Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:34

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Nieuw beeld van daders seksuele uitbuiting: bijna 90 procent heeft migratieachtergrond en ze vallen na straf terug in oud gedrag | Nijmegen | AD.nl https://share.google/4JQmdyYPWb1yZ6O5T

Tja, de cijfers liegen er niet om.

Ja maar correlatie is geen causatie. Er is een causaal verband aangetoond tussen sociaal economische klasse en criminaliteit. Cijfers liegen inderdaad niet, maar correct interpreteren kan wel tot verkeerde conclusies leiden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:40

Meest vrouwvriendelijke land is Denemarken. In Denemarken werden in 2023 4.565 eerste asielaanvragen ingediend, wat een significant lager aantal is dan in Nederland (ongeveer 35.000 in 2022) en de meeste andere EU-landen. Dit komt door het strenge Deense asielbeleid dat de regering sinds 2019 verder heeft aangescherpt. De meeste immigratie naar Denemarken betreft momenteel mensen die komen werken of studeren.

Geen idee of er een verband is. Maar wel opvallend. Zeker als je de lijst met meest vrouwonvriendelijke landen erbij pakt en de lijst waar “onze” immigranten vandaan komen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:46

Cer schreef:
Shadow0 schreef:
Elisa2, Haal je nu echt een tekst van ai aan?

Het is een krantenartikel toch ook, van het AD? Heb je niet geklikt?

Dat krantenartikel gaat specifiek over seksuele uitbuiting, terwijl het screenshot eerst de indruk wekt dat het over alle seksuele misdrijven gaat.

Terwijl er dus echt wel HELE grote verschillen zijn tussen, ik noem maar wat
- uitgescholden en nagefloten worden op straat
- betast in de kroeg
- met fysiek geweld of onder dreiging van een wapen tot seks wordt gedwongen
- onder dwang herhaaldelijk seksueel contact met anderen moeten hebben voor de pooiers

Het artikel gaat slechts over het laatste. (En als je de rest van het artikel leest staat er nog wel meer lezenswaardigs in.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:55

Het screenshot gaat ook over iets anders en wat zou er mis zijn met AI aanhalen? Ik weet dat het niet altijd klopt maar deze cijfers zijn gewoon na te zoeken.

Of is het een afleiding van het onderwerp met als doel de geloofwaardigheid te verminderen?

Van die spelletjes die ook in de politiek worden gespeeld enzo..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:57

Benzz schreef:
anjali schreef:
Nou ja...In Afghanistan moest van de Taliban het internet eruit. Dat is heel erg voor de meisjes die via internet probeerden wat te leren want die mogen niet naar school .Een "vreemde" man mag hen niet zien en zelfs hun naam niet weten.

Je wijkt van het onderwerp en de inhoud af.

Lijkt me ook gewoon een voorbeeld van vrouwen onderdrukking? Daarnaast heeft het topic ook geen verplichte onderdelen, dus als iemand over een ander onderwerp verder wil gaan moet dat ook kunnen. En als het je niet interesseert, kun gewoon negeren. ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:58

Cer schreef:
Dat is niet representatief voor heel Nederland hoor …
Als ik google op meest vrouw onvriendelijke land / meest gevaarlijke land komen er andere landen naar boven

Is het iets wat je meent vanuit onderbuikgevoel of heb je cijfers?

Jij krijgt cijfers van de misdrijven en dergelijke.

Voor een bangalijst of lachen om vrouwonvriendelijke grapjes in de voetbalkantine zijn geen cijfers over.

Citaat:
Nederland is niet volledig vrouwonvriendelijk, maar er zijn aanzienlijke problemen met genderongelijkheid, met name op het gebied van economische participatie, politieke vertegenwoordiging en de incidentie van geweld tegen vrouwen. Hoewel Nederland relatief hoog scoort op gendergelijkheid in internationale vergelijkingen, blijven er structurele problemen en stereotiepe rolpatronen bestaan die vrouwen benadelen.
Opvallende punten:
Internationale ranglijst: In de Global Gender Gap Index staat Nederland niet in de top, met een score van plaats 28 op de 146 landen in 2023, achter buurlanden als België en Duitsland, wat wijst op ruimte voor verbetering.
Economische verschillen: Vrouwen krijgen nog steeds minder kansen op de arbeidsmarkt en hebben minder economische zelfstandigheid dan mannen.
Politieke ondervertegenwoordiging: Vrouwen zijn nog steeds fors ondervertegenwoordigd in de politiek.
Geweld tegen vrouwen: Vrouwen zijn veel vaker slachtoffer van (huiselijk en) seksueel geweld. Dit geweld is verbonden met structurele ongelijkheid en stereotiepe mannelijkheidsnormen.
Impact van stereotypen: Stereotype rolverdelingen beïnvloeden de carrièrekansen van vrouwen en maken hen financieel kwetsbaarder.
Wat betekent dit voor Nederland?
De term "vrouwonvriendelijk" verwijst naar de aanpassingen die nodig zijn om de behoeften en gevoelens van vrouwen te adresseren, evenals acties die blijk geven van vrouwonvriendelijkheid. Nederland scoort op dit vlak matig, wat betekent dat er nog steeds aanzienlijke stappen nodig zijn om volledige gendergelijkheid te bereiken en alle vormen van discriminatie en geweld aan te pakken

