht uit vrije wil te dragen.
Pas als het Islamgeloof toleranter wordt tov. het naleven van de regeltjes in de Koran die betrekking hebben tot de vrouw en dit openlijk verkondigd en predikt , dán pas, dan pas ga ik geloven dat een Islamitische vrouw gelijke rechten heeft als de Islamitische man. En dán pas geloof ik dat bedekking écht een vrije keuze is.

'Eer' zit tenslotte in je hart en niet op je hoofd........

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 03:50

:') Ik bedoelde Submission. Hahaha. Submessive is idd iets anders.

De overeenkomst tussen een Sikhtulband en een hoofddoek is de uiting van godsdienst. Bovendien was mijn opmerking sarcastisch.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 04:01

MarcoBorsato schreef:

Héél iets anders. _O-
Submission gaat mij ook te ver. :j Dat is provoceren. Alhoewel sommige Burka-draagsters ook provoceren. (Uit het EO programma Jong.)

MarcoBorsato schreef:
De overeenkomst tussen een Sikhtulband en een hoofddoek is de uiting van godsdienst. Bovendien was mijn opmerking sarcastisch.

Ik snap wel dat het sarcastisch bedoelt was. :) (Ben wel Limbo maar niet achterlijk. :P )
En de overeenkomst klopt. :j Maar weet je ook het verschil? :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:04

@Insum, ik verwonderde me ook al over jouw posten, daar ik precies hetzelfde erover dacht..Nee ben nu inmiddels een jaar ouder, ben in Apeldoorn geboren en getogen.. Woon nu dus in de buurt van Zutphen.. Voorzover ik weet ben ik geen tweelinghelft.. (maar ja misschien hebben mijn ouders wel heel hard gelogen he...je weet het maar nooit was toch na de sexuele revolutie...)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:52

insun schreef:
MarcoBorsato schreef:

Héél iets anders. _O-
Submission gaat mij ook te ver. :j Dat is provoceren. Alhoewel sommige Burka-draagsters ook provoceren. (Uit het EO programma Jong.)

MarcoBorsato schreef:

Ik snap wel dat het sarcastisch bedoelt was. :) (Ben wel Limbo maar niet achterlijk. :P )
En de overeenkomst klopt. :j Maar weet je ook het verschil? :)

Ha ik heb me vannacht om half 3 ingelezen over de sikhtulband. Ik weet het verschil. Maar dan nog blijf ik erbij dat het, ook al is het om 2 verschillende redenen, een uiting is van godsdienst.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:18

excuses. heb niet meer echt bijgelezen, want ben deze discussie een beetje zat.. maar hier moest ik even op reageren!

insun schreef:
Ik begrijp nu eindelijk waarom Jaimeyskatje zich bekeert heeft tot het Islamgeloof. Dankzij dit topic. En ik dénk de Moslima's die aangeven hun hoofdbedekking uit vrije wil te dragen ook beter te begrijpen.

hey dat is nu eens leuk om te lezen!!! :D

insun schreef:
Dit wil niet zeggen dat ik het eens ben met hoofdbedekking. Ik vind het eisen van hoofdbedekking nog steeds zeer vrouwonvriendelijk en onderdrukking en nog steeds vind ik dat het Islamgeloof geen ruimte geeft om hoofdbedekking ook écht uit vrije wil te dragen.
Pas als het Islamgeloof toleranter wordt tov. het naleven van de regeltjes in de Koran die betrekking hebben tot de vrouw en dit openlijk verkondigd en predikt , dán pas, dan pas ga ik geloven dat een Islamitische vrouw gelijke rechten heeft als de Islamitische man. En dán pas geloof ik dat bedekking écht een vrije keuze is.

waarschijnlijk is dat een volgende stap in je begrip. ik vind de hoofddoek namelijk helemaal niet vrouwonvriendelijk, ik spreek uit praktijkervaring :D.

onderdrukking? no way.. ik ben vrij, geemancipeerd, ambiteus.. nee hoor, niets onderdrukking. God heeft dit bepaald. net zoals wij bepaald voedsel of dranken niet mogen nuttigen. en net zoals wij niet mogen schelden, stelen en whatever.. die grenzen zijn godzijdank gesteld. ik zie dit absoluut niet als een belemmering, maar als een gunst.

insun schreef:

de Islam. (onderwerping aan God / vrede) is niet te veranderen. vele religies zijn in de loop van de eeuwen veranderd door aanpassingen, mensenhanden, het theologischshoppen.. Islam kan niet veranderd worden. de Qoran is de Qoran is Zijn originele arabische schrift.
Natuurlijk, helaas, zijn er mensen die er een hele vreemde draai aan geven enkel in hun eigen 'wereldsevoordeel' (kijk even naar bepaalde islamitische takken)
maargoed,, ik blijf even bij het Soenisme.

de religie is voltooid. Mohammed vzmh was de laatste profeet, bracht het laatste boek en was daarmee de zegel.

