Sizzle schreef:Sinds 2019 heeft de VS zijn invloed in de Balkan weer vergroot met het specifieke doel om de invloed van Rusland en China tegen te werken.
Servie is vriendjes met Rusland en ziet Kosovo zoals Rusland Oekraine ziet; een land dat je onterrecht afgenomen is.
Kosovo hangt aan de VS.
Natuurlijk botst dat.
Er zijn vooral in Duitsland best veel mensen die de bemoeienissen in de Balkan van de VS inschalen als een actie van de VS om zijn eigen ruzies op Europese bodem uit te vechten. Daar zal ook een kern van waarheid inzitten.
Het is niet nuttig om elkaar om dat verschil in zienswijze belachelijk te maken want niemand van ons kent de gedachtegang van o.a. Biden.
Het staat ook los van de schuldvraag.
Het kan prima zijn dat de VS zich in de handjes wrijft dat er weer een escalatie is (en de aandelen in de wapenindustrie gelijk weer stijgen) maar dat neemt niet weg dat de aanvaller (Rusland, Servie, China) schuldig blijft.
Zou het niet gewoon kunnen zijn dat Kosovo de VS om steun heeft gevraagd?
Ik bedoel, waar zouden ze anders steun kunnen zoeken? Bij Nederland? Of moeten we landen die zelf niet in staat zijn om hun (agressieve) buurman te weerstaan maar gewoon op laten slokken door die buurman? Oftewel, het recht van de sterkste of meest agressieve of lompste of niets-ontziendheid geldt?
Ik weet niet of het om mijn post ging, mbt het belachelijk maken van de invloed van de VS? Dat was niet het punt dat ik wilde maken, het ging er mij om dat het bezoek van de VS gekoppeld werd aan de agressie van Servië, terwijl Servië als motivatie van de agressie opgeeft dat ze Kosovo moeten gaan de-nazificeren. Blijkbaar heeft het nazi worden van Kosovo dus te maken met het bezoek van de VS...