Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:56

Uit het stuk van de NRC dat martichr plaatste lees ik een beetje dat Venediktova iets te over-ijverig is geworden en daardoor naar de andere kant is doorgeslagen.
Als je de film-documentaire van de Ukraïnse journaliste (die ik eerder in dit topic plaatste) en de serie van Zelensky, Servant of the people, kijkt dan zie je hoe moeilijk het is om van ex-USSR naar jong Ukraïnse staat met Oligarchen die alles bepaalden, te komen naar een democratische staat volgens Europees model. Het is vaak geen onwil of er zelf beter van willen worden waar het nu op fout gaat. Als je je hele leven gewend bent om volgens bepaalde normen en waarden beslissingen te nemen en die normen en waarden veranderen ineens dan is het in het begin best lastig om volgens de nieuwe set de juiste dingen te doen. Ik denk dat er nog veel meer mensen die nu aan het roer staan gaan sneuvelen, ondanks dat zij proberen het juiste te doen maar daar gewoon niet altijd in slagen.
Ik ben het met Ailill eens
Ailill schreef:
Dat bedoel ik inderdaad, hij die vrij is van zonden werpe de eerste steen... juist zijn huidige houding (gezien de omstandigheden daar in het land) laat in mijn ogen zien wat voor goede leider hij is, veerkrachtig en begaan met zijn volk.

Ga er maar aanstaan wanneer je land aan puin wordt geschoten door je buurman en je wil je land ook nog eens zo snel mogelijk hervormen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:03

Ailill schreef:
Zoals je ziet wel ja, Oomens/Kuggur, anders zou ik er niet om vragen.

Ik hoop inderdaad dat die man z.s.m. naar de andere wereld wordt geholpen, middels een drone/raket/gif/whatever. Blijkbaar is het de CIA afgelopen weekend elders en met een ander doelwit gelukt.

Overigens hebben de acties van Putin ook dodelijke gevolgen, voor heel veel mensen.

Welke Putin? Naar steeds luider wordende geruchten schijnen er meerdere te zijn.

Overigens lees ik ook berichten dat er binnen het Kremlin een soort machtsstrijd is uitgebroken. De (in mijn ogen steeds idiotere) uitspraken van Medvedev zijn daar een teken van maar ook zijn er de laatste tijd meer "zelfmoorden".

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:03

Kuggur schreef:
Ailill schreef:

Ik hoop inderdaad dat die man z.s.m. naar de andere wereld wordt geholpen, middels een drone/raket/gif/whatever. Blijkbaar is het de CIA afgelopen weekend elders en met een ander doelwit gelukt.

Overigens hebben de acties van Putin ook dodelijke gevolgen, voor heel veel mensen.

Ik denk dat de meste mensen hier niets tegen het einde van Putin zouden hebben.
Maar acties hebben consequenties, en soms zijn die consequenties onacceptabel.
Als je werkelijk denkt dat een die twee doelwitten vergelijkbaar zijn ben je behoorlijk naief.
Ik zeg toch ook nergens dat ze vergelijkbaar zijn?

Ik heb het over de actie an sich, blijkbaar kan het onder bepaalde omstandigheden dus wel. Enne, die actie in Afghanistan gaat ook wel gevolgen hebben voor/op anderen, net zoals iedere actie meestal een reactie oproept, ook de acties van Putin.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:09

irmaz schreef:
Ailill schreef:

Welke Putin? Naar steeds luider wordende geruchten schijnen er meerdere te zijn.

Overigens lees ik ook berichten dat er binnen het Kremlin een soort machtsstrijd is uitgebroken. De (in mijn ogen steeds idiotere) uitspraken van Medvedev zijn daar een teken van maar ook zijn er de laatste tijd meer "zelfmoorden".
Oh help, lopen er meerdere Putins rond op deze aarde -O-

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:10

Ailill schreef:
Enne, die actie in Afghanistan gaat ook wel gevolgen hebben voor/op anderen, net zoals iedere actie meestal een reactie oproept, ook de acties van Putin.

