Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:57

Pmarena, dat is ook een interessante link, en dat de VVD als enige opzettelijke ecocide niet strafbaar wil zien? Bijzonder. Zeker met het oog op Tata, Chemours &C0
https://www.stopecocide.nl/wat-is-ecocide

Wat wel vreemd is dat er bij alle vragen voor NSC en PVV staat geen antwoord.
Vragen niet voorgelegd, of geen antwoord op gehad?

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:23

Timmermans heeft zo geknokt voor een groen accoord in de EU. Ik vertrouw hem zeker?
Ik heb wel op een vrouw gestemd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:41

pmarena schreef:
Deze vind ik ook wel interessant: https://www.vanafhier.nl/duurzame-kieswijzer

Goh BBB is het met vrijwel alles ten behoeve van duurzaamheid oneens :roll:
Onvoorstelbaar dat mensen niet begrijpen dat niets doen achteruitgang betekent (of erger nog: dat het ze niet interesseert)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:55

Nikass schreef:
pmarena schreef:
Deze vind ik ook wel interessant: https://www.vanafhier.nl/duurzame-kieswijzer

Onvoorstelbaar dat mensen niet begrijpen dat niets doen achteruitgang betekent (of erger nog: dat het ze niet interesseert)

waarom noem je alleen BBB?? er zijn meer partijen oneens. :+
Ik ben het helemaal met BBB en sommige andere partijen eens, dat de stellingen onhaalbaar of onbetaalbaar zullen blijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:17

Er zijn toch een aantal partijen geweest, waaronder GL, die hun plannen hebben doorberekenen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:21

Avalanche schreef:
Er zijn toch een aantal partijen geweest, waaronder GL, die hun plannen hebben doorberekenen?

Ik bedoel meer onbetaalbaar voor de burgers. Als kostprijzen van verduurzaming doorberekend zullen worden is dat niet zo heel fijn voor de koopkracht.
Sowieso zal de voedselvoorziening in gevaar komen als 30% van de landbouwgrond moet worden afgestaan aan natuur.

Maar goed, ieder mag zijn eigen keuze maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:23

Ik snap ook niet zo goed waarom mensen stemmen op partijen die hun plannen niet door hebben laten berekenen.
Ik bedoel je wilt toch weten hoeveel de plannen kosten?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:31

juval schreef:
Avalanche schreef:

Ik bedoel meer onbetaalbaar voor de burgers. Als kostprijzen van verduurzaming doorberekend zullen worden is dat niet zo heel fijn voor de koopkracht.
Sowieso zal de voedselvoorziening in gevaar komen als 30% van de landbouwgrond moet worden afgestaan aan natuur.

Ik ga er eigenlijk van uit dat ze de koopkracht hebben meegenomen in hun plannen, maar ik heb de doorberekening niet gezien, dus ik weet dat niet zeker.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:43

juval schreef:
Avalanche schreef:

Die landbouwgrond gaat niet afgestaan worden aan natuur. Men wil er huizen op bouwen. Zelfs Caroline v.d.Plas (die ik trouwens als optie had gezien voor mezelf om op te stemmen als ik niet al een voor mij betere partij had gehad) heeft dat toegegeven. En die huizen met de benodigde infrastructuur zijn veel en veel slechter voor de natuur en "stikstof" dan landbouwgrond. Ik heb het hier niet over de bioindustrie maar die gebruiken weinig grond omdat hun dieren niet buiten lopen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:50

juval schreef:
Nikass schreef:

waarom noem je alleen BBB?? er zijn meer partijen oneens. :+
Ik ben het helemaal met BBB en sommige andere partijen eens, dat de stellingen onhaalbaar of onbetaalbaar zullen blijken.

In deze kieswijzer springt BBB er wel uit als het meest overal mee oneens.

Ik vind het echt kop in het zand om bijvoorbeeld niet te willen dat glyfosaat verboden wordt. Notabene in de agrarische gebieden merk je de gevolgen het meest.
Parkinson en Alzheimer, en het is waarschijnlijk kankerverwekkend. Ja inderdaad nog niet bewezen kankerverwekkend, maar wel waarschijnlijk. Willen ze eerst het bewijs geleverd zien?
In Frankrijk is het grotendeels verboden, in Duitsland vanaf eind van het jaar. Maar in Nederland wordt het gezien als "veilig" >;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:56

juval schreef:
Avalanche schreef:

Met name GL heeft in haar programma aandacht besteed aan het verduurzamen van oude eenvoudige woningbouw huizen , betaalbaar lees betaald door woning coöperaties met subsidies en heeft dat doorlaten rekenen. Het levert zo vreselijk veel op als het gaat om goedkoper electriciteit rekening dat de huur ietwat omhoog kan en er een win win situatie bestaat.

