Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:57

irmaz schreef:
Omdat we hier ook zo nu en dan nieuwe oplossingen voor gas- en oliereductie volgen:
Citaat:
Zweden test een elektrische weg die voertuigen kan opladen tijdens het rijden. Het project, 'eRoadArlanda' genaamd, maakt naar verluidt deel uit van de plannen van de Zweedse regering om tegen 2030 een transportsysteem zonder fossiele brandstoffen te bouwen.

Voor meer informatie over eRoadArlanda: https://www.ncc.com/about-ncc/about-the ... d-arlanda/

Eigenlijk volgen we dat hier niet omdat het alleen iets te maken heeft met het onderwerp als er een grote significante schok is. Daar is hier geen sprake van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:58

Babootje schreef:
Volgens Poetin kent een nucleaire oorlog alleen verliezers....
https://www.reuters.com/world/putin-the ... ce=twitter

Tjonge weet had gedacht dat ik het ooit met hem eens zou zijn. Laten we hopen dat hij zich erna gedraagd. Al dat nucleaire geklets van die gast bevalt me nl helemaal niet!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:00

Ik vind de weg naar onafhankelijkheid van fossiele middelen juist goed in een topic over de oorlog passen.
Per slot van rekening posten sommigen ook dat er door China zoveel olie word gekocht in Rusland dus dat onze boycot niets uitmaakt.

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 16:08

Ik ben nogal benieuwd wat dat VS bezoek aan Taiwan gaat uitlokken. China heeft immers heel helder te kennen gegeven dat ze dit als directe provocatie zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:14

bigone schreef:
Ik vind de weg naar onafhankelijkheid van fossiele middelen juist goed in een topic over de oorlog passen.
Per slot van rekening posten sommigen ook dat er door China zoveel olie word gekocht in Rusland dus dat onze boycot niets uitmaakt.

Tuurlijk past dit hier, want Gazprom draait de kraan dicht en gebruikt dit dus als wapen. Dus onafhankelijkheid van fossiele middelen geeft onafhankelijkheid van Gazprom lees Rusland.

Vandaar dat ik onlangs gepost heb dat Spanje en Frankrijk (eindelijk!!), om de tafel zitten om de gas pijpleidingen vanuit Spanje te verbinden met Frankrijk, lees Europa. Dit is dat wel fossiel, maar het zal én én moeten worden. Dit gaat ook weer meer onafhankelijkheid geven van Gazprom.
En daar moeten we naar toe.

Dus ook al lijkt het direct niets met deze oorlog te maken te hebben, zie ik dat toch echt anders.

Idem dito dat de Fransen hier subsidie mogen houden over de braakliggende terreinen, als ze graan gaan verbouwen. Graan is nl ook een oorlogswapen geworden net als gas. Dus heeft ook alles met de oorlog te maken zo'n besluit.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-08-22 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:16

Interessant artikel! Het zou zeker een toekomstige oplossing voor de huidige problematiek kunnen zijn :)

irmaz schreef:
Omdat we hier ook zo nu en dan nieuwe oplossingen voor gas- en oliereductie volgen:
Citaat:
Zweden test een elektrische weg die voertuigen kan opladen tijdens het rijden. Het project, 'eRoadArlanda' genaamd, maakt naar verluidt deel uit van de plannen van de Zweedse regering om tegen 2030 een transportsysteem zonder fossiele brandstoffen te bouwen.

Voor meer informatie over eRoadArlanda: https://www.ncc.com/about-ncc/about-the ... d-arlanda/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:20

Sizzle schreef:
Ik ben nogal benieuwd wat dat VS bezoek aan Taiwan gaat uitlokken. China heeft immers heel helder te kennen gegeven dat ze dit als directe provocatie zien.

Niks vermoed ik; behalve dat China wat spierballen laat rollen voor de buhne.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4623058 ... taal-china

Volgens berichten in de Amerikaanse media was Joe Biden in eerste instantie geen voorstander van het bezoek, maar de president heeft er vanaf gezien Pelosi direct te vragen om Taiwan niet te bezoeken. Ten eerste wil hij de onafhankelijkheid van het Amerikaanse Congres respecteren, en ten tweede wil hij ook niet de indruk wekken te zwichten voor Chinese dreigementen.

