Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 13:10

Boer wordt omcirkeld door wolf Alsfeld (D)
Citaat:
ALSFELD: WOLF BELAGERT LANDWIRT
ALSFELD LINGELBACH, VOGELSBERGKREIS, 2025-05-26:

BEI LINGELBACH (ALSFELD) BELAGERT EIN WOLF EINEN LANDWIRT BEI DER ABENDLICHEN FELDARBEIT.
EIN JÄGER WIRD ZUR HILFE GERUFEN, KANN ABER ERST NACH EINIGE ZEIT DAS ABZIEHEN DES WOLFES MELDEN.
BEI RISSEN, zur RISSBEGLEITUNG, bei WOLFSSICHTUNGEN, KOT- und SPURENFUNDEN, bitte ohne Verzug ANRUFEN.
—> Nur die durch genetische Beprobung und Untersuchung an Riss oder Kot genetisch identifizierten Wölfe werden vom Wolfsmanagement gezählt.

Wolf-Monitor
+ bürgerschaftliches Infonetzwerk +
WhatsApp: 0177 47 48 101

ALSFELD: WOLF VALT BOER AAN
ALSFELD LINGELBACH, DISTRICT VOGELSBERG, 26-05-2025:

NABIJ LINGELBACH (ALSFELD) VALT EEN WOLF EEN BOER AAN TIJDENS ZIJN AVONDWERK OP HET VEL.
EEN JAGER WORDT OM HULP GEROEPEN, MAAR KAN ALLEEN MELDEN DAT DE WOLF NA EEN TIJDJE IS VERTREKT.
Indien u scheuren opmerkt, scheuren inspecteert, wolven ziet of uitwerpselen of sporen aantreft, BEL dan direct.
—> Alleen wolven die genetisch geïdentificeerd zijn door experimentele bemonstering en onderzoek van beten of uitwerpselen worden door het wolvenbeheer geteld.

Wolvenvaraan
+ burgerinformatienetwerken +
WhatsApp: 0177 47 48 101

Afbeelding
Bron rissbegleiterin
https://www.facebook.com/share/p/1A9hfh ... tid=wwXIfr

Filmpje dat de boer in de trekker zit.
https://www.facebook.com/share/v/1FibWZ ... tid=wwXIfr

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 14:00

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 15:39

tienus63 schreef:
De WOO-stukken over bijtincindent Hoge Veluwe, voor alle documenten, kijk even naar de link. Zijn maar kleine 50 documenten.
Citaat:
‼️‼️‼️‼️BELANGRIJK‼️‼️‼️‼️
Net Woo-besluit en documenten binnengekregen van de Provincie Gelderland. “Deskundigenbeoordeling van een interactie tussen een wolf en mensen, met een bijtincident op 13 april 2025 in Nationaal Park De Hoge Veluwe”.

Ik had het rapport van Erwin van Maanen ( EcoNatura) al gelezen, maar ik wilde dat dit rapport wat in opdracht van de Provincie Gelderland gemaakt is voor een ieder openbaar werd en diende daarom een Woo-verzoek in. Fijn dat er gehoor is gegeven aan mijn verzoek!

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Ehpr3 ... tid=wwXIfr

Deze verklaring van de gebeten bezorgt je toch kippenvel:

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:48

Bah, daar wordt je gewoon eng van %)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:04

Gatverdamme... ik heb altijd het idee dat ik zo kwaad zou worden dat ik zo'n beest met m'n blote handen zou wurgen maar volgens mij zijn ze daar veel te groot en sterk voor en in zo'n moment reageer je toch altijd anders dan je verwacht.

Hoop het nooit mee te hoeven maken, wat een angst zal ze gehad hebben zeg! En wie weet was anders dat stel de klos geweest.. Brrrr.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:07

Nou zeg dat wel.
En die kaken helemaal om dat been.
Wond voor en achter.

En dan willen ze nog tegen houden ook dat hij geschoten word. 8)7

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 16:27

Zichtmelding Beetsterzwaag Frl
Citaat:
Beetsterzwaag, Friesland
27-05-2025
08:45

Zichtmelding.

Vanmorgen vroeg een wolf gezien, hij stak de oprit richting Drachten over en liep daarna in de richting van Beetsterzwaag.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12KsTc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 16:30

DubbelFun schreef:
Bah, daar wordt je gewoon eng van %)

Zeker als je de rest van het rapport ook nog eens leest, incident op incident.
Maar de andere incidenten gingen wonder boven wonder goed.
Het lijkt er op dat deze wolf al heel wat ontmoetingen met mensen heeft opgezocht. Maar ook door mensen (fotografen) wordt opgezocht.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:54

Jessix schreef:
Wintu schreef:

Heeft jouw onheining je zoveel rust gebracht dat je er nu zo anders in staat? Kan me nog heugen dat je je juist enorm zorgen maakte en zelfs twijfelde of je hierna nog een hond zou nemen.

