Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:51

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:09

nps schreef:
pmarena schreef:
Dus het lijkt me wel zinvol om niet bij een kind dat denkt dat het meer een jongen dan een meid is (of andersom) meteen vol er in te gaan met behandelingen want er zijn immers ook spijtoptanten die aangeven dat ze zich bij nader inzien tòch meer met hun originele geslacht identificeren, en dat ze het gevoel hebben dat het hele traject met hen aan de haal gegaan is.Als behandelaar zal het super lastig zijn om te achterhalen bij wie het een blijvend iets zal zijn en bij wie het een tijdelijk zoeken naar zichzelf was.... degene die ècht het andere geslacht is / wil zijn (even simpel gezegd) die wil je zo snel mogelijk helpen. Maar die toekomstige spijtoptant wil je beschermen tegen het al te gemakkelijk aangaan van zo'n traject. Want het is ook niet niets als je achteraf denkt "hadden ze me maar met rust gelaten dan had ik nu mijn natuurlijke lichaam nog gehad"

Ik denk dat dit nooit 100% te voorkomen is en dat er nu ook écht niet lichtzinnig wordt gedaan over zo’n traject. Ik vermoed zomaar dat het nu ook écht niet gemakkelijk is om zo’n traject aan te gaan en dat er zeer zorgvuldig wordt gekeken. Dus ik weet niet of we een CU daarvoor nodig hebben.

pmarena schreef:
Dat vind ik an sich wel goed van de CU dat ze bij al dit soort ethische vraagstukken vooral ook kijken naar zorgvuldigheid zeg maar.

Again, waarom denk je dat er nu niet zorgvuldig mee wordt omgegaan? Ik vind het heel erg rieken naar het toch kwalijke willen bepalen war diegene wel of niet wil en een waarde oordeel geven over de kundigheid van die persoon om daar zélf over te beslissen. Net als met de levensbeeindiging: je zégt wel dat je dit wil, maar wij vinden eigenlijk dat je iets anders wil. Heb je wel goed nagedacht, oh simpele ziel? Voelt voor mij als mensen van hun weloverwogen beslissing af praten, hun gevoel niet serieus nemen. Toch het christelijke gedachtengoed van willen beslissen voor een ander, maar dan veel “liever” verpakt.

pmarena schreef:
Palliatief beleid: ik vind het best eng dat je in je meest kwetsbare tijd er maar op moet vertrouwen dat de "zorgverlener" om je heen je een humaan einde geeft.... ik heb liever een pil achter de hand waarmee ik het zelf kan regelen en van niks of niemand afhankelijk ben of dat wel "mag". En je niet hoeft te grijpen naar geweren en andere akelige oplossingen....

Aan de andere kant wil ik liever niet dat dergelijke pillen her en der in huizen in laatjes en kastjes liggen waar elke eikel er misbruik van kan maken en anderen er iets mee aan kan doen....

Ik denk dat je die pillen nooit zomaar bij de apotheek kan gaan halen hoor ;) wel groot gelijk dat zo’n heftige beslissing niet bij eén zorgverlener moet liggen.

Voor mij is een religieuze partij een absolute nogo, religie doe je maar in je eigen tijd ;) de punten rondom levensbeeindiging, abortus en acceptatie val lhbti (ik weet nooit welke letters ik moet gebruiken) van christenen staan haaks op die van mij. Wat SGP doet vind ik echt heel kwalijk. Maar - verbieden vind ik te ver gaan. Ook de SGP vertegenwoordigt een stem in Nederland (die van de starre, diep religieuze ontzettend intolerante nare mensen die hun eigen principes willen opleggen aan anderen en voor wie naastenliefde geen ding is. Maar die zijn er ook :)). Met een beetje geluk verdwijnt deze partij vanzelf.

