Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:46

@Polar

Ik ben ook al een paar keer tegengekomen dat de VS zijn militairen weg gaat halen uit Europa. Dat geeft Putin helemaal een vrijbrief om door te gaan met landen binnen te vallen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:46

@polar: ik hou een open mind, maar met alle aantoonbare feitelijke leugens van cluppie mango, heb ik toch het idee dat er aan de berichtgeving daar meer schort dan hier.

Vance beweert nu dat de VS de volledige defensie van Duitsland betaalt. Om maar iets te noemen.

Polar

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:48

Het zijn hoe dan ook hele onrustige, onvoorspelbare tijden...

Er zouden toch ook gewoon regels moeten komen dat een president en mensen in zijn/haar directe omgeving niet bewust leugens mag verspreiden? Ik begrijp niet hoe dat is toegestaan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:00

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:02

Hoe begint een dictatuur...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:03

@Polar, ik weet niet meer of dit artikel hier al gedeeld was, maar met betrekking tot jouw vraag over regels, de Europese gedachte daar achter en het verschil met oa de VS vond ik dat hier hele interessante punten in staan: https://dijkhoff.substack.com/p/make-eu ... dium=email

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:08

Dat is mooi geschreven.
Eigenlijk had hier al veel eerder op voorbereid moeten worden. :o
Ik hoop dat het voor Europa niet te laat is om iets in die richting alsnog voor elkaar te krijgen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:33

Ann schreef:
@Polar

Ik ben ook al een paar keer tegengekomen dat de VS zijn militairen weg gaat halen uit Europa. Dat geeft Putin helemaal een vrijbrief om door te gaan met landen binnen te vallen.

Bedoel je daarmee de oude USSR landen of denk je dat hij ook de voormalige leden van het Warschaupact wil innemen en misschien nog meer?

Polar schreef:
Het zijn hoe dan ook hele onrustige, onvoorspelbare tijden...

Er zouden toch ook gewoon regels moeten komen dat een president en mensen in zijn/haar directe omgeving niet bewust leugens mag verspreiden? Ik begrijp niet hoe dat is toegestaan.

Dat zou echt heel mooi zijn, maar liegen hoort nu eenmaal bij mensen en dat blijkt nu elke dag weer. Het enige wat nog een beetje in de gaten gehouden kan worden zijn beweringen die in cijfers gecontroleerd kunnen worden. Bijvoorbeeld over budgetten en uitgaven, electorale opkomst en stemverloop en andere dingen die in cijfers te vinden zijn. Over meningen vind je nooit de waarheid.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:35

nps schreef:
Ik weet niet meer wat er exact gezegd werd, maar het kwam er op neer dat mijn ervaring in Amerika er eigenlijk niet toe deed omdat ik er niet woon. Maar dat is allemaal niet zo boeiend.

Jij wel de enige in dit topic de door een niet-westerse bril iets kan vertellen over wat het presidentschap van Trump voor jullie betekent. Hoe je de discussie en wat mensen hier allemaal zeggen beleeft. Hoe jíj vind dat Trump het tot nu toe doet, ook internationaal gezien. Zoals eerder gezegd hebben wij een westerse bril, en jij niet. Dat maakt dat in ieder geval ik oprecht benieuwd ben naar jouw beleving van deze trump periode. Als je echt niet wil moet je het vooral niet doen, maar zou ik wel jammer vinden :)

Ze heeft nee gezegd, luister daar gewoon naar en hou op met drammen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:39

Reactie op Veronica2: Het probleem is dat de mensen die gevoelig zijn voor de leugens, niet geloven dat die cijfers kloppen.

Ik vind dat iemand met zoveel macht nooit op deze manier haat en verdeeldheid zou moeten mogen zaaien. :o
Er is eigenlijk niemand die hem echt terugfluit en dat maakt het zo gevaarlijk.

Maar ook... hoe bizar is dit eigenlijk allemaal? Dit is iets wat niemand had kunnen voorspellen, niet op deze manier en met deze snelheid.
Je krijgt geen tijd om te verwerken wat er nu weer is gebeurd, want dan zijn er al weer nieuwe acties uitgevoerd.
Het is bizar hoe zo'n klein groepje mensen, zoveel schade toe kan brengen aan eigenlijk een groot deel van de wereld.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:40

@Veronica2

Ik denk dat dit nu nog niet 100% te voorspellen is, hangt er ook van af wat Europa nu gaat doen qua defensie opschalen. Maar hij gaat wel (letterlijk) grenzen opzoeken/overgaan verwacht ik.
Laatst bijgewerkt door Ann op 21-02-25 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:40