Ja dat heeft het zeker. Voor mijn paarden dan, want mijn hond staat er natuurlijk niet achter. Maar zoals ik vandaag al in een eerder bericht schreef kom ik ook met de hond nog overal en heb ik geen angst of zorgen.

Ik woon in het bos op de UH en heb geaccepteerd dat daar nu ook een roedel wolven leeft. Ik doe wat ik kan om mijn dieren zo veilig mogelijk te houden en meer kan ik niet doen. En dat is goed zo.

Mag ik vragen hoe je die gedachtengang dan om kan buigen. Eerder was je ook bezorgd/ angstig om met de hond er op uit te gaan. Hoe lukt het om die instelling/ gedachte dan dusdanig om te draaien dat je nu dan geen angst en zorgen meer hebt om met de hond er op uit te gaan? Puur door het te accepteren dat de wolf er is? Daadwerkelijk nieuwsgierig, ik heb vier honden en loop niet meer met gemak met de hond met de wolven hier, daar is in al die tijd niks aan veranderd, ondanks dat de rest veilig staat. Vraag me echt hoe je een ommezwaai in denken bewerkstelligt, vooral om dat angst voor iets niet heel gemakkelijk om te buigen is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:00

tienus63 schreef:
Citaat:
Hoe het allemaal begon in 2010.

Projectplan Welkom wolf en Welkom lynx van de Zoogdiervereniging, Stichting Free Nature en Stichting ARK Natuurontwikkeling ( huidige naam is Stichting ARK Rewilding Nederland).

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Landelijk Informatiepunt Wolf
https://www.facebook.com/share/p/18NfAV ... tid=wwXIfr

Wat me ook opvalt is dat in al die stukken wordt gesproken over alles en iedereen, behalve waar geen rekening mee wordt gehouden, is de bewoners in die gebieden, alsof we er niet toe doen -O-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:02

Nyaleti schreef:
Nou gelukkig zitten wij nog niet in wolven gebied (al zal daar dit jaar wel verandering in komen vermoed ik zo).
Vind onze oude stal frisser dan zo'n nieuw gebouw met open wanden maar waar wel tig koeien in gepropt worden. Wij hebben 3/4 muren met daarboven dat gaas. En inderdaad een open nok voor het idee :+ maar het is wel volledig af te sluiten gelukkig en de koeien kunnen een mogelijke wolf nooit zien lopen. Wel ruiken dus ze zullen het vast wel door hebben maar denk dat het al veel scheelt kwa stress als ze hem niet kunnen zien.

Wat me nog het meest verbaasd is dat ik nog nooit heb gelezen dat jonge kalfjes zijn gepakt uit zo'n iglo of kleine individuele stalletjes. Ideale prooi zou je zeggen toch?
Van de boerderijen die ik ken, staan de jonkies allemaal onder een overkapping of een open stal.

Bij ons op stal, staan de kalfjes gelukkig binnen in open kalverboxen. Veilig gelukkig

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:04

Lithya schreef:
Is jullie ook wat bekend van een rottweiler die ik een kennel is gepakt omgeving Vledder? Hoorde dat de eigenaar het niet gemeld had. Beestje zou normaal in de tuin lopen, maar was in de kennel gedaan. Toen de eigenaar thuis kwam, lag de hond open. Zijn vermoedelijk 2 of meer wolven geweest.

Ik woon daar en ik weet een rottweiler op een boerderij in Vledder. Heb je meer info, twee weken geleden liep ie er nog

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:02

Wintu schreef:
Lithya schreef:
Is jullie ook wat bekend van een rottweiler die ik een kennel is gepakt omgeving Vledder? Hoorde dat de eigenaar het niet gemeld had. Beestje zou normaal in de tuin lopen, maar was in de kennel gedaan. Toen de eigenaar thuis kwam, lag de hond open. Zijn vermoedelijk 2 of meer wolven geweest.

