De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:58

PSvanLot schreef:
Anoniem schreef:
Nee, ik doel juist op mensen die het niet serieus nemen.
Ik lees op fb zoveel dommer reacties.. mensen die het onzin vinden, die vinden dat het Rutte goed uitkomt, zodat er na wat doden meer plek is voor de asielzoekers.
Dat zijn, vind ik, dezelfde type mensen die ook rustig snotterend en niesend in een restaurant gaan zitten “ want niks aan de hand”.

Hoe kom je erbij dat er snotterende en niezende mensen in een restaurant zitten? Dat is volgens mij een aanname?

Ik heb gisteren denk ik 250 klanten geholpen in de ochtend, daar was geen enkel persoon bij die klachten vertoonde. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik ken dan weer een aantal mensen die van de week ziek waren, vrijdag of gisteren gek werden van binnen zitten en toch boodschappen gaan doen of ergens wat eten. Nee, die zijn niet doodziek, maar wel klachten en niet wachten tot de klachtenvrij zijn.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:58

LadyMadonna schreef:
dakplaat schreef:
Ja, een paar kerken gaan wel door.. en de meeste zijn dicht.

Nee, de meeste kerken gaan door (in aangepaste vorm), een paar zijn dicht...
Werkendam werkt (net als Urk en Staphorst) niet als de rest van de wereld...

:D

Naar mijn weten zijn sowieso alle PKN en RK kerken dicht, en zijn alleen de kerken in de verwachte dorpen open.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:59

Even een praktische vraag. Stel dat Nederland straks op slot gaat zoals in wel meer landen en je niet zomaar op straat mag komen, kun je dan nog wel naar je paard om te voeren? Die van mij staat 10 km verderop. Niet op een pensionstal maar op een (verlaten) stukje waar ik zelf alles moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:59

knollentuin schreef:
Giolli schreef:
Heeft er iemand een goede link waarmee ik mijn man kan overtuigen dat er niet van een mug een olifant is gemaakt en dat Corona geen gewoon griepje is?
“Kijk gewoon het nieuws” was niet voldoende. :')

:roll:

Je man even boodschappen laten doen?

Dan zie je alleen massahysterie. Ik zou gewoon wat wetenschappelijke bronnen verzamelen en wat berichten van mensen uit Italië. Dan weet jij genoeg.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:00

knollentuin schreef:
Giolli schreef:
Heeft er iemand een goede link waarmee ik mijn man kan overtuigen dat er niet van een mug een olifant is gemaakt en dat Corona geen gewoon griepje is?

Mijn man is supermarkt manager en vind dat er paniek wordt gemaakt en daardoor ....

Nouja, mijn man is het met Germie eens. :D

Anoniem

Ingrid_92 schreef:
Even een praktische vraag. Stel dat Nederland straks op slot gaat zoals in wel meer landen en je niet zomaar op straat mag komen, kun je dan nog wel naar je paard om te voeren? Die van mij staat 10 km verderop. Niet op een pensionstal maar op een (verlaten) stukje waar ik zelf alles moet doen.

Oeh, deze vraag is ongeveer 20 keer langsgekomen in dit topic. Als je terugzoekt vind je het vanzelf :)
En ja, ik denk dat dat wel kan.

PSvanLot

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

En dat wordt nog veel erger als ook nog alle winkels dicht gaan moeten op de supermarkten na zoals in Oostenrijk (zie link Karuna)

Mijn ouders bewaren iedere avond de broden die overgebleven zijn in de winkels. Het Leger des Heils komt deze om de dag ophalen om te verdelen over de voedselbanken.

Het varieert van 30 tot 50 broden per week wat ze kunnen ophalen. Deze week hebben ze 2... broden kunnen ophalen.
Het doet ons pijn dat deze mensen nu in de problemen komen.

Dat is idd wel heel erg. Kunnen mensen geen donatie doen? Zodat er bijvoorbeeld extra broden kunnen worden gemaakt en kunnen worden opgehaald? Of is de capaciteit daar niet naar?

Daar is de capaciteit niet naar, er worden al wat extra broden gemaakt zodat ze altijd wat hebben.

Maar daarbij, als ze in Nederland slagers, groentenboeren en bakkers gaan sluiten dan krijgen we bij de supermarkten grote problemen denk ik.

_Penotti

Ingrid_92 schreef:

Natuurlijk.
Alle noodzakelijke dingen mogen gewoon.
Is in de andere landen ook zo.
Ook noodzakelijk werk gaat gewoon door.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:01

Giolli: Toon dat filmpje van die Nederlandse in Italië :)

dakplaat

Ingrid_92 schreef:

Ja natuurlijk kan dat. Sociaal contact vermijden is alleen met mensen, met je paard kun je socializen zoveel je wil.

Mellow

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:02

PSvanLot schreef:
Daar is de capaciteit niet naar, er worden al wat extra broden gemaakt zodat ze altijd wat hebben.

Maar daarbij, als ze in Nederland slagers, groentenboeren en bakkers gaan sluiten dan krijgen we bij de supermarkten grote problemen denk ik.

