Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:30

BigOne schreef:
Het hele gevoel ( onderbuik ) dat ik krijg bij de huidige politiek is een Schoof die bovenop een kaartenhuis staat .

Dat gevoel heb ik ook.

Op de GGD wordt 300 miljoen bezuinigd, die geven zelf aan dat de basis al niet op orde was en met deze bezuiniging gaat het helemaal nergens meer over.

Ik vraag mij echt af wat ze bezielt om dit soort dingen te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:42

Ik geef het langzaam aan op. -O- Ik snap echt niet meer waar ze mee bezig zijn. :n De ggd inderdaad toch een belangrijken factor bij ziektecontrole, entingen, voorlichting enz. Bibliotheken en andere cultuur en kunst en sport btw omhoog. Maar hee we mogen 130 gaan rijden 8)7 (meer ongelukskansen, meer uitstoot, meer brandstofgebruik, meer geluid) meer mest op het land (ook al wil de eu daarvan af) zodat er nog meer bodemleven aan gort gaat mogelijk. Expats blijven veel minder belasting betalen, meer winst voor groothuis bezitters want minder belasting betalen bij aankoop door ze. Dat ondemocratische gedoe met de asielzoekers vanwege een gevoel >;) .

Mensen die niet meer kunnen werken gaan er maar liefst 0,6 en 0,7 % op vooruit op papier 8)7 0,6% van 1000 euro is maar liefst 6 euro per maand meer. *\%/* Ja daar kun je echt je hoofd mee boven water houden met een inflatie vanmeer dan 3%. Dan ga je er in werkelijkheid gewoon ruim 2% op achteruit. -O- Als ik naar mezelf kijk. Geen verhoging van inkomen en de afgelopen jaren ben ik er gewoon meer dan 10% op achteruit gegaan. Ik kan steeds minder met mijn geld. Maar geen enkele mogelijkheid mijn inkomen te verhogen

Schandalen en enorme fouten van de semi overheden. Uwv die echtgruwelijk heeft gefaald, toeslagen affaires, post, ov, verzekeringen, gas licht water afval enz alles stijgt alweer enorm in prijs.

Ik ben blij dat ik een mogelijke uitwijkoptie heb maar het wordt er niet echt vrolijker en fijner en gezonder op in nederland. Je zou er depressief van worden als je er al niet racistisch van bent geworden of rijk,
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-09-24 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:53

Absurd inderdaad, en dit kabinet zou voor alle Nederlands zijn? Weinig sociaal beleid tot nu toe..

Ik vind de column inderdaad behoorlijk scherp geschreven, wat niet heel verbindend is, maar wel heel erg waar. Dit springt er voor mij uit:

Schimmelpenninck schreef:
Caroline van der Plas verklaarde vorig jaar dat onderbuikgevoelens ‘ook gevoelens zijn’, die serieus genomen moeten worden. Maar deze regering gaat verder dan het cultiveren en normaliseren van onderbuikgevoelens; het maakt deze tot beleid. De strategie van deze regering is wat men in de thuisprovincie van Van der Plas ‘dom vedan goan’ noemt; vergelijkbaar met ‘kijken waar het schip strandt’, maar dan opzettelijk dommer, in de zin dat het zicht op mislukking duidelijk groter is bij aanvang van de missie.

Dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken - beleid maken op wat mensen ervaren is iets heel anders dan beleid maken op dingen die daadwerkelijk aan de hand zijn. In de werkelijkheid zitten we zwaar in de middenmoot qua asielaanvragen en slaat het he-le-maal nergens op een crisis uit te roepen. Zo zo wordt er een hoop heisa en symboolpolitiek bedreven om niet-bestaande problemen op te lossen, en worden er ff dikke bezuinigingen bij de GGD door heen geduwd.

@ruitje - over je lijstje: kinderopvang gratis komt uit de koker van het vorige kabinet (er ligt ook een heel gedegen plan om dat te doen, ik denk al - dat kan nooit - maar het is dus niet bedacht door dit kabinet ;)). Ik heb nog eens het doorrekenen van de programma's erbij gepakt - met Volt was er het minste begrotingstekort, met PvdA / GL de grootste koopkrachtstijging (3.3%). Voelt een beetje als een wassen neus. En om de vraag terug te kaatsen - spreek jij ooit vluchtelingen? Heb je veel gereisd, weet je van de context waar de mensen vandaan komen? Uit welke omstandheden immigranten komen?

@irmaz - goed en genuanceerd stuk!