Vast, maar zowel het huidige regime in Afghanistan als wat over is van Al Qaeda hebben qua militaire vernietigingskracht niet echt iets wat in de buurt komt van Rusland.
Als je het Russische staatshoofd doodt, dan mag je er zeker van zijn dat er behalve een interne stoelendans ook militaire vergeldingsacties komen. Misschien niet direct door de hele VS nucleair te verdampen, maar gewoon een klein kernkopje op een VS basis in een niet-NAVO land bijvoorbeeld, om mee te beginnen.

Ailill

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:13

Een anonieme drone dan, of zeggen dat het een ongeluk was, de Russen zijn ook goed in zaken ontkennen/verdraaien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:20

Het verslaan van Putin moet echt vanuit zijn eigen organisatie komen. En zolang er zoveel voormalige kopstukken oftewel dood of ernstig ziek in een ziekenhuis liggen zal dat nog even duren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:21

Ailill schreef:

irmaz schreef:

Lastig, lastig :D

irmaz schreef:

Ja die geruchten gaan. Inderdaad aardig wat zelfmoorden de laatste tijd.
Voormalig Kremlin-adviseur Anatoly Chubais is in kritieke toestand met neurologische symptomen in Europa opgenomen. Hij was in maart van Rusland naar Europa overgelopen als gevolg van de inval van Rusland in Oekraine.
Chubais denkt zelf ziek te zijn (Guillan Barree). Mogelijk. Maar gezien de reputatie van Rusland als het gaat om 'verraders' is een ander scenario ook niet ondenkbaar Chubais is inmiddels buiten levensgevaar
https://www.reuters.com/world/europe/ru ... 022-08-01/

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:26

bigone schreef:
Het verslaan van Putin moet echt vanuit zijn eigen organisatie komen. En zolang er zoveel voormalige kopstukken oftewel dood of ernstig ziek in een ziekenhuis liggen zal dat nog even duren.
Ik weet niet of dat zo is, althans ik zie het niet snel gebeuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:38

Ailill schreef:
bigone schreef:
Ik weet niet of dat zo is, althans ik zie het niet snel gebeuren.

Zolang hij de critici opruimt niet vandaar dat de sancties hopelijk hun werk gaan doen. Zodra de bevolking in, vooral de rijkere gebieden, er flink last van krijgt zal er hopelijk zoveel onrust ontstaan dat hij in Rusland zelf ook alle zeilen bij moet zetten om in het zadel te blijven.
Een goede zet van het westen zou zijn alle tegoeden die nu bevroren zijn ten goede te laten komen van de Oekraïne.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:05

Poetin lijkt mij één van die dictators, die geen sterke 'kroonprins' wil, maar het liefst brave jaknikkers.

Binnen bepaalde grenzen ben je dan veilig.
Maar o, wee als 1 van de jaknikkers dan toch 'een eigen toer gaat bouwen', braaf blijft knikken maar ondertussen aan het 'schaken' is - dan ben je juist kwetsbaar...

Dus tja, Poetin die binnen het Kremlin wordt vermoord, het kan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:07

.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 02-08-22 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:07

Janneke2 schreef:
Poetin lijkt mij één van die dictators, die geen sterke 'kroonprins' wil, maar het liefst brave jaknikkers.

Binnen bepaalde grenzen ben je dan veilig.
Maar o, wee als 1 van de jaknikkers dan toch 'een eigen toer gaat bouwen', braaf blijft knikken maar ondertussen aan het 'schaken' is - dan ben je juist kwetsbaar...