Citaat:
Wat Nederlandse mannen nodig hebben, is een cursus moderne masculiniteit
In ons land worden ongelooflijk veel vrouwen seksueel geïntimideerd. En seksisme begint bij de mannen, stelt Philip Huff in het NRC. Dus daar moeten naar hen kijken als we iets willen veranderen.
Het NRC publiceerde het pleidooi van schrijver waarin pleit voor een reality check onder Nederlandse mannen. Seksisme is hardnekkig, en vrouwen hebben er last van. Maar het begint bij mannen, stelt hij.
We moeten nodig iets aan dit probleem doen, want de cijfers liegen er niet om. Huff: “Een op de zeven vrouwen in Nederland heeft onvrijwillig te maken gehad met vaginale penetratie, een op de acht met orale seks. Ruim veertig procent van de vrouwen heeft ooit een onvrijwillige seksuele ervaring gehad. Dit blijkt uit onderzoek dat in 2015 in het wetenschappelijk tijdschrift Plos One werd gepubliceerd."

Seksistische praatjes
Het is dus goed mis. En volgens Huff begint dit grensoverschrijdende gedrag van mannen al tijdens onschuldige seksistische kletspraat. In alle situaties waar mannen niet worden aangesproken op hun denigrerende woorden en dat wel zou moeten.
“Strak buikje heb je”
Huff: “Enkele jaren terug ging ik voor haar verjaardag met mijn zus lunchen. We zaten met tien van haar vriendinnen aan tafel. Een van hen vertelde dat ze die week op kantoor aan een bureau had gestaan en een zittende, mannelijke medewerker een hand op haar maagstreek legde en zei: 'Strak buikje heb jij eigenlijk'.”
“Ik wist niet wat ik hoorde, maar voor alle vrouwelijke aanwezigen was dit gesneden koek: de rest van de middag kwam het ene na het andere stuitende verhaal voorbij. De gemene deler: geen van deze mannelijke collega’s werd op het moment zelf of later gecorrigeerd, noch door andere collega’s, noch van ‘bovenaf’ (in tegendeel, als het om ‘bovenaf’ gaat, hoorde ik juist over bazen die om naaktfoto’s vroegen).”
Mannen denken dat dit mannelijk is
Gek is het niet, zegt Huff, want de dominante cultuur in onze samenleving is hyper-masculien. Zowel de media, de politiek, de werkvloer, het is normaal om een seksistische, (passief-)agressieve en onderdrukkende houding te hebben naar vrouwen toe.
Mannen die houden van vrouwonvriendelijke grappen
En het alarmerende hieraan is dat onderzoek heeft aangetoond dat mannen die van vrouwonvriendelijke grappen houden seksistisch gedrag en seksueel geweld – dus verkrachting! – tegen vrouwen minder erg vinden dan mannen die niet van dat soort grappen houden.
Kortom: hoe normaler je het vindt om vrouwonvriendelijk te zijn, hoe groter de kans dat je een vrouw ongewild aanraakt. En aan de opvatting over wat normaal is, daar kunnen we iets aan doen, volgens Huff.
Hé, Thierry!
Huff ziet de cursus zo voor zich: “De titel? Simpel: ‘Hoe gedraag ik me als man?’ Thuis, op de werkvloer (dag, Harvey Weinstein), op de tv, als politicus (hé, Thierry), op het internet (hallo, reaguurders!), langs het sportveld (het gaat niet om die rokjes of die paardenstaart maar om het spel), in de kroeg, in de trein, in de spits, of op dat verlaten plein, als het donker is.”

