Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:30

Citaat:
En als er nou één partij is die zorgvuldig wil omgaan met grond, dan is het GL/PVDA.

Je kan het zorgvuldig noemen... ik vind het vrij communistisch.

Citaat:
Meer grond in gemeenschappelijke handen. We richten een Nationale Grondbank op. Met hulp van
deze bank kunnen lokale en regionale overheden actief grondbeleid gaan voeren en eenvoudiger grond
aankopen (tegen de gebruikswaarde). Zo wordt het makkelijker en goedkoper om woningen te bouwen,
krijgen gemeenten meer ruimte om maatschappelijke initiatieven te ondersteunen met betaalbaar
vastgoed en kunnen we natuurinclusieve boeren helpen door hen voor een aantrekkelijke prijs grond
te laten pachten van de overheid. Bij al deze bestemmingen houden we de grond zoveel mogelijk
in gemeenschapshanden. We gaan grondspeculatie actief tegen door gemeenten de mogelijkheid
te bieden een belasting op braakliggende bouwgrond te heffen. Daarnaast zorgen we met een
planbatenheffing dat een deel van de winst van grondspeculanten terugvloeit naar de gemeenschap.
Dat stimuleert efficiënt gebruik van schaarse ruimte en maakt investeringen in gebiedsontwikkeling
aantrekkelijker voor gemeenten. Ook komt er een bouwplicht, zodat eigenaren van grond met een
bouwbestemming overgaan tot bouw.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:39

ruitje schreef:
Citaat:
En als er nou één partij is die zorgvuldig wil omgaan met grond, dan is het GL/PVDA.

Je kan het zorgvuldig noemen... ik vind het vrij communistisch.

Citaat:
Meer grond in gemeenschappelijke handen. We richten een Nationale Grondbank op. Met hulp van
deze bank kunnen lokale en regionale overheden actief grondbeleid gaan voeren en eenvoudiger grond
aankopen (tegen de gebruikswaarde). Zo wordt het makkelijker en goedkoper om woningen te bouwen,
krijgen gemeenten meer ruimte om maatschappelijke initiatieven te ondersteunen met betaalbaar
vastgoed en kunnen we natuurinclusieve boeren helpen door hen voor een aantrekkelijke prijs grond
te laten pachten van de overheid. Bij al deze bestemmingen houden we de grond zoveel mogelijk
in gemeenschapshanden. We gaan grondspeculatie actief tegen door gemeenten de mogelijkheid
te bieden een belasting op braakliggende bouwgrond te heffen. Daarnaast zorgen we met een
planbatenheffing dat een deel van de winst van grondspeculanten terugvloeit naar de gemeenschap.
Dat stimuleert efficiënt gebruik van schaarse ruimte en maakt investeringen in gebiedsontwikkeling
aantrekkelijker voor gemeenten. Ook komt er een bouwplicht, zodat eigenaren van grond met een

Dit is zeker communistisch zeg!! In Communistische landen is het gemeenschappelijk hebben van grond (ook vee werd gemeenschappelijk eigendom) trouwens gigantisch geflopt want dan is er geen persoonlijk verantwoordelijkheidsgevoel meer.Je had Kolchozen en Sovchozen en vooral die laatsten,dat ging helemaal niet.Boeren en hun grond en dieren zijn een.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:54

Wat is het probleem als grond in handen is van een gemeente, in plaats van een projectontwikkelaar?

Wij hebben hier in de gemeente ook zo iets. Woningbouw op grond van de gemeente. Staan woningen op voor starters die daardoor voor 250k een nieuwbouw hebben. Ik zeg: goed idee

Bedankt BigOne: echt zo fijn die doorberekening. En dit laat haarfijn zien waarom de werkenden, de middenklasse, de gezinnen de modale inkomens, het echt niet van de vvd moeten hebben.

pmarena

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:00

Ik neem aan dat er ook cijfers ontbreken? Want waar haal GL/PVDA al dat geld vandaan dan....?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:06

pmarena schreef:
Ik neem aan dat er ook cijfers ontbreken? Want waar haal GL/PVDA al dat geld vandaan dan....?

Het grote verschil is wie je belast. Bij de VVD de gemiddelde burgers. Bij Pvda/ GL de groot verdieneners. De vervuilende industrieën. Winst op vermogen.