Waarom denk jij dat ik denk dat er nu niet zorgvuldig mee om wordt gegaan?
Want dat denk ik helemaal niet :)

Maar ik vind het dus wèl belangrijk dat de partijen niet over elkaar heen gaan buitelen om vooral maar punten te scoren met allerlei dingen makkelijker maken...en daarbij dan vergeten dat er ook nog andere hele belangrijke keerzijdes omheen hangen zoals bij die abortus dat we ook kijken naar het voorkomen van ongewenste zwangerschappen en helpen om het kind te houden.

Bij euthanasie kijken naar het verbeteren van betrokken houden van de mensen die om euthanasie vragen omdat ze geen zingeving voelen of zich een last voelen. Of omdat ze bang zijn dat de palliatieve zorg te wensen overlaat, de CU wil dat dat soort dingen dan verbeterd.

En bij iets als het hele geslachtsgebeuren, dat het niet afglijdt naar er met alle goede bedoelingen al te makkelijk in mee gaan en iets groter te maken dan het is, terwijl Marietje alleen maar een tijdelijke tomboy fase heeft zeg maar. Je moet een midden zien te vinden tussen kinderen beschermen tegen overhaaste beslissingen, en degenen tijdig helpen voor wie het echt een integraal deel van hun "zijn" is zeg maar. En ik denk dat dat verrekte moeilijk kan zijn.... ook voor de kinderen zelf want die kunnen ook niet ruiken waar hun gevoel vandaan komt en of het voor altijd is of dat zij nèt diegene zijn voor wie het alleen een soort fase is.

Bij een CU kan je er zeker van zijn dat die stabiel zijn in hun standpunten van in principe iedereen een fijn leven gunnen, ethisch ver doordenken, natuur hoog in het vaandel hebben vanwege dat idee dat we de aarde slechts in bruikleen hebben van onze kinderen enzo. En dat vind ik waardevol. Ik wil hun er graag bijhebben als een soort stabiel nationaal geweten dat niet met alle winden meewaait omdat ze denken dat ze punten kunnen scoren met ander beleid.

Bij andere partijen vind ik dat toch wat instabieler, afhankelijker van hoe de wind waait.
Ik zit de laatste jaren steeds te twijfelen tussen GroenLinks en de CU want die liggen best dicht bij elkaar.

Voorheen stemde ik D66 (die er ook heel dicht tegenaan ligt) maar daar ben ik finaal op afgeknapt door het er door drukken van die donorwet. An sich vind ik het goed om mensen te dwingen tot een keuze omdat er toch best veel mensen zullen zijn die best donor willen zijn maar te lui zijn om het te regelen. Maar het in de wet vastleggen dat je organen van de samenleving zijn TENZIJ je een handeling verricht, dat vind ik zwaar over de schreef gaan. Dat kàn ethisch gezien niet. Dus mijn vertrouwen dat zij moreel verantwoorde keuzes zullen maken is beschaamd.

Bij een CU weet je dat dat an sich wel goed zit. En die punten waar ze vast zitten aan dat geloof daar is meer dan genoeg tegengeluid voor om dat recht te trekken. Maar dat euthanasie gebeuren daar zit ik het meest mee bij hen...

Ik ga nog even kijken of GL/PVDA nog punten heeft waar ik absoluut niet achter sta. Wat zijn voor anderen de belangrijkste redenen om niet voor hen te stemmen....? Ik zit er vooral mee dat ik Timmerfrans niet vertrouw.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:15

Grappig pmara bij mij komt CU inderdaad ook vrij hoog bij sommige kieswijzer. Ik stem niet op ze omdat ik per definitie niet Christelijk wil stemmen. Maar verder vind ik het een prima partij.

Ik wil je niet beïnvloeden in je stem natuurlijk, maar strategisch stemmen kan een optie zijn. Als je het CU gedachtegoed (wat redelijk aansluit op PvdA/ Gl) belangrijk vind, wil je eigenlijk geen rechts kabinet.

