Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:12

ruitje schreef:
Ik denk filosofisch gezien wel eens: wat als het communisme ooit goed was uitgevoerd en als een olievlek over de wereld was gegaan...

Dan was iedereen nu blij :+

Ja.

Ooit was ik in de DDR. Een kerkelijke uitwisseling, dus met mensen die niet direct hoog stonden aangeschreven. (En zelfs nog een gesprekje gehad of niet groepslid x stiekem stasi spion zou zijn.)

Jaren na de val van de muur zeiden ze 'dat het een mooi systeem was - in principe. Maar dat de mensheid er nog niet rijp voor was...'

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:21

De mensheid gaat er helaas nooit rijp voor zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:07

prompter schreef:
Bijna alle bedrijven hebben tegenwoordig een energiebesparingsplicht en worden daar ook op gecontroleerd. Er gebeurt echt wel iets.

Exact. Met daar bovenop bij grootverbruik nog eens een auditplicht. Moet wel zeggen dat ik de besparingsmaatregelen eh… matig vind. Maar je moet ergens starten.

Daarnaast zal de corporate sustainability reporting directive ook voor steeds meer bedrijven gaan gelden. En het is niet voor niets dat bedrijven op broeikasgas emissies moeten gaan rapporteren.. het is wachten tot de CO2-taks wordt ingesteld voor ze.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:13

Nou ik reis op de zondagavond langs een kantorencomplex boven de A12. En daar staan altijd lampen aan... Dus volgens mij zijn ze die vergeten te controleren

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:34

purny schreef:
Nou ik reis op de zondagavond langs een kantorencomplex boven de A12. En daar staan altijd lampen aan... Dus volgens mij zijn ze die vergeten te controleren

N=1. Doet nog niet af aan het bestaan van bestaande wet- en regelgeving. Staat gewoon op de rvo. Lees je ook direct dat de maatregelen dit soort dingen nog niet uitsluiten. Vandaar mijn eerdere opmerking dat ik ze wat matig vind

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:47

Pieter Omtzigt is voorstander van een minderheidskabinet.
In dat geval is de combi GL/PVDA & NSC misschien wel een prima optie. Tenzij er dan weer een crisis ontstaat over migratie :D :D :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 00:24

Ik vond de toon waarop Pieter sprak nogal slaapverwekkend. Een beetje monotone toon.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 00:30

Omtzigt wil dat de rol van de premier kleiner wordt. En niet meer dat zoals bij Rutte het land vanuit het torentje bestuurd wordt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -nieuwsuur

Ik ben toch wel benieuwd hoe het bestuur van het land er dan uit komt te zien, en vooral hoe hij het voor zich ziet met de begroting.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 00:35

Ik heb veel respect voor Mariëlle Tweebeeke. Goede, kritische interviewer, knap om zo goed in de materie te zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 08:25

Dit is een stuk in de trouw dat voor mij alles te maken heeft met wat er nu gemist wordt door ons mensen en wat niet gemist had mogen worden.namelijk dat wij ook natuur zijn en de natuur voor ons zo belangrijk is. Indirect heeft dit voor mij alles te maken met keuzes maken en politiek.
Princes Irene beschrijft het anders en als volgt

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bedec1fd/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:20

Ja mee eens. Wel sneu voor Irene dat ze al jaren als koekkoek bomenknuffelaar wordt weggezet.....

Ik vraag me trouwens ook wel af hoe we dat als Nederland op gaan lossen als de zeespiegel inderdaad flink zou gaan stijgen.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:35

Regeren is vooruit schuiven of zoals mijn man altijd zegt, na mij de zondvloed pmarena, dat voor Nederland wel eens letterlijk zou kunnen gaan gelden. ;(
3 meter dijk ophogen geeft voor de korte termijn veel kosten en helpt tegen de stijging. Op de lange termijn bekeken (30 + jaar ) zal er veel meer gebeurd moeten zijn (Transitie). Nederland is een zeer hoog technisch land. Terecht dat op die techniek vertrouwd wordt. Maar er gaat zoveel op ons afkomen, dat die laconieke houding, het geen tempo gaan maken met de transitie op zijn positief gesteld, een buitengewoon hoog prijskaartje gaat opleveren en ik hoop oprecht dat ik ongelijk heb, met daaraan gekoppeld veel menselijke ellende en verdriet wereldwijd maar ook in Nederland.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:40

Raineri schreef:
prompter schreef:
Bijna alle bedrijven hebben tegenwoordig een energiebesparingsplicht en worden daar ook op gecontroleerd. Er gebeurt echt wel iets.

