Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 21:47

Zichtmelding Zwartebroek Gld
Citaat:
Zwartebroek,Gelderland
28-05-2025
21:15

Zichtmelding

Zojuist een wolf gezien op de wielweg.
Hij liep in de richting van blankehoefseweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpjes via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1AXX4n ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:11

Citaat:
Niko Koffeman .... Maar volgens mij zijn wolven die niet-natuurlijk gedrag vertonen altijd bijgevoerd.”
En volgens mij l*l je uit je nek....

Citaat:
Erwin Vermeulen van Animal Rights ...Maar ongelukken gebeuren en als het niet om wolven, maar om bijvoorbeeld honden gaat, accepteert de samenleving dat ook. ”

Nee, dat accepteren 'we' niet, dan wordt de hond ook afgemaakt!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 11:45

Aanval Langbroek U, schaap gedood
Citaat:
Langbroek Utrecht
29-05-2025
Afgelopen nacht wederom een aanval.
Deze keer een schaap.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:49

Collega van mijn man heeft een wolf bij Wijk bij Duurstede gezien. Hij heeft paarden, dus was er niet zo blij mee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 12:58

Heeft hij hem vandaag weer gezien of onlangs?
Als het vandaag of gisteren is geweest, vraag hem het door te geven aan geen wolf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:06

Nee tegelijk met de melding die een paar dagen geleden was.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:18

Zag net een nog een bericht langskomen van vandaag.
Geen melding uit een appgroep, maar goed het staat openbaar in een andere groep en omdat er genoeg mensen hier uit de buurt zitten met paarden die ook in het DFW rijden misschien wel goed om ook hier te delen. Is net geplaatst op FB

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 14:34

Zichtmelding Berkenheuvel Diever Dr
Citaat:
Zichtmelding jonge nieuwsgierige wolf Berkenheuvel Diever, Drenthe
Omstreeks 13 uur, 29-6-25

Afbeelding
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 14:36

Citaat:
Nederlandse wolf zorgt ook voor verbazing in buitenland: 'Wat is daar toch aan de hand?'
Carmen Nelissen
Vandaag, 10:51 • Aangepast vandaag, 11:58

Leusden - "Zulke gevallen, die zo hevig zijn als in Nederland nu, die hebben wij niet. Het is echt heel raar wat er bij jullie gebeurt", zegt Sara Zakrzowski. Ze is medeverantwoordelijke voor het wolvenmanagement in het Duitse Brandenburg. Dat is de meest dichtbevolkte wolvenregio van Duitsland, met minstens 58 roedels.

Zakrzowski reageert op het nieuws dat het inderdaad een wolf was die vorige week een wandelaar beet bij landgoed Den Treek. Het gaat om een wolf die vaker probleemgedrag heeft laten zien.
En zij is niet de enige Duitse wolvendeskundige die zich verbaast. "Wij hebben nog nooit een wolf gehad die gevaarlijk was voor mensen", vertelt Julia Kamp. Zij werkt voor het Wolvenbureau van Sachsen-Anhalt, een andere Duitse deelstaat. In Sachsen-Anhalt keerde in 2008 de wolf terug en leven nu iets meer dan 250 dieren.

Wolvendeskundigen hebben regelmatig contact met elkaar, al helemaal bij zulke voorvallen, bevestigen Kamp en Zakrzowski. "We hebben het er niet lang geleden nog met Nederlandse collega's over gehad en hen gevraagd: wat is er in Nederland aan de hand dat sommige wolven zich zo gedragen? Maar ja, dat is lastig te zeggen."

Verklaringen zoeken

Over de oorzaak kunnen ze, net als hun Nederlandse collega's, vooralsnog alleen maar gissen. "Worden deze dieren misschien gevoerd?", vraagt Zakrzowski zich af. Dat zou volgens haar verklaren dat het dier zich meer op zijn gemak gaat voelen in de buurt van de mens.
Kamp: "Nederlanders gaan meer op zoek naar de wolf. De dieren passen zich daaraan aan."
Ze doelt op video's en foto's die drie jaar geleden op de Hoge Veluwe gemaakt zijn, waarop te zien zou zijn dat niet iedereen zich aan belangrijke grenzen in de natuur houdt. "Denk aan op de paden lopen om dieren niet te verstoren, of wegafsluitingen accepteren. Maar ook aan het lokken of voeren van wolven."

