Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:06

Ook weer een mooi staaltje symboolpolitiek inclusief het bekende etnisch profileren.

https://youtu.be/IrDDOPXC9yU?si=BUBHj9lsnD8HiQsB

Iemand die kwaad wil rijdt natuurlijk niet over de snelweg. En iemand die echt niet gecontroleerd wil worden loopt ergens op een achteraf paadje de grens over. Bijvoorbeeld een bospad.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:14

Ik had het eerder vandaag over de kabinetsplannen met een collega. Die aangaf: goed dat er iets aan die enorme instroom asielzoekers gedaan wordt.

Mijn vraag was: hoeveel denk je dat er per jaar komen? Het antwoord kon ze niet geloven (max 50.000 ook meerdere jaren rond de 30.000)

Daarna hebben we het over het aantal arbeidsmigranten in NL gehad (900.000). Ook die cijfers kende ze niet.

Mijn collega is niet dom. Maar ze is ook niet goed geïnformeerd obv feiten mbt asielinstroom. Er wordt zoveel geroeptoeterd en hoe vaker je iets hoort, hoe meer je het voor waar aanneemt.

Dus nee ik zal iemand niet dom rechts noemen. Maar niet voldoende geïnformeerde kiezers komen wel vaak voor. Net zoals ik zelf ben trouwens, want een aantal zaken vindt ik heel interessant en pluis ik uit.

Er zijn ook genoeg onderwerpen waarover ik zeer slecht geïnformeerd ben. Maar daar hou ik meestal gewoon mijn mond over.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:35

Faber krijgt 68% steun van de kiezers van de coalitiepartijen. Dit snap ik echt niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:39

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:43

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:43

Benzz schreef:
Faber krijgt 68% steun van de kiezers van de coalitiepartijen. Dit snap ik echt niet.

Ik denk dat veel van die kiezers het niet snappen. En dat bedoel ik niet denigrerend. Maar toen ik nog op de redactie van een tijdschrift werkte gold de regel: de teksten moeten zijn afgestemd op het bevattingsvermogen van een twaalfjarige. Anders begrijpt een flink deel van de lezers ze niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:45

mysa schreef:
Benzz schreef:

Ik denk dat veel van die kiezers het niet snappen. En dat bedoel ik niet denigrerend. Maar toen ik nog op de redactie van een tijdschrift werkte gold de regel: de teksten moeten zijn afgestemd op het bevattingsvermogen van een twaalfjarige. Anders begrijpt een flink deel van de lezers ze niet.

Dat komt wel overeen met de docu van vorige week of de week ervoor dat veel kinderen niet begrijpend kunnen lezen. 1 op de 5 dacht ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:47

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:58

mysa schreef:
"Beleid maken op onderbuikgevoelens is het witwassen van vooroordelen en wetenschapsontkenning."

Las ik vanochtend ergens op Twitter. Ik weet niet meer wie het schreef, helaas. Excuses, maar het is zó waar dat ik hier toch citeer.

Hennie A. Nijenhuis, zie het net op Linkedin voorbij komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:20

Shadow0 schreef:
BigOne schreef:

Die blauwe-vinkjes-accounts. Komen echt over als hele oprechte betrokken echte mensen, helemaal niet nep of gericht op ophitsing...

Die kun je gewoon kopen, iedere gek kan er eentje aanschaffen, zelfs Musk. }>

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:35

Ik ken veel mensen die zelden of nooit nieuws of talkshows bekijken. Geen radio(nieuws) luisteren of kranten lezen.
Die kijken alleen Netflix en Videoland en luisteren Spotify.
Dan zie je alleen koppen op bijvoorbeeld FB.

En als je dan ook nog ontevreden bent, dan is de keuze snel gemaakt, denk ik.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:00

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:13

Afbeelding

Dit is wel een treffende column, denk ik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:23

Electra:het zou grappig zijn, als het niet zo triest was.

Nou Caroline heeft het goed gedaan voor de boeren joh! Er was een pot van 24 miljard voor de boeren in het vorige kabinet. En daar is wel een hele 5 miljard van over in dit nieuwe kabinet. Goed gedaan Caroline.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:27

Tango dat vind ik zo verdrietig.

En ik heb een reactie op twitter gegeven op Wilders en op een mevrouw die heel negatief is over NSC. Rustig en onderbouwd. :=

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:30

pien_2010 schreef:
Tango dat vind ik zo verdrietig.

Ik ook Pien.

Ik vind dat de agro sector moet inkrimpen. Ivm vervuiling maar ook ivm teveel grond die in beslag wordt genomen.

