Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:34

jammes schreef:
Kaja schreef:
Zo “gunstig” is dit bericht niet, als het aangeeft dat in 90% van de aanvallen de omheining niet op orde is/was. Zeker niet voor de publieke opinie, het verdeelt alle betrokken partijen en zal ontaarden in een strijd waarbij de dieren de dupe zijn én blijven!

Daar heb je wel gelijk in. Zover had ik niet gedacht.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat men wel snapt dat die omheiningen sowieso niet werken.

Die werken ook niet, maar dat zal pas blijken als alle omheiningen zijn aangepast. Dan zal er een ander advies komen, ditmaal met de tekst dat wolven zijn geëvolueerd en geen moeite hebben met eerdere adviezen omtrent “bestendige omheiningen”.

Hoe dan ook zijn ‘onze’ weidedieren de dupe. Geofferd voor een project waar het gros van de mensen het echte leed nooit van zullen ervaren. Dit leed gaat nog járen duren. Pas als men over zo verschrikkelijk veel jaar in gaat zien, dat dit een enorme fout is geweest, kan het tij gekeerd worden. Dan zullen alle slachtoffers voor niets zijn geweest! Maar we zijn zo’n vredelievend land met zoveel dierenorganisaties. We gaan prat op het feit dat we een dierenpolitie hebben en zien onszelf wederom als een vooruitstrevend land op gebied van dierenrechten. Doordat we onszelf zo goed vinden, zien we het dierenleed wat recht onder ieders neus afspeelt over het hoofd! Maar wat zijn we goed!!!

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 18:39

En het stokpaardje: “Ze worden toch geslacht.”
Al dan niet aangevuld met de opmerking dat: “Dat bespaart ze ook een ellendige reis naar het slachthuis.”

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 19:25

Sassy4barrel schreef:
Ik weet niet of deze video al is gedeeld want ben nog niet bijgelezen in dit topic

Maar ik vraag me af of dit de bedoeling is van kuddebeschermende honden ( waarschuwing heftige video )

Ik hoop niet dat het in Nederland ook zo uit de hand gaat lopen maar ik ben bang dat het straks ook deze kant uit gaat

https://www.facebook.com/share/v/1LnKF4 ... tid=wwXIfr

Dank voor het delen.
Ik durf en wil filmpje niet te bekijken.
Er is ook een filmpje dat een wolf gegrepen wordt door 5?? KBH’s. Ergens in Italië. Dat is een paar dagen geleden gefilmd.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:14

Dit is ook in Italië , ook een wolf maar ik zie maar 2 KBH s die met de wolf bezig zijn ( om het zacht te beschrijven ) en nog 1 of 2 KBHs op de achtergrond denk ik .. weet niet of hetzelfde filmpje is maar ik vind het echt zielig voor de wolf.. maar ik weet ook dat als er 1 KBH was geweest en 3 of 4 wolven dat het zielig was geweest voor de hond… dit soort dingen denken ze niet aan maar ik denk dat mensen meer een romantisch beeld hebben van een KBH die er voor sier lekker in de wei bij de schapen in de zon ligt en de wolven dan op afstand blijven

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:31

Bedankt voor alle reacties mbt de omgeving Rhenen, ze stellen me wel gerust. Mocht het te doen zijn voor haar qua weer dan mag ze lekker mee :) .

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:27

tienus63 schreef:
En het stokpaardje: “Ze worden toch geslacht.”
Al dan niet aangevuld met de opmerking dat: “Dat bespaart ze ook een ellendige reis naar het slachthuis.”

100x liever naar t slachthuis dan aangevreten worden door een stel moordlustige wolven die, in mijn opinie, geen honger hebben, want er wordt niks opgevreten, alleen maar gedood/afgeslacht.
Nogmaals, ik kom uit t westen en heb er geen “last” van, maar ik begrijp niet, met de beste wil van de wereld niet, dat dit wordt gedoogd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 21:42

Zichtmelding Putten Gld, 6 wolven
Citaat:
26 mei 2025/Putten/Gelderland
Zichtmelding van een roedel wolven van 6 stuks, vanmorgen.

Regelmatig worden daar 1 of 2 wolven gezien, maar nog nooit zo’n groot aantal tegelijk.

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1879Mt ... tid=wwXIfr

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:27

Douce schreef:
Bedankt voor alle reacties mbt de omgeving Rhenen, ze stellen me wel gerust. Mocht het te doen zijn voor haar qua weer dan mag ze lekker mee :) .

Den Treek zou ik echt overslaan, de rest is prima te doen.
De wolf op het Leersumse Veld gaat steeds aan de kant voor paarden en mensen, ook in Doorn.