Vorige week donderdag had hij hij nog een gesprek van twee en een half uur met de Chinese president Xi Jinping waarin de laatste Washington waarschuwde in de kwestie Taiwan „niet met vuur te spelen”.
China viert het 95e jubileum van het Volksbevrijdingsleger. Ondertussen waarschuwt de regering dat het Chinese leger niet stil zal blijven zitten als Pelosi haar geplande bezoek aan Taiwan doorzet.

China viert het 95e jubileum van het Volksbevrijdingsleger. Ondertussen waarschuwt de regering dat het Chinese leger niet stil zal blijven zitten als Pelosi haar geplande bezoek aan Taiwan doorzet.

Na dat gesprek heeft Biden besloten dat de potentiële risico’s van het afblazen van Pelosi’s bezoek groter zouden zijn dan als de trip doorgang zou vinden. Als Biden Pelosi teruggefloten zou hebben, zou hij China de macht geven te bepalen welke Amerikaanse functionarissen Taiwan, een democratie van 23 miljoen inwoners, wel mogen bezoeken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 16:23

Weer een wedstrijdje ver plassen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:33

Bron: De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2406833 ... dere-doden

Oekraïne: Russen beschieten evacuatiebus, meerdere doden

In Oekraïne zijn drie mensen gedood toen Russische troepen mortieren afvuurden die een evacuatiebus raakten in de zuidelijke regio Cherson. Volgens een Oekraïense militaire woordvoerder was de bus op weg van een dorp in door de Russen bezet gebied naar een Oekraïense stad. Vijf personen liepen verwondingen op.

Rusland, dat op 24 februari Oekraïne binnenviel, ontkent steeds dat het doelgericht burgers zou aanvallen. Maar inmiddels zijn door de Russische aanvallen talrijke Oekraïense plaatsen verwoest en kwamen duizenden burgers om het leven.

En verder:
Justitie Moskou noemt Oekraïens Azov-bataljon terroristisch

Het Russische Hooggerechtshof heeft de ultranationalistische Oekraïense militie die Azov-bataljon of -regiment wordt genoemd, bestempeld als terroristisch. Rusland heeft in de oorlog in Oekraïne tal van leden van het regiment krijgsgevangen gemaakt. De leden van de omstreden militie die in 2014 werd gevormd, zouden als terrorist geen aanspraak maken op de internationale regels van het oorlogsrecht en niet meer als krijgsgevangenen behandeld worden. Het Azov-bataljon is echter officieel al jaren onderdeel van de Nationale Garde van Oekraïne.

Het bataljon was een van de voornaamste milities die de havenstad Marioepol in 2014 op de pro-Russische rebellen veroverde. En het was ook de voornaamste strijdmacht die er van eind februari tot aan het einde van de strijd om Marioepol in mei standhield. De aanval op Marioepol door pro-Russische rebellen gesteund door het Russische leger duurde bijna drie maanden. Volgens de rebellen gebruikten de militieleden burgers als menselijk schild. Het regiment zou in februari ongeveer duizend goed bewapende en getrainde leden hebben geteld. Honderden zijn krijgsgevangen gemaakt, maar dat formuleren de Russische opperrechters nu anders.

Voor het hof in Moskou werd aangevoerd dat leiders van de militie vanaf de oprichting een neonazistische ideologie zouden aanhangen en dat ze onder meer minderheden, politieke tegenstanders en Russisch sprekende Oekraïners in de Donbas zouden hebben geterroriseerd. Volgens het Hooggerechtshof betekent het vonnis dat de leden met onmiddellijke ingang als leden van een terroristische organisatie worden gezien, maar er is nog wel beroep tegen mogelijk. Ze riskeren nu als leden van een terreurgroep gevangenisstraffen van 10 tot 20 jaar, en leiders van de groep 15 tot 20 jaar cel.
-----
Bron Twitter. Kyev Independent.
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0569133058