Exact. Met daar bovenop bij grootverbruik nog eens een auditplicht. Moet wel zeggen dat ik de besparingsmaatregelen eh… matig vind. Maar je moet ergens starten.

Daarnaast zal de corporate sustainability reporting directive ook voor steeds meer bedrijven gaan gelden. En het is niet voor niets dat bedrijven op broeikasgas emissies moeten gaan rapporteren.. het is wachten tot de CO2-taks wordt ingesteld voor ze.

Dit dus, de Duitse tak van de zakelijke ING Bank (Wholesale Banking) begint al met bedrijven die niet genoeg doen te weren.
Met name de kredietklanten.

Die lopen daarin (wat ING betreft) voorop, de rest zal naar verwachting volgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:46

En bovendien verbruikt verlichting met led lampen echt maar heel weinig. Het zijn juist de dingen die je vanaf de snelweg niet ziet, die heel veel energie verbruiken, zoals gekoelde server ruimtes en luchtbehandelingsapparatuur. Wij hebben op het werk een nieuwe zuinige regelkast aan moeten schaffen om aan de besparingsplicht te kunnen voldoen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:50

Loretta schreef:
Omtzigt wil dat de rol van de premier kleiner wordt. En niet meer dat zoals bij Rutte het land vanuit het torentje bestuurd wordt.
(...)
Ik ben toch wel benieuwd hoe het bestuur van het land er dan uit komt te zien (...)

Minderheidskabinet houdt in dat er uitgebreid met de Tweede Kamer wordt gedebatteerd, want in principe moet ieder wetsvoorstel in de Kamer worden 'binnengehaald'.
Dat is anders dan 'er is een regeerakkoord en alle leden van die partijen stemmen automatisch wat het kabinet wil'.
Beter ook, omdat de verschillende stemmen in de Tweede Kamer echt meetellen - en het kan tot een boel creativiteit leiden.
(Zoals het 'minderheidskabinet' Den Uyl en de Oosterscheldekering. De stemmen staakten en toen kwam er een creatieve oplossing.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:50

Nikass schreef:
juval schreef:
het is dan ook wel heel lang geleden dat links zich heeft kunnen bewijzen door mee te regeren (dan tel ik d66 dus niet mee)

Daarom is het juist zo raar om te denken dat het met een linkse coalitie slechter zou worden voor de gewone burgers. Waar is dat dan op gebasseerd?
De enige die er op gaan inleveren zijn de multinationals en de multimiljonairs.

En toch blijf ik bang dat ook ik dan zal moeten gaan inleveren }:0

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:09

Ik denk dat we beter wat kunnen inleveren dan dat we in grote problemen komen door heftige klimaatveranderingen. In Nederland hebben we an sich wel het geld en de kennis om dan toch nog de zaken door te laten draaien met aanpassingen. Maar wat denk je van de migratie die nog veel erger wordt dan het nu al is, omdat je niet alleen met oorlogen zit maar ook steeds meer onleefbaar land, waar het te droog / te heet / te nat enz. wordt.... die mensen komen dan toch deze kant op....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:38

Citaat:
En toch blijf ik bang dat ook ik dan zal moeten gaan inleveren

Natuurlijk ben je daar bang voor. Die angst heeft iedereen. Mijn angst is eerder:" ik hoop dat we niet door het ijs zakken financieel". Ik heb echte armoede gekend na mijn scheiding, en daar zijn we goed doorheen gekomen. Volgens mij hebben de kinderen nooit doorgehad hoe krap het was.
Nu gaat het goed. Maar daar wil ik nooit meer naar terug. Dat de transitie aan de ene kant geld gaatkosten en aan de andere kant opleveren dat moge duidelijk zijn. De vraag is hoe gaat dat uitpakken met welke ideeën. Persoonlijk ben ik er meer gerust op als PvdA de transitie gaat doen als VVD en andere rechtse partijen. Ik ben niet voor niets zo blij met de combinatie van GL EN PvdA.