Nu is het even rot door de hamsteraars.
Maar die hebben hun kasten ook wel eens vol denk ik :D
Hier lag gisterenavond ook alweer brood in de winkel.
Dus die gekte zal komende week ook wel weer voorbij zijn en de voedselbanken ook wel weer krijgen.
Maar voor nu heel rot natuurlijk.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:03

Ah fijn, dat is al een geruststelling. Kon het zo snel niet terug vinden.

irryproppy

Ben net terug van de dagelijkse boodschappen,heb nu maar voor 2 dagen meegenomen.
Man man man wat een puinhoop in de winkels.
Stond een ouder echtpaar en een oudere man voor me in de rij,zegt de oudere man tegen dat echtpaar,we staan nu wwl hutje mutje he,maar ach het zal wel niet zo een vaart lopen en we zullen het wel allemaal overleven.
Hoezo bord voor hun kop 8)7

lenaa_tje

knollentuin schreef:
Giolli schreef:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220011/Z ... ergelijken Deze lezing van Alex Friedrich

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:04

Stral schreef:

Daar wordt niets uitgelegd over het virus zelf denk ik, wel? Hij gelooft het wel over de noodtoestand, maar ik wil hem uitleggen waarom het geen griep is.
Hij zegt dat als het niet zo in de media was geweest het net als vorige griep epidemiën rustiger was verlopen in de supermarkten etc.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:04

irryproppy schreef:
Ben net terug van de dagelijkse boodschappen,heb nu maar voor 2 dagen meegenomen.
Stond een ouder echtpaar en een oudere man voor me in de rij,zegt de oudere man tegen dat echtpaar,we staan nu wwl hutje mutje he,maar ach het zal wel niet zo een vaart lopen en we zullen het wel allemaal overleven.

Kan je wat anders dan? Jij stond daar toch ook gewoon boodschappen te doen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:05

irryproppy schreef:

Wat moet je dan zeggen tijdens je boodschappen koetje-kalfje? Dat we er allemaal aan gaan?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:05

Dit bericht is op facebook gezet door huisartsen Hier uit de buurt (Wieringermeer)
Citaat:
*Graag delen*
Wij zijn huisarts en maken ons ernstig zorgen over de huidige situatie rondom Corona. Ondanks dat we het vervelend vinden wellicht de overheid met dezebl boodschap te passeren, willen wij een oproep doen aan iedereen om je kind per direct thuis te houden van school.

Het Corona virus is nu ook in NL, op dit moment staat de teller op een ruwe schatting van 11.000 besmettingen. Het treft niet alleen ouderen, maar ook jonge vitale mensen kunnen erg ziek worden. Denk aan de 16-jarige jongen die nu in Brabant op de IC beademd wordt. De maatregelen die tot nu toe getroffen zijn, zijn niet toereikend. Als we geen verdere maatregelen nemen, worden er steeds meer mensen erg ziek en kunnen we niet iedereen meer helpen. Mensen met Corona, maar ook mensen met andere aandoeningen zoals een hartinfarct komen te overlijden omdat we geen plek voor hen hebben in onze ziekenhuizen. Mensen met bijvoorbeeld uitgezaaide kanker kunnen dan niet meer behandeld worden op de IC omdat de gezondere patiënten met Corona voorrang hebben.

Zorgverleners doen hun best iedereen te kunnen behandelen en we moeten zorgen dat zij een zo klein mogelijke kans lopen ook ziek te worden.

We kunnen besmettingen niet geheel voorkomen. Wat we wel kunnen is de piekbelasting op de ziekenhuizen remmen. Kijkend naar de landen die ons voorgaan, weten we exact wat we kunnen doen.

En daar is iedereen voor nodig.

Wat kun je doen?

- Houd je kind thuis van school
- Werk zoveel mogelijk thuis
- Indien niet mogelijk om thuis te werken, breng je kinderen niet onder bij opa en oma, dat is de kwetsbare groep, liever bij jongere mensen zonder ernstige ziektes.
- Heb geen sociale contacten buiten de broodnodige
- Neem de bekende hygiëne maatregelen in acht, was je handen regelmatig met zeep, hoest en nies in je elleboog
-Als je erg ziek bent, bel dan je huisarts om te vragen wat je kunt doen
-Bij andere medische vragen die niet ernstig zijn, probeer eerst op thuisarts.nl advies te vinden, er is te weinig tijd om niet noodzakelijke medische zorg te verlenen.

Met gezonde groet,
W. Alderlieste, P. Peek, S.Alders, P. Alders, J. Breedijk, B. de Wit, G. Vriend, W. Bouwmans,
huisartsen

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:06

lenaa_tje schreef:
irryproppy schreef:

Kan je wat anders dan? Jij stond daar toch ook gewoon boodschappen te doen.

Ouderen zijn toch een risico,en vooral die houding van hun.
Zegt genoeg lijkt me.

Babootje

LadyMadonna

Net op tv bij wnl op zondag, groot Brittannië zou overwegen alle 70+ers voor 4 maanden in quarantaine te zetten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:07

Giolli schreef:
Stral schreef:

Daar wordt niets uitgelegd over het virus zelf denk ik, wel? Hij gelooft het wel over de noodtoestand, maar ik wil hem uitleggen waarom het geen griep is.
Hij zegt dat als het niet zo in de media was geweest het net als vorige griep epidemiën rustiger was verlopen in de supermarkten etc.

Het is geen griep omdat het influenza virus dit niet veroorzaakt, maar covid-19

Het is geen epidemie maar een pandemie, dat is nogal een verschil. De griepepidemie verloopt altijd wat gespreider omdat meer mensen er weerstand tegen hebben en omdat er vaccinaties zijn. En treft daardoor een kleiner deel van de bevolking en Corona treft de hele bevolking.

Anoniem

_Penotti

Shae schreef:
irryproppy schreef:

Wat moet je dan zeggen tijdens je boodschappen koetje-kalfje? Dat we er allemaal aan gaan?

Ja precies.
Zo iets zou ik ook gezegd kunnen hebben, wat moet je inderdaad anders zeggen: Pas op aan de kant!! ik wil een meter!!!!
Ieeeh help, niet aansluiten, we gaan dood!!

De kans dat we het wel overleven is gelukkig toch nog wel het grootste :D