Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 23:05

Ik zag afgelopen week een kort interview met een Afrikaanse burgemeester ( of hoe dat daar heet) hij zei, alle jonge mensen gaan weg want hier is niets te verdienen. Laat Europa zeggen welke arbeidskrachten ze nodig hebben, we leiden ze met gezamenlijke projecten op, dan kunnen ze een periode via een contract werken , legaal , in Europa . Ipv nu risicovolle reis te ondernemen en 10!jaar nutteloos in een asielzoekerscentrum te zitten. Wanneer ze terugkomen kunnen ze helpen ons eigen land op te bouwen .

Wim win situatie, leidt maar op die verzorgenden, kinderopvang, bouwers enz. Tijdens de opleiding de taal leren die voor je beroep nodig is en gaan met die banaan. Dat is pas ontwikkelingshulp .

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 23:44

Terugkijktip: bij Jeroen Pauw wordt er vanavond vrij specifiek over het asielvraagstuk gesproken. En om alvast een hangende vraag te beantwoorden: de instroom van asielzoekers over de afgelopen 10 jaar was gemiddeld ongeveer 23.000 per jaar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 06:14

BigOne schreef:
Ik zag afgelopen week een kort interview met een Afrikaanse burgemeester ( of hoe dat daar heet) hij zei, alle jonge mensen gaan weg want hier is niets te verdienen. Laat Europa zeggen welke arbeidskrachten ze nodig hebben, we leiden ze met gezamenlijke projecten op, dan kunnen ze een periode via een contract werken , legaal , in Europa . Ipv nu risicovolle reis te ondernemen en 10!jaar nutteloos in een asielzoekerscentrum te zitten. Wanneer ze terugkomen kunnen ze helpen ons eigen land op te bouwen .

Wim win situatie, leidt maar op die verzorgenden, kinderopvang, bouwers enz. Tijdens de opleiding de taal leren die voor je beroep nodig is en gaan met die banaan. Dat is pas ontwikkelingshulp .

Wat een boeiend voorstel

Verder @Imraz...

Eerlijk: stel hé, je voert gewoon voor iedereen die 'dienstplicht' in. Zullen er dan zoveel 'verkeerde' mensen komen? Ik vraag mij dat af. Of die komen inderdaad misschien hier wat leren en gaan weer terug? Dat je dat van voorstel van hierboven meeneemt?

Je houd alleen een enorm woonvraagstuk over. Ik denk dat dit systeem in heel Europa opgezet moet worden. Met een eerlijke verdeling. En, dat is dus mijn rechtse kant :D . Als je wat uitvreet, 0 begrip en gewoon terug. Maar dat kan juridisch niet denk ik. Ik vind het prima om mensen op te vangen, maar ik vind dat we wat terug mogen vragen zeg maar?

Het is logisch dat we mensen opvangen, maar mogen we daar als maatschappij ook voorwaarden aan stellen? Ik las bijvoorbeeld een tijd geleden iets over een gezin wat huurhuizen bleef weigeren omdat ze het te klein vonden. Dan breekt echt mijn klomp :o

Ik weet niet of het juridisch kan, verwachten dat mensen wat 'terug doen' . En ik vind het ook een lastig vraagstuk, want als je echt echt trauma heb meegemaakt, wat kan je dan? Moeilijk....

Precies wat jij allemaal noemt staat me tegen Inraz betreft energie, het kost de burger ziek veel geld en we schieten niks op. Vervang dan kernenergie voor een andere energie en ik vind 't ook prima, maar ga nou eens ergens voor en maak dat betaalbaar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 06:26

Ik kan iets even niet meer vinden dus ik reageerd even algemeen. Ik zag hier ergens voorbij komen: ik heb niks tegen boeren, maar wel tegen de grond die ze in beslag nemen.

