Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:04

tienus63 schreef:
Citaat:
Groot voorstander van de wolf Harm van de Veen heeft zich vanaf omstreeks 1975 ingezet voor de introductie van grote grazers zoals de wisent en van predatoren als de wolf in Nederlandse natuurgebieden, met name de Veluwe. Hij streefde naar complete ecosystemen en hij had zich daarbij laten inspireren door zijn ervaringen met bossen in Canada. Op de Veluwe kreeg hij de gelegenheid te experimenteren met grote grazers. Zijn pleidooi voor de introductie van de wolf stuitte echter op grote weerstand. Volgens Harm van de Veen was er plek voor 50 wolven op de Veluwe. Er lopen nu in 2025 al ruim 100 wolven op de Veluwe! Persbericht Algemeen Dagblad 10 november 1978.

[ Afbeelding ]
Bron Landelijk Informatiepunt Wolf
https://www.facebook.com/share/p/1An52A ... tid=wwXIfr

Men laat het in Nederland weer eens compleet uit de klauwen lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:13

Jessix ik herken wel wat jij aangeeft. Ik ben verschillende kanten op gegaan met mijn emoties. Het niet meer volgen van alle wolvengroepen geeft mij rust. Ik zie het gevaar nog steeds en pas mijn gedrag erop aan op de punten waar ik zelf wel invloed op heb. Zo staan beide paarden nu in de nacht op stal, ga ik niet de plekken opzoeken waarvan ik weet dat er confrontaties zijn geweest en ik ben oplettend. Maar dat ben ik altijd al want ik spot graag vogels en wild. De situatie die er nu is gaat voorlopig niet heel erg veranderen, ik kan alleen veranderen hoe ik er zelf in sta.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:47

Dit las ik net in Groep wolf. Als dit waar is dan is dat heel slecht nieuws.

Rick van Malssen schreef:
Vooralsnog niet bevestigd: het EU hof gaat een onderzoek instellen naar de legitimitet van de afschaling van de beschermingsstatus van de wolf in de EU.
Het schijnt dat het hier en daar in de loop van het proces niet helemaal volgens de regels is gegaan.. wordt vervolgd.

Jessix

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:57

@ Wintu en SusanH, ik snap dat het inderdaad voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan is, iets loslaten waar je geen invloed op hebt. En het is inderdaad heel fijn als je er weer een beetje nuchter tegenaan kan kijken.

De zichtmeldingen bijvoorbeeld, daar maak ik me niet meer druk om. Die komen vaak pas uren later in de app en dan is de wolf in kwestie al lang weer verplaatst. Daarbij zijn ze nu zo ongeveer wel over al gezien dus er is in mijn beleving gewoon altijd een kans dat ik er een tegenkom. Maar ik besef me ook dat die kans nog steeds relatief klein is. De meeste mensen die hier dagelijks lopen hebben nog nooit een wolf gezien. Mocht ik de pech hebben dan is het dan vroeg genoeg om me druk te maken. Hopelijk schrikt mijn alarm dan genoeg af of kan ik wat doen om het beest op afstand te houden. Gelukkig kan ik zeggen dat ik elke dag twee lange wandelingen maak en vaak totaal niet met de wolf bezig ben.

Ik hoop dat iedereen weer een beetje rust kan vinden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 09:58

IMO is het gespartel en verstrooiing veroorzaken, zo’n soort bericht.
Er worden al de nodige onzekerheden gebracht in de tekst.
Ik zou als ik dit zou vermoeden, me stil houden en goed onderzoeken en pas als je het zeker weten de papieren open en bloot op tafel leggen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 10:01

Protestactie komende zaterdag in Arnhem tegen voorgenomen afschieten van probleemwolf
Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:24

tienus63 schreef:
IMO is het gespartel en verstrooiing veroorzaken, zo’n soort bericht.
Er worden al de nodige onzekerheden gebracht in de tekst.
Ik zou als ik dit zou vermoeden, me stil houden en goed onderzoeken en pas als je het zeker weten de papieren open en bloot op tafel leggen.

Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar dese organisaties zijn wel kampioen in om alles juridisch volledig tot op het bot af te kluiven. Dus mochten ze een opening ergens zien dan gaan ze er vol in.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 11:23

Zoek de verschillen in de tekst, gedrukt en later bijgewerkt…
Citaat:
Stentor 28 mei 2025.
Guido schoot vrouw te hulp die gebeten werd door wolf: ‘We hoorden hard en hoog gegil’.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten

https://www.facebook.com/share/p/1YRDQs ... tid=wwXIfr

Tekst bijgewerkt in het AD

https://archive.ph/2025.05.28-083224/ht ... ~a39de2e0/

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Digitale stentor heeft wel de tekst als in de gedrukte versie.

Afbeelding

Artikelen zijn door zelfde auteur, worden gebruikt in dagbladen van zelfde uitgeverij, maar waarom die aanpassingen in de tekst.
AD is landelijke krant, de Stentor regionale krant.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 12:37

Helmstedt (D) heeft vergunning afgeven tot eind dit jaar om probleemwolven af te schieten.
Citaat:
28 mei 2025/Nedersaksen/Duitsland
Verwijderen van een probleem wolf
---
De wolf verwijderen in de gemeente Helmstedt: Nu wordt het concreet
Helmstedt. In de afgelopen maanden hebben wolven steeds vaker schapen gedood in het district Helmstedt. Het district onderneemt nu actie.

Met de publicatie in het staatsblad op woensdag 28 mei wordt het algemene besluit van het district Helmstedt over het verwijderen van wolven van kracht. Omdat er strikte voorwaarden zijn vastgesteld voor de verwijdering, is handhaving pas mogelijk vanaf begin juli, aldus het districtsbestuur in Helmstedt. Het bevel geldt in eerste instantie tot 31 december 2025.

De wolf komt sinds 2000 weer voor in Duitsland. Zijn terugkeer na ongeveer 180 jaar is een succes voor het natuurbehoud, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Het eerste wolvengebied werd in 2011 in Nedersaksen gevestigd en het aantal gebieden groeit zeer snel door migratie uit andere deelstaten. Volgens de wolvenmonitoring door de Niedersächsische Jagersvereniging is het aantal wolvengebieden in Niedersachsen elk jaar gemiddeld met ongeveer 47 procent toegenomen.
Gericht afschieten van wolven binnen een bepaald gebied

In de regio rond het district Helmstedt, waartoe ook de onafhankelijke stad Wolfsburg en het district Wolfenbüttel behoren, is er een toename van het aantal gedode grazers. In het monitoringjaar 2024/2025 werd het wolvengebied Wolfsburg bevestigd met het mannetje GW3559m, het vrouwtje GW3658f en drie welpen, waaronder GW4499m en GW4616f. Het Elm territorium ten zuiden van Wolfsburg wordt nog steeds geobserveerd; GW3559m werd hier ook bevestigd.
https://www.braunschweiger-zeitung.de/n ... 1748407275

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15aJ7q ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 12:41

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 15:59

Probleemwolf nr 2, drie keer raden welke dat nou is….B(r)am
Citaat:
28 mei 2025/AD/Utrecht

Vrouw die werd gebeten in bos bij Leusden is slachtoffer van wolf Bram: provincie Utrecht wil agressieve probleemwolf laten afschieten

De vrouw die vorige week werd gebeten op landgoed Den Treek, is aangevallen door wolf Bram. Zo blijkt uit onderzoek. Het dier zorgde al vaker voor problemen. Nu hij zonder provocatie agressief gedrag vertoont, wil de provincie Utrecht hem laten afschieten.
Omstanders schrokken van een hard en hoog gegil. Tijdens een ontspannen wandeling op maandag 19 mei werd een vrouw gebeten door een harig dier. Het had er alle schijn van dat het ging om een wolf. Maar tot nu toe was niet zeker of die aanname ook klopte. Kort na het incident arriveerde de Regionale Uitvoeringsdienst op landgoed Den Treek-Henschoten in Leusden om te onderzoeken wat er zich precies had afgespeeld. Ook is van de broek van de gebeten vrouw dna-materiaal afgenomen. Dat is geanalyseerd in een laboratorium.
De provincie Utrecht maakt vandaag bekend dat de beet inderdaad afkomstig was van een wolf. Dankzij onderzoek was het ook mogelijk om de identiteit van het dier te achterhalen. Het blijkt te gaan om wolf Bram, in officiële stukken aangeduid als wolf ‘gw3237m’, die zich al vaker onverklaarbaar gedroeg.
Bezwaar