Een genereuze vrijwillige uitkoopregeling vond ik eigenlijk een heel goed begin.
Nou die is door de plee gespoeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:44

Daarom vond ik die column best treffend.
Het lijkt er op, dat de boeren nu slechter af zijn, dan bij het vorige kabinet.

Dat is inderdaad verdrietig!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:54

BigOne schreef:
Maar dat kan toch niet ? Maar 0,25 %, we worden overspoeld door buitenlanders, door de extremistische islamieten, we worden ontvolkt , verdund , blablabla.

Oh ja Omvolking kan ook op de bingokaart :D.

Maar wat ik al zei, ik heb het niet gefactcheckt en zodoende kan ik niet (in Claudia's plaats) hardmaken dat de 0,25% juist is. Maar al eerder gaf ik aan dat ik met niet overspoeld voel door 50.000 vluchtelingen per jaar, er zijn meer PVV stemmers waardoor ik me overspoeld zou kunnen voelen.

Electra63 schreef:
Ik ken veel mensen die zelden of nooit nieuws of talkshows bekijken. Geen radio(nieuws) luisteren of kranten lezen.
Die kijken alleen Netflix en Videoland en luisteren Spotify.
Dan zie je alleen koppen op bijvoorbeeld FB.

Dit hoor je ook vaak en dan met de reden dat er toch alleen maar slecht nieuws is en dat willen ze niet meer aanhoren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 21:31

irmaz schreef:
ruitje schreef:
Ik kies er bewust voor niet op internet te plaatsen op welke partij ik stem.

Ik wil je vraag wel hypothetisch beantwoorden :D

Een aantal zaken die mij positief stemmen:

*overheid gaat bezuinigen/hervormingen belastingen en toeslagenstelsel
*begrotingstekort onder de 3%
*lagere lasten op arbeid
*kinderopvang bijna gratis
*Armoede op een zeer laag niveau
*Geweld tegen hulpverleners zwaarder straffen
*Steun Oekraïne
*Navonorm/defensie investeringen op peil
*bouw kerncentrales

Ik heb zomaar wat punten gepakt. Ik zag op zorg en migratie ook goede dingen maar die hou ik bewust even buiten de discussie.

Er worden andere keuzes gemaakt, maar het is toch niet dat er geen plannen liggen denk ik dan :o ?

Fijne post Imraz zo!

fijn concreet ruitje +:)+ , ik ben het met al je punten eens dat deze belangrijk zijn, alleen de kerncentrales niet. Wat energie betreft vind ik dat er veel meer al bestaande en nieuwe mogelijkheden zijn waar nu niet op in gezet wordt, die duurzamer zijn en op termijn goedkoper (maar ik ben energietechnoloog dus dat is niet helemaal eerlijk).
Verder denk ik dat dit kabinet niet de de echte wil heeft om het belastingen- en toeslagen stelsel aan te pakken, nu al zie je dat er bijgeplust wordt in de bepaalde toeslagen. Dit probleem wilde het vorige kabinet(ten?) ook al aanpakken maar de belastingdienst is een staat op zich volgens mij. De ambitie vind ik wel bemoedigend.
Kinderopvang bijna gratis vind ik super dat ze dat overnemen vanuit het vorige kabinet net zoals de schoolmaaltijden.
Armoede op laag niveau heb ik even gemist. Ze wilden toch het niveau gelijkhouden met zoals het nu is?

Wat ik heel positief aan dit kabinet vind is dat het een volledig ander type is dan alle vorige kabinetten, dus niet het gezapig akkoord gaan met dat dingen nu eenmaal zo zijn, veel dingen worden ter discussie gesteld en dat vind ik een goed ding. Wat ik niet fijn vind aan dit kabinet is vooral het framen van groepen mensen zoals "de elite", "links", immigranten, de wetenschap en journalisten.

Op zorg ben ik heel benieuwd, ik ben geen fan van Fleur Agema als persoon maar ik heb bewondering voor het feit dat zij al zo lang strijd voor de gezondheidszorg en ik hoop dat zij veel voor elkaar gaat krijgen :j Ik vind het wel jammer dat ze meteen al een valse start maakt met de MPox-vaccins en dat daar toch de schijn van rassisme in doorklinkt.