Het is echt op Den Treek dat er problemen zijn.
Dus Rhenen, Elst en Amerongen zou ik me echt geen zorgen over maken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 23:04

Zichtmelding Groenekan U
Citaat:
Groenekan Utrecht
26-05-2025
21.30 uur

Zicht melding

Wolf gezien aan de Nieuwe Weteringseweg. De wolf kwam uit het bos bij dagrecreatie "De Leyen"

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 23:56

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 00:00

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 09:06

Citaat:
Hoe het allemaal begon in 2010.

Projectplan Welkom wolf en Welkom lynx van de Zoogdiervereniging, Stichting Free Nature en Stichting ARK Natuurontwikkeling ( huidige naam is Stichting ARK Rewilding Nederland).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Landelijk Informatiepunt Wolf
https://www.facebook.com/share/p/18NfAV ... tid=wwXIfr

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:10

Wat naïef allemaal.

En voor sensatie ga ik wel naar de Efteling.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 09:17

Baarzen (jonge koeien) aangevallen in een stal in Denemarken.

Citaat:
27 mei 2025/Denemarken
Originele foto's in de reactie
---
SYDVESTJYLLAND 24 EN 25 MEI 2025: Een biologische melkveehouder in Vardeegnen verloor twee vaarzen tijdens twee aanvallen in het weekend in een hok dicht bij een wolvengebied.

De eerste vaars - op de foto - werd zondagochtend vroeg dood aangetroffen. Tijdens een nieuwe inspectie op zondagavond werd een andere vaars zwaar gewond aangetroffen na een andere aanval en moest worden geëuthanaseerd.
"Ze lag aan een kant van de stal en was zo erg in haar zij gebeten dat ze niet meer overeind kon komen. De rest van de 50 vaarzen, tussen zes en acht maanden oud, lagen angstig bij elkaar aan de andere kant. Verscheidene van hen hadden bijtwonden op hun benen," vertelt de boer, die er vandaag, maandag, voor koos om de hele kudde dichter bij het erf onder te brengen.
De wolvenconsulent van het Deense Natuuragentschap is maandagochtend langs geweest, maar er is nog geen definitieve beslissing genomen of het hier zeker om één of meerdere wolvenaanvallen gaat.
'Hier is de wolf in Denemarken' heeft met de boer gesproken, maar vanwege de harde toon van het wolvendebat en de bijbehorende activistische methoden is ervoor gekozen om de naam en exacte locatie te anonimiseren.
https://www.facebook.com/hererulven

Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1EC4Xx ... tid=wwXIfr

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:50

:\ Ik heb kort zitten lezen op ‘her er ulven’ en positief vind ik het dat de Deense minister voor voedingswaren (valt ook alle regulering van vee onder) vindt dat het niet redelijk is om te eisen dat schapenhouders allemaal een wolfwerend hek neerzetten en dat hij zeker niet van plan is boetes of houdverboden op te leggen. Dit werd wel geëist door de Deense natuurbescherming, zo te lezen al net zo’n club als die in NL. Als ik hun argumenten zie, dan hebben die zeker weten een lijntje met elkaar. Het zou me niet verbazen als er een soort Europees samenwerkingsverband verband is tussen al die clubs.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:54

Tienus, ik kom zelf niet door lange teksten heen dus lees het niet of globaal door, maar wel weer bedankt voor alle moeite die je er in stopt om hier alle informatie te delen :)

Dat hierboven.. Grote dieren in een kudde veilig in de stal, toch?
De meeste nieuwe koeienstallen die hier in de omgeving worden gebouwd, zijn volledig open aan de zijkant. Hebben enkel zo'n soort doek / gaas voor in de winter. Wordt nog leuk als boeren wel hun dieren veilig op stal zetten 'snachts en in de veronderstelling zijn dat hun dieren dan veilig zijn.
(Geen idee waarom het zo wordt gebouwd trouwens, zou wel iets met wetgeving zijn?)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 11:18

Geen dank!

De open stallen zijn in het kader van dierwelzijn.
Meer frisse lucht en licht in de stal.
Een koe heeft snel last van hitte stress.

Vroeger toen de lichtboxen stal nog dichte wanden had en alleen ventilatie kleppen en een nok waar door geventileerd werd, moesten wij iedere winter de melkkoeien scheren.
Evenals de pinken en grote kalveren.
Ze kregen een pak haar en stonden te zweten op stal.
Net als op de Hollandse stal, grip stal waar koeien vast staan.
Mijn ouders hebben in 1980 de ligboxenstal gebouwd.

Ergens rond de eeuwwisseling zijn de muren gesloopt in de stal en hebben die plaats gemaakt voor kleden die we open en dicht konden zetten. Afhankelijk van regen en wind.
Maar de vacht conditie van de dieren en hun doen en laten verbeterde daardoor enorm.
Meer frisse lucht vacht die beter zijn natuurlijke werk kon doen.
En is er geen koe meer geschoren.
Zelfs de uiers worden niet meer geschoren.
Die waren voorheen ook behoorlijk behaard en dat gaat ten koste van de reinheid van de melk en hier gezondheid.