Bram werd geboren op de Veluwe en trok van daaruit verder naar Utrecht, waar hij vorig jaar zomer maandenlang voor opschudding zorgde. In juli liep hij een meisje omver en een week later beet hij een hond in Zeist. Typisch gedrag voor een alleenstaande wolf, vonden experts. Maar in tegenstelling tot wat deskundigen aanvankelijk dachten, is Bram niet alleenstaand: hij is de vader van welpjes die op de Utrechtse Heuvelrug leven.
We hebben vorig jaar geprobeerd om deze wolf mensen­schuw te maken, maar nu blijkt dat hij zonder provocatie agressief is geworden
Mirjam Sterk, Provinciebestuurder

Het provinciebestuur wilde Bram graag zenderen. De Faunabescherming en Stichting Animal Rights waren het daar absoluut niet mee eens. Zij tekenden bezwaar aan waarop de voorzieningenrechter de vergunning schorste. In de tussentijd bleek uit nieuwe DNA-inzichten dat hij vader van welpen was, waarop de provincie de vergunning introk en startte met voorbereidingen op een nieuwe aanvraag om de hele roedel te zenderen.
Afschieten

In het najaar van 2024 overleefde Bram een aanrijding met een auto. Nu hij opnieuw van zich heeft laten horen op het landgoed in Leusden, vindt de provincie dat de tijd is aangebroken voor nieuwe maatregelen. Zo vertelt gedeputeerde Mirjam Sterk (CDA): „We hebben vorig jaar geprobeerd om deze wolf mensenschuw te maken. Maar nu blijkt dat hij zonder provocatie agressief is geworden. Dat is voor ons de reden om te zeggen: dit is een probleemwolf, we moeten zorgen dat hij verdwijnt.”
Dat betekent concreet dat een jager het dier ergens in de komende tijd afschiet. „De faunabeheereenheid gaat een afschotvergunning aanvragen, wij als provincie moeten die goedkeuren.” In andere regio’s van Nederland speelt hetzelfde probleem. Op de Veluwe werd in april een hardloopster twee keer in haar been gebeten door een wolf. De provincie Gelderland heeft van de rechter toestemming gekregen om de wolf af te schieten.

Sterk kan niet zeggen op welke termijn de vergunning klaar is. „Dit is niet volgende week geregeld. Vooral omdat wij dit goed en zorgvuldig willen doen. Als je dat niet doet, heb je een nog veel groter probleem. Wij kijken daarbij ook goed naar hoe de provincie Gelderland dit heeft aangepakt.” Mogelijk tekenen dierenrechtenorganisaties bezwaar aan, dat kan het proces vertragen.
https://www.ad.nl/leusden/vrouw-die-wer ... 2DDr3GZ0iw

https://www.facebook.com/share/p/1LEnsm ... tid=wwXIfr

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:21

Hoe hebben ze Bram dan precies mensenschuw proberen te maken ?
Ze hebben volgens mij vooral geprobeerd mensen Bramschuw te maken…….

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 16:27

Dat schuw maken werd telkens getorpedeerd. Daar werd geen toestemming voor gegeven.

Zelfs de Zoogdierenvereniging is voor afschot.
Citaat:
28 mei 2025/RTV Utrecht
Provincie Utrecht/Leusden - De vrouw die vorige week werd gebeten op landgoed Den Treek is inderdaad aangevallen door een wolf. Dat blijkt uit versneld dna-onderzoek dat de provincie Utrecht heeft laten doen. Het gaat om een wolf die vaker probleemgedrag liet zien. De provincie Utrecht wil daarom het dier afschieten.

Vorige week maandag werd de vrouw op klaarlichte dag aangevallen in het buitengebied van Leusden. Een analyse van sporen op haar verwondingen en haar kleding heeft bevestigd dat een wolf dat heeft gedaan. Het gaat om de vaderwolf van de Utrechtse roedel, die door instanties GW3237m wordt genoemd. De provincie bereidt een vergunning voor om het dier 'uit de populatie te halen'. Dat betekent dat de provincie de wolf wil doodschieten.
De vrouw was vorige week aan het wandelen op een bospad op Den Treek, toen de wolf plotseling uit de bosjes kwam. Ze raakte gewond aan haar been en werd door een toezichthouder van het landgoed naar een huisarts gebracht. Ze zou aan het incident hechtingen en schrammen hebben overgehouden.