Zo'n zin... dat raakt mij enorm en ik ben er nog niet goed uit waarom. 'In beslag nemen' , mijn familie heeft jarenlang krom gelegen, het is ons eigendom hoor denk ik dan. Ik vind dat soort van gevaarlijke uitspraken, een beetje alsof we van de boer geen mens meer maken met individuele rechten. Het algemeen belang gaat boven individueel belang, dat is natuurlijk ook zo en daarom zijn daar procedures voor. Maar ik hoor steeds vaker zinnen waarbij er gestelt word dat boeren teveel grond in handen hebben etc.

Zo van: ik heb niks tegen vrijstaande woningen, maar ze nemen te veel ruimte in beslag.

Als iemand zo spreekt over jouw voortuin denk je ook: ik weet niet, heb ik hard voor gewerkt en is van mij.

Die 'boeren' zijn wel allemaal mensen met eigendommen. Individuele mensen. Die dingen gelaten hebben om daar te komen.

Ik weet nog niet goed waarom het me raakt, kan het nog niet goed verwoorden merk ik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 06:53

Dat was ik Ruitje en dat is absoluut absoluut niet persoonlijk bedoeld en van mij slecht neergeschreven.

Even wat achtergrond:ik ben een bedrijfseconomoom die in de zakelijke verzekeringen werkt. Ik ben van cijfertjes, clausules, rationeel....

Wat ik bedoel, en nogmaals volledig bedrijfseconomisch gezien, is dat de grond in NL voor meer dan 50% gebruikt wordt door de agro industrie. Die agro levert ons nog geen 7% van het bbp op.

Economisch gezien klopt dat niet. Maar nogmaals dit is heel kil gezien zonder emotie.

Ik zeg net zo makkelijk: scheefhuurders moeten uit hun sociale woning. Ouderen moeten uit hun grote 4 slaapkamer huis. Dit zijn voor mij, als ik de emotie eruit haal, volledig logische oplossingen.

Als je dan wel de emotie erbij pakt, dan worden die beslissingen een stuk moeilijker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:14

Ruitje, wat betreft opvang en grond “ afpakken” klinkt vreemd van een linkse rakker maar ben het met je eens :D . Assielbeleid zou Europees geregeld moeten worden. Crimineel gedrag niet acceptabel, eruit. Grond afpakken, niet nodig. Er zijn zoveel boeren zonder opvolger, die een goed pensioen bieden en zo grond verwerven ( soort grondbank van vroeger) zodat er door heel nl gebouwd kan worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:22

Mooie discussie Irmaz en Ruitje en alle anderen. Interessant om te volgen. Irmaz ik vind het persoonlijk doodeng dat opeens iedereen aan de warmtepomp moet. Dat heeft alles te maken dat Oekraïne te vaak zonder stroom is gezet door Rusland vanwege obstructie. Ik vind het dus te kwetsbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:00

pien_2010 schreef:
Mooie discussie Irmaz en Ruitje en alle anderen. Interessant om te volgen. Irmaz ik vind het persoonlijk doodeng dat opeens iedereen aan de warmtepomp moet. Dat heeft alles te maken dat Oekraïne te vaak zonder stroom is gezet door Rusland vanwege obstructie. Ik vind het dus te kwetsbaar.

Als je zonder gas komt te zitten, heb je eenzelfde probleem.

Wij krijgen een hybride warmtepomp, die uiteindelijk volledig elektrisch kan draaien. Mocht de stroom uitvallen, hebben we nog gas als back up. Mocht gas uitvallen, moeten we stoelen gaan verbranden.

Het is goed een dergelijk scenario in het achterhoofd te houden, maar het moet niet de boventoon voeren. Afschaling van gasgebruik is prima.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:43

We hebben nog niet genoeg groene stroom. En voor het opwekken van gewone stroom is ook gas nodig.
Energietransitie was trouwens al lang ingezet, oorlog Oekraïne heeft het alleen een extra zetje gegeven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:45

mysa schreef:
We hebben nog niet genoeg groene stroom. En voor het opwekken van gewone stroom is ook gas nodig.
Energietransitie was trouwens al lang ingezet, oorlog Oekraïne heeft het alleen een extra zetje gegeven.