Ik heb de uitzending van EenVandaag ook nog gezien trouwens! Inderdaad best een ding, die autocratische leiders die zo van elkaar leren. De rechtspopulistische leiders zijn behoorlijk autocratisch (Orban, Trump, etc). Kwam ook een goed stuk over vluchtelingen voorbij, best een aanrader om te kijken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:01

Ik kan niet begrijpen dat deze column goed gevonden wordt. Ik zal wel dom(rechts?) zijn. Maar ik besef wel dat columns alleen maar de mening van deze twijfelachtige journalist weergeeft. :')

juval schreef:
https://www.nporadio1.nl/podcasts/op-zn ... e-politiek

interessante podcast over het vertrouwen in de politiek.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:17

juval schreef:
Ik kan niet begrijpen dat deze column goed gevonden wordt. Ik zal wel dom(rechts?) zijn. Maar ik besef wel dat columns alleen maar de mening van deze twijfelachtige journalist weergeeft. :')

juval schreef:
https://www.nporadio1.nl/podcasts/op-zn ... e-politiek

interessante podcast over het vertrouwen in de politiek.

Maar, even los van de toon van de column - wat vind je van beleid maken op basis van (onderbuik)gevoel en wat - een gedeelte van - de mensen ervaart, in plaats van data en onderzoek? Bijvoorbeeld dat er een asielcrisis wordt uitgeroepen omdat mensen een asielcrisis ervaren, terwijl we qua opvang in Europa in de middenmoot zitten en het probleem vooral een opvang probleem is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:21

Maar je kunt er toch niet omheen dat er beleid op gevoelens ipv realiteit wordt gemaakt Juval ?
Daar doet die column niets aan af , dat is een hele belangrijke conclusie. En om het door te trekken, misschien vergezocht maar die onderbuik gevoelens werden in de jaren 30 heel goed uitgespeeld tegenover de Joodse bevolking. Ik zeg niet dat het zover komt maar de gelijkenis is er wel!

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:31

Als je de meningen/berichten van Wilders of een Weird Duk of Johan Derksen lees of hoort, vind ik deze column niet heel hard.
Zeker de rechterkant is altijd voor vrijheid van meningsuiting en dat alles gezegd moet kunnen worden.

Maar dat zal voor iedereen verschillend zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:38

juval schreef:
Ik kan niet begrijpen dat deze column goed gevonden wordt. Ik zal wel dom(rechts?) zijn.

Sorry hoor, maar dit vind ik nu een heel kinderachtige zin. Wat wil je horen, ja jij bent dom of nee hoor je bent niet dom? :knuffel:
Er zijn al verschillende mensen hier boven die hebben aangegeven dat ze de column niet best vinden en die onderbouwen dit ook.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:44

Electra63 schreef:
Als je de meningen/berichten van Wilders of een Weird Duk of Johan Derksen lees of hoort, vind ik deze column niet heel hard.
Zeker de rechterkant is altijd voor vrijheid van meningsuiting en dat alles gezegd moet kunnen worden.

Maar dat zal voor iedereen verschillend zijn.

Los van de toon, ben ik benieuwd naar een reactie op de inhoud. Onuitvoerbaar, onrealistisch beleid maken op basis van gevoelens en ervaringen van een relatief klein gedeelte van het volk. Vinden de mensen die op deze partijen gestemd hebben daar dan niks van?

Wat irmaz zegt - Juval, wat vind je er precies niet goed aan, op de inhoud? En nogmaals, hoe zie jij de toekomst van de momenteel teveel vervuilende agro-industrie, die nu al uitzonderingsregels heeft van de EU om veel te mogen vervuilen? Zou jij toch inzetten op blijven vervuilen en uitzonderingsposities afdwingen bij de EU?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:43

in de column wordt de term domrechts regelmatig gebruikt, vandaar.

De toon van de column vind ik niet prettig, en als fan en volger van Caroline van der Plas raakt me dat wel persoonlijk inderdaad.

Als je tijd hebt om de podcast te luisteren die ik heb gedeeld komt daar ook in naar voren dat de uitkomst veel van de wetenschappelijke onderzoeken van te voren zijn bepaald. En dat de wetenschappelijke instituten niet erg onafhankelijk lijken te zijn.

regeren op onderbuikgevoel, als dat onderbuikgevoel bij heel veel mensen van de bevolking leeft, is iets waar je in mijn ogen niet omheen kunt. Ik ben ook wel blij dat daar naar geluisterd wordt en dat daar ook beleid op bepaald wordt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:45

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:53

juval schreef:
regeren op onderbuikgevoel, als dat onderbuikgevoel bij heel veel mensen van de bevolking leeft, is iets waar je in mijn ogen niet omheen kunt. Ik ben ook wel blij dat daar naar geluisterd wordt en dat daar ook beleid op bepaald wordt.

Ik ga het woord dom toch nog een keer gebruiken, het beleid bepalen op onderbuikgevoelens is gewoon een beetje dom. Beter is om informatie te geven zodat die onderbuikgevoelens weggenomen kunnen worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:55

juval schreef:
in de column wordt de term domrechts regelmatig gebruikt, vandaar.

De toon van de column vind ik niet prettig, en als fan en volger van Caroline van der Plas raakt me dat wel persoonlijk inderdaad.

Als je tijd hebt om de podcast te luisteren die ik heb gedeeld komt daar ook in naar voren dat de uitkomst veel van de wetenschappelijke onderzoeken van te voren zijn bepaald. En dat de wetenschappelijke instituten niet erg onafhankelijk lijken te zijn.