Het dna-spoor dat werd onderzocht wijst op wolf GW3237m. Hij is vaker in verband gebracht met ongewoon wolvengedrag. Op landgoed Den Treek waren vorige week meerdere meldingen van een wolf die hinderlijk in de buurt van mensen en honden rondhing.
De provincie meldt dat zij op dit moment werkt aan een vergunningsaanvraag voor afschot. "Er zit een wolf in onze bossen die gevaarlijk is en die willen we zo snel mogelijk kwijt", zegt gedeputeerde Mirjam Sterk van Natuur en Landbouw. "We constateren dat de situatie verergerd is en dat we nu geen andere keuze hebben dan een afschotvergunning."

'Serieus veiligheidsrisico'

Ook de Zoogdiervereniging wil dat het dier afgeschoten wordt. "We hebben geen oorzaak kunnen achterhalen waarom het incident met de vrouw heeft plaatsgevonden", zegt wolvenexpert Glenn Lelieveld. "De welpen waren op dat moment een stuk verderop, dus er was geen sprake van defensief gedrag. Ook was er geen sprake van instinctief gedrag, de vrouw was bijvoorbeeld niet aan het hardlopen."
Volgens Lelieveld is het gedrag van de wolf de afgelopen twee jaar verergerd. "De kans op herhaling is groot. Dat is een serieus veiligheidsrisico. Je wil niet dat het verder escaleert en hard ingrijpen is nu echt nodig." Hij ziet het liefst dat het dier snel wordt gedood. "Wat mij betreft werd hij gisteren al afgeschoten."
Toch wordt het gebied in de tussentijd niet afgesloten. "Het is zo'n groot gebied en het is niet proportioneel om het helemaal af te sluiten", zegt gedeputeerde Sterk. Wel adviseert de gemeente Leusden mensen om in groepsverband de bossen van de Utrechtse Heuvelrug in te gaan. Ook vraagt de gemeente mensen die gaan hardlopen, paardrijden of mountainbiken extra alert te zijn. Organistoren van evenementen moeten "passende maatregelen" nemen om confrontaties tussen wolven en bezoekers te voorkomen.

Buitengewone belangstelling

Wolven vallen van nature geen mensen aan. Wel kunnen ze hun angst verliezen als ze bijvoorbeeld gevoerd worden, of als ze zich herhaaldelijk door mensen laten benaderen. GW3237m staat erom bekend dat hij buitengewone belangstelling toont voor honden en daardoor ook nogal eens in de buurt van mensen komt.
De provincie Utrecht gaf al eerder aan dat gedrag serieus te nemen, maar kon tot nu toe weinig ondernemen. De provincie heeft geprobeerd hem een zender om te doen om zijn gedrag beter te kunnen monitoren en hem eventueel af te schrikken als hij te dicht bij mensen zou komen. Dierenrechtenorganisaties staken daar via de rechter een stokje voor.
Juist daarom is het gedrag van de wolf verergerd, denkt Lelieveld. "Dat komt door het uitblijven van die negatieve conditionering. Ik denk echt dat als we toen wel maatregelen hadden mogen nemen, dat de situatie nu voorkomen was."

Wolvenplan

De twaalf provincies stelden recent het Wolvenplan 2025 vast. Daarin spraken ze af dat afschot pas is toegestaan als alle andere middelen zijn uitgeput en de situatie niet anders op te lossen valt. Een wolf mag alleen worden gedood met een speciale vergunning van de betrokken provincie. Daarvoor moet eerst vast staan dat het dier structureel gevaarlijk gedrag vertoont, dat alternatieven zoals verjagen of rasters niet effectief zijn geweest en dat er zekerheid is over de identiteit van het dier.
Wilbert Nijlant, rentmeester van het landgoed, is niet verbaasd over de dna-uitslag. "Ik kijk daar niet van op. Alles wees er al op dat het om deze wolf ging", zegt hij. Hij is blij dat de provincie het dier wil afschieten. "Deze probleemwolf moet je zo snel mogelijk uit dit gebied verwijderen."
Het kan nog wel weken duren voordat de vergunning er is. De provincie wijst erop dat dierenwelzijnsorganisaties mogelijk naar de rechter zullen stappen.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/390024 ... H1FcM6O58g

https://www.facebook.com/share/p/1AQQWW ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:46

Die Bram is wel een taaie. Eerder overleefde hij een aanrijding met auto. Hij loopt een jaar verder nog steeds te sjacherijnen in de Treek.