Ligt eraan wie je het vraagt. Met zonnepanelen heb je wel je eigen groene stroom die je gebruikt :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:48

Maar goed, het ging me erom dat warmtepompen als kwetsbaar worden gezien omdat de stroom uit kan vallen. Imo geen reden om niet voor een warmtepomp te kiezen, wanneer mogelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:52

Wij hebben pelletkachel (stroom) en een gaskachel die binnen mag (butagas flessen op voorraad) en een generator voor als de stroom uitvalt (gebeurt hier nog al eens, en is voor de vriezer). Van het gas af is goed voor Groningen. Maar in Frankrijk geldt het als redelijk schone energie. Iedereen moet hier van de olie af en over zoveel jaar komt het gas waarschijnlijk aan de beurt (we hebben zo'n tank in de tuin liggen want onze CV die we zelden gebruiken gaat erop maar ook het koken).
San als je vriendin te vaak zonder stroom zit vanwege de Russen die het behoorlijk spannend maken in Europa kijk je daar anders naar want is het opeens heel dichtbij. Dus wij hebben ons voorbereid op alle toekomstige scenario 's en zelfs onze oude water put weer laten repareren voor als de nood aan de man komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:59

Ik heb goddank een normale houtkachel als backup en ook een pelletkachel. Maar ook infrarood paneel en electrische kachels met een stenen binnenkant waardoor ze zuiniger zijn in stoken. En igv stroomuitval ook een petroleum kacheltje. Al houdt de houtkachel in de keuken de woonkamer ook aardig op temperatuur

Mijn grootste probleem met warmtepompen en airco is het continue best harde geluid dat buiten ook goed hoorbaar is. Mijn grootste nachtmerrie is een woning waar je 24 uur per dag omringt bent met gebrom van de apparaten van anderen. %) dan kun je me afvoeren met een zwaar overprikkeld hoofd. Bij mijn vorige huis hadden mijn buren opeens een warmtepomp geplaatst op 2 m van mijn slaapkamer raam. Wat een horror. Continue 52 db _-:( iets waar veel te weinig aandacht voor is

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:12

ruitje schreef:
Precies wat jij allemaal noemt staat me tegen Inraz betreft energie, het kost de burger ziek veel geld en we schieten niks op. Vervang dan kernenergie voor een andere energie en ik vind 't ook prima, maar ga nou eens ergens voor en maak dat betaalbaar.

Even heel snel dit er uit pikken.

Energie kost je nu al ziek veel geld aan subsidies die naar de fossiele energiebronnen gaan. De kolen-centrales bijvoorbeeld zijn vrijwel helemaal betaald door de burgers. Gas kost een burger ruim 10x zo veel als dat het een bedrijf kost, de huidige electriciteit ook. Dus tegen nieuwe energiebronnen zijn omdat het de burger "ziek veel geld" kost is best wel, ik zal het woord niet noemen, maar euh niet zo slim, zeg maar. :n

Wind-energie is bijvoorbeeld echt heel goedkoop om te maken en er zijn hele mooie initiatieven dat burgers zelfs aan de opwekking daarvan kunnen verdienen. Je huis elektrisch verwarmen met b.v. een warmtepomp zorgt er niet alleen voor dat je veel minder broeikasgassen uitstoot maar kost je veel minder energie sowieso en is dus veel goedkoper in je jaarlijkse energielasten. Niemand heeft nog ooit een gasketel terugverdiend maar iedereen wil wel een warmtepomp terugverdienen, waarom? Mensen lenen rustig een flink bedrag om een auto te kopen maar vinden het raar om voor een warmtepomp of zonnepanelen te lenen, waarom?
En een infraroodpaneel kost je ongeveer 100 Euro, hang die boven de plek waar je het meeste zit en leg er eventueel een onder het vloerkleed, zorg voor een droog klimaat in huis met een luchtdroger a 100 euro en je kunt de thermostaat op 16 graden zetten en het heel comfortabel hebben, comfortabeler zelfs als met de traditionele verwarmingselementen. Die 300 euro heb je er binnen een jaar er uit doordat je veel minder gas verbruikt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:13

_San87_ schreef:
Maar goed, het ging me erom dat warmtepompen als kwetsbaar worden gezien omdat de stroom uit kan vallen. Imo geen reden om niet voor een warmtepomp te kiezen, wanneer mogelijk.