Ik heb persoonlijk problemen met het hele asiel- en immigratie hoofdstuk van dit kabinet, zeker in combinatie met het flink bezuinigen op ontwikkelingshulp waardoor projecten voor opvang in de regio niet meer worden ondersteunt. Ook dit heeft voor mij de schijn van rassisme en egoïsme. We zijn nu eenmaal onderdeel van deze wereld en we hebben als rijk land Nederland een verplichting, vind ik, om ook te helpen op plekken waar dingen niet goed gaan. Wij verdienen veel geld aan de rest van de wereld, zorg dan dat de rest van de wereld ook wat terugkrijgt, al is het maar zodat we ook in de toekomst geld kunnen verdienen.
Wat betreft immigratie ben ik van mening dat dit een win-win situatie is. Als wij de mensen goed opvangen en goed wegwijs maken dan krijgen wij waardevolle mensen. Doen we dat niet dan komt er alleen maar rottigheid binnen. En nieuwe mensen meer controleren vind ik geen probleem zolang je het maar met de bedoeling doet de mensen te helpen en niet pootje te haken.
Ik vind wel dat we veel meer moeten handhaven, maar dan wel de juiste dingen. We moeten niet voor een handjevol idealisten op de A12 de volledige ME uit laten rukken maar ik zou het bijzonder plezierig vinden wanneer hier in het buitengebied eens wat vaker de politie door de straat reed. Alle handhavers naar op grenscontrole sturen heb ik ook niks aan als om de hoek gewoon een drugslab zijn gang kan gaan of er afrekeningen in de bossen plaatsvinden. En die dingen gebeuren nog steeds ook al zouden er geen asielzoekers meer zijn.
Strengere straffen heb ik geen mening over of dat zou helpen, ik zou liever hebben dat we in de samenleving weer wat meer fatsoen (en groepsdruk) zouden hebben om het juiste te doen, een beetje CDA-achtig dus :D

Dus nu ben ik benieuwd hoe jij tegen de zorg en immigratie aan kijkt :j

Toffe inhoudelijke post!

Kerncentrales kan ik mij ook van voorstellen dat iemand tegen is hoor. Die zou ik ook niet erg vinden als dat niet kwam. Wat ik vooral wil, is dat er op dat gebied nou eens grote stappen worden gezet. Ik heb ( dom rechts verwoord :D ) het gevoel dat wij een beetje zitten te zooien in de marge met een waterpompje en een half wagenpark op elektra wat we weer onaantrekkelijk gaan maken... Ram nou eens grote knopen door op het gebied van de energietransitie . Ik denk met een kerncentrale: mooi, grote stappen snel thuis.

Maar misschien weet jij daar inhoudelijk meer over?

Ik zie de afgelopen pagina's meerdere keren ' ja dat goede idee komt uit het vorige kabinet' of ' ja lekker makkelijk het vorige kabinet de schuld geven' . Ik probeer dat echt allemaal wat losser te zien, dit kabinet maakt keuzes :) . En het is niet dat we, maar net hoe het uitkomt, de positieve of negatieve dingen kunnen toeschrijven aan het eerdere kabinet.

Ik vind Agema ( en Faber ) ook geen fijne 'personen' zo in de media. Maar ik vind dat moeilijk, ik heb dat bij Kaag ook heel erg gehad maar op inhoud was ze goed. Ik denk dat Agema en Faber ook wel heel veel ( negatief?) In het nieuws zijn geweest. Ik vond bijvoorbeeld dat debacle met de vaccins echt om te huilen... Ik geef ze nog even wat meer tijd om ze beter op inhoud te kunnen beoordelen.

Qua migratie zou ik veel voelen voor een soort systeem zoals in andere landen, waarin je aangeeft wat je kan toevoegen qua beroep aan een land. Dus je bent welkom bij ons, maar wat denk jij de komende tien jaar ook te kunnen bijdragen.

En nee, dat hoeven geen universitair geschoolde mensen te zijn. Ik vind 'wat bijdragen' al elke dag een uur koffie zetten in een instelling voor gehandicapten.

En als je hier dan bent, dan heb je uiteraard ook gewoon alle rechten en kun je terugvallen op de verzorgingsstaat, dus lukt het allemaal niet, dat geeft dan niet.

Ben je vluchteling en ben je niet veilig, dan vangen we je gewoon op en dan kun je ook meteen 'aan het werk' op die manier. Ik heb daar zelf een enorm succesverhaal van gezien. Ik vind het te bizar dat die levens in AZC's op stil gezet worden. Laat mensen meteen meedraaien joh.

Sowieso voel ik veel voor een soort maatschappelijke dienstplicht. Geen idee hoe dat in te vullen ofzo, maar ga allemaal maar eens een jaar billen wassen of vuilniswagens legen op je 17e ofzo :') . Ik denk dat dat dan weer dicht in de buurt komt met wat jij ook wil: dat we onze samenleving opvoeden in het juiste doen. Maar misschien heb jij betere plannen?