Wie weet hoe veel pups hij al heeft..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:48

Ze blijven maar benadrukken dat het ongewoon gedrag is of onverklaarbaar gedrag.

Daarmee slaan ze wat mij betreft de plank echt mis.
Het is níet ongewoon en ook niet onverklaarbaar.

Ongewenst zeer zeker, gevaarlijk ook.
Ze hebben het zelf totaal uit de klauwen laten lopen door niet eerder in te grijpen, en dat gaat de komende maanden en jaren alleen nog maar erger worden.

Totdat zelfs de meest hardhouten-koppen met plank voor de kop zien dat het niet goed gaat. En er wèl écht beheerd gaat worden.

Maar ik ben bang voor alles dat daarvóór nog gaat gebeuren.

Overigens vind ik het voor de wolven evengoed super beroerd.
Want doordat er nu niet adequaat ingegrepen wordt, moeten er uiteindelijk veel meer afgeschoten worden dan wanneer er nu meteen fatsoenlijk beheerd wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:55

Femke_Tweety schreef:
Ze blijven maar benadrukken dat het ongewoon gedrag is of onverklaarbaar gedrag.

Ze hebben het zelf totaal uit de klauwen laten lopen door niet eerder in te grijpen, en dat gaat de komende maanden en jaren alleen nog maar erger worden.

Totdat zelfs de meest hardhouten-koppen met plank voor de kop zien dat het niet goed gaat. En er wèl écht beheerd gaat worden.

Want doordat er nu niet adequaat ingegrepen wordt, moeten er uiteindelijk veel meer afgeschoten worden dan wanneer er nu meteen fatsoenlijk beheerd wordt.

Eens eens en eens.

Als ze niet zo door hadden laten fokken, was er aan alle kanten nu niet zoveel leed.

Maar denk dat die dikke planen koppen nooit zien dat het door hen is gekomen al dat extra leed.
Ook niet het leed van hun eigen troetel wolfje.

Ik heb het idee dat deze mensen altijd al erg ver van de natuur en werkelijkheid afstaan en daarom het niet hebben zien aankomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:21

Femke_Tweety schreef:

Helemaal eens.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 18:20

11 schapen en geiten gedood kreis Düren NRW (D), net over de grens. Dieren zijn overdag aangevallen. Weides liggen bij speeltuinen.
Citaat:
Wölfe reißen Tiere

In Hürtgenwald (Kreis Düren) sind elf Tiere von Wölfen gerissen worden. Die Angriffe geschahen tagsüber - erst am Mittwoch, dann am Sonntag. Die Schafe und Ziegen standen auf einer Weide direkt an einem Spielplatz. Die Schäden sind hoch – emotional und wirtschaftlich. Es ist schon der fünfte Fall binnen eines Jahres. Die Gemeinde fordert nun Konsequenzen. DNA-Proben sollen klären, wie viele Wölfe unterwegs waren.

Wolven doden dieren

In Hürtgenwald (district Düren) zijn elf dieren geplukt door wolven. De aanvallen vonden overdag plaats - alleen woensdag, daarna zondag. De schapen en geiten stonden in een wei vlak naast een speeltuin. De schade is hoog - emotioneel en economisch. Het is alweer de vijfde aanval binnen een jaar. De gemeenschap eist nu gevolgen. DNA-monsters moeten verduidelijken hoeveel wolven erbij betrokken waren.

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron rtl west
https://www.facebook.com/share/p/1H54tX ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 19:24

“ Dierenbeschermers” stappen naar rechter om afschieten ‘probleemwolf’ tegen te houden
Citaat:
28 mei 2025/ AD Utrecht
Hopelijk heeft Utrecht de zaakjes ook in orde net als in Gelderland
---

Dierenbeschermers stappen naar rechter om afschieten ‘probleemwolf’ tegen te houden

De Faunabescherming en Animal Rights stappen naar de rechter om te voorkomen dat de provincie Utrecht de wolf mag afschieten die op landgoed Den Treek een vrouw heeft gebeten.
Beide organisaties deden onlangs hetzelfde toen de provincie Gelderland aankondigde de wolf te willen doden die een vrouw had verwond in Nationaal Park De Hoge Veluwe. De rechter wees die bezwaren tegen het afschieten van die wolf toen af.
Bijgevoerd