Maar nogmaals: stemmen waar jij je het beste bij voelt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:16

Omtzigt heeft eindelijk duidelijk gemaakt dat hij geen MP wil worden, maar fractievoorzitter in de kamer wil blijven, dus ook geen ministerspost.
Ik ben benieuwd of dit nog iets verandert in de peilingen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:26

pmarena schreef:
Tango1979 schreef:
Ik vind het vooral sneu voor die arme vrouwen. Walgelijke actie. Dit is een van de reden waarom ik nooit Christelijk zal stemmen. Jouw geloof is jouw geloof. Heb respect voor een ander zijn mening.

Nouja lijkt mij rechtvaardiger dat je om de standpunten van de SGP... geen SGP zal stemmen maar andere partijen met een C in de naam niet bij voorbaat uit zou moeten sluiten want die kunnen veel minder extreem zijn hè....

Ik vind dit soort acties ook wanstaltig, het is voor de meeste vrouwen al geen makkie om naar zo'n kliniek te gaan, laat ze met rust :(:)

Wèl vind ik het an sich goed om te proberen om vrouwen al eerder van het pad van abortus af te krijgen.
En daar op te richten. Door er voor te zorgen dat de kans kleiner wordt dat ze ongewenst zwanger raken. En als het dan toch gebeurt, dat er dan meerdere opties zijn voor iedereen dan dat (jonge)dames geen andere uitweg zien dan abortus. En dat vind ik wel goed aan het standpunt van de CU. Niet specifiek tegen abortus maar er op hameren om er niet te licht over te denken en te investeren in andere oplossingen zoals zeer laagdrempelig aan voorbehoedsmiddelen kunnen komen, goede voorlichting en hulp bieden om toch een weg te zien om het kind te houden en op te voeden.

Dat vind ik wel mooie standpunten want er zijn ongetwijfeld (jonge)dames die zeer ongepland zwanger raken en geen manier zien waarop ze het kind kunnen houden. Doordat ze uit huis geschopt worden en/of nog op school zitten en/of te weinig inkomen hebben ofzo.

Dat is natuurlijk geen ideale situatie om met een baby te zitten.... maar het is ook schandalig als we als samenleving zo'n jongedame dan maar de richting van een abortus op duwen terwijl ze dat in haar hart helemaal niet wil en ze zich daar de rest van haar leven misschien wel ontzettend rot over blijft voelen....

Ik heb nog niet alles bijgelezen maar had wel reacties verwacht. Mag ik hier even een voorbeeld geven uit geheel andere hoek, nl. het tragische verhaal van Britney Spears die door haar toenmalige waardeloze vriendje tegen haar wil in tot een abortus werd gedwongen en daar nu nog steeds last van heeft.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:30

anjali schreef:
Ik heb nog niet alles bijgelezen maar had wel reacties verwacht. Mag ik hier even een voorbeeld geven uit geheel andere hoek, nl. het tragische verhaal van Britney Spears die door haar toenmalige waardeloze vriendje tegen haar wil in tot een abortus werd gedwongen en daar nu nog steeds last van heeft.

Dat is vreselijk en die vriend is een eikel.

Maar dat dit bij haar heeft plaatsgevonden moet geen gevolgen hebben voor dames die wel zelf de keuze voor abortus willen maken. Dat blijft persoonlijk en iedere vrouw zou toegang moeten hebben tot goede veilige abortuszorg, als ze dat zelf wil.

Dat je daarnaast inzet op goede beschikbaarheid van anticonceptie en betere steun voor alleenstaande zwangere vrouwen zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Maar is imo geen vervanging van de optie abortus.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:31

ik blijf me verbazen over jouw reacties Anjali. En heb je al eens geprobeerd om dingen ook te zien vanuit de niet gelovige kant?
Dus...als Britney Spears een waardeloos vriendje heeft gehad, betekent dat dan dat anderen niet meer zelf mogen beslissen of ze wel of geen abortus willen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:54

Dat zegt ze toch ook helemaal niet in bovenstaande reactie.