Dus totaal niet onbetaalbaar voor de burgers. Tegenover gesteld juist!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:57

en dat glyfosaat niet verboden wordt is de schuld van BBB? zodra er een goed en veilig alternatief middel is zal dat ongetwijfeld gebruikt worden. Als ik die kieswijzer bekijk dan wordt er ongeveer gelijk gestemd met VVD.

Anjali, als je de ASN kieswijzer ziet dan wil BBB juist niet dat er landbouwgrond wordt opgeofferd. De huizenbouw is noodzakelijk, maar dan het liefst binnen de gemeentegrenzen de hoogte in.
(of ja, op natuurgrond zoals de oostvaardersplassen :+ )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:02

Ik zie huizenbouw ook liever de hoogte in en binnen gemeentegrenzen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:04

het ging om de duurzame kieswijzer die pmarena deelde hier. En dan denk IK dat vooral vraag 4 voor burgers niet betaalbaar is.
.
Citaat:
1.Alle woningen moeten in 2040 energieneutraal zijn
Verbergen
BBB Oneens
CDA Oneens
ChristenUnie Neutraal
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Partij voor de Dieren Eens
Volt Eens
SP eens
VVD Oneens
Nieuw Sociaal Contract Geen antwoord
PVV Geen antwoord

2.
Nederlandse huishoudens en bedrijven gebruiken in 2040 uitsluitend duurzame energie
Verbergen
BBB Oneens
CDA Eens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
SP Eens
VVD Oneens
PVV Geen antwoord

3.
Reizen met het OV moet gestimuleerd en toegankelijk worden door het goedkoper te maken
Verbergen
BBB Eens
CDA Eens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Eens
SP Eens
PVV Geen antwoord

4.
In de prijs van producten moeten alle kosten zijn meegenomen, ook die van klimaat- en milieuschade en leefbaar loon
Verbergen
BBB Oneens
CDA Eens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Oneens
SP Oneens
PVV Geen antwoord

5.
Duurzaamheidsonderwijs moet verplicht worden binnen lager en middelbaaronderwijs
Verbergen
BBB Oneens
CDA Eens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Oneens
SP Oneens
PVV Geen antwoord

6.
In 2030 moeten waar mogelijk alle fossiele subsidies en fiscale vrijstellingen afgebouwd zijn. De extra (belasting)inkomsten en besparing die dit oplevert, moet worden geïnvesteerd in de energietransitie
Verbergen
BBB Oneens
CDA Eens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Oneens
SP Eens
PVV Geen antwoord

7.
Bij nieuwbouw moet de bouw van kleine of collectieve woningen met lage aankoopprijzen en huur worden bevorderd
Verbergen
BBB Eens
CDA Eens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Eens
SP Eens
PVV Geen antwoord

8.
In 2030 voldoet Nederland aan de EU-eis dat 30% van ons land beschermd gebied is voor een leefbaar en groen Nederland
Verbergen
BBB Oneens
CDA Eens
ChristenUnie Neutraal
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Oneens
SP Eens
PVV Geen antwoord

9.
Er moet een verbod komen op het gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen zoals glyfosaat
Verbergen
BBB Oneens
CDA Oneens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Oneens
SP Eens
PVV Geen antwoord

10.
Het aantal hectares grond voor landbouw en veeteelt moet de komende 10 jaar fors krimpen ten gunste van natuurontwikkeling
Verbergen
BBB Oneens
CDA Oneens
ChristenUnie Oneens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Neutraal
VVD Oneens
SP Neutraal
PVV Geen antwoord

11.
Reclame voor klimaatonvriendelijke producten zoals vliegen of vlees eten moet worden verboden
Verbergen
BBB Oneens
CDA Oneens
ChristenUnie Eens
D66 Oneens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Oneens
SP Eens
PVV Geen antwoord

12.
Er moet een wet komen die een bedrijf verplicht misstanden in eigen productieketen op te lossen (zoals kinderarbeid en milieuschade)
Verbergen
BBB Eens
CDA Eens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Eens
SP Eens
PVV Geen antwoord

13.
Dierlijke ingrediënten en producten moeten duurder zijn dan de plantaardige alternatieven
Verbergen
BBB Neutraal
CDA Oneens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Neutraal
Volt Eens
VVD Oneens
SP Oneens
PVV Geen antwoord

