Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 21:20

Ik kies er bewust voor niet op internet te plaatsen op welke partij ik stem.

Ik wil je vraag wel hypothetisch beantwoorden :D

Een aantal zaken die mij positief stemmen:

*overheid gaat bezuinigen/hervormingen belastingen en toeslagenstelsel
*begrotingstekort onder de 3%
*lagere lasten op arbeid
*kinderopvang bijna gratis
*Armoede op een zeer laag niveau
*Geweld tegen hulpverleners zwaarder straffen
*Steun Oekraïne
*Navonorm/defensie investeringen op peil
*bouw kerncentrales

Ik heb zomaar wat punten gepakt. Ik zag op zorg en migratie ook goede dingen maar die hou ik bewust even buiten de discussie.

Er worden andere keuzes gemaakt, maar het is toch niet dat er geen plannen liggen denk ik dan :o ?

Fijne post Imraz zo!

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:06

Behalve dat ik best veel PVV-stemmers ken en hun mening, hoef je alleen maar op SM wat nieuwsberichten of berichten van Geert Wilders te volgen.

De reacties van PVV-aanhangers zijn vaak ronduit xenofobisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:09

prompter schreef:
Vier ton per maand is wel wat veel Bigone :D. Ik spreek heel vaak PVV stemmers. Weet dus aardig wat er achter hun stemgedrag zit :).

Nee hoor, er zijn er 37 gekozen waarvan er nu enkele minister zijn dus Geert zit met de rest in de kamer. Tel die salarissen maar eens bij elkaar op hoeveel dat per maand is. Zo’n 90 % doet niets, is niet aanwezig en zo ja, zegt niets.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:20

ruitje schreef:

*lagere lasten op arbeid
*Steun Oekraïne
*bouw kerncentrales

Ik heb zomaar wat punten gepakt. Ik zag op zorg en migratie ook goede dingen maar die hou ik bewust even buiten de discussie.

Er worden andere keuzes gemaakt, maar het is toch niet dat er geen plannen liggen denk ik dan :o ?

Fijne post Imraz zo!

fijn concreet ruitje +:)+ , ik ben het met al je punten eens dat deze belangrijk zijn, alleen de kerncentrales niet. Wat energie betreft vind ik dat er veel meer al bestaande en nieuwe mogelijkheden zijn waar nu niet op in gezet wordt, die duurzamer zijn en op termijn goedkoper (maar ik ben energietechnoloog dus dat is niet helemaal eerlijk).
Verder denk ik dat dit kabinet niet de de echte wil heeft om het belastingen- en toeslagen stelsel aan te pakken, nu al zie je dat er bijgeplust wordt in de bepaalde toeslagen. Dit probleem wilde het vorige kabinet(ten?) ook al aanpakken maar de belastingdienst is een staat op zich volgens mij. De ambitie vind ik wel bemoedigend.
Kinderopvang bijna gratis vind ik super dat ze dat overnemen vanuit het vorige kabinet net zoals de schoolmaaltijden.
Armoede op laag niveau heb ik even gemist. Ze wilden toch het niveau gelijkhouden met zoals het nu is?

Wat ik heel positief aan dit kabinet vind is dat het een volledig ander type is dan alle vorige kabinetten, dus niet het gezapig akkoord gaan met dat dingen nu eenmaal zo zijn, veel dingen worden ter discussie gesteld en dat vind ik een goed ding. Wat ik niet fijn vind aan dit kabinet is vooral het framen van groepen mensen zoals "de elite", "links", immigranten, de wetenschap en journalisten.

Op zorg ben ik heel benieuwd, ik ben geen fan van Fleur Agema als persoon maar ik heb bewondering voor het feit dat zij al zo lang strijd voor de gezondheidszorg en ik hoop dat zij veel voor elkaar gaat krijgen :j Ik vind het wel jammer dat ze meteen al een valse start maakt met de MPox-vaccins en dat daar toch de schijn van rassisme in doorklinkt.

Ik heb persoonlijk problemen met het hele asiel- en immigratie hoofdstuk van dit kabinet, zeker in combinatie met het flink bezuinigen op ontwikkelingshulp waardoor projecten voor opvang in de regio niet meer worden ondersteunt. Ook dit heeft voor mij de schijn van rassisme en egoïsme. We zijn nu eenmaal onderdeel van deze wereld en we hebben als rijk land Nederland een verplichting, vind ik, om ook te helpen op plekken waar dingen niet goed gaan. Wij verdienen veel geld aan de rest van de wereld, zorg dan dat de rest van de wereld ook wat terugkrijgt, al is het maar zodat we ook in de toekomst geld kunnen verdienen.
Wat betreft immigratie ben ik van mening dat dit een win-win situatie is. Als wij de mensen goed opvangen en goed wegwijs maken dan krijgen wij waardevolle mensen. Doen we dat niet dan komt er alleen maar rottigheid binnen. En nieuwe mensen meer controleren vind ik geen probleem zolang je het maar met de bedoeling doet de mensen te helpen en niet pootje te haken.
Ik vind wel dat we veel meer moeten handhaven, maar dan wel de juiste dingen. We moeten niet voor een handjevol idealisten op de A12 de volledige ME uit laten rukken maar ik zou het bijzonder plezierig vinden wanneer hier in het buitengebied eens wat vaker de politie door de straat reed. Alle handhavers naar op grenscontrole sturen heb ik ook niks aan als om de hoek gewoon een drugslab zijn gang kan gaan of er afrekeningen in de bossen plaatsvinden. En die dingen gebeuren nog steeds ook al zouden er geen asielzoekers meer zijn.
Strengere straffen heb ik geen mening over of dat zou helpen, ik zou liever hebben dat we in de samenleving weer wat meer fatsoen (en groepsdruk) zouden hebben om het juiste te doen, een beetje CDA-achtig dus :D

Dus nu ben ik benieuwd hoe jij tegen de zorg en immigratie aan kijkt :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 23:10

BigOne schreef:
prompter schreef:
Vier ton per maand is wel wat veel Bigone :D. Ik spreek heel vaak PVV stemmers. Weet dus aardig wat er achter hun stemgedrag zit :).

Nee hoor, er zijn er 37 gekozen waarvan er nu enkele minister zijn dus Geert zit met de rest in de kamer. Tel die salarissen maar eens bij elkaar op hoeveel dat per maand is. Zo’n 90 % doet niets, is niet aanwezig en zo ja, zegt niets.

Er zit 34 leden van de pvv in de tweede kamer a 12.500 bruto per maand dus 425.000 euro. Dit is incl vergoeding voor reizen. Een aantal zijn in maanden misschien. 1 of 2 keer aanwezig geweest.
Maar wel die o zo dure asielzoekers de maat nemen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 23:38

Electra63 schreef:
Behalve dat ik best veel PVV-stemmers ken en hun mening, hoef je alleen maar op SM wat nieuwsberichten of berichten van Geert Wilders te volgen.

Tja, social media. Met algoritmes, filterbubbels en polarisatie waar vooral de schreeuwers aan het woord komen. Lijkt me inderdaad een betrouwbare afspiegeling van de gemiddelde stemmer.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 08:01

Wat een mooie post Irmaz die de discussie vriendelijk en inhoudelijk laat verlopen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 08:43

journee schreef:
Electra63 schreef:

Tja, social media. Met algoritmes, filterbubbels en polarisatie waar vooral de schreeuwers aan het woord komen. Lijkt me inderdaad een betrouwbare afspiegeling van de gemiddelde stemmer.....

Daar maken tegenwoordig politici graag gebruik van, Wilders en Van der Plas maken er echt zelf gretig gebruik van.
Ik zou mij doodschamen om de reacties op hun berichten, maar Wilders is er trots op.

Zoals ik eerder aangaf, ik ken persoonlijk PVV-stemmers en echt iedereen vindt dat er teveel buitenlanders zijn, met name moslims.

Er komt hier voor de 2e x een (tijdelijke) asielboot. De protesten zijn duidelijk: onze kinderen kunnen niet meer alleen over straat, onze dochters kunnen niet meer zwemmen, ze komen onze winkels leeg roven.

Of kom eens kijken als Sinterklaas hier aankomt. Ouderwetse zwarte pieten met gouden oorringen enz.
We laten tenslotte onze cultuur niet afpakken door die buitenlanders of zwartjes.

