Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:33

anjali schreef:
@Fransje23: Die Indiase expats die door bedrijven hiernaartoegehaald worden vanwege hun kennis als ingenieur of zo, die ken ik goed. Die kopen hier zelf huizen! Heet dat niet "kennismigranten"? Die veroorzaken geen enkele overlast.

Maar houden wel heel veel woningen bezet en doordat ze veel te besteden hebben kunnen ze hoge huren betalen en daarmee worden de prijzen op de huizenmarkt wel opgedreven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:05

Benzz schreef:
anjali schreef:
@Fransje23: Die Indiase expats die door bedrijven hiernaartoegehaald worden vanwege hun kennis als ingenieur of zo, die ken ik goed. Die kopen hier zelf huizen! Heet dat niet "kennismigranten"? Die veroorzaken geen enkele overlast.

Maar houden wel heel veel woningen bezet en doordat ze veel te besteden hebben kunnen ze hoge huren betalen en daarmee worden de prijzen op de huizenmarkt wel opgedreven.

Ze worden hierheen gehaald door bedrijven die kennelijk geen Nederlanders kunnen krijgen voor het werk wat ze gedaan willen hebben. En die bedrijven betalen ook goed want ze hebben die mensen nodig. Deze mensen moeten wel hun eigen land en cultuur achterlaten. Met die hoge opleidingen kunnen ze in India ook werken, maar, hier verdienen ze veel meer. Het zijn geen asielzoekers die hier door de Staat onderhouden moeten worden. Waarom zijn er geen Nederlanders die die die functies kunnen of willen vervullen? Geen idee!

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:18

Je weet dat expats belastingvoordelen hebben? Waardoor ze dus ook makkelijker een huis kunnen kopen en daarme worden “Nederlanders” benadeeld.

En die belastingvoordelen worden dus door de overheid “betaald”. Het kost dus wel geld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:19

anjali schreef:
Waarom zijn er geen Nederlanders die die die functies kunnen of willen vervullen? Geen idee!

Die kennis hebben we hier niet!
Vroeger waren we een kenniseconomie maar dat wordt steeds meer verleden tijd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:23

fransje23 schreef:
anjali schreef:
Waarom zijn er geen Nederlanders die die die functies kunnen of willen vervullen? Geen idee!

Die kennis hebben we hier niet!
Vroeger waren we een kenniseconomie maar dat wordt steeds meer verleden tijd.

We hebben nog best een erge kenniseconomie hoor. Juist MBO is enorm schaars.

Expats komen hier vanwege de internationale bedrijven die juist internationale medewerkers willen.
Er zijn ook wel Nederlanders op die plekken te vinden, maar er is juist vraag naar een mix van internationale medewerkers in het soort bedrijven dat expats aanneemt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:24

juval schreef:
We noemen het arbeidsmigranten, maar feitelijk zijn het toch gewoon Europeanen die zich overal in de EU mogen vestigen. Net zo goed als Nederlanders naar andere eu landen vertrekken waar wellicht ook woningnood bestaat.

Met andere woorden, je hebt wettelijk geen grond om deze mensen tegen te houden.

En ze doen noodzakelijk werk!

Er komen ook nog veel Oekraïnse vluchtelingen,die hebben ook een aparte status en daar hoor je niemand over.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:27

anjali schreef:
Ze worden hierheen gehaald door bedrijven die kennelijk geen Nederlanders kunnen krijgen voor het werk wat ze gedaan willen hebben. En die bedrijven betalen ook goed want ze hebben die mensen nodig. Deze mensen moeten wel hun eigen land en cultuur achterlaten. Met die hoge opleidingen kunnen ze in India ook werken, maar, hier verdienen ze veel meer. Het zijn geen asielzoekers die hier door de Staat onderhouden moeten worden. Waarom zijn er geen Nederlanders die die die functies kunnen of willen vervullen? Geen idee!

Ik weet het allemaal, heb gisteren een functie opengezet en op dit moment stroomt mijn mailbox vol met indiers die een nieuwe klus zoeken. Weet ook wat ze verdienen. En heb totaal geen hekel aan ze.

Maar je moet wel alles over een kam scheren. HSM hebben we zeker nodig, maar het zijn er veel. Heel veel. En je moet wel deze groep meenemen in het huizentekort en de hoge prijzen van huur huizen.

Daar kun je niet alleen de schuld bij asielzoekers leggen. Dat is niet eerlijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:31

Er zijn naar schatting ruim 800.000 arbeidsmigranten, echt zoveel meer dan asielzoekers.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:31

verootjoo schreef:
Expats komen hier vanwege de internationale bedrijven die juist internationale medewerkers willen.
Er zijn ook wel Nederlanders op die plekken te vinden, maar er is juist vraag naar een mix van internationale medewerkers in het soort bedrijven dat expats aanneemt.