Luister eens naar een vrouw
De schrijver heeft ook een idee hoe die cursus er verder uit moet komen te zien. “Een goed begin is de oude vuistregel: Wat niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Een foto van jezelf met het bijschrift ‘Zou u hem doen?’ Niet grappig. Niet leuk. Niet doen, dus. Structureel overslagen worden voor een programma, een positie, een partijtje? Niet leuk. Vragen dus, die mensen! In de politiek genegeerd worden? Luíster eens naar een vrouw.”

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:01

En bovenstaand zijn cijfers van 2015. Een vandaag heeft dit jaar onderzocht en daar bleek uit dat 75% van de vrouwen in NL zich onveilig voelen en ooit sexueel bejegend zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:04

Ik weet niet wat de verhouding is tov andere landen, en dus of het specifiek Nederland betreft

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:06

Benzz schreef:
En bovenstaand zijn cijfers van 2015. Een vandaag heeft dit jaar onderzocht en daar bleek uit dat 75% van de vrouwen in NL zich onveilig voelen en ooit sexueel bejegend zijn.

Omdat we een mannen probleem hebben en geen specifiek asielzoekers probleem.
Wanneer de “ goede” mannen nu eens opstaan en wel iets zeggen wanneer Pietje of Jantje de mist ingaat zou dat al flink helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:12

Elisa2 schreef:
Het screenshot gaat ook over iets anders en wat zou er mis zijn met AI aanhalen? Ik weet dat het niet altijd klopt maar deze cijfers zijn gewoon na te zoeken.

Zelfs in dit screenshot klopt het niet. De ai begint over het een en haalt dan iets anders aan. Het is onbetrouwbaar dus het voegt geen betrouwbare informatie toe aan het topic.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:15

BigOne schreef:
Benzz schreef:

Omdat we een mannen probleem hebben en geen specifiek asielzoekers probleem.
Wanneer de “ goede” mannen nu eens opstaan en wel iets zeggen wanneer Pietje of Jantje de mist ingaat zou dat al flink helpen.

We hebben een mannen probleem met mannen die vrouwen minderwaardig vinden. Dat zit in bepaalde culturen dieper ingebakken dan in andere

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:18

996981 schreef:
We hebben een mannen probleem met mannen die vrouwen minderwaardig vinden. Dat zit in bepaalde culturen dieper ingebakken dan in andere

Wierd Duk, Johan Derksen, Trump, Chris Stoffer, andrew Tate, USV Veritas, Feyenoord-supporters...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:20

996981 schreef:

Nu bagatelliseer je wederom het probleem in NL. In NL is het ook ingebakken in de cultuur. Zie de cijfers van de salarissen, de vrouwen in de top, de vrouwen in de politiekt ( en als ze erin zitten, zie de enorme haat naar vrouwen in hoge functie's).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:20

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

Wierd Duk, Johan Derksen, Trump, Chris Stoffer, andrew Tate, USV Veritas, Feyenoord-supporters...

Kijk, jij maakt het visueel en concreet! Dank!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:21

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:25

Ik weet niet of Baudet bij de cultuur hoort hoor…

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:30

Benzz schreef:
996981 schreef:

Nu bagatelliseer je wederom het probleem in NL. In NL is het ook ingebakken in de cultuur. Zie de cijfers van de salarissen, de vrouwen in de top, de vrouwen in de politiekt ( en als ze erin zitten, zie de enorme haat naar vrouwen in hoge functie's).

Ik bagatelliseer niks. We hebben in Nederland (en in bijna alle anderen ter wereld) een probleem met mannen die vrouwen niet voor vol aan zien. In de statistieken doen we het echter best ok. Zeker als je het vergelijkt met niet-westerse landen. Als je niet onderkent dat er daar anders tegen vrouwen wordt aangekeken kun je de mannen die hierheen komen ook niet onderwijzen over hoe we hier met vrouwen om wensen te gaan. Het probleem onderkennen is stap 1. Negeren dat er een andere cultuur heerst in andere landen ten opzichte van vrouwen is zeker niet helpend voor het probleem.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:31

Cer schreef:
Ik weet niet of Baudet bij de cultuur hoort hoor…

Cultuur is zeker niet hetzelfde als een aantal prominente figuren die door een groot deel van de bevolking niet als de norm gezien worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:25

juval schreef:
ik ben voor chemisch castreren.
Ik zou bijna zeggen: hou van jou :+
(grappie natuurlijk)
juval schreef:
in vrijwel alle landen en culturen (ook in NL) worden vrouwen onderdrukt en gediscrimineerd in meer of mindere mate.

