Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:03

Ik had er op 19 juli al een NRC stuk over geplaatst, een gedeelte daaruit..

Oekraïense media en analisten geven verschillende lezingen over het opzij schuiven van Venediktova.

Sinds haar benoeming in maart 2020 was zij loyaal aan Zelensky, bijvoorbeeld door zaken tegen diens politieke vijand Porosjenko te openen. Corruptiezaken tegen verdachten uit de entourage van Zelensky daarentegen liepen door haar toedoen op niets uit. Volgens The Kyiv Independent blokkeerde Venediktova twee keer een omkopingszaak tegen Oleh Tatarov, adjunct-kabinetschef van Zelensky, door de aanklagers te vervangen en de zaak over te hevelen van het anticorruptiebureau van Oekraïne (NABOe) naar de SBOe van Bakanov, waar hij in een la verdween. Venediktova kon dit doen omdat het kantoor van de speciale aanklager voor corruptie (SAPO) al twee jaar geen directeur heeft. Vanwege het kandidaat-lidmaatschap eist de EU echter dat de SAPO eindelijk weer onafhankelijke leiding krijgt.

Zonder de EU te noemen verwees Zelensky in zijn toespraak van zondag naar de noodzaak van capabele directeuren voor de twee belangrijkste anti-corruptie instellingen (NABOe en SAPO). „Een overheidsinstelling kan alleen volledig functioneren met een effectieve leider.” Om de EU gunstig te stemmen, moet Venediktova mogelijk vertrekken. Een anonieme bron van de Oekraïnska Pravda noemt nog een reden: bij president Zelensky zou wrevel zijn ontstaan omdat de mediagenieke procureur-generaal zoveel internationale aandacht trekt.

Ook elders heb ik gelezen dat de EU druk uitgeoefend zou hebben , omdat ze niet tevreden zouden zijn over de anti corruptie bestrijding van Venediktova, ben wel benieuwd waarom Tom Friedman dit niet overtuigend vind.. blijkbaar omdat de VS er niets mee van doen had.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:05

Bedankt Martichr, interessante post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:14

martichr schreef:
blijkbaar omdat de VS er niets mee van doen had.

Dat lijkt me geen "blijkbaar", eerder een "ik denk".

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:25

enzino schreef:
martichr schreef:
blijkbaar omdat de VS er niets mee van doen had.

Dat lijkt me geen "blijkbaar", eerder een "ik denk".

Het is geen muggezifterij, maar muggenzifterij..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:54

pien_2010 schreef:

Insgelijk. Ik had inderdaad ook al begrepen dat dit zo lag.
Ukraine wil bij de EU en moet dan ook aan EU standaard voldoen. Zelensky snapt dat heel goed en is orde op zaken aan het stellen, ook binnen eigen gelederen. Dat is denk ik alleen maar positief.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:57

Bron: De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2406833 ... epol-wordt

Gigantische explosies in Mykolaiv, bestuur vreest dat stad tweede Marioepol wordt'

In de nacht van maandag op dinsdag is de zuidelijke stad Mykolaiv getroffen door hevige aanvallen. "Rond 4 uur 's nachts klonken er in Mykolaiv gigantische explosies in verschillende districten van de stad", schrijft de burgemeester op Telegram.

Het is onbekend hoeveel slachtoffers er zijn gevallen. Van zaterdagavond tot zondagochtend werd Mykolaiv ook al geteisterd door hevige aanvallen. Het stadsbestuur van Mykolaiv laat weten dat ze vrezen dat "Mykolaiv een tweede Marioepol " aan het worden is.

En omdat er 'groot wantrouwen' in het Witte Huis is over Zelensky en Oekraine sturen de VS nog maar weer eens nieuwe wapens ter waarde van 550 mijoen dollar naar Oekraine

VS sturen nieuwe wapens ter waarde van 550 miljoen dollar naar Oekraïne

De VS sturen nieuwe wapens ter waarde van 550 miljoen dollar, zo’n 536 miljoen euro, sturen naar het Oekraïense leger, waaronder munitie voor raketwerpers, meldt woordvoerder John Kirby van het Witte Huis. Het gaat onder andere munitie voor Himarssystemen, benadrukt hij.
Daarmee zal de regering-Biden Kiev al voor ruim acht miljard dollar militair hebben geholpen, aldus Kirby.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:57

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Ukraine wil bij de EU en moet dan ook aan EU standaard voldoen. Zelensky snapt dat heel goed en is orde op zaken aan het stellen, ook binnen eigen gelederen. Dat is denk ik alleen maar positief.
Precies dit inderdaad. In mijn optiek toont Zelensky hier ruggengraat en kijkt hierbij ook naar zijn eigen aandeel/het aandeel van zijn partij, moeilijk maar wel noodzakelijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:06

Babootje schreef:
Bron: De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2406833 ... epol-wordt

Gigantische explosies in Mykolaiv, bestuur vreest dat stad tweede Marioepol wordt'

In de nacht van maandag op dinsdag is de zuidelijke stad Mykolaiv getroffen door hevige aanvallen. "Rond 4 uur 's nachts klonken er in Mykolaiv gigantische explosies in verschillende districten van de stad", schrijft de burgemeester op Telegram.