Niko Koffeman van De Faunabescherming ziet overeenkomsten tussen de gebeurtenissen in Utrecht en Gelderland. „Het is bijzonder dat er alleen op deze landgoederen dit soort incidenten zijn. Op geen enkele andere plek in Nederland waar wolven leven, doet zich dit voor. De eigenaar van een van de landgoederen zegt al heel lang dat de wolf weg moet. Op het andere landgoed willen ze al lang schieten op de wolf. Maar volgens mij zijn wolven die niet-natuurlijk gedrag vertonen altijd bijgevoerd.”
Kritiek op deskundigen

Erwin Vermeulen van Animal Rights wijst erop dat ook nu het gevaar kennelijk niet zo groot is dat het gebied moet worden afgesloten. “Uiteraard is het bijten van mensen niet iets wat we graag zien. Maar ongelukken gebeuren en als het niet om wolven, maar om bijvoorbeeld honden gaat, accepteert de samenleving dat ook. Als maatschappij elimineren we risico’s niet, die horen erbij.”

Vermeulen en Koffeman zijn kritisch op de deskundigen die de provincie Utrecht adviseren. “Vorig jaar zorgde volgens de Zoogdiervereniging een alleen levende wolf voor problemen, later bleek hij toch de vader van vijf jonge welpen”, aldus Koffeman. Vermeulen geeft aan dat de wolf nu waarschijnlijk opnieuw jongen heeft en daarom niet moet worden doodgeschoten.
https://www.ad.nl/leusden/dierenbescher ... rjKtmNEGxA

https://www.facebook.com/share/p/19Cekd ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 19:28

Zichtmelding Voorthuizen Gld
Citaat:
Voorthuizen Gelderland
28-05-2025
00.30 uur

Wolf gezien aan de zeumerseweg in Voorthuizen

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1EJXgK ... tid=wwXIfr

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:33

Femke_Tweety schreef:

Helemaal mee eens. Maar ik vrees dat het afschieten gedwarsboomd wordt omdat hij vader van een nest welpen is. Maar aan de andere kant moet voorkomen worden dat hij dit gedrag overbrengt op die welpen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:48

"Bram" heeft al een aardige reputatie met incidenten. Denk meer als die wolf op de Veluwe. Hopelijk ziet de rechter dat ook zo.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 20:31

Advies provincie Utrecht hoe te handelen als je een wolf tegenkomt.
Citaat:
28 mei 2025/Provincie Utrecht
DNA-analyse bevestigt betrokkenheid wolf bij incident Den Treek – Henschoten
De resultaten van het DNA-onderzoek naar het recente incident op landgoed Den Treek - Henschoten zijn bekend. Uit de analyse blijkt dat er daadwerkelijk een wolf betrokken was bij het incident en dat het gaat om wolf GW3237m, de wolf die al eerder probleemgedrag vertoonde. Op basis van deze uitkomst zet de provincie Utrecht, op advies van onafhankelijke wolvendeskundigen, de eerder aangekondigde maatregelen voort. Het gaat dan om het voorbereiden van een afschotvergunning. In de tussentijd gelden er aanvullende adviezen in de bosgebieden van de Utrechtse Heuvelrug en wordt opgeroepen om alert te zijn.
Wolf GW3237m heeft al eerder probleemgedrag vertoond door meerdere keren te dichtbij mensen te komen. In 2024 vroeg de provincie Utrecht daarom toestemming om de wolf af te schrikken. Dit is destijds bij de rechter gestrand. Nu is aangetoond dat deze wolf een vrouw heeft gebeten en een direct gevaar vormt voor mensen, wordt er gewerkt aan een vergunning om de wolf te doden. Dit is op advies van wolvendeskundigen en volgens de afspraken van het Interprovinciaal Wolvenplan. Daarin wordt aangegeven dat een wolf die zonder provocatie agressief reageert op mensen uit de populatie moet worden verwijderd. De Faunabeheereenheid Utrecht vraagt de vergunning aan bij de provincie.