Ik denk dat het goed is als het naast elkaar bestaat. De mogelijkheid van abortus zodat je niet met een breinaald aan de gang hoeft met alle mogelijke gevolgen van dien :(:)

Maar daarnaast ook wel even blijven beseffen wat je daarmee eigenlijk doet en dit wel een uiterste noodgreep moet blijven, die je zoveel mogelijk probeert te voorkomen door preventie, en waarbij we er zoveel mogelijk aan doen om te voorkomen dat vrouwen het idee hebben dat ze geen andere optie hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:59

Ik ben blij dat er een politicus is die heel erg duidelijk en eerlijk voor zijn mening uitkomt.De meesten doen dat nl. niet, die blijven om de verschillende hete brij-onderwerpen heendraaien. Zonder echt ja of nee op iets te zeggen. Vandaar dat er zo veel zwevende kiezers zijn die er ook met diverse stemwijzers niet uitkomen. Aan die politici weet je niet wat je er aan hebt. De standpunten van de SGP zijn heel duidelijk en als je het er niet mee eens bent, dan stem je er ook gewoon niet op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:02

juval schreef:
Omtzigt heeft eindelijk duidelijk gemaakt dat hij geen MP wil worden, maar fractievoorzitter in de kamer wil blijven, dus ook geen ministerspost.
Ik ben benieuwd of dit nog iets verandert in de peilingen.

Het zal mij ook benieuwen welke invloed dat zou hebben. Persoonlijk heb ik er wel respect voor dat hij toch duidelijk niet uit is op alleen maar de macht voor zichzelf.

Jessix

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:36

Zitten er hier NSC stemmers? Ik lees het tot nu toe niet echt terug terwijl ze toch zo hoog in de peiling staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:52

NSC stond bij mij in top twee, nu programma bekend is bungelen ze ergens onderaan.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:54

Jessix schreef:
Zitten er hier NSC stemmers? Ik lees het tot nu toe niet echt terug terwijl ze toch zo hoog in de peiling staan.
Misschien kan iemand even een poll maken? Ben wel benieuwd wat bokkers stemmen maar zit zelf met een deadline :\

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:19

Ik wilde heel graag NSC stemmen maar medisch-ethisch zijn ze zo conservatief dat t hem niet gaat worden. Teveel CDA invloed helaas, ook niet verrassend ergens maar wel jammer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:20

Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-11-23 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:21

Ik vind Omtzigt een integer politicus. Ik heb echt respect voor hem. Een goed Kamerlid en zou wellicht ook een prima minister of MP zijn. Maar zijn standpunten zijn gewoon niet mijn standpunten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:23

Dat heb ik ook Tango, prima man, maar niet mijn ideeën.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:28

Geldt voor mij ook. Goed om aan boord te hebben maar voor mij niet om zelf op te stemmen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:34

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:57

Avalanche schreef:
pmarena schreef:
Ik heb net deze gedaan, en toch weer overduidelijk CU := Typisch wel want heb heel kittig voor klimaatgebeuren gestemd.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... 3~v883197/

Ik ook, en weer Volt bovenaan, daarna D66 en GroenLinks.

Ik kan m m niet doen, paywall :(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:00

Jawel, je kunt gratis een account aanmaken en dan kan je hem doen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:02

Oh ik hoefde helemaal niks te doen....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:28

Prima actie van onder andere Lilianne Ploumen.
We kennen haar nog als oprichtster van het internationale fonds 'She Decides'.

Krijttekeningen op de stoep van een abortuskliniek.
Met een regenboog en de goede oude slogan
Baas in Eigen Buik.

Zo kan het ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:42

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:49

BigOne schreef:
NSC stond bij mij in top twee, nu programma bekend is bungelen ze ergens onderaan.

Hahaha _O-

Pmarena ik vind dat je goede afweging beschrijft over de CU. Eerlijk gezegd ken ik hun standpunten niet zo heel goed, omdat ik niet christelijk wil stemmen. Ik weet wel dat ze beetje centrum -links zijn (denk ik).

Waarom vertrouw je Timmermans niet? En zou het verschil maken als je op iemand anders van die partij stemt?