Ook kan meespelen dat Nederland veel dichter bevolkt is dan de meeste Duitse gebieden waar de wolf voorkomt. "Maar dan nog: de wolf leert hoe die daarmee om moet gaan. Dus die gaat bijvoorbeeld vooral 's nachts leven, om mensen uit de weg te gaan", vertelt Zakrzowski. Ze denkt even na. "En als ze vaker mensen zien, zouden ze daaraan wennen? Dat zou echt een interessante onderzoeksvraag zijn."

Bron rtv Utrecht
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/390027 ... an-de-hand

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:40

Citaat:
Ook kan meespelen dat Nederland veel dichter bevolkt is dan de meeste Duitse gebieden waar de wolf voorkomt. "Maar dan nog: de wolf leert hoe die daarmee om moet gaan. Dus die gaat bijvoorbeeld vooral 's nachts leven, om mensen uit de weg te gaan", vertelt Zakrzowski. Ze denkt even na. "En als ze vaker mensen zien, zouden ze daaraan wennen?

En dat noemt zich deskundige.

Mens dagelijks zien.
Leren dat die 2 voeters niet gevaarlijk zijn.

Waarom dan uit de weg gaan?

Echt, moet je dat die lui uitleggen?

Ze gaan liever dat aanvallende wilde zwijn uit de weg..
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-05-25 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:40

Citaat:
"En als ze vaker mensen zien, zouden ze daaraan wennen? Dat zou echt een interessante onderzoeksvraag zijn."
Ik snap ook niet waarom het meest voor de hand liggende nou zo moeilijk te bevatten is ???

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:05

speurneusc schreef:
Sassy4barrel schreef:
Ik weet niet of deze video al is gedeeld want ben nog niet bijgelezen in dit topic

Maar ik vraag me af of dit de bedoeling is van kuddebeschermende honden ( waarschuwing heftige video )

Ik hoop niet dat het in Nederland ook zo uit de hand gaat lopen maar ik ben bang dat het straks ook deze kant uit gaat

https://www.facebook.com/share/v/1LnKF4 ... tid=wwXIfr

dat zal best want daar zijn kbh toe in staat, baasje heeft op dat moment vermoed ik ook weinig te vertellen want ze zijn helemaal in de "kill" mood, wolf moet dood

Wolf krijgt koekje van eigen deeg.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:19

Ik ben niet pro-wolf (,ook niet anti, als ze zich diep in de bossen enkel met wild zouden voeden en zo schuw zouden zijn dat je eerder de 100.000 zou winnen dan een wolf zou zien...)

Maar "koekje van eigen deeg", sorry... die dieren volgen hun instinct. En als ze nu schuw gemaakt / gehouden konden worden, zouden kbh ze niet ook levend uit elkaar hoeven trekken.

Dat vind ik voor andere dieren vreselijk. Maar voor wolven ook.

Ik kan zo'n uitspraak echt niet rijmen met hoe je aangeeft in het leven te (willen) staan.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:24

Ik vind onnodig dat dieren lijden … vee , paarden , KBH maar ook de wolf.. want hij kan er ook niets aan doen ( volgt z’n instinct ) het is de mens die dit laat gebeuren ; er moeten stappen genomen worden om het wolven toename in Nederland tegen te gaan. Deze dieren gaan meer en meer overlast veroorzaken omdat ze te weinig leefgebied hebben en ze in aantallen snel toenemen ..en er komt zo steeds meer leed. Voor alle dieren incl de wolf ..

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:31

Rocamor schreef:
Ik ben niet pro-wolf (,ook niet anti, als ze zich diep in de bossen enkel met wild zouden voeden en zo schuw zouden zijn dat je eerder de 100.000 zou winnen dan een wolf zou zien...)

Maar "koekje van eigen deeg", sorry... die dieren volgen hun instinct. En als ze nu schuw gemaakt / gehouden konden worden, zouden kbh ze niet ook levend uit elkaar hoeven trekken.

Dat vind ik voor andere dieren vreselijk. Maar voor wolven ook.

Ik kan zo'n uitspraak echt niet rijmen met hoe je aangeeft in het leven te (willen) staan.