Ach, Musk gaat de community notes aanpakken op X. Want die worden door tegenstanders van Trump en door de MSN misbruikt om desinformatie te verspreiden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:43

Ja, best wel confronterend dat die cn's (via zijn AI tool) zijn account aangeven als meest desinformatie verspreidend account.
Laatst bijgewerkt door Ann op 21-02-25 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:46

mylittlejoy schreef:
BigOne schreef:
Ik heb een kennis op insta, met haar had ik afgesproken dat we elke maand even zouden discussiëren over de situatie, ze is een diehard Maga . Gisteren weer even gekletst, nav alle leugens van trump . Die stuurde ik met bronnen. Ze wil niet meer discussiëren want allemaal fake, enige waar ze het over heeft , aliens out.

Hoe wrang ook, sommigen zullen pas wanneer ze het persoonlijk gaan merken, gaan opmerken. Tot die tijd lopen ze er blind achteraan. De term ignorance is bliss zeg maar.

Net als de Venezuelanen die ervan overtuigd waren dat ICE niet achter hen aan zou komen, vrouwen niet dachten dat zij hun baan zouden verliezen wanneer DEI geschrapt wordt en MAGA denkt dat hun Social Security echt niet aangetast gaat worden. (Musk (waarom ook Musk?!) heeft gister bij die CAPC bijeenkomst aangegeven dat er 500 miljard wegkan bij SS en Medicaid. Het hele budget daar is dacht ik 660 miljard.)

Maar goed, dat soort mensen lopen er hier ook zat rond, alleen daar hebben ze een fascistische idioot aan dacht geholpen die (denk ik) niet meer weg zal willen gaan.

Musk/Trump kunnen best van social security e.d. afblijven, bv als de regels zo streng worden dat niemand er meer voor in aanmerking komt. Bespaard ook natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:49

En de leugen van Musk dat er zogenaamd duizenden onterecht een uitkering krijgen terwijl ze al dood zijn. Elke begrafenisondernemer stuurt een speciaal formulier in om een overlijden door te geven. Natuurlijk zullen er enkele formulieren niet aankomen of niet zijn ingevoerd of Jantje heeft opa in een oude vrieskist liggen maar er zijn er geen duizenden. Dikke onzin.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:54

mysa schreef:
Ach, Musk gaat de community notes aanpakken op X. Want die worden door tegenstanders van Trump en door de MSN misbruikt om desinformatie te verspreiden.

Ja, ik had zelf ook al het idee dat er wat meer gemodereerd wordt op gewenste inhoud. Ik zie plots alleen nog maar pro Israël berichten en accounts,maar dit is een gevoel. Kan het uiteraard niet onderbouwen met stats.

De laatste tijd zag ik bijvoorbeeld een mix, pro Palestina, maar ook pro Israël. Prima. Maar nu, met de familie Birbas, krijg ik alleen nog maar de Israël propaganda te zien dat de kinderen (volgens onderzoek vd IDF) door Hamas bruut zijn vermoord en niet al in november 2023 zijn omgekomen bij een bomaanslag door Israël. En dat het lichaam van de moeder van iemand anders is.

Het kan natuurlijk, ik ben geen expert en sta niet in voor Hamas, maar als ik zie ik dat de Israëlische lichamen netjes in kisten worden gebracht en de Palestijnse lichamen in blauwe bodybags worden gedumpt en Hamas al in november 2023 heeft aangeboden om de lichamen terug te geven, wat door Israël is geweigerd, dan gaat m'n spidey sense gewoon af.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:55

Polar schreef:
Reactie op Veronica2: Het probleem is dat de mensen die gevoelig zijn voor de leugens, niet geloven dat die cijfers kloppen.

Ik vind dat iemand met zoveel macht nooit op deze manier haat en verdeeldheid zou moeten mogen zaaien. :o
Er is eigenlijk niemand die hem echt terugfluit en dat maakt het zo gevaarlijk.

Maar ook... hoe bizar is dit eigenlijk allemaal? Dit is iets wat niemand had kunnen voorspellen, niet op deze manier en met deze snelheid.
Je krijgt geen tijd om te verwerken wat er nu weer is gebeurd, want dan zijn er al weer nieuwe acties uitgevoerd.
Het is bizar hoe zo'n klein groepje mensen, zoveel schade toe kan brengen aan eigenlijk een groot deel van de wereld.

