Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:55

Cowboy55 schreef:
Klaarblijkelijk is dit de achtergrond in het verhaal van Servië vs Kosovo:

Kosovo stelt nieuwe kentekenregels uit na spanningen bij grens met Servië.

Bron: NOS.

Opmerking: f*cking kentekenplaten?! Kom op nou!

Ja, daar kwam op Twitter ook een oud-journaist mee. Dat gezever over een kentekenplaat is alleen maar een symptoom, niet de oorzaak. Servië heeft het nooit opgegeven dat ze Kososvo willen inlijven.

En natuurlijk, als de VS bij je buurland op visite komt dan moet je dat buurland de-nazificeren. Logisch toch. haha :roll:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:16

Het eerste schip met Ukraïns graan is de haven van Odessa uitgevaren op weg naar Istanbul met als eindbestemming Libanon.
https://apnews.com/article/russia-ukrai ... bba49c83cc

Uit een ander bericht had ik begrepen dat de schepen in een konvooi van 16 schepen zouden varen maar daar wordt hier niet over gesproken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 09:22

Dat met die kentekens was vorig jaar inderdaad, ik was toen al bang voor een escalatie.
Maar die kentekens zijn een symptoom, niet de oorzaak. Servie erkent gewoon niet dat Kosovo afgesplitst is en wil het gebied gewoon terug. Rusland en China hebben die scheiding ook niet erkend overigens.

Edit: wat Irmaz dus ook al schreef :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:46

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:53

Ben blij met de informatie daar nieuws ontbreekt hier. Dus merci beaucoup!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:50

irmaz schreef:
En natuurlijk, als de VS bij je buurland op visite komt dan moet je dat buurland de-nazificeren. Logisch toch. haha :roll:

De heren waren naar Washington gekomen, waarschijnlijk voor een gezellig potje schaken, haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 11:08

Ik weet niet waarom er weer met sarcasme gegooit wordt, maar Servie zal dat contact van Kosovo met de VS zeker als provocatie inschalen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:21

Dan ben ik dus niet de enige Sizzle.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:25

Sizzle schreef:
Ik weet niet waarom er weer met sarcasme gegooit wordt, maar Servie zal dat contact van Kosovo met de VS zeker als provocatie inschalen.

Het is toch ook niet onwaarschijnlijk dat ze het in de VS over 'bescherming' (economische, materiële of militaire steun of garantstelling bijvoorbeeld) hebben gehad? Ze zullen er vast niet voor de cola en hamburgers langs zijn gegaan.
Dat betekent dat de afscheiding van (de rest van) Servië daarmee weer een stukje definitiever wordt, en dat voor Servië de kans dat ze hun verloren gebied terugkrijgen weer kleiner is gemaakt.
Dat kun je best wel als een provocatie zien ja. Zullen ze in Belgrado in ieder geval wel doen, en in de andere landen die de onafhankelijkheid van Kosovo nooit erkend hebben ook.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:28

Tot zover kan ik je volgen, maar waarom mensen zo'n zaak vervolgens hilarisch vinden ontgaat mij dan weer een beetje.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:29

Ailill schreef:
Tot zover kan ik je volgen, maar waarom mensen zo'n zaak vervolgens hilarisch vinden ontgaat mij dan weer een beetje.

Hilarisch is een groot woord. Dan had er wel 'hahaha' gestaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:31

Oh enkel grappig, mijn excuses!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:33

Een interessant artikel met wat achtergronden hoe de NATO bezig is in die regio met bondgenoten winnen:
https://www.patreon.com/posts/65801146

Citaat:
But the two newest members of the alliance, Montenegro (2017) and Macedonia (2020), were admitted under vastly different, decidedly undemocratic circumstances. Any evaluation of the role NATO enlargement may have played in setting the stage for war in Ukraine and beyond must take into account this dramatic shift in approach. Indeed, the story of Montenegro and Macedonia’s accession to NATO is one marred by illegitimate referenda, last-minute alterations to laws, threats, intimidation, extensive foreign meddling in elections, mass protests and boycotts, the intentional manipulation of polling data, (alleged) coup attempts, and an atmosphere of authoritarian censorship. And much of it was facilitated by the very people who claim to be fighting such things in the Balkans.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 11:41

Sinds 2019 heeft de VS zijn invloed in de Balkan weer vergroot met het specifieke doel om de invloed van Rusland en China tegen te werken.
Servie is vriendjes met Rusland en ziet Kosovo zoals Rusland Oekraine ziet; een land dat je onterrecht afgenomen is.
Kosovo hangt aan de VS.
Natuurlijk botst dat.