Mee eens. Hier ook niet anti wolf. Wel anti-wolf-in-ons-veel-te-dichtbevolkte-land. Honger hebben ze ook niet, ze bijten vooral alles dood en gaan er van tussen.
Maar er zou toch een humanere manier moeten zijn om ze te “beheren”.

De wolven zijn uiteindelijk ook slachtoffer van de wappies en het poedersuiker.
Dat beest wordt uit elkaar getrokken, had van mij echt niet gehoeven.
Was er een fatsoenlijk beheer geweest, was deze ellende allemaal niet nodig geweest.
M.i. Zijn hier alleen maar verliezers.

En ja, voor elk dier dat zo aan z’n einde komt vind ik dat afschuwelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:22

Ik vind de hele situatie afschuwelijk. Zeker ook voor de wolf die hier gewoon niet op z’n plek is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:52

Echt, dat ze het verschil niet weten tussen NL en bijvoorbeeld Duitsland. Qua uitgestrekte natuur. Dat hebben we hier gewoonweg niet. Als zo'n wolf in een "bos" in NL een keer gas geeft staat hij al weer midden in een dorp of tussen de akkers. 8)7

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:44

Bloodymary schreef:
Echt, dat ze het verschil niet weten tussen NL en bijvoorbeeld Duitsland. Qua uitgestrekte natuur. Dat hebben we hier gewoonweg niet. Als zo'n wolf in een "bos" in NL een keer gas geeft staat hij al weer midden in een dorp of tussen de akkers. 8)7

Sorry, maar ik ga stuk om je post :') _/-\o_
Je hebt absoluut gelijk, maar ik vind m hilarisch.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:24

anjali schreef:
Wolf krijgt koekje van eigen deeg.

Die wolf is net zo goed de sjaak van het klotenbeleid in Nederland al iedereen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:26

Bloodymary schreef:

Ik heb het idee dat gewoon logisch verstand en nuchterheid bij die mensen niet bestaat. Ze willen gewoon niet snappen dat er geen ruige natuur in Nederland is waar geen mensen komen. Dat elk stukje hier bezocht wordt, de wolf krijgt geen kans om te ontsnappen aan de mens. Maar schijnbaar hebben die mensen in een giga plaat voor hun kop.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:42

Daarbij hebben ze in Duitsland wel degelijk dezelfde problemen. Ze hebben hier alleen nog geen mensen gebeten. Dat komt vanzelf wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:10

Ik snap ergens wel dat mensen (zeker die in de steden) niet snappen wat natuur écht is en dat wij dat in NL niet meer hebben.
Daarvoor is het al te lang geleden dat wij nog echte natuurlijke (oer)bossen hadden en geen geplante productie bossen.
Elke groep bomen wordt nu al snel een bos genoemd en ook de weilanden zijn dan ineens 'natuur'.

Overigens denk ik ook dat het de wolf worst zal zijn of die in een oerbos loopt of niet; zolang hij aan zijn natje en droogje kan komen is ie allang blij en de mens en zijn omgeving went ie ook snel genoeg aan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:27

DubbelFun schreef:
Citaat:
"En als ze vaker mensen zien, zouden ze daaraan wennen? Dat zou echt een interessante onderzoeksvraag zijn."
Ik snap ook niet waarom het meest voor de hand liggende nou zo moeilijk te bevatten is ???

Ja, dat valt buiten het referentiekader... het gros van de wolven "kenners" heeft de kennis van wolven klakkeloos overgenomen van onderzoekers in gebieden die vele malen groter zijn dan postzegeltje Nederland.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:06

We hebben wel degelijk oerbossen in ons land. De Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug bijv. Dan nog de Lage Vuursche of Tafel berg bos in het Gooi..en zo zal ik er vast nog wat vergeten. Maar echte natuur is er wel degelijk hier enkel kleinschaliger dan in andere landen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:12

Nee het laatste echte oerbos bij Klarenbeek is in 1871 ontgonnen. Sindsdien hebben wij geen oerbos meer in Nederland. Klein stukje bos op het Mantingerveld in Drenthe is het oudste stukje bos van Nederland maar mag officieel geen oerbos heten. Ga maar eens lopen in echt ruige natuur dan voel je het verschil met Nederland.