Het is onbekend hoeveel slachtoffers er zijn gevallen. Van zaterdagavond tot zondagochtend werd Mykolaiv ook al geteisterd door hevige aanvallen. Het stadsbestuur van Mykolaiv laat weten dat ze vrezen dat "Mykolaiv een tweede Marioepol " aan het worden is.

En omdat er 'groot wantrouwen' in het Witte Huis is over Zelensky en Oekraine sturen de VS nog maar weer eens nieuwe wapens ter waarde van 550 mijoen dollar naar Oekraine

VS sturen nieuwe wapens ter waarde van 550 miljoen dollar naar Oekraïne

De VS sturen nieuwe wapens ter waarde van 550 miljoen dollar, zo’n 536 miljoen euro, sturen naar het Oekraïense leger, waaronder munitie voor raketwerpers, meldt woordvoerder John Kirby van het Witte Huis. Het gaat onder andere munitie voor Himarssystemen, benadrukt hij.
Daarmee zal de regering-Biden Kiev al voor ruim acht miljard dollar militair hebben geholpen, aldus Kirby.

Dat zijn nogal bedragen en munitie/wapens, hulde! Zouden ze niet ook zo'n CIA drone in kunnen zetten ergens boven Rusland? Bleek afgelopen weekend in Afghanistan uiterst effectief.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:08

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Dat denk ik ook. Als hier al kritiek op zou zijn, dan kan Zelensky het eigenlijk nooit goed doen. Zo'n houding kan voorkomen uit een anti houding bij voorbaat al, ongeacht wat Oekraïne probeert te doen om te voldoen aan de normen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:14

Klopt Pien, uiteindelijk moet je ergens beginnen, en niet ieder vertrekpunt is even leuk en/of plezierig. Juist dan is een stip aan de horizon en de route bepalen, cruciaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:21

Babootje schreef:

Welk alternatief is er?

Of ze sturen niets en het is over, of ze sturen meer zodat er tenminste uitstel is.

Dat zegt helemaal niets over vertrouwen of wantrouwen. Indien wel dan zal je dat moeten onderbouwen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:39

Ailill schreef:
Klopt Pien, uiteindelijk moet je ergens beginnen, en niet ieder vertrekpunt is even leuk en/of plezierig. Juist dan is een stip aan de horizon en de route bepalen, cruciaal.

Zelensky is natuurlijk ooķ niet onze lieve heer. Maar het tegendeel dat hij fout bezig zou zijn, is nog niet bewezen in tegendeel.

Ik vind het knap, dat als je land naar de klote wordt geholpen door de russen, je volk enorm lijdt, je als president nog zoveel aandacht geeft met je team aan dit soort zaken. Ik zou eerder denken, dit team heeft wel wat anders aan zijn hoofd. Maar ik vind Zelensky een goede kapitein die het schip dat in zeer woelig water is beland, cq storm, goed op koers houdt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-08-22 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:41

Dat bedoel ik inderdaad, hij die vrij is van zonden werpe de eerste steen... juist zijn huidige houding (gezien de omstandigheden daar in het land) laat in mijn ogen zien wat voor goede leider hij is, veerkrachtig en begaan met zijn volk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:41

enzino schreef:
Babootje schreef:

Welk alternatief is er?

Of ze sturen niets en het is over, of ze sturen meer zodat er tenminste uitstel is.

Dat zegt helemaal niets over vertrouwen of wantrouwen. Indien wel dan zal je dat moeten onderbouwen.

Dat.
In een situatie van directe dreiging kun je nog wel eens een wapen geven aan iemand die je eigenlijk niet vertrouwt. Je moet alleen zorgen dat dat wapen op een later moment niet tegen jou wordt ingezet (zoals de stingers die de VS destijds in Afghanistan aan de mujahideen leverde voor gebruik tegen de Russen, en die vervolgens door de Taliban gretig werden overgenomen).
Vanuit de VS gezien is het door de grote afstand erg onwaarschijnlijk dat de aan Oekraïne geleverde wapens tegen hen worden gebruikt zolang ze zelf daar geen boots on the ground hebben.
Het risico zit er vooral in dat de Russen een technisch kijkje onder de motorkap krijgen als ze deze systemen in handen krijgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:51

Ailill schreef:
Zouden ze niet ook zo'n CIA drone in kunnen zetten ergens boven Rusland? Bleek afgelopen weekend in Afghanistan uiterst effectief.

Alles kàn.
Maar de leider van een terroristische organisatie omleggen, wiens technologishe hoogstandje een machinegeweer op een toyota highlux lassen is, is niet te vergelijken met het doden van het staatshoofd van een wereldmacht die over ICM's met kernkoppen beschikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:04

enzino schreef:
Babootje schreef:

Welk alternatief is er?