Dus tja, Poetin die binnen het Kremlin wordt vermoord, het kan.
Ik zeg dit niet snel, maar laten we het hopen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:08

irmaz schreef:
En terwijl wij gezellig zitten te bokten is Nancy Pelosi op weg naar WWIII, euh... ik bedoel Taiwan. De Tweets met militaire zaken die ik voorbij zag komen vanuit China waren niet grappig :oo

Het laatste nieuws wat ik kon vinden is volgens Twitter:
[ Afbeelding ]
Blijkbaar zijn er plotseling technische storingen aan het vliegtuig opgetreden en is NP nu op weg naar Guam.
Irma, je afbeelding doet het niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:10

Ailill schreef:
irmaz schreef:
En terwijl wij gezellig zitten te bokten is Nancy Pelosi op weg naar WWIII, euh... ik bedoel Taiwan. De Tweets met militaire zaken die ik voorbij zag komen vanuit China waren niet grappig :oo

Het laatste nieuws wat ik kon vinden is volgens Twitter:
[ Afbeelding ]
Blijkbaar zijn er plotseling technische storingen aan het vliegtuig opgetreden en is NP nu op weg naar Guam.
Irma, je afbeelding doet het niet.

Gelukkig, ik wilde het bericht verwijderen maar dat ging niet meer. Blijkbaar is ze toch wel nog steeds op weg naar Taiwan... :?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:13

Kuggur schreef:
Ailill schreef:

Ik denk dat de meste mensen hier niets tegen het einde van Putin zouden hebben.
Maar acties hebben consequenties, en soms zijn die consequenties onacceptabel.
Als je werkelijk denkt dat een die twee doelwitten vergelijkbaar zijn ben je behoorlijk naief.

Hopelijk wordt Poetin door eigen volk omgelegd (verwacht hrt niet), maar ajb niet door het Westen. Dat is vragen om hele grote problemen en dat wil je niet met een kernmacht.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:15

pien_2010 schreef:
Hopelijk wordt Poetin door eigen volk omgelegd (verwacht hrt niet), maar ajb niet door het Westen. Dat is vragen om hele grote problemen en dat wil je niet met een kernmacht.

Het schijnt dat daar een zelfmoordepidemie gaande is onder mensen op hoge posities. Dat zou ook nog een oplossing zijn. Dan is er ook helemaal niemand anders schuldig aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:19

oomens schreef:
pien_2010 schreef:

Het schijnt dat daar een zelfmoordepidemie gaande is onder mensen op hoge posities. Dat zou ook nog een oplossing zijn. Dan is er ook helemaal niemand anders schuldig aan.

Het is een erg besmettelijk virus blijkbaar. Daar mag hij last van krijgen, zolang het westen er niets mee te maken heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:35

Hij had een kroonprins, die was nog een graad fanatieker. Maar die lag ook al in het ziekenhuis en niets meer van gehoord, hij werd getipt als opvolger. Dat zal ook tegen het verkeerde been van Putin zijn geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:35

Ik hoop ook echt niet dat "wij" Putin om gaan leggen, dat zou wel oliedom zijn. Net zoals het verzet vanuit Ukräine zelf moet komen, moet binnen Rusland ook het verzet tegen de huidige machten komen. Anders krijg je alleen maar extra gedonder....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:39

En dat is nu precies de hele opzet van de sancties. Het is er wel eentje van een lange adem omdat Putin met propaganda en zijn controle van de media een groot deel van het volk kan laten denken wat hij wil.
Maar dat geldt niet voor allemaal natuurlijk en zeker ook niet in de topstructuur.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:41

bigone schreef:
Hij had een kroonprins, die was nog een graad fanatieker. Maar die lag ook al in het ziekenhuis en niets meer van gehoord, hij werd getipt als opvolger. Dat zal ook tegen het verkeerde been van Putin zijn geweest.

Jij bedoelt Patrushev? Die was ik al weer helemaal vergeten.
Volgens dit (roddel) artikel is hij toch nog een paar keer 'mogelijk' gezien.
https://www.thesun.co.uk/news/19237028/ ... a-ukraine/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:50

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:52

Omdat we hier ook zo nu en dan nieuwe oplossingen voor gas- en oliereductie volgen:
Citaat:
Zweden test een elektrische weg die voertuigen kan opladen tijdens het rijden. Het project, 'eRoadArlanda' genaamd, maakt naar verluidt deel uit van de plannen van de Zweedse regering om tegen 2030 een transportsysteem zonder fossiele brandstoffen te bouwen.

Voor meer informatie over eRoadArlanda: https://www.ncc.com/about-ncc/about-the ... d-arlanda/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:55