Ik woon daar en ik weet een rottweiler op een boerderij in Vledder. Heb je meer info, twee weken geleden liep ie er nog

Heb je even per pb geantwoord

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 19:09

Aanval Hürtgenwald (D)NRW, ongeveer 30 km van de nl-du grens.
Citaat:
27 mei 2025/NRW/Duitsland
Originele foto in de reactie
---
Ondanks de elektrische afrastering, ondanks alle voorzichtigheid - heeft een roedel wolven in het Hürtgenwald twee keer een kudde schapen verscheurd. Voor de familie Nießen is één ding duidelijk: het kan zo niet doorgaan. Maar kan alleen het neerschieten van de wolven echt helpen?
De EU-regels zijn versoepeld - maar hoe ver kun je gaan om dieren te beschermen?
---
Je kan ook op de pagina van Sat.1reageren
https://www.facebook.com/sat1nrw

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1F4eTu ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 19:12

Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Dit is de aanvullende reportage van EcoNatura die in opdracht van de Provincie Gelderland gemaakt is voor de rechter ivm voorlopige voorziening ivm bezwaar van De Faunabescherming, Animal Rights en Fauna4Life vergunning doodschieten wolf Nationaal Park De Hoge Veluwe. Op basis van deze aanvullende rapportage besloot de rechter dat het afschot toch mag plaatsvinden.

Nb vanwege grote aantal documenten, 20 stuks, lees de documenten via de link.
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16Vpvb ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 19:16

Wintu schreef:
Lithya schreef:

Bij de alert groepen is het niet bekend.
Zij hebben inmiddels ook hun bronnen geraadpleegd en niemand weet er iets van.

Wat overigens niet zegt dat het niet gebeurd hoeft te zijn. Maar dit zou je toch zeker weten als honden eigenaar naar buiten brengen?!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 19:32

Citaat:
27 mei 2025/Omroep Brabant
De wolf laat Brabant liever links liggen

In de eerste drie maanden van 2025 is er geen enkele wolvenaanval geweest in Noord-Brabant, blijkt uit een analyse van het ANP. Opvallend, want in andere provincies is het aantal aanvallen juist explosief gestegen. Hoe komt het dat Brabant gespaard blijft?
Volgens Martijn Lambregts van Werkgroep Wolf Nederland is het vooral een kwestie van afwezigheid. “De wolf laat zich nu minder zien in Brabant”, zegt hij. “Maar dat betekent niet dat het dier er niet is. Hij kan zomaar weer opduiken. Er is genoeg ruimte en voedsel in de provincie.”

Dat beeld bevestigt ook Christian Jansen van BIJ12. Deze organisatie handelt voor de provincies wolvenzaken af. “Er zijn op dit moment geen gevestigde wolven in Brabant. Maar dat er in de eerste vier maanden van 2025 geen aanvallen zijn geweest, zegt niks over de rest van het jaar. De wolf kan ineens weer opduiken.”
Geen duidelijke verklaring
Er is geen duidelijke verklaring voor het verschil met andere provincies: "Waarom andere provincies zo in trek zijn bij de wolf, maar Brabant niet, is ontzettend moeilijk om te zeggen", aldus Lambregts.

Bij het aantal meldingen van aanvallen speelt een rol of het vee in de provincie goed beschermd is, door bijvoorbeeld hekken. "Schapen lopen in Gelderland en Drenthe regelmatig los in de wei. In Brabant zijn de dieren vaker beschermd."
Voorgaande jaren
De laatste keer dat er een gevestigde wolf in Brabant was, is alweer even geleden. Tussen 2020 en 2023 leefde er een op De Groote Heide, in het oosten van de provincie. Toen vonden er ook meer aanvallen plaats: in 2022 werden er 43 meldingen gedaan. In 2023 waren dit er 23. Het dier maakte daarmee 32 slachtoffers, waarvan de meeste schapen waren. In 2024 sloeg de wolf 18 keer toe in onze provincie.

Voorlopig is het gelukkig rustig in Brabant, maar dat kan zomaar veranderen.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/469 ... q4rcmRlS-g

https://www.facebook.com/share/p/199tm6 ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:34

tienus63 schreef:
Citaat:
27 mei 2025/Omroep Brabant
De wolf laat Brabant liever links liggen

In de eerste drie maanden van 2025 is er geen enkele wolvenaanval geweest in Noord-Brabant, blijkt uit een analyse van het ANP. Opvallend, want in andere provincies is het aantal aanvallen juist explosief gestegen. Hoe komt het dat Brabant gespaard blijft?
Volgens Martijn Lambregts van Werkgroep Wolf Nederland is het vooral een kwestie van afwezigheid. “De wolf laat zich nu minder zien in Brabant”, zegt hij. “Maar dat betekent niet dat het dier er niet is. Hij kan zomaar weer opduiken. Er is genoeg ruimte en voedsel in de provincie.”