Verder vind ik dat er veel meer internationaal opgelost moet worden, veel meer ontwikkelingshulp, klimaathulp. We doen nu geen reet in het buitenland en vinden het gek dat mensen die in een woestijn met oorlog naar ons toe komen. Maargoed, ik vind bijvoorbeeld de veiligheidsraad een farce, met veto stemmen, bepaalde landen die een vaste zetel hebben etc. Het feit dat het serieus afhangt van welke president er in de VS zit hoe het in de wereld gaat. Wat we China laten doen allemaal qua mensenrechten. Ik vind daarin de wereld vreselijk. Wij hebben het echt heel erg goed op onze postzegel en mogen daar meer mee doen in andere landen i.m.o. . Pro actief ipv re actief aan migratie werken.

@NPS vanwaar je vraag of ik gereisd heb of vluchtelingen ken? Is dat relevant?

Ik vind de gedeelde columns de afgelopen pagina's polariserend. Op geen enkele manier dragen die bij aan een open dialoog of een gesprek over de inhoud. 'Dom rechts' .... manmanman.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:31

Ik lees net dat er sinds 2017 50 asiellokaties zijn gesloten in verband met teruggelopen asielaanvragen :oo Daardoor blijven mensen dus hangen in de aanmeldcentra zoals Ter Apel.

Nieuws van vanavond:
"In het aanmeldcentrum in Ter Apel is sprake van een noodsituatie, zegt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De kans bestaat dat vannacht weer mensen buiten moeten slapen. "Het wordt heel krap, we bekijken de situatie per uur", aldus een woordvoerder."

"Burgemeester Velema van Westerwolde heeft geen goed woord over voor de situatie. "De minister loopt weg voor haar verantwoordelijkheid. Zij is verantwoordelijk voor mensen die voor asiel naar Nederland komen. Ze heeft tijd genoeg gehad en voldoende mogelijkheid om mensen op een fatsoenlijke manier onder te brengen. Dit doet ze bewust niet.""

https://nos.nl/regio/drenthe/artikel/55 ... ten-slapen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:47

irmaz schreef:
Ik lees net dat er sinds 2017 50 asiellokaties zijn gesloten in verband met teruggelopen asielaanvragen :oo Daardoor blijven mensen dus hangen in de aanmeldcentra zoals Ter Apel.

Nieuws van vanavond:
"In het aanmeldcentrum in Ter Apel is sprake van een noodsituatie, zegt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De kans bestaat dat vannacht weer mensen buiten moeten slapen. "Het wordt heel krap, we bekijken de situatie per uur", aldus een woordvoerder."

"Burgemeester Velema van Westerwolde heeft geen goed woord over voor de situatie. "De minister loopt weg voor haar verantwoordelijkheid. Zij is verantwoordelijk voor mensen die voor asiel naar Nederland komen. Ze heeft tijd genoeg gehad en voldoende mogelijkheid om mensen op een fatsoenlijke manier onder te brengen. Dit doet ze bewust niet.""

https://nos.nl/regio/drenthe/artikel/55 ... ten-slapen

Dat wordt al tijden aangegeven door onder andere Hein de Haas.

Als je opvangcentra sluit, dan heb je een opvangcrisis en geen asielcrisis.
De spreidingswet zou ook bijdragen aan een oplossing voor het overvolle centrum in Ter Apel.
Maar het kabinet wil de spreidingswet intrekken, dus geen oplossing zoeken, maar een asielcrisis uitroepen.

Ook Yesilgoz zag ik vandaag op X een bericht plaatsen, dat zij vindt dat het aantal asielzoekers fors omlaag moet, maar geen woord over het grote aantal arbeidsmigranten.
Ik vind dat zo hypocriet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:01

VVD is een wolf in schaapskleren. Vieze partijpolitiek die ze zijn gaan bedrijven en met zoveel jaar ervaring zijn ze er zeer geslepen in.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:05

BigOne schreef:
VVD is een wolf in schaapskleren. Vieze partijpolitiek die ze zijn gaan bedrijven en met zoveel jaar ervaring zijn ze er zeer geslepen in.

Ik was bij de verkiezing van Yesilgoz als partijleider best positief !
Een jonge vrouw met buitenlandse roots, ik vond dat heel progressief van de VVD.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:19

irmaz schreef:

Dit klopt, maar daar stapt iedereen graag overheen en zo word je dus een rad voor ogen gedraaid. Voor de rest laat ik het maar even, ik kijk momenteel naar een pittige mediaruzie bij Renze op RTL4, ook interessant.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:30

@ruitje, volgens mij zijn wij het aardig eens over de zorg en migratie :j

Ik denk ook dat maatschappelijke dienstplicht een aanwinst voor Nederland zou zijn. Volgens mij heeft het vorige kabinet daar ook een plan met financiele onderbouwing voor opgezet, het hoefde alleen nog maar ingevoerd te worden. Helaas ziet het huidige kabinet hier niks in en heeft het weer geschrapt.