de religie is voltooid en alles wat er aan toegevoegd wordt zal verworpen worden.
het is in alle tijden en plaatsen toepasbaar, voor iedereen overal ter wereld.

wisten jullie bv dat nog geen 1/5 deel van alle moslims wereldwijd arabier is?? ik bedoel maar.. men denkt toch snel aan kamelen en mannen in jurken?

ik geloof in de perfectie van mijn geloof. Godzijdank sta ik gelijk aan mijn man. Allah ziet ons als 2 individueen, beide verantwoordelijk voor onze eigen daden. Wij zijn gelijk voor Hem op basis van MENSWAARDIGHEID. niet op basis van eigenschappen en rollen, taken, rechten. (deze zijn natuurlijk wel eerlijk verdeeld, ieder mens verkrijgt wat hij/zij kan dragen natuurlijk)

verdiep je er eens in.. lees bijvoorbeeld boeken over vrouwen uit de tijd van de profeet. ik heb soms medelijden met de mannen (zeg ik wel eens tegen mijn man) al die taken en verantwoordelijkheden die zij hebben.. en al die rechten die wij vrouwen hebben.. ik heb niets te klagen hoor :P kijk alleen maar in islamitische boekenzaken hoeveel boeken er speciaal voor vrouwen zijn haha. de 1e moslim was een vrouw!! vrouwen en mannen zijn beide zeer belangrijk, maar hebben (gelukkig) verschillende rechten en plichten (en dat maakt de samenwerking tussen beide optimaal!).

ik zeg altijd, wanneer mensen beginnen over de gelijkwaardigheid 'we zijn beide even menswaardig, maar zijn niet hetzelfde, anders waren wij wel wormen, unisex'

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:13

Dit is dan gebaseerd op hoeveel eeuwen geleden?? En dat kan niet aangepast worden aan tijden zoals we nu in leven???

Hoe onwrikbaar kan iets zijn wat gebaseerd is op het woord van een man?? Heel wat eeuwen geleden...

Als men dan echt zo gelooft, waarom laat men dan hedendaags geen teken zien van de god die er is..
Gewoon rechtstreeks en met 'bewijs'.. men laaf zich nog steeds aan teksten die toendertijd er toe deden... maar wat hebben we aan 'bewijs' gezien de afgelopen eeuw?? (behalve een hoop oorlogen in naam van het geloof)

Er staat geen god op, die zegt, of stuurt zijn profeet en die het bewijs laat zien..

Mijn gedachtengang nu hoor..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:02

het HOEFT niet aangepast te worden. voltooid is voltooid. volmaakt is volmaakt.. wat mensen ermee doen (of ze het half of volledig of helemaal niet willen volgen) is aan hun.

er komen geen profeten meer :)

tekenen en bewijzen van God zijn overduidelijk. je moet ze willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:36

Vjestagirl schreef:
Jesser schreef:

En ik heb al heel veel posts gedaan waarom ik denk dat het geen onderdrukking is, en ik krijg alleen maar flut argumenten terug als 'ze kunnen er dingen onder verstoppen' en 'ik wil een gezicht kunnen zien'.

En ik wordt zo flauw vna de mensen die het topic binnen vallen 'Burka's zijn stom, want ik wil een gezicht kunnen zien als ik met iemand comminuceer' terwijl het grootste gedeelte van de mensen in dit topic nog nooit met iemand in een burka heeft hoeven spreken. Net als horseydude. En zodra ze dus niet kunnen beantwoorden hoe vaak ze daadwerkelijkmet iemand in een burka MOESTEN comminuceren komen er andere argumenten.

Ik 'schop' niet om op schoppen (naar mijn mening schop ik helemaal niet) maar ik ben het er gewoon niet mee eens.

soms gaat het niet alleen om eigenbelang (dus of je zelf veel te maken hebt met burka dragende vrouwen...) maar ook om principes.
Ik vind het asociaal dat mensen een burka dragen in het openbaar, zo naar de winkel gaan etc. Omdat het vervelend is voor de meeste mensen en niet past binnen onze normen en waarden. Niet omdat ik er nu zelf zo'n last van hebt, want hier in mijn nederig durp heb ik nog nooit iemand met een burka gezien :Y)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:16

Als mensen die willen communiceren, of dit niet kunnen, met iemand met een burka doen dat dan toch lekker niet? Ik vind dit een zeer nutteloze discussie aangezien het aantal vrouwen in Nederland met een Burka zeer laag is. De kans dat je dus veel in aanraking komt met een vrouw in een Burka is minimaal, de kans dat je die vrouw niet kunt 'ontlopen' is verwaarloosbaar.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 22:53

jameyskatje schreef:
het HOEFT niet aangepast te worden. voltooid is voltooid. volmaakt is volmaakt.. wat mensen ermee doen (of ze het half of volledig of helemaal niet willen volgen) is aan hun.

er komen geen profeten meer :)

tekenen en bewijzen van God zijn overduidelijk. je moet ze willen zien.

Dit heb je echt heel erg mooi gezegt. Amen. _/-\o_