Waarom zou ik iets moeten onderbouwen?
Jij beweert iets. Onderbouwt dat met een opiniestuk waarin een bewering wordt gedaan op basis van niet geopenbaarde bronnen en dat moeten we dan maar geloven?
Ik vind het een ondermijnend stuk en ik vraag me in zo'n geval ook altijd af wat de beweegreden is van de schrijver, om dat te schrijven.

Ik trek mijn conclusies liever iets op basis van iets tastbaars. Daden bij het woord, bijvoorbeeld, zijn altijd lekker duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 02-08-22 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:05

Kuggur schreef:
Ailill schreef:
Zouden ze niet ook zo'n CIA drone in kunnen zetten ergens boven Rusland? Bleek afgelopen weekend in Afghanistan uiterst effectief.

Alles kàn.
Maar de leider van een terroristische organisatie omleggen, wiens technologishe hoogstandje een machinegeweer op een toyota highlux lassen is, is niet te vergelijken met het doden van het staatshoofd van een wereldmacht die over ICM's met kernkoppen beschikt.
Hoop doet leven *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:11

Babootje schreef:
Waarom zou ik iets moeten onderbouwen?

Jij wekt de suggestie dat het sturen van meer hulp erop zou wijzen dat er wel degelijk vertrouwen in Zelensky is, ik haal dat onderuit door aan te geven waarom je daar helemaal geen conclusies uit zou moeten trekken.

Als je het verder niet wilt onderbouwen waarom dat toch wel zo zou zijn, dan stopt het. Je moet natuurlijk niets.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:30

Ailill schreef:
Kuggur schreef:
Alles kàn.
Hoop doet leven *\o/*

Ehm, in dit geval eerder het tegenovergestelde zou ik zeggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:36

De Amerikaanse journalist gebruikte het woord 'concern' - en dat vind ik volstrekt terecht.
Er is een internationale 'scorelijst' rondom corruptie en openbaar bestuur en Oekraïne staat daar ook op. Met een lage plaatsing en qua punten een onvoldoende.
(Ik heb geen idee waar de US of A staat: je kan er alleen president worden als je gigantisch veel geld kunt ophalen - en heel veel andere openbare ambten tot plaatselijke rechters aan toe geldt hetzelfde. Grenst aan corruptie.)

Ook gebruikte hij het woord mistrust, zonder verdere onderbouwing. 'Het kan waar zijn', maar ook overdreven zijn.

Als iemand die de koude oorlog nog heeft meegemaakt: een buurland van Rusland dat niet bezet wenst te worden wordt geholpen door de US of A.
... maar OF het meer is dan 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend' - weten wij veel.

En mijn mening: Oekraïne boft met de man. Hart op de goede plaats, geen poespas en bij zijn toespraken zegt hij precies waar het op staat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:40

Kuggur schreef:
Ailill schreef:
Hoop doet leven *\o/*

Hoe bedoel je?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:45

Ailill schreef:
Kuggur schreef:
Hoe bedoel je?

Behoeft dat uitleg?
Droneaanvallen worden doorgaans niet gebruikt om overleden mensen weer tot leven te wekken, haha.

Als mensen hopen op het middels een drone uitschakelen(/doden/omleggen/elimineren/...) van de huidige president van de Russische Federatie, dan is dat zeg maar het tegenovergestelde van die man meer leven bezorgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:51

Ailill schreef:
Kuggur schreef:

Hoe bedoel je?

Serieus?
nou ja, als ik het uit moet spellen, als je hoopt dat je dit conflict een positieve wending te geven door Putin met een drone aanval om te brengen zou je kunnen ontdekken dat die actie dodelijke gevolgen zou kunnen hebben voor niet alleen Putin, maar ook miljoenen mensen als dit, niet ondenkbaar, zou leiden tot een nucleaire escalatie.
Maw "hoop doet sterven".

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:53

Zoals je ziet wel ja, Oomens/Kuggur, anders zou ik er niet om vragen.

Ik hoop inderdaad dat die man z.s.m. naar de andere wereld wordt geholpen, middels een drone/raket/gif/whatever. Blijkbaar is het de CIA afgelopen weekend elders en met een ander doelwit gelukt.

Overigens hebben de acties van Putin ook dodelijke gevolgen, voor heel veel mensen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:56

Ailill schreef:
Zoals je ziet wel ja, Oomens/Kuggur, anders zou ik er niet om vragen.

Ik hoop inderdaad dat die man z.s.m. naar de andere wereld wordt geholpen, middels een drone/raket/gif/whatever. Blijkbaar is het de CIA afgelopen weekend elders en met een ander doelwit gelukt.

Overigens hebben de acties van Putin ook dodelijke gevolgen, voor heel veel mensen.

Ik denk dat de meste mensen hier niets tegen het einde van Putin zouden hebben.
Maar acties hebben consequenties, en soms zijn die consequenties onacceptabel.
Als je werkelijk denkt dat een die twee doelwitten vergelijkbaar zijn ben je behoorlijk naief.