Nee, het probleem was dat er geen NL mensen voor te vinden waren. Daarom werden HSM ingevlogen. Nu de meeste financiele instellingen een hiring frese hebben. Zie je dat er heel veel engelstalige mensen beschikbaar zijn. Ik word dagelijks toegevoegd door indiers, iraniers en nog andere mensen die een klus zoeken waarbij alleen engels gesproken wordt. En die klussen zijn er misschien ( als ik even tel welke aanvragen ik in september heb gehad) misschien 4 a 5.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:32

Precies Fokfanaat, dat zijn de werkelijke aantallen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:39

verootjoo schreef:
We hebben nog best een erge kenniseconomie hoor. Juist MBO is enorm schaars.

Ja, god mag weten waarom er gedaan werd/wordt of iemand gefaald heeft als hij/zij MBO gaat doen.
Terwijl een echt vak leren echt meer dan prima is!

Maar de kwaliteit van het onderwijs in Nederland staat onder druk. Dat is ook geen speerpunt bij deze verkiezingen.
We zijn ook wat aan het dalen de afgelopen twee jaar op de EU innovatielijst

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:48

We hebben aan van alles te kort:
Arbeidsmigranten werken in de landbouw, in slachterijen, in de kassen, in de bouw, in de schoonmaak, in de retail, in de horeca, in de logistiek en zelfs de tandartspraktijk hier is van een Duitser en een Roemeen.

Je kunt wel een hek om Nederland willen, maar we kunnen niet zonder arbeidsmigranten en kennisstudenten.
En die 11% vluchtelingen? Snel de taal leren en werken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:49

is kennis MBO/HBO gelijkwaardig, kan elke arbeidsmigrant hier zo aan de slag op dit niveau!
vraag me dat wel eens af, of er vrschillen zijn behalve de taal,
heb er niet mee te maken, dus vandaar mijn vraag

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:49

Mbo schaars? Of mensen willen het werk gewoon niet doen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:55

JA21 staat voor Nederlandse banen in plaats van outsourcing en het wegjagen van bedrijvigheid als gevolg van het Nederlandse klimaatbeleid.

Hoe lezen jullie deze zin?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:00

fokfanaat schreef:
Mbo schaars? Of mensen willen het werk gewoon niet doen?

Volgens mij neemt het aantal studenten die MBO doet af.
Maar het aantal kinderen en nu jongeren daalt ook al een tijd dat zal er ook mee te maken hebben.

Er is ook een hoop werk waarbij opleiding minder van belang is en wat de meeste Nederlanders niet willen doen.
Dat wordt nu door hardwerkende arbeidsmigranten gedaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:01

mce schreef:
is kennis MBO/HBO gelijkwaardig, kan elke arbeidsmigrant hier zo aan de slag op dit niveau!
vraag me dat wel eens af, of er vrschillen zijn behalve de taal,
heb er niet mee te maken, dus vandaar mijn vraag

Mijn Spaanse tandarts kon snel aan de slag.
Denk dat het erg afhankelijk is van iemand zijn achtergrond of het gelijkwaardig of niet is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:10

fransje23 schreef:
JA21 staat voor Nederlandse banen in plaats van outsourcing en het wegjagen van bedrijvigheid als gevolg van het Nederlandse klimaatbeleid.

Ik sta al vaker vol verbazing van deze partij. Hun ideeen zijn totaal niet uitvoerbaar. En ze hebben geen idee dat er een tekort aan arbeidskrachten in NL is. Ze blijven framen dat buitenlanders de banen inpikken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:13

Ik heb de laatste paar jaar geen enkele Nederlandse pakketbezorger aan de deur gehad. Waar wil JA21 die vandaan toveren?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:26

prompter schreef:
Ik heb de laatste paar jaar geen enkele Nederlandse pakketbezorger aan de deur gehad. Waar wil JA21 die vandaan toveren?

Ik wel :D We hebben hier een pensionado die voor DHL werkt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:32

maar zijn de nederlanders er gewoon niet, of willen we niet? Of zijn migranten misschien goedkoper?

ik heb een Portugese tandarts, heel fijne man!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:46

juval schreef:
maar zijn de nederlanders er gewoon niet, of willen we niet? Of zijn migranten misschien goedkoper?

ik heb een Portugese tandarts, heel fijne man!

Zijn er niet en willen niet.
Migranten zijn niet goedkoper. HSM zijn sowieso duur, maar arbeidsmigranten in de slachthuizen dienen volgens de wet WAADI verloont te worden. Dat daar een aantal uitzendbureau's schijt aan hebben is wel een probleem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:46

fransje23 schreef:

Dit is toch geen Nederlandse zin? :=

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:57

zullen best goed zijn, tandarts is ook een vrij beroep dacht ik,

maar ik dacht veel meer aan: is de opleiding gelijkwaardig, zodat je hier direct aan de slag kunt, behalve de kassen, kantoor, receptie, makelaardij b.v

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:00

mce schreef:
zullen best goed zijn, tandarts is ook een vrij beroep dacht ik,

maar ik dacht veel meer aan: is de opleiding gelijkwaardig, zodat je hier direct aan de slag kunt, behalve de kassen, kantoor, receptie, makelaardij b.v

Nee vaak is de opleiding niet gelijkwaardig. Zeker niet als het gaat over de medische opleidingen / zorg en het onderwijs. :)