Zoals ik nu tegen de door jou voorgestelde migratie kijk; wat betreft dat mensen hier met bepaalde vaardigheden mogen komen, dit zijn eigenlijk de expats en in wat mindere mate de Europese arbeidsmigranten in de andere sectoren. De asielzoekers zijn in principe de vluchtelingen die in hun land van herkomst verdreven zijn door oorlog of vervolgd worden door wie zij zijn. Dus eigenlijk hebben we het wat dat betreft in Nederland best wel goed geregeld. Er komen ook "verkeerde" mensen naar Nederland die zich voordoen als vluchteling, en daar zit een probleem maar dat zou op te lossen moeten zijn zonder dat je het huidige systeem voor vluchtelingen waar we onze opvang voor bedoeld hebben te kort te doen. Maar op 1 of andere manier wordt die hete aardappel al jaren doorgeschoven totdat Nederland weer eens op de vingers wordt getikt door Europa. En nu hebben we een kabinet die een andere oplossing heeft bedacht, we gaan gewoon geen vluchtelingen meer opnemen. Dit krijgen ze natuurlijk nooit binnen de huidige regels of met akkood van het parlement voor elkaar en dus moet er een crisis komen. Dan kunnen ze het parlement omzeilen en zelf nieuwe regels maken die er voor zorgen dat er geen mensen officieel Nederland binnen komen. Mensen die toch komen nemen ze niet meer in behandeling en geven ze geen onderdak (mensen die zelf niet aan kunnen tonen dat ze echt vluchteling zijn en hoe toon je aan dat je bijvoorbeeld homosexueel bent en vervolgd wordt in je eigen land) of "sterk versoberde" onderdak.

Wat betreft de warmtepomp, dat is ook weer zo'n Nederlandse idioterie. Er werd hier in de media gedaan alsof dat heel ingewikkeld en supernieuwe technologie zou zijn, terwijl die techniek al minstens 80 jaar oud is en in bijvoorbeeld de Scandinavische landen ook al zo lang als warmtebron voor woonhuizen wordt toegepast. Ik weet niet waarom die hele energietransitie zo'n puinhoop is geworden in Nederland, op zich zou het helemaal niet zo ingewikkeld hoeven te zijn, een warmtepomp hoeft ook helemaal niet duurder te zijn dan een reguliere gasketel. Daarnaast zou infrarood ook een prima oplossing zijn voor woonhuizen in combinatie met een klimaatregeling. En waarom zou je niet alleen isoleren. Ik heb echt geen idee waarom het idee is ontstaan dat je alles of niks zou moeten doen.
Elektrische auto's hebben het voordeel dat ze geen CO2 of NOx uitstoten en dus zeer goed voor het klimaat, ook zitten er veel minder onderdelen in zo'n auto dus zou die theoretisch goedkoper moeten zijn. Elktrische auto's bestaan trouwens al meer dan 100 jaar, de eerste auto's waren elektrisch :D

Tja en kerncentrales; Duur in aanschaf, lang in bouwtijd (en de huidige bouwprojecten die in Europa op dit moment worden uitgevoerd lopen kwa geld en tijd blijkbaar ook nog eens gierend uit de originele planning) Als we nu beginnen met een kernenergie project dan draait in 2040 misschien de eerste fabriek. En er is nog steeds geen oplossing voor het kernafval. Leuk om op te slaan onder de zeebodem totdat een Russische onderzeeer langskomt of er een onvoorziene beweging in de aardkorst optreedt.
Nederland heeft veel water waar veel energie uitgehaald zou kunnen worden, maar daar wordt weinig mee gedaan. Wind energie is echt super goedkoop en ook zonne-energie is heel goedkoop zolang je het op gebouwen legt. In principe zijn wind- en zonne energie goedkoper dan de fossiele energie, alleen door de subsidies die gegeven zijn en nog steeds worden is fossiel nog steed zo goedkoop. Waterstof is interessant zodra er voldoende wind- water- en zonne-energie hebt. Groen gas bestaat m.i niet, om zogenaamd groen gas te maken heb je veel grondstoffen nodig en alsnog gewoon aardgas om de juiste procestemperatuur te halen. Ben ik nog iets vergeten? %)