Jaar of vier geleden het oudste gedeelte van die stal helemaal gerenoveerd, dak verhoogd, zijwanden 150 cm hoog, maar daar boven opening van 150 cm die afgesloten kan worden met windbreekgaas.
Nieuwe lichtstraten in het dak, dak geïsoleerd, want dat scheelt vocht door condens vanaf het dak, vernevelingsbuizen boven de roosters en grote stal ventilatoren om zo bij hitte en vliegen overlast, het koe comfort zo groot mogelijk te hebben.

Boerderij staat nog buiten een vestigingsgebied van de wolf, de openingen in de stal zouden nog dicht gemaakt kunnen worden met beton gaas.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:39

Nou gelukkig zitten wij nog niet in wolven gebied (al zal daar dit jaar wel verandering in komen vermoed ik zo).
Vind onze oude stal frisser dan zo'n nieuw gebouw met open wanden maar waar wel tig koeien in gepropt worden. Wij hebben 3/4 muren met daarboven dat gaas. En inderdaad een open nok voor het idee :+ maar het is wel volledig af te sluiten gelukkig en de koeien kunnen een mogelijke wolf nooit zien lopen. Wel ruiken dus ze zullen het vast wel door hebben maar denk dat het al veel scheelt kwa stress als ze hem niet kunnen zien.

Wat me nog het meest verbaasd is dat ik nog nooit heb gelezen dat jonge kalfjes zijn gepakt uit zo'n iglo of kleine individuele stalletjes. Ideale prooi zou je zeggen toch?
Van de boerderijen die ik ken, staan de jonkies allemaal onder een overkapping of een open stal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 11:44

Zichtmelding Schoonoord D’r
Citaat:
Schoonoord Drenthe
26-05-2025
22.45 uur

Wolf in de tuin aan de slenerweg, liep richting Noord sleen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16Dz9q ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 11:45

Nyaleti schreef:
Nou gelukkig zitten wij nog niet in wolven gebied (al zal daar dit jaar wel verandering in komen vermoed ik zo).
Vind onze oude stal frisser dan zo'n nieuw gebouw met open wanden maar waar wel tig koeien in gepropt worden. Wij hebben 3/4 muren met daarboven dat gaas. En inderdaad een open nok voor het idee :+ maar het is wel volledig af te sluiten gelukkig en de koeien kunnen een mogelijke wolf nooit zien lopen. Wel ruiken dus ze zullen het vast wel door hebben maar denk dat het al veel scheelt kwa stress als ze hem niet kunnen zien.

Wat me nog het meest verbaasd is dat ik nog nooit heb gelezen dat jonge kalfjes zijn gepakt uit zo'n iglo of kleine individuele stalletjes. Ideale prooi zou je zeggen toch?
Van de boerderijen die ik ken, staan de jonkies allemaal onder een overkapping of een open stal.

Dat laatste is wel gebeurd in Drenthe.
Zowel de roedel bij DFW heeft dat gedaan. En de roedel in Midden-Drenthe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:46

Ja wilde net zeggen, daar heb ik zeker wel van gelezen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 11:49

Aanval Veenhuizen Dr, in totaal 5 schapen (ge)dood.
Citaat:
Veenhuizen Drenthe
27-05-2025

Aanval op schapen, 2 schapen gedood en 3 geëuthanaseerd.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BREUG ... tid=wwXIfr

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:51

Is jullie ook wat bekend van een rottweiler die ik een kennel is gepakt omgeving Vledder? Hoorde dat de eigenaar het niet gemeld had. Beestje zou normaal in de tuin lopen, maar was in de kennel gedaan. Toen de eigenaar thuis kwam, lag de hond open. Zijn vermoedelijk 2 of meer wolven geweest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 12:57

Meen je niet!!!
Niets over gehoord. Wanneer was zou dit gebeurd zijn?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 13:00

De WOO-stukken over bijtincindent Hoge Veluwe, voor alle documenten, kijk even naar de link. Zijn maar kleine 50 documenten.
Citaat:
‼️‼️‼️‼️BELANGRIJK‼️‼️‼️‼️
Net Woo-besluit en documenten binnengekregen van de Provincie Gelderland. “Deskundigenbeoordeling van een interactie tussen een wolf en mensen, met een bijtincident op 13 april 2025 in Nationaal Park De Hoge Veluwe”.

Ik had het rapport van Erwin van Maanen ( EcoNatura) al gelezen, maar ik wilde dat dit rapport wat in opdracht van de Provincie Gelderland gemaakt is voor een ieder openbaar werd en diende daarom een Woo-verzoek in. Fijn dat er gehoor is gegeven aan mijn verzoek!

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Ehpr3 ... tid=wwXIfr