Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:09

Whinnylando schreef:
Fotojatter "aan het werk" ik meen hier mensen van bokt te herkennen:
http://www.horsetycoon.nl/b_forum/view_ ... &t=1497977

Er worden wel degelijk foto's verwijderd door het modteam. Op de plaats van de verwijderde foto komt te staan:
Citaat:
Verwijderd ivm schending auteursrechten

Kan ik niet iets slechts van zeggen...

maar ze doen niks om te VOORKOMEN dat onze foto's worden gejat ;) daar gaat dit hele topic om!
alleen verwijderen en klaar, geen WN, niks ;) dan doen ze het gerust nog eens :) en bedenk ook
eens dat dit alleen gebeurd als je zelf als fotograaf meld dat dat jouw foto is ;) anders gebeurd er niks.

Anoniem

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:32

En verwijderen doen ze ook alleen als de fotograaf zélf de exacte link van het topic/foto doorgeeft.

Ze doen helemaal niets uit eigen initiatief om het te voorkomen of op te lossen ;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:17

Hypofocus schreef:
En verwijderen doen ze ook alleen als de fotograaf zélf de exacte link van het topic/foto doorgeeft.

Ze doen helemaal niets uit eigen initiatief om het te voorkomen of op te lossen ;)

Ja dat heb ik nu al zo'n 100 keer voorbij zien komen :D, ze doen er in iedergeval iets aan. Toen je met dit topic starte heb ik een account aangemaakt bij HT. (zag namelijk een foto van een kennis die ik getipt heb, haar foto is ook netjes verwijderd) Als ik wat zie geef ik het hier door. Dus doe er wat mee zou ik zeggen ;) meer kan je voorlopig toch niet doen ben ik bang. Maar zoals ik las is Ht er wel mee bezig om de regelgeving hierover te veranderen. En zeg nu zelf, bij welk bedrijf gebeurt zoiets binnen 3 weken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:22

ze zeiden zelf dat ze in 1 week meer lieten weten ;) niet gebeurd ;) en er is helemaal niks veranderd! Ze verwijderde de foto's al als je bewijs had ofzo, maar het is gewoon helemaal niet de bedoeling dat wij fotografen horen te zoeken naar onze foto's..

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:27

Kan begrijpen dat je daar "pissed" van wordt, het is wél je boterham.

Wat zo'n modopmerking wel bereikt is het volgende:

De kids zien dat hun "dure" foto zomaar verwijderd kan worden als je de auteursrechten schent. (nu moeten ze alleen nog doorkrijgen dat google een zoekmachine is en geen plaatjes-database)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:33

heel veel kids weten ook dat het niet mag, ze halen copyrights eraf etc. Maar hoevaak heb ik al niet gehoord: "moet je ze maar niet online zetten" of "moet je ze maar niet op google zetten" of "hou op je verpest mijn topic, ik heb niets gestolen ;( " (geloof me, zo reageren ze als je ze er netjes op wijst dat de blend moet worden verwijderd als ze mijn foto's hebben gebruikt :) )...

En zelf een keer: "hallo, hoe kan ik nou weten dat de fotograaf ook hier rondkijkt, ze komen er toch nooit achter" (dat ik mijn foto's in die blend vind)

of over flickr: "ik dacht dat het alleen amerikaanse fotografen waren...."

ofwel, ze willen gewoon weg NOOIT toegeven dat ze fout zitten (al helemaal niet met deze antwoorden). Krijg soms wel een "sorry" te horen enzovoort, maar vaak blijven ze toch heel agressief qua antwoorden en blijven ze erbij dat hun alles goed doen en dat ik gemeen ben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:39

En de foto's die ze in topics zetten om te "verkopen", daar hoeven ze niets voor te betalen... alleen voor de foto's in paardenprofielen betalen ze wat.

Bovendien; schending van auteursrechten is een misdrijf.
Zou toch wel een iets zwaardere straf op mogen staan dan alleen een "waarschuwing" van een mod?
Je kunt er de bak voor in draaien.

Mensen denken er gewoon te "licht" over.
"het is maar een foto"....zegt men dan. Maar de wetgever heeft er niet voor niets zulke zware consequenties aan gehangen ;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:43

Er worden "miljoenen speelgeld" verdient met die Blend-foto's, van dat geld wordt weer credits gekocht. En credits daar verdiend Ht weer aan. Dus het is echt niet te achterhalen hoeveel je "misloopt".