14.
Nederland moet nieuwe kerncentrales bouwen
Verbergen
BBB Eens
CDA Eens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Oneens
Partij voor de Dieren Oneens
Volt Eens
VVD Eens
SP Oneens
PVV Geen antwoord

15.
Ecocide (grootschalige en/of opzettelijke vernieling van de natuur) moet strafbaar worden
Verbergen
BBB Eens
CDA Neutraal
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Eens
VVD Oneens
SP Eens
PVV Geen antwoord

16.
Het huidige statiegeldsysteem voor plastic flessen en blikjes wordt uitgebreid naar álle drankverpakkingen, zoals sapflesjes en drankenkartons
Verbergen
BBB Oneens
CDA Oneens
ChristenUnie Eens
D66 Eens
GroenLinks-PvdA Eens
Volt Neutraal
VVD Oneens
SP Neutraal
PVV Geen antwoord

Ik begrijp niet zo goed dat BBB op deze (gekleurde) kieswijzer wordt afgerekend, terwijl de antwoorden van andere partijen op veel punten overeenkomen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:12

D66: Voor D66 geldt het principe dat de vervuiler betaalt. Wij zetten ons in voor zogenaamde eerlijke prijzen voor producten en diensten. We willen aan de andere kant dat de duurzame keuze ook de goedkope keuze is, zodat we groen gedrag belonen. Verder willen we de lonen en uitkeringen verhogen, zodat mensen eventuele prijsverhogingen ook echt kunnen betalen.

GL lost het op een andere manier op:
In 2040 zijn we als hele land klimaatneutraal. Nieuwe woningen moeten zo duurzaam mogelijk worden gebouwd. We werken toe naar compleet aardgasvrije wijken, zodat huizen worden verwarmd door elektriciteit, aardwarmte en warmte uit water als alternatieve verwarmingsbronnen. Op de korte termijn willen we alle huizen beter isoleren. We willen er bijvoorbeeld voor zorgen dat alle verhuurders in de vrije sector hun woningen in 2030 zover hebben verbeterd dat ze label B hebben. We geven huurders nu al recht op huurverlaging als het label slechter is dan label B.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:24

anjali schreef:
Die landbouwgrond gaat niet afgestaan worden aan natuur. Men wil er huizen op bouwen. Zelfs Caroline v.d.Plas (die ik trouwens als optie had gezien voor mezelf om op te stemmen als ik niet al een voor mij betere partij had gehad) heeft dat toegegeven. En die huizen met de benodigde infrastructuur zijn veel en veel slechter voor de natuur en "stikstof" dan landbouwgrond. Ik heb het hier niet over de bioindustrie maar die gebruiken weinig grond omdat hun dieren niet buiten lopen!

Wat een ontzettend ongenuanceerd verhaal weer.
De meeste politieke partijen zijn van mening dat je niet helemaal kunt uitsluiten dat er óók landbouwgrond zal moeten worden ingezet om de woningnood te kunnen oplossen.
Dat wil niet zeggen dat ze allemaal graag het hele buitengebied volbouwen.
Ook de SGP is niet tegen bouwen op landbouwgrond.
En als er nou één partij is die zorgvuldig wil omgaan met grond, dan is het GL/PVDA.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat het voor boeren heel prettig kan zijn als je op je erf een woning mag bouwen voor je ouders. Of voor jezelf voor later als je kinderen het bedrijf over willen nemen. Ook dat is "bouwen op landbouwgrond"

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:04

juval schreef:
en dat glyfosaat niet verboden wordt is de schuld van BBB? zodra er een goed en veilig alternatief middel is zal dat ongetwijfeld gebruikt worden. Als ik die kieswijzer bekijk dan wordt er ongeveer gelijk gestemd met VVD.

Anjali, als je de ASN kieswijzer ziet dan wil BBB juist niet dat er landbouwgrond wordt opgeofferd. De huizenbouw is noodzakelijk, maar dan het liefst binnen de gemeentegrenzen de hoogte in.

Ik zei niet dat BBB dat zou willen, maar ze zeggen wel dat dat zal gebeuren!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:08

Jessix schreef:
Zitten er hier NSC stemmers? Ik lees het tot nu toe niet echt terug terwijl ze toch zo hoog in de peiling staan.