Helder juval, dan snap ik dat je die column niet goed vindt :j

Ik ben het met je eens dat er zeker naar onderbuikgevoelens geluisterd moet worden, hoe zaken overkomen is belangrijk.

Wat ik persoonlijk vind is dat de laatste tijd (jaren) er door diverse media veel is ingespeeld op het inkleuren van die onderbuikgevoelens. Net zoals reclames werken eigenlijk, je schetst een plaatje en doet dat op zo'n geloofwaardige of aantrekkelijke manier en herhaalt dit steeds maar weer, zodat je bij het zien van dat plaatje je er zelf ook zin in krijgt en het er mee eens bent.

Kloppen deze (gemaakte) onderbuikgevoelens dan nog steeds en zou je daar het bestuur en de wetgeving op willen maken?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:34

irmaz schreef:
Wat ik persoonlijk vind is dat de laatste tijd (jaren) er door diverse media veel is ingespeeld op het inkleuren van die onderbuikgevoelens. Net zoals reclames werken eigenlijk, je schetst een plaatje en doet dat op zo'n geloofwaardige of aantrekkelijke manier en herhaalt dit steeds maar weer, zodat je bij het zien van dat plaatje je er zelf ook zin in krijgt en het er mee eens bent.

Zo werkt het ook en het is nu heel verleidelijk om een rijtje quotes te geven die in de laatste jaren uit het PVV-brein zijn ontsproten. Je kan er bijna een soort bingokaart van maken ondertussen en het heeft een hoop nieuw-Nederlands opgeleverd.
Uit de losse pols schiet dit me te binnen: Minder Marokkanen, Kopvoddentaks, Islamisering, Overspoeld worden door moslims, Asielcrisis, Veilige-landers, Asieloverlast, Gelukzoekers, en het aloude verhaal ergens op straat/op een markt/in een winkel iemand te spreken met een AOW uitkering en zo schrijnend allemaal; iemand nog aanvullingen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:39

Gratis geld, ze pikken onze huizen in.

Juist de PVV, FvD en Ja21 spelen in op allerlei onderbuikgevoelens, met name met betrekking tot vluchtelingen en de islam.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:54

Oh ja en ze krijgen de inrichting en alles er gratis bij...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:56

"Beleid maken op onderbuikgevoelens is het witwassen van vooroordelen en wetenschapsontkenning."

Las ik vanochtend ergens op Twitter. Ik weet niet meer wie het schreef, helaas. Excuses, maar het is zó waar dat ik hier toch citeer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:15

irmaz schreef:
Go België!
Citaat:
De Brusselse advocaat Antoine Bailleux daagt de Europese Commissie voor de rechter om de toelating van glyfosaat aan te vechten. ‘Dit gaat over de gezondheid van alle Europese burgers.’
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -ingeschat

Ik hou van België en Antoine Bailleux. Blij mee. Ik heb dat een van de meest trieste besluiten gevonden van de afgelopen tijd. Eindelijk was het er door heen om onder druk weer terug te draaien.

Scherp de laatste uitspraak Myza!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:39

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:59

Veronica2 schreef:
https://www.facebook.com/photo?fbid=1106270494201771&set=a.221371079358388

Nog even ter illustratie een post van Claudia de Breij op Facebook die best een interessant licht werpt op de asielsituatie. Niet gefactcheckt.

De tekst van Claudia mbt het krantenartikel dat ze plaatst (in de facebook-link):
Citaat:
Voor wie denkt dat Marjolein Faber en Geert Wilders wel een punt hebben met het uitroepen van hun asielcrisis:

Hier een klein berichtje op pagina 5 van de krant van vandaag. En daarvan de onderste regel.

‘Het totale aantal asielzoekers in Nederland ligt al jaren rond de 0.25% van de bevolking.’

Eén kwart procent van de bevolking!? En daardoor hebben we dus volgens het huidige kabinet problemen met huisvesting, gezondheidszorg en wat al niet.

Zou het dan toch zo zijn dat het beleid voor huisvesting, gezondheidszorg en wat al niet de laatste decennia is uitgeleverd aan private equity-kapitalisten, huisjesmelkers en ander tuig dat het ontzettend goed uitkomt om asielzoekers de schuld te geven van de problemen in Nederland?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:02

Maar dat kan toch niet ? Maar 0,25 %, we worden overspoeld door buitenlanders, door de extremistische islamieten, we worden ontvolkt , verdund , blablabla.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:21

Het ligt natuurlijk aan welke criteria gebruikt wordt.

Vluchtelingen, arbeidsmigranten, expats, kennisstudenten, 1e, 2e, 3e of 4e generatie allochtoon.

Het kabinet is vooral bezig met de vluchtelingen/asielzoekers.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:24

Aha, iemand heeft z'n ruggegraat gevonden:
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:24

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:37

Interessant van NSC en scherp van Claudia de Breij.

Karuna interessant artikel waarvan de inhoud al langer bekend is.