Medvedev's account roept op tot het bezetten van Georgië, Kazachstan, assistent beweert dat het is gehackt.
Dmitry Medvedev, een ex-president en vice-voorzitter van de Russische Veiligheidsraad, had een bericht op sociaal netwerk VK gepubliceerd waarin stond dat Georgië zou moeten worden samengevoegd met Rusland.
Hij zei ook dat Kazachstan een kunstmatige staat is en beschuldigde het van het lanceren van een "genocide" tegen de Russen en voegde eraan toe dat de orde pas hersteld zal worden als Rusland tussenbeide komt. Het bericht is verwijderd van het account van Medvedev en een medewerker van Medvedev zei dat het account was gehackt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:34

Sizzle schreef:
Weer een wedstrijdje ver plassen.

Absoluut! Nancy staat ook haar "mannetje" :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:47

bigone schreef:

Maar dit gaat om een test project waar ze 2km weg aanleggen in 1 land en waarmee ze de methoden van opladen van EV's aanpassen. Als dat past binnen dit topic, dan past alles er wel binnen.

Ik snap dat je soms een leuk bericht tegen komt dat je ergens wilt delen, en er geen actueel topic is over EV's of innovaties omtrent het milieu, maar dat wil niet zeggen dat het dan maar hier past. Want dit gaat echt 0,0 invloed hebben op de uitkomsten van dit conflict.

Daarentegen lijken de olieaankopen van China in Rusland me wel van belang omdat dat gigantische inkomsten voor Rusland zijn, die ze nu krijgen, en de vorming van machtsblokken laat zien op globaal niveau waardoor Rusland door kan en durft te strijden.

Ik hoop dat het verschil duidelijk is. Dus mogelijk kan je onderbouwen hoe een testproject om EV's op te laden Rusland zenuwachtig zou moeten maken?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:50

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:01

Babootje schreef:
Sizzle schreef:

Niks vermoed ik; behalve dat China wat spierballen laat rollen voor de buhne.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4623058 ... taal-china

Volgens berichten in de Amerikaanse media was Joe Biden in eerste instantie geen voorstander van het bezoek, maar de president heeft er vanaf gezien Pelosi direct te vragen om Taiwan niet te bezoeken. Ten eerste wil hij de onafhankelijkheid van het Amerikaanse Congres respecteren, en ten tweede wil hij ook niet de indruk wekken te zwichten voor Chinese dreigementen.

Vorige week donderdag had hij hij nog een gesprek van twee en een half uur met de Chinese president Xi Jinping waarin de laatste Washington waarschuwde in de kwestie Taiwan „niet met vuur te spelen”.

Na dat gesprek heeft Biden besloten dat de potentiële risico’s van het afblazen van Pelosi’s bezoek groter zouden zijn dan als de trip doorgang zou vinden. Als Biden Pelosi teruggefloten zou hebben, zou hij China de macht geven te bepalen welke Amerikaanse functionarissen Taiwan, een democratie van 23 miljoen inwoners, wel mogen bezoeken
Dit. Plus het feit dat de republikeinen dan ook weer een stok hebben om te slaan richting de democraten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:03

Dat dus oomens! Mij bevalt het niets!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:23

irmaz schreef:
Citaat:

Interessant, ik ga hem zo lezen :j En ik vind het wel degelijk interessant en on-topic, moet je kijken wat een geld en macht zo'n land als Rusland nu heeft, doordat andere landen (nog) geen alternatieven hebben. Met eigen alternatieven in Europa (of individuele landen, wat je wilt) wordt de invloed van een agressieve wereldmacht wel stukje bij beetje steeds kleiner, en de afhankelijkheid van andere landen minder. Lijkt mij helemaal prima!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:46

Enzino, het staat je vrij de berichten over innovatie op gebied van fossiel vrije energie over te slaan in plaats van er je plasje er over te doen.
Dat advies geef je zelf elke keer aan anderen tot het jezelf niet uitkomt. Ik maak zelf uit wat ik wel/niet lees , dat hoef jij niet voor mij te beslissen. Duidelijk ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:57

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Volgens Poetin kent een nucleaire oorlog alleen verliezers....
https://www.reuters.com/world/putin-the ... ce=twitter

Tjonge weet had gedacht dat ik het ooit met hem eens zou zijn. Laten we hopen dat hij zich erna gedraagd. Al dat nucleaire geklets van die gast bevalt me nl helemaal niet!