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:44

nou laten we zeggen behoorlijk wat :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:27

maar hoe wil je zoiets gaan voorkomen? Wat zijn de plannen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:28

bijvoorbeeld WN gaan geven :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:29

tsja maar wat schiet je daar mee op? WN kun je naar beneden doen met credits :?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:30

ja maar weetje hoe duur? en ik vind 40%WN per keer dan weer goed, denk niet dat mensen 20 euro ofzo gaan uitgeven daaraan :) en dan na 3 x is het een ban :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:30

nee, je krijgt maar 5% per keer geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:35

Op dit moment krijgen mensen helemaal geen WN als ze betrapt worden ;)

Maar ook een WN vind ik niet echt doeltreffend. Zeker omdat je die met credits weer weg kunt 'kopen'.
Oftewel; als je genoeg geld hebt kun je jezelf zo erg misdragen als je wil.

Gewoon 1x een waarschuwing + 50% WN, bij de 2e keer een levenslange ban op IP en gebruikersnaam.

Hard aanpakken, anders heeft het geen enkele zin.

Maar ook dit kan een probleem worden, want je kunt in paarden handelen, dus het is bijna nooit te traceren wie de foto ooit geplaatst heeft, tenzij dat geregistreerd gaat worden in de toekomst.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:37

kun je geen aangifte van diefstal doen tegen HT? Even om ze te laten schrikken zeg maar...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:38

maargoed, een ban op het IP, is ook banketstaaf voor degene die op 1 IP 2 account hebben, omdat hun zus het ook speelt. Dan is de zus/broer/moeder/whatever de dupe van 1 familielid!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:42

Femke: Heb je ook contact gelegd met HorseNation over deze kwestie? En HorseTemptation?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:42

Jammer voor ze.
Dat moeten ze dan bij de 1e waarschuwing maar begrijpen ;)

@Equidea: het is geen diefstal. Het is schending van auteursrechten en heling ;)
En ja, dat kan inderdaad.
Maar Michel heeft 2,5 week geleden beloofd dat er binnen het team besproken zou worden wat er zou kunnen gebeuren om het aan te pakken.

Dus ík wil ze die kans nog wel "even" geven.
Ze moeten alleen wel onderhand met wat nieuws komen, want hij schreef dat we na een week nieuws zouden hebben, maar na 2,5 week hebben we helaas nog steeds niets gehoord of gezien qua veranderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:45

Marjoow schreef:
Femke: Heb je ook contact gelegd met HorseNation over deze kwestie? En HorseTemptation?

Ik ben niet echt bekend met andere paardenspellen.
Ben daar dus ook (nog) geen foto's van mezelf tegen gekomen, en heb ook nog geen tips gekregen van anderen over foto's van mij die daar zouden staan.

Dus tot nu toe is er voor mij nog geen reden geweest om daar de boel in de gaten te houden.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:01

Ik dacht dat je WN alleen zichtbaar kon afkopen, zodat andere gebruikers het niet meer kunnen zien, maar dat je WN wel blijft bestaan. Dus dan zou je je niet eindeloos kunnen misdragen als je maar genoeg geld hebt.
Tenminste, ik dacht dat het zo was!

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:37

Ik denk dat je hier heel weinig aan kunt doen, hoeveel spelers op die spellen heb je dan wel niet die alle plaatjes ofso weg moeten doen..
zou eigenlijk wel moeten, het is idd niet leuk als je je paard ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:11

VonDutch; even iets uitgebreider lezen...
Het gaat er hier niet om dat "je eigen paard" gebruikt wordt.
Dat zou idd vervelend zijn, maar paarden hebben geen portretrecht, dus daar gaat 't hier niet om.

Het gaat erom dat er op grote schaal auteursrechten van fotografen geschoneden worden.
En dat dit soort paardenspellen notabene geld verdienen via díe illegale foto's. ;)

En inderdaad... ik gok dat 90% van alle foto's dan verwijdert zou moeten worden om vrij te zijn van illegaal materiaal.
Tja, jammer dan. Als ze er vanaf het begin gewoon zelf goed op gelet hadden en een streng beleid hadden gevoerd, dan hadden ze nu dit "probleem" niet.

Maar gewoon doen alsof je neus bloedt en lekker verder gaan, terwijl je weet wat er speelt, is natuurlijk níet de bedoeling.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:58

Klopt, daar gaat het ook om, maar het klopt idd wat je zegt met auteursrechten door proffesionele fotograven enzo. Hun verdienen er immers hun geld aan.
Maar die paardenspellen ook, dmv credits die je moet kopen.

Word nog een moeilijke kwestie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:01

De paardenspellen verdienen dus geld o.a. via illegaal verkregen materiaal, en dat is in Nederland ook wettelijk verboden.
Geen moeilijke kwestie dus. Ze zitten gewoon fout. ;)

Jammer alleen dat ze zo eigenwijs zijn en dat zelf niet inzien.
Zou ze wellicht heel duur kunnen komen te staan als één van de getroffen fotografen een zaak zou beginnen.