Hier kan je alles nalezen
https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2025-2028

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:08

Ik ben voor een vrije markt. Als jij je grond moet verkopen voor gebruikswaarde( dus agrarisch) en de gemeente koopt dat op voor dat bedrag en gooit er daarna bestemming wonen op is dat natuurlijk prachtig, maar niet voor diegene waar die grond van was.

Zo kan ik ook wel zeggen dat mijn ideeën geen geld kosten :+ . Steek dat door rekenen dan ook maar in een zwart gat denk ik dan, want in principe zou ( als het over mijn grond gaat, hypothetisch gezien) ik het dus 'betalen' :+

En doe nou niet alsof ik een groot verdiener, of vervuilende industrie ben. Ik heb wel vermogen, dat zit in de grond die ik heb en hard nodig heb voor mijn bedrijf.

Mijn belangen zitten niet bij deze partij, maakt ook niks uit toch? Ieder komt op voor een ander. Maar doen alsof ik gek ben omdat ik geen GL/PvdA stem is ook niet nodig :')

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:12

Ik zeg echt nergens dat je gek bent toch? Excuses als het zo overkomt. Zo is het echt niet bedoeld!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:14

Ohnee, was meer bij wijze van spreken, zeker niet zo gezegd hoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:15

Ruitje, met je eens dat jij geen bunder verkoopt voor 70.000 en de gemeente dit verkoopt voor ettelijke keren hoger. Dan moeten de prijzen van de woningen ook dusdanig zijn dat iemand die nu niet kan kopen dat dan wel kan.
En alleen grond kopen van diegene die wil verkopen, niet dwingen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:18

Ik ben trouwens voor het eerst een keer naar een partijbijeenkomst geweest.

Zijn jullie er wel eens heen geweest en hoe vond je dat?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:19

BigOne schreef:
Ruitje, met je eens dat jij geen bunder verkoopt voor 70.000 en de gemeente dit verkoopt voor ettelijke keren hoger. Dan moeten de prijzen van de woningen ook dusdanig zijn dat iemand die nu niet kan kopen dat dan wel kan.
En alleen grond kopen van diegene die wil verkopen, niet dwingen.

Dat laatste ja.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:19

Bij ons in de gemeente blijft de grond eigendom van de gemeente. Dit is trouwens gewoon grond in de dorpskern, dus geen agrarische grond. Hierdoor zijn de (mooie) woningen dus voor onder of op de 250k te koop. Ik vind het eigenlijk een hele mooie constructie! Eindelijk betaalbare nieuwbouw voor normale prijzen.

De gemeente maakt dus 0 winst op de grond he.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:28

ruitje schreef:
Ik ben voor een vrije markt. Als jij je grond moet verkopen voor gebruikswaarde( dus agrarisch) en de gemeente koopt dat op voor dat bedrag en gooit er daarna bestemming wonen op is dat natuurlijk prachtig, maar niet voor diegene waar die grond van was.

Zo kan ik ook wel zeggen dat mijn ideeën geen geld kosten :+ . Steek dat door rekenen dan ook maar in een zwart gat denk ik dan, want in principe zou ( als het over mijn grond gaat, hypothetisch gezien) ik het dus 'betalen' :+

En doe nou niet alsof ik een groot verdiener, of vervuilende industrie ben. Ik heb wel vermogen, dat zit in de grond die ik heb en hard nodig heb voor mijn bedrijf.

Mijn belangen zitten niet bij deze partij, maakt ook niks uit toch? Ieder komt op voor een ander. Maar doen alsof ik gek ben omdat ik geen GL/PvdA stem is ook niet nodig :')

Die vrije markt jaagt de grondprijzen voor agrarisch op tot ver boven wat je er mee verdient aan gewassen of vee er op en nee dat zijn geen percelen waar huizen op kunnen gaan komen. Met een scheve balans tussen vraag en aanbod is dat logisch, maar met een redelijk zgn. inelastische vraag is daar een vrije markt op loslaten ronduit gevaarlijk voor de lange termijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:31

Nikass schreef:
juval schreef:
en dat glyfosaat niet verboden wordt is de schuld van BBB? zodra er een goed en veilig alternatief middel is zal dat ongetwijfeld gebruikt worden. Als ik die kieswijzer bekijk dan wordt er ongeveer gelijk gestemd met VVD.