Jij denkt dat jouw gasketel wel werkt als de stroom uitvalt?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:15

pien_2010 schreef:

Het is ook onzin dat iedereen een warmtepomp zou moeten.
Maar iedereen wil wel een airco :D
En dat is hetzelfde apparaat

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:21

BigOne schreef:
Die kun je gewoon kopen, iedere gek kan er eentje aanschaffen, zelfs Musk. }>

Weet ik - maar bij een aantal accounts zijn het heel duidelijk werkelijke mensen die die accounts runnen, maar gewoon bots. Nep en haatzaaiend, verder niks.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:30

_San87_ schreef:
Wij krijgen een hybride warmtepomp, die uiteindelijk volledig elektrisch kan draaien. Mocht de stroom uitvallen, hebben we nog gas als back up. Mocht gas uitvallen, moeten we stoelen gaan verbranden.

Ze hebben hier in Utrecht een warmtepomp ingeschakeld om warmte van rioolwater te gebruiken voor de stadsverwarming! Dat vind ik nou nuttig. Eerst werd dat gekoeld vanuit de Vecht, en ging al die warmte verloren. Dit is dus beter voor de waterkwaliteit, en beter voor ons! Dat soort oplossingen bieden echt iets nuttigs, en het warmtenet ligt hier al. Geen geluidsoverlast, makkelijk te koppelen aan overtollige wind- of zonneenergie, en nuttig voor een heleboel huishoudens.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:46

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Zijn niet helemaal hetzelfde hoor.:

Een warmtepomp kan de hele woning verwarmen of verkoelen, een airco niet. Wilt u met een airco meerdere ruimtes verkoelen of verwarmen, dan heeft u voor iedere kamer een binnen unit nodig. Dit systeem wordt ook wel een multi-split genoemd. Daarnaast wordt een warmtepomp aangesloten op het bestaande afgiftesysteem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:56

irmaz schreef:
_San87_ schreef:

Jij denkt dat jouw gasketel wel werkt als de stroom uitvalt?

De cv niet, de buthaankachel wel :7. Buthaan is ook gas, weet je.

En mocht gas een probleem worden, hebben we een houtkachel.

Maar ik denk dat het hier zo'n vaart niet zal lopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:57

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:

Ze hebben hier in Utrecht een warmtepomp ingeschakeld om warmte van rioolwater te gebruiken voor de stadsverwarming! Dat vind ik nou nuttig. Eerst werd dat gekoeld vanuit de Vecht, en ging al die warmte verloren. Dit is dus beter voor de waterkwaliteit, en beter voor ons! Dat soort oplossingen bieden echt iets nuttigs, en het warmtenet ligt hier al. Geen geluidsoverlast, makkelijk te koppelen aan overtollige wind- of zonneenergie, en nuttig voor een heleboel huishoudens.

Ja, dat is absoluut een goede oplossing! Slim van Utrecht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:58

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Nee. Het is niet hetzelfde.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:02

irmaz schreef:
Niemand heeft nog ooit een gasketel terugverdiend maar iedereen wil wel een warmtepomp terugverdienen, waarom?

Grappig, nooit op die manier bekeken!

(Zei degene die een nieuwe gasketel moet laten installeren voor het astronomische bedrag van € 11.000. Heteluchtverwarming, oude ketel is op. Nieuwe kan gecombineerd worden met warmtepomp maar eerst die 11.000 maar eens ophoesten).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:47

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:25

Persoonlijk ben ik geen Wilders fan. Het gemak waarmee alle PVV-stemmers (of rechts, wat dat betreft) over één kam worden geschoren, stoort mij echter wel. Natuurlijk is een deel zeker racistisch, maar dat komt helaas ook voor onder de rest van de bevolking en vaak is dit vooral uit onwetendheid. In elk kan je mij niet wijs maken dat elke PVV stemmer dit uit racistisch oogpunt heeft gedaan.