Dat beeld bevestigt ook Christian Jansen van BIJ12. Deze organisatie handelt voor de provincies wolvenzaken af. “Er zijn op dit moment geen gevestigde wolven in Brabant. Maar dat er in de eerste vier maanden van 2025 geen aanvallen zijn geweest, zegt niks over de rest van het jaar. De wolf kan ineens weer opduiken.”
Geen duidelijke verklaring
Er is geen duidelijke verklaring voor het verschil met andere provincies: "Waarom andere provincies zo in trek zijn bij de wolf, maar Brabant niet, is ontzettend moeilijk om te zeggen", aldus Lambregts.

Bij het aantal meldingen van aanvallen speelt een rol of het vee in de provincie goed beschermd is, door bijvoorbeeld hekken. "Schapen lopen in Gelderland en Drenthe regelmatig los in de wei. In Brabant zijn de dieren vaker beschermd."
Voorgaande jaren
De laatste keer dat er een gevestigde wolf in Brabant was, is alweer even geleden. Tussen 2020 en 2023 leefde er een op De Groote Heide, in het oosten van de provincie. Toen vonden er ook meer aanvallen plaats: in 2022 werden er 43 meldingen gedaan. In 2023 waren dit er 23. Het dier maakte daarmee 32 slachtoffers, waarvan de meeste schapen waren. In 2024 sloeg de wolf 18 keer toe in onze provincie.

Voorlopig is het gelukkig rustig in Brabant, maar dat kan zomaar veranderen.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/469 ... q4rcmRlS-g

https://www.facebook.com/share/p/199tm6 ... tid=wwXIfr

Afbeelding

en 3-3 wolf duidelijk op beeld, zie een eerdere post van mij....maar dat was volgens BIj12 hond...tuurlijk.... dat geloofd toch ook alleen pro wolf

en GW1625M maakte er 172 bewezen.... en een hoop zeker weten maar werd ook onder hond geschaard, maar DA zei wolf

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:20

O bah dat verhaal van die hardloopster. En dan mensen zeggen nav de foto's ja maar ik zie helemaal geen bloed dus dat kan nooit erg geweest zijn :+ ze heeft echt heel, heel veel geluk gehad.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:34

Ik vind het ook wel beangstigend dat ze dus gewoon stil stond en toen aangevallen werd en gelijk al op de grond lag. Als je rent, kan ik me nog voorstellen dat je makkelijk onderste boven gerend wordt, maar als je met 2 benen op de grond staat en met 1 aanval al omligt…

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:39

Dat flauwvallen dat ze beschrijft vind ik ook eng. Ze was dus echt volkomen weerloos. Als er niemand in de buurt was geweest, was ze dan het eerste dodelijke slachtoffer geweest? Dikke kans!
En nu blijkt dat die wolf in de eerste instantie het echtpaar volgde. In de bekende van achter stalkstyle.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:11

Wintu schreef:
Mag ik vragen hoe je die gedachtengang dan om kan buigen. Eerder was je ook bezorgd/ angstig om met de hond er op uit te gaan. Hoe lukt het om die instelling/ gedachte dan dusdanig om te draaien dat je nu dan geen angst en zorgen meer hebt om met de hond er op uit te gaan? Puur door het te accepteren dat de wolf er is? Daadwerkelijk nieuwsgierig, ik heb vier honden en loop niet meer met gemak met de hond met de wolven hier, daar is in al die tijd niks aan veranderd, ondanks dat de rest veilig staat. Vraag me echt hoe je een ommezwaai in denken bewerkstelligt, vooral om dat angst voor iets niet heel gemakkelijk om te buigen is.

Dat is gewoon hoe ik in het leven sta en omga met gebeurtenissen die me zorgen of stress op leveren. Angstig ben ik nooit geweest, bezorgd wel. Maar ik ben daar nooit voor weggebleven uit het bos. Kan ook niet, want ik woon er midden in. Dit was natuurlijk vorig jaar zomer na de incidenten hier op de Heuvelrug waar honden bij betrokken waren. Ik heb mezelf toen ook afgevraagd of ik ooit weer aan een hond zou beginnen als dit het toekomstperspectief zou zijn. Maar dat zijn vragen die ik mezelf gewoon hardop afvraag, dus ook in dit topic. Iets wat speelt op dat moment. Mijn hond is pas 1 jaar oud, dus geen idee hoe de wereld er uitziet als zij er ooit niet meer is. :)

Ik heb gedaan wat ik kan om de situatie zo veilig mogelijk te maken. Ik kies ervoor hier te blijven wonen, mijn dieren te houden en mijn leven verder te leven, omdat het mij ondanks de komst van een roedel wolven gewoon erg gelukkig maakt. De kans dat er een wolf bij mijn paarden kan komen is relatief klein, de kans dat ik een wolf tegenkom ook. Ik wil mijn leven daar gewoon niet door laten bepalen. Ik snap dat het voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan is, maar voor mij is dat wel iets wat ik kan. Ik heb vele tegenslagen gehad in mijn leven en ga daar dan zo mee om. Verander wat ik kan veranderen en accepteer waar ik geen invloed op heb.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:19

tienus63 schreef:
Wintu schreef:

Bij de alert groepen is het niet bekend.
Zij hebben inmiddels ook hun bronnen geraadpleegd en niemand weet er iets van.