Anjali, als je de ASN kieswijzer ziet dan wil BBB juist niet dat er landbouwgrond wordt opgeofferd. De huizenbouw is noodzakelijk, maar dan het liefst binnen de gemeentegrenzen de hoogte in.
(of ja, op natuurgrond zoals de oostvaardersplassen :+ )

Dat is niet hun schuld, maar zij willen het verbod niet.

Waarom denk je dat punt 4 niet haalbaar is?

zolang er nog geen goed alternatief is. Het is niet dat glyfosaat voor de lol wordt gebruikt. Het is een heel effectief middel.

Punt 4 gaat voornamelijk de prijzen heel erg opdrijven denk ik. Als er allerlei moeilijk controleerbare kosten moeten worden doorberekend.

Voor wat betreft de grondprijzen, die rijzen nu al de pan uit. Wij zijn naarstig op zoek naar land omdat we extensief willen blijven, maar het is of niet te vinden, of onbetaalbaar. Heel frustrerend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:32

misterA schreef:
Jessix schreef:
Zitten er hier NSC stemmers? Ik lees het tot nu toe niet echt terug terwijl ze toch zo hoog in de peiling staan.

Ja zeker. Sinds 2015 stem ik al op Omtzigt. Hij, zijn partij dus, wordt onduidelijkheid verweten. Als er iemand duidelijk is dan is Pieter het wel Een verademing in de politieke arena. Al bijna 20 jaar en nog steeds zelfstandig.

Van vroeger kende ik hem niet, ik was altijd bezig met mijn eigen andere partij. Nu is hij iets nieuws begonnen maar daarmee vind ik hem echt heel onduidelijk hoor. Hij draait om (voor mij) belangrijke punten heen zonder keihard te zeggen wat hij wil. Dit is misschien een manier om stemmers niet van je af te stoten, maar echt aantrekken van mensen doet hij zo ook niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:37

Tango1979 schreef:
Wat is het probleem als grond in handen is van een gemeente, in plaats van een projectontwikkelaar?

Wij hebben hier in de gemeente ook zo iets. Woningbouw op grond van de gemeente. Staan woningen op voor starters die daardoor voor 250k een nieuwbouw hebben. Ik zeg: goed idee

Bedankt BigOne: echt zo fijn die doorberekening. En dit laat haarfijn zien waarom de werkenden, de middenklasse, de gezinnen de modale inkomens, het echt niet van de vvd moeten hebben.

Dat zie ik ook niet.

De VVD en de CU willen volledig afschaffen van vrije artsenkeuze. Dat is voor mij toch ook echt een no go!

Juval, maar als er geen goed alternatief is, dan vind jij het gebruik van glyfosaat acceptabel, ondanks de schade die het aanricht?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-11-23 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:39

Hier deden ze dat ook toen ik starter was....of wilde zijn maar helaas nog niet genoeg geld had.
Gemeente zorgde voor bouw van een nieuwe wijk met starters gezinswoningen waarvan de goedkoopste versie 180.000 euro was. Daar moest je voor ingeloot worden. En je moest zo'n woning minstens 5 jaar houden geloof ik om het daarna gewoon marktconform te mogen verkopen.

Als ik het me goed herinner stonden ze 5 jaar later voor 225.000 te koop....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:41

pmarena schreef:
Hier deden ze dat ook toen ik starter was....of wilde zijn maar helaas nog niet genoeg geld had.
Gemeente zorgde voor bouw van een nieuwe wijk met starters gezinswoningen waarvan de goedkoopste versie 180.000 euro was. Daar moest je voor ingeloot worden. En je moest zo'n woning minstens 5 jaar houden geloof ik om het daarna gewoon marktconform te mogen verkopen.

Als ik het me goed herinner stonden ze 5 jaar later voor 225.000 te koop....

dat waren nog eens tijden. Was het een zogenaamde premie A woning?

Op onze eerste huizen (jaren 90) hebben we ook flink winst kunnen maken toendertijd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:57

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:59

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:26

Volgens mij gaat onderstaand citaat over grond 'die vrij komt' - het staat dus los van zaken als onteigenen.

Je kunt het 'communisme' noemen, maar het is zoiets als de Brinken hier: grond die botweg niet te koop is, maar van iedereen is.