Ja zeker. Sinds 2015 stem ik al op Omtzigt. Hij, zijn partij dus, wordt onduidelijkheid verweten. Als er iemand duidelijk is dan is Pieter het wel Een verademing in de politieke arena. Al bijna 20 jaar en nog steeds zelfstandig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:12

misterA schreef:
Jessix schreef:
Zitten er hier NSC stemmers? Ik lees het tot nu toe niet echt terug terwijl ze toch zo hoog in de peiling staan.

Ja zeker. Sinds 2015 stem ik al op Omtzigt. Hij, zijn partij dus, wordt onduidelijkheid verweten. Als er iemand duidelijk is dan is Pieter het wel Een verademing in de politieke arena. Al bijna 20 jaar en nog steeds zelfstandig.

Ik vind hem dus totaal niet duidelijk. Niet over zijn doorberekening van het verkiezingsprogramma en we hebben eindelijk te horen gekregen wat hij wil...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:14

juval schreef:

Dat is niet hun schuld, maar zij willen het verbod niet.

Waarom denk je dat punt 4 niet haalbaar is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:17

In Parijs ben ik en weet hoe het traject voor vluchtelingen hier gaat. Ik had beloofd daar op terug te komen.
Ook schokkend procedure hoor.

A. is 9 jaar geleden als 23 jarige jonge vrouw met haar neefje van 9 jaar naar Frankrijk gekomen. Ze sprak geen woord Frans.
Ze heeft zich direct gemeld aan het loket en elke nacht sliep ze met haar neefje in een ander hotel betaald door de overheid. Overdag om 9 uur moest ze de straat op. Ze betaalde haar eigen eten van wat spaarcenten en van haar neefje. Dus naast de overnachting was er geen steun.

Het was een zeer zeer zware en verdrietige tijd, van veel koud hebben, weinig eten, volledig ontheemd zijn in een nieuwe cultuur etc.

Na een half jaar woonde ze in een asielcentrum en mocht ze werken. Vond ze heel zwaar in die grote centra werken.

Inmiddels studeerde ze hard en ontmoete ze de goede lieve mensen zoals mijn vriendin die haar Frans en Engele les leerde.

Na nog een half jaar is haar aanvraag geaccepteerd en heeft ze een verblijfsvergunning tot en met 2028 gekregen.

Ik vertel niets over haar priveleven, duidelijk mogen zijn dat je niet zomaar wordt geaccepteerd, al gaat dat in Frankrijk wel gemakkelijker als in Nederland.

Ze kreeg een appartement van de gemeente. Ze had werk.
Ik maak een sprong:

Inmiddels werkt ze op het vliegveld voor het rode kruis. Ze beschermd de mensen waarvan de papieren niet kloppen en doet een soort maatschappelijk werk.
Voordat het rode kruis er was waren er teveel wantoestanden: politie die mensen onjuist bejegende enz en dan druk i me zacht uit. Nu gaat het goed en zijn die mistoestanden gestopt.

Ze is nu voor Frans burgerschap aan het gaan. Daarvoor moet ze een woning hebben (ze heeft een geweldig appartement) een andere woning heeft ze als eerst, ze moet een vaste baan hebben (ze heeft een baan voor het leven bij la Croix rouge), ze moet de taal kennen (ze praat goed Frans) en ze moet een goede motivatie hebben. Die heeft ze. Dus ze denkt dat dit wel gaat lukken.

Ik ben ontroerd om deze jonge vrouw mee te maken. Wat een moed, power en hard werken. Ze wil opnieuw gaan studeren (ze wilde arts worden in Afghanistan) zodat ze later van baan kan wisselen en meer verdiend. Ze wil graag haar appartement kopen. Ze is ambitieus.
Ik ben trots op haar en ook ontroerd!! Haar neefje doet het fantastisch op school en is een knappe gozer van 18 jaar. Haar zuster met de kinderen is nu ook in Parijs. Voor een alleenstaande moeder is in Afghanistan geen plek. Die begint nu met de taal enz en ze steunen elkaar. Haar zus heeft inmiddels ook een appartement. Wat een verhaal zeg.

Juval je bericht gelezen. Bedankt. Ik zal weinig nog kunnen reageren want blijf een weekend hier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:22

misterA schreef:
Jessix schreef:

Ah leuk! Dank voor je antwoord. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:23

Mooi om te horen Pien. Fijn dat het nu goed met haar en haar neefje gaat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:38

Mooi Pien!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:26

Bestaanszekerheid!! Afbeelding

Voor mensen die nu al moeten krabbelen!! En aow ers en andere mensen met uitkeringen!!