Wat overigens niet zegt dat het niet gebeurd hoeft te zijn. Maar dit zou je toch zeker weten als honden eigenaar naar buiten brengen?!

Er is destijds verderop een Berner Sennen op een erf aangevallen, hond heeft het overleefd, nu dan in als het goed is in Vledder, tevens is de wolf hier in de bossen gezien, nu loopt er wel vaker een roedel, maar als ze hier honden als prooi gaan zien, vind ik dat wel een dingetje. Aangezien we dagelijks daar lopen met de honden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:31

Jessix schreef:
Wintu schreef:

Dat is gewoon hoe ik in het leven sta en omga met gebeurtenissen die me zorgen of stress op leveren. Angstig ben ik nooit geweest, bezorgd wel. Maar ik ben daar nooit voor weggebleven uit het bos. Kan ook niet, want ik woon er midden in. Dit was natuurlijk vorig jaar zomer na de incidenten hier op de Heuvelrug waar honden bij betrokken waren. Ik heb mezelf toen ook afgevraagd of ik ooit weer aan een hond zou beginnen als dit het toekomstperspectief zou zijn. Maar dat zijn vragen die ik mezelf gewoon hardop afvraag, dus ook in dit topic. Iets wat speelt op dat moment. Mijn hond is pas 1 jaar oud, dus geen idee hoe de wereld er uitziet als zij er ooit niet meer is. :)

Ik heb gedaan wat ik kan om de situatie zo veilig mogelijk te maken. Ik kies ervoor hier te blijven wonen, mijn dieren te houden en mijn leven verder te leven, omdat het mij ondanks de komst van een roedel wolven gewoon erg gelukkig maakt. De kans dat er een wolf bij mijn paarden kan komen is relatief klein, de kans dat ik een wolf tegenkom ook. Ik wil mijn leven daar gewoon niet door laten bepalen. Ik snap dat het voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan is, maar voor mij is dat wel iets wat ik kan. Ik heb vele tegenslagen gehad in mijn leven en ga daar dan zo mee om. Verander wat ik kan veranderen en accepteer waar ik geen invloed op heb.

Ik zou willen dat ik het kon, maar mij lukt dat niet. Ook ik heb veel ellende gehad de afgelopen jaren, maar ik ga meer in de vermijd stand. Maar de wolf vermijden gaat soms moeilijk, zekers nu ze weer in de buurt lopen. Mijn hond is ook al eens gegrepen door een Kangal en een keer door een Dog, dus liep al niet meer heel relaxt vanwege de vele loslopende honden, maar die hebben iig nog een baas mee, een wolf niet. Als ik dan lees dat misschien in de buurt weer een hond is aangevallen, dan helpt dat niet. Mijn woongenot wordt er door verpest, toch kies ik er voor om te blijven, in de hoop dat het euvel wordt opgepikt en ik zou ook niet weten waar ik naar toe zou moeten. Mijn dieren staan allemaal veilig, maar nu wolven weer zo dicht bij huis lopen, ik kan de knop helaas niet omzetten en mijn vermijd tactiek wordt ook steeds lastiger.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 23:20

Citaat:
Groot voorstander van de wolf Harm van de Veen heeft zich vanaf omstreeks 1975 ingezet voor de introductie van grote grazers zoals de wisent en van predatoren als de wolf in Nederlandse natuurgebieden, met name de Veluwe. Hij streefde naar complete ecosystemen en hij had zich daarbij laten inspireren door zijn ervaringen met bossen in Canada. Op de Veluwe kreeg hij de gelegenheid te experimenteren met grote grazers. Zijn pleidooi voor de introductie van de wolf stuitte echter op grote weerstand. Volgens Harm van de Veen was er plek voor 50 wolven op de Veluwe. Er lopen nu in 2025 al ruim 100 wolven op de Veluwe! Persbericht Algemeen Dagblad 10 november 1978.

Afbeelding
Bron Landelijk Informatiepunt Wolf
https://www.facebook.com/share/p/1An52A ... tid=wwXIfr