Weet waar je het mee eens bent; dat een kernoorlog alleen maar verliezers heeft zou best een aantrekkelijke optie kunnen zijn voor een paranoide dictator die tot alles bereid is ervoor te zorgen niet de enige verliezer te zijn....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:01

Een financiële analyse over de financiële gevolgen op lange termijn voor Rusland als het om Gazprom export gaat.
In het nu zijn de hoeveelheid export naar het westen dramatisch verlaagd, daar staat tegenover duurdere prijs.
Een analyse over dat Rusland zich waarschijnlijk in de voet heeft geschoten op lange termijn door export middels Gazprom te gebruiken tegen over het westen vanwege deze oorlog. Hun belangrijkste markt zijn ze voorgoed kwijt geraakt.

https://businessam.be/rusland-gazprom-a ... punt-2008/

Kuggur helemaal eens met je, dat is nl verborgen in mijn laatste zin
Citaat:
Al  dat nucleaire geklets van die gast bevalt me nl helemaal niet!

Maar puur sec heeft hij gelijk "dat er alleen maar verliezers zijn". Maar de vraag is, kan het hem wat schelen? Brrrrr griezel....

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:35

Een mensenleven of een heel volk interesseert die leiders geen jota. Het einddoel is simpel overheersing.

Als dit met de normale beschikbare middelen niet lukt, dan maar met atoomwapens, dan blijft er tenminste niet 1 partij als overwinnaar over. Wij niets, dan ook zij niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 01:31

bigone schreef:
Enzino, het staat je vrij de berichten over innovatie op gebied van fossiel vrije energie over te slaan in plaats van er je plasje er over te doen.
Dat advies geef je zelf elke keer aan anderen tot het jezelf niet uitkomt. Ik maak zelf uit wat ik wel/niet lees , dat hoef jij niet voor mij te beslissen. Duidelijk ?

Niet duidelijk, want berichten moeten natuurlijk wel aansluiten bij het onderwerp om hier geplaatst te mogen worden. Dus niet elk bericht dat iets met gas of olie te maken heeft past hier binnen het topic. Ik zal het dmv een tem anders wel even aankaarten bij de mods om te zien hoe ver iedereen mag afwijken van het onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 01:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 03:30

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 07:27

Die gevolgen nemen voorlopig nog wel toe. Als er echter geen on omkeerbare schokgolven zich voordoen, kan de industrie een nieuw pad kiezen en zich daarop instellen. Kost tijd en omdenken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:56

Citaat:
Wat vinden Russische soldaten van hun commandanten in Oekraïne?
https://threadreaderapp.com/thread/1554 ... 32192.html

Van deze schrijver heb ik al eens eerder een twitterdraad hier geplaatst. Hij beschrijft aan de hand van onderschepte telefoongesprekken, en met name de gesprekken van soldaat Shyaga, ervaringen van de Russische soldaten in Ukraïne.
Soldaat Shyaga heeft lang rond Izium (Noord Ukraïne) gelegen en in de draad komt een aantal keer de slag om Donhen'ke ter sprake. Meer achtergrond van de strijd rond dit dorp is oa hier te vinden: https://bvcnews.com/2022/06/06/dovhenke ... an-hordes/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:53

In Duitsland komen nu wat "bijzondere" problemen boven met het nijpende gastekort. Het grootste gedeelte van de gestorven mensen komen in het crematorium terecht en voor de verbranding gebruiken ze hoofdzakelijk gas. Het plan is nu om te proberen te besparen door op een lagere temperatuur te verbranden en een oven continue te laten draaien zodat het niet steeds opnieuw op hoeft te warmen.

https://www.reuters.com/business/energy ... 022-08-01/