In de afgelopen decennia is er veel gedaan om emancipatie van vrouwen mogelijk te maken en kwam het feminisme op. "We" hebben er altijd in geloofd dat het goed, mooi en noodzakelijk was. Nu blijken ook de mindere kanten ervan. Het nadeel van feminisme is dat er minder macht bij de mannen komt te liggen en dat wringt. Ik wil niet beweren dat het een een rechtstreekse oorzaak is van het ander, maar ik geloof wel dat mannen het niet grappig vinden om hun (mannen)macht te verliezen. Met als tragisch gevolg dat we terug geslingerd worden in de tijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:28

996981 schreef:
Ik bagatelliseer niks. We hebben in Nederland (en in bijna alle anderen ter wereld) een probleem met mannen die vrouwen niet voor vol aan zien. In de statistieken doen we het echter best ok. Zeker als je het vergelijkt met niet-westerse landen. Als je niet onderkent dat er daar anders tegen vrouwen wordt aangekeken kun je de mannen die hierheen komen ook niet onderwijzen over hoe we hier met vrouwen om wensen te gaan. Het probleem onderkennen is stap 1. Negeren dat er een andere cultuur heerst in andere landen ten opzichte van vrouwen is zeker niet helpend voor het probleem.

Hoe moeten mannen die niet weten hoe ze met vrouwen om moeten gaan, andere mannen leren hoe ze met vrouwen om moeten gaan?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:38

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Hoe moeten mannen die niet weten hoe ze met vrouwen om moeten gaan, andere mannen leren hoe ze met vrouwen om moeten gaan?

Waar zeg ik dat ze het van mannen moeten leren?

Los daarvan zijn de meeste mannen geen eikels en scoort Nederland goed op gendergelijkheid. In 2024 had Nederland een gemiddelde score van 78,8 op het gebied van gendergelijkheid. Daarmee stond ons land op de derde plek in de Europese Unie (EU), na Zweden en Denemarken. Mannen in Nederland vinden het over het algemeen goed dat vrouwen zelf geld verdienen en naar school gaan. Ze zien vrouwen over het algemeen niet als bezit (al lijkt dat helaas weer te stijgen? Maar dat is onderbuikgevoel) Dat is niet overal ter wereld het geval.

Ik vind het nogal een uitspraak. Je doet net of Nederlandse mannen allemaal klootzakken zijn die niet goed met vrouwen omgaan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:44

Ik zeg niet dat alle Nederlandse mannen klootzakken zijn die niet goed met vrouwen om gaan. Ik vraag hoe mannen die niet weten hoe ze iets moeten doen, dat moeten leren aan anderen die iets niet weten.

Dat Nederland goed scoort op gendergelijkheid zegt me niet zo veel toen gisteren in de kroeg een man in m'n kont kneep :). Mijn partner wist, voordat hij iets met mij kreeg, niet dat veel vrouwen met angst over straat gaan. Idem voor zijn beste vriend. Zelf zouden ze een vrouw nooit wat doen, maar wat je niet weet, kun je niet verspreiden.

Niet voor vol aan zien gaat veel verder dan gelijke kansen op papier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:02

We doen veel slachtoffers tekort als we het mannenprobleem gaan bagatelliseren tot een immigrantie/ vreemde culturen probleem.

Alsof Anne Faber, de slachtoffers van de Utrechtse serieverkrachter, Marianne Vaatstra en vele anderen niet meetellen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:03

996981 schreef:
Ik vind het nogal een uitspraak. Je doet net of Nederlandse mannen allemaal klootzakken zijn die niet goed met vrouwen omgaan?

Maar... is dat erg anders dan als je doet alsof alle buitenlandse mannen allemaal klootzakken zijn die niet goed met vrouwen om kunnen gaan? Toch een beetje dubbele standaard. (En de daadwerkelijke belangen en veiligheid van vrouwen lijken daar maar een kleine bijrol in te spelen.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:05

Mijn vraag is waarom ze dat van andere mannen moeten leren? Het zou imo onderdeel van de inburgering moeten zijn. En ja; ook voor Nederlands geboren mannen zou er imo meer aandacht moeten zijn (op bijvoorbeeld scholen) over omgangsvormen en(on)gewenst gedrag jegens vrouwen.