Citaat:
Meer grond in gemeenschappelijke handen. We richten een Nationale Grondbank op. Met hulp van deze bank kunnen lokale en regionale overheden actief grondbeleid gaan voeren en eenvoudiger grond aankopen (tegen de gebruikswaarde). Zo wordt het makkelijker en goedkoper om woningen te bouwen, krijgen gemeenten meer ruimte om maatschappelijke initiatieven te ondersteunen met betaalbaar vastgoed en kunnen we natuurinclusieve boeren helpen door hen voor een aantrekkelijke prijs grond te laten pachten van de overheid. Bij al deze bestemmingen houden we de grond zoveel mogelijk
in gemeenschapshanden. We gaan grondspeculatie actief tegen door gemeenten de mogelijkheid te bieden een belasting op braakliggende bouwgrond te heffen. Daarnaast zorgen we met een planbatenheffing dat een deel van de winst van grondspeculanten terugvloeit naar de gemeenschap.

En in de praktijk is het zoiets als gemeenten die grond slechts uitgeven in erfpacht.

Ook ben ik erg voor de 'planbaten' heffing/belasting: wie winst maakt op grond omdat er met gemeenschapsgeld bijvoorbeeld openbaar vervoer gekomen is, mag daar van profiteren - maar je betaalt wel mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:34

Loretta schreef:
VVD staat voor "Volkspartij Vrijheid Democratie"

Nou die vrijheid wordt steeds beperkter bij de VVD. Ze willen de vrije artsenkeuze afschaffen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -vallen-op

Dat schreef ik een paar berichten terug. De CU gaat ook voor volledige afschaffing van vrije artsenkeuze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:42

Janneke2 schreef:
Volgens mij gaat onderstaand citaat over grond 'die vrij komt' - het staat dus los van zaken als onteigenen.

Je kunt het 'communisme' noemen, maar het is zoiets als de Brinken hier: grond die botweg niet te koop is, maar van iedereen is.

Citaat:
Meer grond in gemeenschappelijke handen. We richten een Nationale Grondbank op. Met hulp van deze bank kunnen lokale en regionale overheden actief grondbeleid gaan voeren en eenvoudiger grond aankopen (tegen de gebruikswaarde). Zo wordt het makkelijker en goedkoper om woningen te bouwen, krijgen gemeenten meer ruimte om maatschappelijke initiatieven te ondersteunen met betaalbaar vastgoed en kunnen we natuurinclusieve boeren helpen door hen voor een aantrekkelijke prijs grond te laten pachten van de overheid. Bij al deze bestemmingen houden we de grond zoveel mogelijk
in gemeenschapshanden. We gaan grondspeculatie actief tegen door gemeenten de mogelijkheid te bieden een belasting op braakliggende bouwgrond te heffen. Daarnaast zorgen we met een planbatenheffing dat een deel van de winst van grondspeculanten terugvloeit naar de gemeenschap.

En in de praktijk is het zoiets als gemeenten die grond slechts uitgeven in erfpacht.

Ook ben ik erg voor de 'planbaten' heffing/belasting: wie winst maakt op grond omdat er met gemeenschapsgeld bijvoorbeeld openbaar vervoer gekomen is, mag daar van profiteren - maar je betaalt wel mee.

Gebeurt hier ook in Frankrijk en is ter bescherming van de bewoners. Want alles wat opgekocht wordt door groot grondbezitters stijgt in prijs. Zo hebben in ons stadje een grote groep bewoners voor een normale prijs leuke huizen kunnen laten bouwen door direct grond te kopen vd gemeente.
Hier wordt opdrijven van de prijzen zoals we dat in Nederland kennen tegen gegaan daar men flink moet afrekenen bij de belastingdienst over de overwaarde als het tweede, derde huis binnen 10 jaar wordt verkocht.

Het gevolg is dat ook jongere mensen een leuk huis kan kopen voor een normale prijs.

Heeft niets met communisme te maken. Te groot woord.

Jouw huis Ruitje als je dat verkoopt of grond komt gewoon op de Vrije Markt. Ik heb indertijd ook een huis mogen kopen van de woningbouw voor een extra lage prijs.
Bij verkoop ook verkocht voor een lagere prijs aan jongeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:48

Ik vind ook dat huisjesmelken verboden moet worden eigenlijk. Dat huizen verkocht worden aan mensen die er aan de bewoner vervolgens meer huur voor vragen per maand dan wat diegene betaald had als 'ie het huisje zelf gekocht had...en dat ook liever had gewild. Dat deugt niet vind ik.

Iedereen mag een eigen huis kopen. Een vakantiehuis. Huis voor eigen kind(eren). En dan houdt het wel een beetje op vind ik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:00

Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 10-11-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt