Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:09

Bron De Telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1222443 ... or-rusland
Russische doctrine: 'De VS en de NAVO zijn grootste dreiging voor Rusland'
Poetin heeft een maritime-doctrine ondertekend waarin de VS en de NAVO zijn omschreven als ‘de grootste dreiging’ voor Rusland.
In het document van 55 pagina’s, waarover de persbureaus Reuters en AFP schrijven, staan de Russische ambities beschreven: ‘een grote maritieme kracht’ waarvan de tentakels zich over de hele wereld uitstrekken.
De belangrijkste bedreiging voor Rusland, zo staat in het document, is ‘het Amerikaanse beleid om de wereldzeeën te domineren’, en de verschuiving van het NAVO-bondgenootschap richting de Russische grens. Zweden en Finland zitten in het proces om toe te treden tot de NAVO. Die laatste deelt een grens van 1300 kilometer met Rusland.
Wanneer diplomatieke- en economische middelen uitgewerkt raken, zal Rusland zijn militaire middelen gebruiken in de oceanen van deze wereld. ,,Vandaag de dag kan Rusland niet bestaan zonder een sterke marine. We zullen onze belangen in de oceanen ferm en met vastberadenheid verdedigen”, aldus de doctrine.

Verder:
Satellietbeelden van Maxar Technologies van de schade aan de Olenivka gevangenis, waar 50 Oekrainse krijgsgevangenen zijn omgekomen, laten zien dat er 1 sectie van de gevangenis is vernietigd, zonder zichtbare schade eromheen, inclusief de aangrenzende secties.
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... _live_3107

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:07

>;) dit klinkt niet goed:
Citaat:
Meldingen van geweervuur van botsingen tussen Servische en Kosovo-troepen op de grens van Serbia en Kosovo.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:11

Babootje schreef:
Bron De Telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1222443 ... or-rusland
Russische doctrine: 'De VS en de NAVO zijn grootste dreiging voor Rusland'
Poetin heeft een maritime-doctrine ondertekend waarin de VS en de NAVO zijn omschreven als ‘de grootste dreiging’ voor Rusland.
In het document van 55 pagina’s, waarover de persbureaus Reuters en AFP schrijven, staan de Russische ambities beschreven: ‘een grote maritieme kracht’ waarvan de tentakels zich over de hele wereld uitstrekken.
De belangrijkste bedreiging voor Rusland, zo staat in het document, is ‘het Amerikaanse beleid om de wereldzeeën te domineren’, en de verschuiving van het NAVO-bondgenootschap richting de Russische grens. Zweden en Finland zitten in het proces om toe te treden tot de NAVO. Die laatste deelt een grens van 1300 kilometer met Rusland.
Wanneer diplomatieke- en economische middelen uitgewerkt raken, zal Rusland zijn militaire middelen gebruiken in de oceanen van deze wereld. ,,Vandaag de dag kan Rusland niet bestaan zonder een sterke marine. We zullen onze belangen in de oceanen ferm en met vastberadenheid verdedigen”, aldus de doctrine.

Met betrekking tot dit bericht is dit interview met de oud- adjunct secretarisch generaal van de NAVO en toponderhandelaar voor wapenbeheersing van het ministerie van Buitenlandse Zaken van de VS interessant om te lezen:
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... or-ukraine
(trouwens ook interessant los van bovenstaand bericht ;) )

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:15

Wij zijn benaderd om een hondje uit Oekraïne op te vangen. Weet iemand hier waar we rekening mee moeten houden qua inentingen? Het lijkt me sowieso verstandig om het hondje eerst na te laten kijken door een dierenarts voordat we het in huis nemen, ik wil niet dat mijn eigen dieren risico lopen...
Momenteel zit de eigenaar nog in Oekraïne maar deze wil zo spoedig mogelijk daar weg maar waar hij naartoe kan mogen geen honden.

tamary

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:22

Wormen en rabiës zeker, rest overleg DA, ze krijgen er meerdere binnen, kan best dat er al een protocol voor is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:46

Anna79 schreef:
Wij zijn benaderd om een hondje uit Oekraïne op te vangen. Weet iemand hier waar we rekening mee moeten houden qua inentingen? Het lijkt me sowieso verstandig om het hondje eerst na te laten kijken door een dierenarts voordat we het in huis nemen, ik wil niet dat mijn eigen dieren risico lopen...
Momenteel zit de eigenaar nog in Oekraïne maar deze wil zo spoedig mogelijk daar weg maar waar hij naartoe kan mogen geen honden.

https://www.dierenbescherming.nl/actuee ... -nederland

Even navragen bij de dierenbescherming!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:51

Bedankt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:56

irmaz schreef:
Citaat:
Meldingen van geweervuur van botsingen tussen Servische en Kosovo-troepen op de grens van Serbia en Kosovo.

O nee…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:05

irmaz schreef:
Citaat:

Oei. Verdorie!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:37

Herrie op de Balkan - oj...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:09

irmaz schreef:
Citaat:

Citaat:
De Servische president Aleksandar Vucic zegt dat de Kosovaarse politie van plan is om middernacht een operatie te starten tegen de Serviërs die in het noorden van het land wonen.

:roll: Lijkt verdacht veel op een Russische truuk....

Citaat:
Servische president Vučić:

'Alles wat ik kan zeggen is dat we om vrede zullen vragen en om vrede, maar ik zal je meteen zeggen: er zal geen overgave zijn en Servië zal winnen. Als ze Serviërs gaan vervolgen, Serviërs pesten, Serviërs vermoorden, dan zal Servië winnen!'

:=
Laatst bijgewerkt door irmaz op 31-07-22 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:14

Want? Wat hebben ze te winnen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:14

Servië doet een Putintje.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:15

Cowboy55 schreef:

Zie mijn edit :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:18

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Zie mijn edit :D

Ok……maar dan nog. Op het risico dat ik lomp overkom, maarre……doe je best jongens. Sorry, maar ben ik beetje klaar met die hoek van de wereld.

Geschiedenis: Op 1 september 1939 viel Duitsland Polen binnen, na een door de Duitsers zelf gefingeerd grensconflict.

Lijkt me dat de Serviërs (of de Kosovaren) een schokkend gebrek aan creativiteit vertonen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:29

Janneke2 schreef:

Wanneer is het daar voor het laatst echt stabiel geweest? Na de ijstijden bedoel ik uiteraard.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:32

Citaat:
Premier van Kosovo, Albin Kurti, bevestigt geweerschoten afgevuurd door rouge elementen gecontroleerd door de Servische regering in het noorden, dringt aan op kalmte en voorzichtigheid over desinformatie.

Cowboy55 schreef:
Ok……maar dan nog. Op het risico dat ik lomp overkom, maarre……doe je best jongens. Sorry, maar ben ik beetje klaar met die hoek van de wereld.

Wat ik uit de berichten begrijp is dat Kosovo lid wil worden van de EU en dat Servië dat niet goed vindt. Vandaag inderdaad een Putintje.
Overigens schijnen ze dat de afgelopen jaren al een aantal keer gedaan te hebben, dus paniek is nog niet aan de orde.

Kosovo heeft 1000 politiewagens met agenten naar de grens gestuurd. Niet het leger want blijkbaar zijn er afspraken dat het leger niet in Norrd-Kosovo mag komen.

Mijn vermoeden is dat er komende dagen nog wel een aantal brandhaardjes in Europa door Putina's zullen worden aangestoken. Ik zag ergens dat er een wens was om Nederland op te delen in Nederland en "de vrije staat van Amsterdam", dus wie weet... <<)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:36

oomens schreef:
Janneke2 schreef:

Wanneer is het daar voor het laatst echt stabiel geweest? Na de ijstijden bedoel ik uiteraard.

Op 14 oktober 1952 tussen 09:32 en 11:22 naar verluidt…… :roll:

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:45

Cowboy55 schreef:

Ah, dat is waar, dat was ik vergeten. Was dat niet die keer dat Bosnië nog op Istanbul-tijd zat en per ongeluk een kwartier te lang de vrede handhaafde?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:50

oomens schreef:
Cowboy55 schreef:

Ah, dat is waar, dat was ik vergeten. Was dat niet die keer dat Bosnië nog op Istanbul-tijd zat en per ongeluk een kwartier te lang de vrede handhaafde?

Klopt, de tijdswaarnemer van de Bosnische PTT had gezopen die dag……

Wat was in NL vroegah het nummer van de officiële tijd bij de PTT vroeger ook weer? 002? En 003 voor t weer? :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 00:03

bigone schreef:

(Quote Berliner-Zeitung) Reeds in de namiddag had het Servische parlementslid Vladimir Đukanović zich in een tweet uitgesproken. "Alles wijst erop dat Servië gedwongen zal worden te beginnen met de denazificatie van de Balkan. Ik hoop dat ik het mis heb." De tweet, die verband houdt met spanningen aan de grens met Kosovo, doet vrezen dat Servië de aandacht van Europa voor de Russische aanvalsoorlog in Oekraïne zou kunnen gebruiken om in zijn schaduw de herovering van Kosovo door te zetten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 00:41

oomens schreef:
Janneke2 schreef:

Tito had ze aardig onder de duim.
Maar ik kan me voorstellen dat je dat niet als "stabiel" wil definiëren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 04:35

bigone schreef:

Of Amerika doet een Oekraientje:

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:26

Sizzle schreef:
bigone schreef:

(Quote Berliner-Zeitung) Reeds in de namiddag had het Servische parlementslid Vladimir Đukanović zich in een tweet uitgesproken. "Alles wijst erop dat Servië gedwongen zal worden te beginnen met de denazificatie van de Balkan. Ik hoop dat ik het mis heb." De tweet, die verband houdt met spanningen aan de grens met Kosovo, doet vrezen dat Servië de aandacht van Europa voor de Russische aanvalsoorlog in Oekraïne zou kunnen gebruiken om in zijn schaduw de herovering van Kosovo door te zetten.

Wat een ellende. Ik ben met dat gebied ook wel klaar mee.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:33

Klaarblijkelijk is dit de achtergrond in het verhaal van Servië vs Kosovo:

Kosovo stelt nieuwe kentekenregels uit na spanningen bij grens met Servië.

De regering in Kosovo heeft nieuwe maatregelen voor Serviërs op de valreep met een maand uitgesteld. De wetten zouden vanaf vandaag gelden, maar door spanningen in het noorden bij de grens met Servië is de invoering ervan opgeschort tot 1 september. Als gevolg van de onrust zijn twee grensovergangen gesloten.

De nieuwe regels houden onder meer in dat etnische Serviërs, die in het noorden van Kosovo wonen, verplicht worden om Kosovaarse kentekenplaten te gebruiken. Daarnaast zouden Serviërs die Kosovo binnenkomen vanaf vandaag een soort toegangsdocument bij de grens moeten aanvragen. In Servië geldt een vergelijkbare regel voor Kosovaren die het land willen bezoeken.

Kentekenplaten
De maatregelen hebben kwaad bloed gezet bij etnische Serviërs, die in het noorden van Kosovo een grote groep vormen. Nu rijden veel van hen nog rond in auto's met een Servisch kenteken. Sinds de onafhankelijkheid van Kosovo in 2008 (die Servië overigens niet erkent) heeft Kosovo eigen nummerborden.

De politie in Kosovo sloot gisteravond twee grensovergangen met Servië vanwege de onrust die was ontstaan. De politie besloot daartoe omdat verschillende wegen met voertuigen waren geblokkeerd. Lokale media melden dat in het noorden ook het luchtalarm afging.

De grensovergangen die zijn gesloten zijn die bij Jarinje en Brnjak, waar het al eerder tot botsingen kwam. Demonstranten gebruikten vrachtwagens gevuld met grind om de wegen te blokkeren. Volgens de politie zou er ook in de richting van agenten geschoten zijn, maar raakte er niemand gewond.

Gevechtsvliegtuigen
Het is niet voor het eerst dat de landen ruziën over de kentekenplaten. Vorig jaar escaleerde de onenigheid over de Kosovaarse plannen. Ook toen blokkeerden de Serviërs allerlei wegen, waaronder ook de overgangen bij Jarinje en Brnjak. De Kosovaarse regering stuurde daarop speciale eenheden naar de grens en er werden gevechtsvliegtuigen ingezet.

Na tussenkomst van de EU kwamen de landen uiteindelijk een tijdelijke oplossing overeen, waarbij stickers over bepaalde delen van de kentekenplaten werden geplakt.

Bron: NOS.

Opmerking: f*cking kentekenplaten?! Kom op nou!