Dat wordt gewoon openlijk gecommuniceerd, heeft niets met algoritmes te maken. Gewoon je ogen en oren open houden.

En zoals eerder al aangegeven door een andere Bokker (nps), sla de onderzoeken er maar op na.

Je kunt het natuurlijk ook ontkennen. Dat je op de PVV stemt om hun fantastische onderwijsprogramma of de goede plannen m.b.t. de zorg.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 16-09-24 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 08:43

pien_2010 schreef:
Ga je nu weg? Vraag ik vanwege het zwaai poppetje.
Ik vind het fijn om te lezen dat je blij bent met je beroep. Je werkt immers vrij hard (althans de meeste boeren), de tegenwind is behoorlijk dus gelukkig dat je jouw beroep wel fijn vindt! En dat meen ik echt.

nee, ik ga niet weg, de politiek blijft me interesseren. Ik zal proberen minder emotioneel te reageren op de vlakken waar ik het niet met jullie eens ben }:0 :)

Benieuwd naar wat prinsjesdag en de algemene beschouwingen gaat brengen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 08:58

Fijn juval dat je blijft!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:04

Ik ben ook blij met Juval :j. En ik hoor "live" dezelfde dingen van pvv stemmers als Electra: ze moeten al die buitenlanders het land uit gooien, ze krijgen alles gratis, blijf van zwarte piet af - het wordt echt letterlijk gezegd. Natuurlijk ga ik het gesprek aan, en natuurlijk zijn Oktay en Mehmet wel fijne collega's die mogen blijven, maar de rest die te lui zijn om te werken en onze huizen inpikken, die zijn het probleem en die moeten weg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:14

ruitje schreef:

*lagere lasten op arbeid
*Steun Oekraïne
*bouw kerncentrales

Fijne post Imraz zo!

*Belastinghervormingen gaan voorlopig niet lukken, zeggen ze zelf?
(zoals dat geen enkel kabinet is gelukt).

*Begrotingstekort is nu ook onder de 3%

De lagere lasten leveren per individu 0,7% op. Dus als je 1500 pm verdient, ga je er een tientje pm op vooruit. Tegelijk gaat de lastenverzwaring voor mensen die het toch al goed hebben niet door.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:28

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:34

prompter schreef:
Ik ben ook blij met Juval :j. En ik hoor "live" dezelfde dingen van pvv stemmers als Electra: ze moeten al die buitenlanders het land uit gooien, ze krijgen alles gratis, blijf van zwarte piet af - het wordt echt letterlijk gezegd. Natuurlijk ga ik het gesprek aan, en natuurlijk zijn Oktay en Mehmet wel fijne collega's die mogen blijven, maar de rest die te lui zijn om te werken en onze huizen inpikken, die zijn het probleem en die moeten weg.

Hoe het werkt. Mijn lieve zoon was hier en zag de foto van mij met mijn vriendin A uit Parijs. A is al 8 jaar in Frankrijk en gevlucht uit Afghanistan (een vreselijke vlucht als 22 jarige met het jonge kind van haar zus aan de hand), zit in het naturalisatie traject hier, heeft een goede baan, heeft een leuk appartement en toevallig zijn wij vriendinnen. Onlangs is ze op vakantie geweest bij ons. Waarop mijn zoon zei:" pas maar op, lekker profiteren van jullie". Ik was zo geschokt dat ik dichtsloeg. Mijn man bleef rustig en zei heel resoluut:"dat zie jij totaal fout. Klopt niet en is een nare opmerking, die deze dappere intelligente vrouw totaal niet verdient". Maar zo gemakkelijk gaat het dus om negatief te zijn over mensen die je totaal niet kent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:55

Mijn zus kwam een buurman van mij tegen en die zei..... ze komen hier nu ook hoor, al die buitenlanders. In iedere klas zitten wel 3 of 4 buitenlandse kinderen.
Ik vroeg het na bij mijn dochter, 1 meisje uit Afghanistan zit in de klas bij mijn kleindochter. En niet eens in iedere klas (6 kleuterklassen).
Nu vind ik 3 kinderen ook niet veel, maar mijn kinderen zaten in Rotterdam op school, daar was meer dan de helft wel van buitenlandse afkomst.
Net zoals mijn man voor de wet nog als allochtoon geldt, maar mijn dochters niet meer.

Maar zo snel gaan verhalen dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:58

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:14

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:17

BigOne schreef:
Deze column is scherp maar in essentie wel waar het op neerkomt;
https://archive.ph/2024.09.16-031407/ht ... ~b761d66f/

Heel scherp, had deze al gelezen. Maar helaas zal er een groot gedeelte van de bevolking het niet lezen want die moeten Schimmelpennick niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:26

pien_2010 schreef:
Wat een mooie post Irmaz die de discussie vriendelijk en inhoudelijk laat verlopen!

Dank je wel Pien. Het kost me best wel veel tijd om zoiets te schrijven, ik ben eigenlijk meer van de cijfers :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:29

De kolom vind ik juist een hele nare arrogante.kolom die de tegenstellingen alleen maar scherper maken.
Bv onderbuikgevoelens,zo geeft vd Plas aan moet je ook serieus nemen. Als je kijkt naar de dynamische oordeel vorming een communicatie techniek, dan klopt dat in de zin van "dat moet je in communicatie met mensen serieus nemen net als de wetenschappelijke feiten". "Gevoelens worden serieus gezien net als feiten " en van daaruit discussiëren we met respect en luisteren we naar elkaar in dit soort groepen die met elkaar praten vanuit de dynamische oordelingsvorming.

Eerlijk gezegd ben ik afgehaakt op het polariserende nare toontje van deze man die ik overigens ook goed vind op andere momenten..Maar dit is niet helpend voor alle partijen en schiet zijn doel wat mij betreft totaal voorbij.

Wat Schoof betreft het volgen. Ongeacht wat iedereen van hem vindt ben ik wel blij met hem. Met zijn achtergrond als het om veiligheid gaat Internationaal weet hij veel. En ja het is manoeuvreren voor hem, het is buitengewoon ongemakkelijk maar hij vertegenwoordigt mij wel daar deze man zijn verstand gebruikt, kennis van zaken heeft en veel ervaring. In tegenstelling tot velen vind ik het wel dapper dat hij dit voor Nederland doet. Tenminste een iemand die zijn kop erbij houdt.
En tja dat Wilders hem zo onderuit haalt is voor rekening van Wilders en natuurlijk moet hij daarom zijn woorden wikken en wegen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:33

Het is zeker een arrogant toontje wat hij gebruikt, daarom zal hij het gros niet aanspreken. Maar er zit wel een enorme kern van waarheid in. Ik vond de presentatie afgelopen vrijdag ook vernederend voor Schoof.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:37

Maar Pien, wordt er geen beleid gemaakt op onderbuikgevoel? Je post net nog over je zoon die je waarschuwt voor je vriendin uit Afghanistan? Exact waar hierop een regeringsakkoord is gebaseerd!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:52

BigOne schreef:
Er zit 34 leden van de pvv in de tweede kamer a 12.500 bruto per maand dus 425.000 euro. Dit is incl vergoeding voor reizen. Een aantal zijn in maanden misschien. 1 of 2 keer aanwezig geweest.
Maar wel die o zo dure asielzoekers de maat nemen.

Ik vermenigvuldig het bruto salarisbedrag wel even met 1,5 a 1,6 (grove inschatting) om de loonkosten te berekenen. Dus 637.500 a 680.000 per maand aan loonkosten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:57

BigOne schreef:
Maar Pien, wordt er geen beleid gemaakt op onderbuikgevoel? Je post net nog over je zoon die je waarschuwt voor je vriendin uit Afghanistan? Exact waar hierop een regeringsakkoord is gebaseerd!

Lees mijn post nog eens in plaats van naar de bekende weg vragen.
Ik praat over discussies en eens dat van der Plas die dit stukje aanhaalt (dat klopt ) vanuit een communicatie techniek, dit misbruikt om beleid goed te keuren. Beleid maken op onderbuikgevoelens die al jaren aangewakkerd zijn door populistische partijen wereld wijd is natuurlijk dubbel fout. En het aanwakkeren en het beleid er op maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:22

Het hele gevoel ( onderbuik ) dat ik krijg bij de huidige politiek is een Schoof die bovenop een kaartenhuis staat .