Maar er zijn deskundige zowel op EU niveau als landelijk bij met name de PvdA die daar oog voor hebben en met voorstellen komen die wel betaalbaar zijn (zie eerder stuk hier geplaatst van een zekere Mohammed PvdA op EU niveau die zeer diep verbonden is met het klimaat vraagstuk maar ook met de mensen die het wel moeten kunnen betalen.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:21

pien_2010 schreef:
Dit is een stuk in de trouw dat voor mij alles te maken heeft met wat er nu gemist wordt door ons mensen en wat niet gemist had mogen worden.namelijk dat wij ook natuur zijn en de natuur voor ons zo belangrijk is. Indirect heeft dit voor mij alles te maken met keuzes maken en politiek.
Princes Irene beschrijft het anders en als volgt

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bedec1fd/

Wat een mooi artikel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:48

ruitje schreef:
Ik denk filosofisch gezien wel eens: wat als het communisme ooit goed was uitgevoerd en als een olievlek over de wereld was gegaan...

Dan was iedereen nu blij :+

Daarom moeten communistische machthebbers een muur om hun land heenbouwen om te voorkomen dat de burgers eruit weglopen. :+ En wordt iedereen bespioneerd, zelfs door eigen familie en "vrienden", om in de gaten te houden of ze geen staatsvijandige dingen zeggen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:08

Dat zijn twee verschillende dingen. Wat jij zegt Anjali heeft niets met communisme an sich te maken, communisme is enkel een economisch model. Het kan wel een gevolg zijn van verkeerd uitgevoerd communisme.

Was het niet Marx zelf, die zei dat communisme alleen kans van slagen zou hebben in industreel ontwikkelde landen? En dat in de praktijk bleek dat vooral landen zonder industriële revolutie aan communisme gingen doen, wat dus faliekant mis ging?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:53

Wie heeft buitenhof gezien? Esther Ouwehand werd nu eens niet alleen over de ruzie binnen haar partij bevraagd. Maar mocht vertellen wat er in haar partijprogramma staat. Ik begrijp heel goed dat de PVDD hun programma niet laat doorrekenen. Maar ik snap wel steeds minder dat men deze partij nog serieus neemt. Er zijn op links echt wel serieuzere en beter onderbouwde programma's.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:43

Loretta schreef:
Wie heeft buitenhof gezien? Esther Ouwehand werd nu eens niet alleen over de ruzie binnen haar partij bevraagd. Maar mocht vertellen wat er in haar partijprogramma staat. Ik begrijp heel goed dat de PVDD hun programma niet laat doorrekenen. Maar ik snap wel steeds minder dat men deze partij nog serieus neemt. Er zijn op links echt wel serieuzere en beter onderbouwde programma's.

Kun je vetgedrukte toelichten want ik heb het niet gezien en ik ben benieuwd waarom je vetgedrukte schrijft.
Ik herken totaal niet in mijn omgeving wat je schrijft namelijk,ook al zal ik nooit stemmen op deze partij en heb ik dat nooit gedaan. Ik neem ze wel serieus zoals ik vrijwel alle partijen serieus neem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:58

Binnen 2 jaar de veestapel laten krimpen met 75% en daarvoor niet de boeren maar de agro industrie waaronder de Rabobank die aan dit systeem heeft verdiend laten opdraaien. Klinkt opzich symphatiek, maar hoe wil je deze bedrijven hier toe verplichten?

Nederland in 2030 klimaatneutraal inplaats van 2050. Dat is al in 6 jaar en 2 maanden. Lijkt me behoorlijk onrealistisch.

Verder volledig stoppen met de visserij, schiphol flink krimpen en de andere 3 sluiten. Veel industrie dicht zoals chemours. Maar tegelijkertijd wel de mensen die nu in armoede leven een beter leven geven. En nog wat dure programma's.
Er moet ook een vis migratie route voor vissen naar zee komen.

Tja, ik vraag me af waar ze het allemaal van willen betalen. Ik snap heel goed dat de PVDD hun plannen niet heeft laten doorrekenen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:07

Die vissen dat is normaal voor een partij voor de dieren. Net als inkrimpen van de veestapel.
Ze weten echt wel dat dit niet gaat gebeuren. Maar natuurlijk zet een partij van de dieren daarop in. Ze weten zelf ook wel dat het veel water bij de wijn doen is bij meeregeren.

Met Rabobank laten betalen geven ze indirect aan dat ze ook de Rabobank mee verantwoordelijk vinden voor de huidige situatie. Tuurlijk gaat dat niet gebeuren.

Het jaar 2030 kiezen zie ik als druk op de ketel zetten want dat is zo nodig. Beter als alles tillen naar 2050. Dat geeft een gevoel van alle tijd en dan gebeurt er te weinig zoals je nu ziet gebeuren. De EU is niet voor niets ontevreden over Nederland.