Er zijn vooral in Duitsland best veel mensen die de bemoeienissen in de Balkan van de VS inschalen als een actie van de VS om zijn eigen ruzies op Europese bodem uit te vechten. Daar zal ook een kern van waarheid inzitten.
Het is niet nuttig om elkaar om dat verschil in zienswijze belachelijk te maken want niemand van ons kent de gedachtegang van o.a. Biden.
Het staat ook los van de schuldvraag.
Het kan prima zijn dat de VS zich in de handjes wrijft dat er weer een escalatie is (en de aandelen in de wapenindustrie gelijk weer stijgen) maar dat neemt niet weg dat de aanvaller (Rusland, Servie, China) schuldig blijft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:56

Sizzle wat een mooie evenwichtige post. Ik ben het er ook mee eens.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:57

De Balkan is al eeuwenlang het gebied waar door de omliggende machtsblokken hun conflicten worden uitgevochten.

Tegenwoordig NAVO/EU/VS tegen Rusland/China, maar voorheen was het de speelbal tussen Oostenrijk-Hongarije, het Russische tsarenrijk en het Ottomaanse rijk, en daarmee op religieus vlak tussen Rooms Katholieke, Oosters Orthodoxe en Islamitische stromingen.
Nog langer geleden was het het scheidingsgebied tussen de invloedssferen van Venetië, het Byzantijnse rijk (en later de Turken) en het Heilige Roomse rijk.

Rome en de diverse Griekse stadstaten, Macedonië, later de tijdens de volksverhuizing binnenvallende Slavische stammen, invasies van Hongaren en Mongolen, allemaal zijn ze tot of via de balkan gekomen en allemaal hebben ze hun stempel op de regio gedrukt, bevolkingsgroepen geïntroduceerd of verdreven, regio's geclaimd, versterkt of vernietigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:10

Sizzle schreef:
Servie is vriendjes met Rusland en ziet Kosovo zoals Rusland Oekraine ziet; een land dat je onterrecht afgenomen is.
Kosovo hangt aan de VS.
Natuurlijk botst dat.

Kleine maar interessante toevoeging, het afnemen is gedaan met behulp van de NATO. Ondanks dat het een in naam verdedigingspact is hebben ze de Joegoslaven verdreven met in totaal rond de 38.000 "combat missions" (voornamelijk bombardementen).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:27

Misschien had Slobodan Milošević de autonome status van Kosovo niet in moeten trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:30

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-22 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:33

Misschien kun je de grotere artikelen zelf even door Google translate gooien , Pien heeft netjes gevraagd of het ook in het Nederlands kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:35

bigone schreef:
Misschien kun je de grotere artikelen zelf even door Google translate gooien , Pien heeft netjes gevraagd of het ook in het Nederlands kon.

Ik ga het hier niet helemaal plaatsen, iets met copyrights.

En Pien heeft mij geblocked, die heeft er geen last van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:36

enzino schreef:
bigone schreef:

Ik ga het hier niet helemaal plaatsen, iets met copyrights.

En Pien heeft mij geblocked, die heeft er geen last van.

Het gaat over de stukjes die je plaatst, maar bij deze :

Europese regeringen hebben hun inspanningen om de handel in Russische olie aan banden te leggen teruggeschroefd, een plan om Moskou buiten de vitale Lloyd's of London-markt voor maritieme verzekeringen uit te stellen en enkele internationale zendingen toe te staan ​​uit angst voor stijgende ruwe prijzen en krappere wereldwijde energievoorraden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 13:06

enzino schreef:
irmaz schreef:

De heren waren naar Washington gekomen, waarschijnlijk voor een gezellig potje schaken, haha.

Geen idee of ze dat daar gedaan hebben. Maar het lijkt me niet dat ze naar Washington gaan om Nazi te worden of omdat het Nazi's zijn :)* .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 13:09

Waarom zouden het nazi's moeten zijn?
Tenminste, nazi's in de traditionele betekenis.

In de huidige Russische betekenis is nazi gewoon de benaming voor iedereen die niet de officiële standpunten van het Kremlin steunt. Dat is zo'n containerbegrip geworden dat het weinig zin heeft om het woord in die betekenis überhaupt te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 13:15

De Russen hebben al aangegeven dat indien er escalatie is rondom Servie dat de Russen Belgrado zullen steunen zonder zelf betrokken te worden in het conflict (planning, intelligentie, zware wapens, medische hulp, etc).

Bron RIA News; Vladimir Dzhabarov