Aanvullende adviezen

Hoewel de provincie de procedure zo snel mogelijk probeert te doorlopen, kan het traject enige tijd duren. Daarom wordt gevraagd om alert te zijn en rekening te houden met de aanvullende adviezen. Dit om de kans op nieuwe incidenten zo klein mogelijk te maken. De aanvullende adviezen zijn:

Ga bij voorkeur in groepsverband de bossen van de Utrechtse Heuvelrug in.
Wees extra alert als je in de bosgebieden gaat hardlopen, paardrijden of mountainbiken. Deze activiteiten kunnen het jachtinstinct van de wolf aanwakkeren.
Neem als organisator van een evenement passende maatregelen om confrontaties tussen wolven en bezoekers/deelnemers te voorkomen.

Deze adviezen gelden bovenop de al bestaande adviezen:

Blijf in het bos altijd op de paden.
Vermijd de bossen tussen zonsondergang en zonsopgang.
Houd uw hond kort aangelijnd en wees u bewust van de aanlijnplicht.
Laat kinderen tot 10 jaar niet alleen het bos ingaan.
Zorg er bij voorkeur voor dat kinderen tot 10 jaar in het zicht zijn van een volwassene.
Voorkom onverwachte situaties waarvan wolven kunnen schrikken, zoals verstoppertje.
Wees op de hoogte wat te doen als u een wolf tegenkomt.

Horecagelegenheden, campings en andere recreatieondernemingen kunnen bezocht blijven worden, met inachtneming van de bovenstaande adviezen.
Als u een wolf tegenkomt

Mochten bezoekers van de bosgebieden een wolf tegenkomen, dan blijven de adviezen zoals deze waren, namelijk:

Loop langzaam achteruit.
Houd afstand: minimaal 100 meter.
Komt een wolf toch te dichtbij, spreek luid en maak uzelf groot. Laat weten dat u er bent!
Houd uw hond kort aangelijnd.
Maak een melding bij het wolvenmeldpunt van BIJ12 via bij12.nl/wolf. Uw melding draagt bij aan het inzicht over de plekken waar wolven verblijven en geeft informatie over hoe wolven zich gedragen.

Samen met inwoners en bezoekers

Wolven zijn wilde dieren en vertonen van nature onvoorspelbaar gedrag. De provincie Utrecht, gemeenten en terreinbeheerders nemen de situatie serieus en blijven de ontwikkelingen nauwgezet volgen. Tegelijkertijd wordt een beroep gedaan op inwoners en bezoekers om samen de kans op nieuwe incidenten zo klein mogelijk te maken. Daarmee kunnen meer ingrijpende maatregelen zoals tijdelijke afsluitingen van natuurgebieden – zoals die vorig jaar zijn genomen – zoveel mogelijk worden voorkomen.

Voor persinformatie:
jytte.reichert@provincie-utrecht.nl
06 18 54 01 37
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... ChL1ULDQwg

https://www.facebook.com/share/p/1ARtaM ... tid=wwXIfr

Persoonlijke opmerking:
Misschien is het verstandig als bewoners en bezoekers zichtmeldingen etc ook doorgeven aan de alertgroep Wolvenmeldpunt geen wolf via whatsapp te bereiken +31 6 17 01 88 89 of via messenger naar geen wolf in cultuurlandschap

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:37

DuoPenotti schreef:
Nou zeg dat wel.
En die kaken helemaal om dat been.
Wond voor en achter.

En dan willen ze nog tegen houden ook dat hij geschoten word. 8)7

[ Afbeelding ]

Je ziet een streepvormige wond, iets wat bij de gebeten peuter ook te zien was, al was dat oppervlakkiger. Mensen probeerden dat als bewijs te brengen, dat het kind niet gebeten was, en dat het "gewone" krasjes waren. Vandaar het "duw" verhaaltje, wat niet klopt: de wolf beet, en de vader van het kind mocht eerst niets daarover zeggen in het openbaar.

Welnu dit is duidelijk een diepe beet, en tegelijkertijd trok de wolf...
Zeer zorgwekkend dat de wolf dus aanviel terwijl de persoon stilstond en netjes alles deed wat wordt aangeraden bij ontmoeting met een wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 21:46

De peuter had helaas echt duidelijke tandafdrukken in haar buik en rug.
De foto’s staan in de documenten van Annemieke van Straaten die ik gisteren deelde.
Bij die post waarin ik schrijf teveel documenten om te delen, kijk even bij de bron.

Ik weet zo niet bij welke van de twee. Ik denk dat ie tussen de ongeveer 20 documenten staat.