@irmaz,om even terug te komen op jouw vriendin. Je vermoed dat zij ook PVV heeft gestemd, maar zou je haar dan ook beschrijven als een racist, of denk je dat er misschien toch een nuance in zou kunnen liggen?

@pien,ik kan me voorstellen dat je schrikt als je eigen zoon met dit soort uitspraken komt. Zo heb je hem vast niet opgevoed. Misschien een idee om hem eens op de film: 'Not without my daugther' te wijzen. Een heel aangrijpend, bij mijn weten ook gebaseerd op een waar gebeurt verhaal, over een Amerikaanse vrouw die met haar Irakese /Iraanse man en dochter naar zijn land van herkomst reist, maar daar door cultuur verschil niet meer weg komt als de dingen verkeerd gaan lopen)

Over migratie: het geboorte en sterfte cijfer gaat in Nederland momenteel vrijwel gelijk op. De bevolkingsgroei bedroeg in Nederland de afgelopen jaren gemiddelde zo'n 130 duizend mensen per jaar.

Nu is het aantal immigranten en emigranten natuurlijk vele malen hoger, maar blijkbaar is Nederland populair en willen hier dus meer mensen blijven dan er vertrekken. Dit zou ook grotendeels komen door de werkgelegenheid. De vrijheid van personen en goederen in Europa heeft hier ook vast aan bijgedragen.

Een oplossing zou dus kunnen zijn, om te zorgen dat er minder vacatures open blijven staan. Hier zie ik dus zeker wel mogelijkheden. Zoals al eerder genoemd bij asielzoekers. Je helpt er niemand mee om deze mensen niet de gelegenheid te geven om aan het werk te gaan. Mensen die een verblijfsvergunning krijgen, kunnen dan gelijk beginnen om hun leven op te bouwen. En mensen die uiteindelijk worden afgewezen doen in elk geval ervaring op die ze misschien in het land van herkomst kunnen gebruiken.

Overigens waren er eerder al projecten in Nederland waarbij uitgeprocedeerde asielzoekers ondersteuning kregen (geld bedrag, hulp, onderwijs) om bij terugkeer naar land van herkomst daar iets op te bouwen en zo plaatselijk de leefomstandigheden te kunnen verbeteren. Een soort variant op het eerder genoemde voorstel van de Afrikaanse burgemeester dus. Hier ligt misschien wel een kans om het Nederlands bedrijfleven ook te stimuleren om in dit soort regio's bedrijven op te zetten als de politiek dat financieel interssant kan maken.

Daarnaast vind ik dat de asielprocedure zo veel mogelijk verkort moet worden. Persoonlijk vind ik het onwenselijk en onmenselijk om asielzoekers zo lang op een wachtstoel te zetten. Ook vind ik dat men mensen die eenmaal ingeburgerd zijn (en in mijn ogen dus gewoon Nederlands staatsburger geworden) niet meer verplicht terug naar land van herkomst kan sturen omdat het daar eindelijk veilig is.

Misschien kan er een regeling komen dat (langdurig) werkelozen ook een aantal dagen verplicht gaan werken in bedrijfsgroepen waar men niet voor geleerd heeft. Ik begrijp best dat een werkeloze arts niet staat te springen om bijvoorbeeld pakketjes rond te brengen. Maar ik vind het ergens ook onredelijk dat anderen wel hele dagen werken om het mogelijk te maken dat iemand met een voorheen riant salaris daarvan 70% kan worden doorbetaald, als die persoon wel kan, maar niet wil werken omdat het onder zijn of haar niveau is. In mijn ogen maakt het feit of iemand wel of niet heeft gestuurdeerd iemand niet meer of minder waardevol.

Ook zou men het aantrekkelijker kunnen maken voor mensen om Nederland te verlaten. Misschien door AOW ook uit te keren aan mensen die hun pensioen graag buiten de Europese unie doorbrengen?