Wat dit soort regeringen meestal doet is eerst rookgordijnen opwerpen over herleidbare feiten en cijfers en daarna zorgen dat ze moeilijker vindbaar zijn en vervolgens het narratief ombuigen (=je eigen waarheid verspreiden). Het opheffen van transparantie is een belangrijke stap en je ziet nu in de hele westerse wereld dat dat een doel is geworden vanuit de rechtse hoek. Je heft transparantie ook op door heel veel (des)informatie te dumpen, het uitputten van je publiek *. Dit topic gaat over Trump, maar we zien het voorliegen en opheffen van transparantie in NL ook heel duidelijk gebeuren.
* ik heb even overwogen om een lijst bij te houden van alle lopende zaken en later af te gaan vinken wat wel of niet is doorgegaan.

Ann schreef:
@Veronica2

Ik denk dat dit nu nog niet 100% te voorspellen is, hangt er ook van af wat Europa nu gaat doen qua defensie opschalen. Maar hij gaat wel (letterlijk) grenzen opzoeken/overgaan verwacht ik.

Putin gaat zeker meer grenzen opzoeken en niet alleen in Oekraïne. Hij heeft best een lange lijst te gaan nog: oude USSR landen, oude leden van het Warschaupact en ik denk dat we dan al jaren verder zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:58

Veronica2, doel je dan op praktijken zoals in Rusland, dat ze bijvoorbeeld enkel op tv uitzenden wat zij willen dat burgers zien? Voor zover mensen al een tv hebben daar...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:00

BigOne schreef:
En de leugen van Musk dat er zogenaamd duizenden onterecht een uitkering krijgen terwijl ze al dood zijn. Elke begrafenisondernemer stuurt een speciaal formulier in om een overlijden door te geven. Natuurlijk zullen er enkele formulieren niet aankomen of niet zijn ingevoerd of Jantje heeft opa in een oude vrieskist liggen maar er zijn er geen duizenden. Dikke onzin.

Dit had toch te maken me de manier waarop de database is ingericht en dat er iets is mis gegaan met een fictieve begindatum? Laat helder zijn dat ik hier geen verstand van heb, maar ik meen gezien te hebben dat dit probleem is ontstaan door fictieve geboortedatums van te lang geleden. Anders zou ik musk aanraden om vooral die oude mensen te gaan zoeken en te arresteren }:) .

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:13

Polar schreef:
Veronica2, doel je dan op praktijken zoals in Rusland, dat ze bijvoorbeeld enkel op tv uitzenden wat zij willen dat burgers zien? Voor zover mensen al een tv hebben daar...

Hoezo zouden Russen geen tv hebben?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:18

Veel mensen in Rusland, vooral op het platteland, leven in armoede, dus ik kan me voorstellen dat zij geen tv hebben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:23

Polar schreef:

Zeker en ook de indoctrinatie via andere media. Rusland verspreidt valse informatie over het decadente westen en dat 'ze in het westen' vooral Rusland willen aanvallen en dat al heel lang proberen. De verderfelijkheden van het kapitalisme, terwijl ze daar in Rusland ook behoorlijk goed in zijn, maar dan in een klein groepje. Voortdurende aandacht voor de kracht en macht van het Russische leger en de nucleaire dominantie die ze dus niet hebben.

In de VS is grote verdeeldheid tussen de verschillende groepen mensen, maar daar hebben de meesten nog wel een keuze welke media ze volgen. Alles in de VS heeft een kleur en iedereen kiest zelf welke kant ze op kijken. Wij kunnen vanuit onze Nederlandse visie best wat voorzichtiger zijn, wij zijn immers ook gewoon gekleurd en beschikken niet over een neutrale waarheid. Als ik in Amerika zou wonen, dan was ik voluit Democraat in alles, maar ik zou geen haat verspreiden over Republikeinen omdat ik geloof in inclusie. En ik geloof er ook in dat je macht en tegenmacht nodig hebt, de balans dus tussen regering en oppositie, maar die balans is volledig kwijt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:24

Texnex schreef:
Babootje schreef:
Ja, hoewel dit me ook erg waarschijnlijk lijkt.
It remains possible that a primary source proving the quote's authenticity exists somewhere — for example, in a newspaper archive that had not been digitized by the time of this writing — and for that reason we've refrained from issuing a definitive rating.

Zo kunnen we wel meerdere dingen delen die wel of niet kunnen kloppen maarja, het zou wel eens waar kunnen zijn. :+ Hou op zeg.

Niks verbaast me meer. Nu gaat rond dat Trump al in 87 ‘gekocht’ is door de kgb en dus een Russische spion is. Codenaam Krasnov.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-02-25 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:26

Ooit gaat dit een goeie film worden denk ik :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:27

Ik denk dat er net zo'n uiteenlopende serie over gemaakt kan worden als over alles rondom WO2....