Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vikawiek

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:46

Ik vind cu ook een stuk genuanceerder dan de sgp. Alleen jammer dat ze tegen het homohuwelijk zijn

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:03

Ik ga niet op ze stemmen, maar ik vind de lijsttrekker van CU een hele prettige vrouw met veel kennis. Niet te vergelijken met de SGP qua standpunten (gelukkig).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:12

vikawiek schreef:
Ik vind cu ook een stuk genuanceerder dan de sgp. Alleen jammer dat ze tegen het homohuwelijk zijn

Ik kan daar heel recent eigenlijk niet echt veel over vinden. Jij wel...?

Zelf weet ik niet veel van wat in de bijbel staat. Maar kan me voorstellen dat ze daar vandaan wellicht aan kunnen hangen dat het huwelijk iets tussen man en vrouw zou zijn. Maar in allerlei standpunten gaan ze behoorlijk met hun tijd mee vind ik, en dragen ze uit dat iedereen meetelt en er toe doet. Het lijkt mij dan eigenlijk ook sterk dat ze er extreem op tegen zijn. Misschien houden ze zich daarom een beetje stil er over....?

Van 2020 vind ik wel nog dit op hun eigen website:
https://www.christenunie.nl/blog/2020/1 ... lf-te-zijn

En deze van 2022:
https://www.rd.nl/artikel/995439-christ ... morelaties

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:48

pmarena schreef:
Zelf weet ik niet veel van wat in de bijbel staat. Maar kan me voorstellen dat ze daar vandaan wellicht aan kunnen hangen dat het huwelijk iets tussen man en vrouw zou zijn.

Ja dat halen ze uit de bijbel. Een verhaaltje over twee steden Sodom En Gomorrah omdat daar veel homo's woonden werden de steden vernietigd.

De bijbel staat vol met verhalen die nogal ongeloofwaardig zijn. Zoals pratende dieren, de rode zee die open zou gaan om gods volk doorgang te geven. Ook staan er verhaaltjes in dat Jezus water in wijn kon veranderen, over water liep en doden weer levend maakte. Ook staat er een verhaal in van de weduwe van Serafath die een pot meel had dat nooit leeg raakte. Maar ook het verhaal van Noach was wonderbaarlijk, hij zou een grote boot gebouwd hebben die helemaal vol met dieren gestouwd hebben waarna de hele aarde onder water verdween door heftige regenval, waarbij iedereen verzoop. Behalve Noach en zijn gezin, en uiteraard alle dieren. Ook staan er genoeg geweldadige verhalen in. Een engel zou eens in 1 nacht een compleet leger hebben uitgeroeid. Maar ook kreeg het volk van God de opdracht tot genocide. Ze moesten namelijk een ander volk genaamd de amalekieten volledig uitroeien, inclusief de baby's en alle dieren. Iedereen moest gedood worden.

De bijbel is een wonderlijk boek. Ik ben er zelf mee opgevoed, dus ken genoeg van de toch wel sprookjesachtige verhalen vaak vermengd met de nodige dosis geweld.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 09-11-23 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:49

Misschien kan de SGP club beter naar Amerika emigreren, daar hebben ze tenminste wat in de melk te brokkelen en heel veel Tradwives }>

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:02

Het bijbelverhaal over een pratende ezel.

https://historiek.net/de-sprekende-ezel ... am/151304/

Dat zijn het van soort verhalen waar de bijbel vol mee staat.
En moet ik dan dat boek serieus nemen omdat er ook in staat dat vrouwen onderdanig moeten zijn aan de man en dat homoseksualiteit slecht is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:10

Avalanche schreef:
Ht standpunt van de CU vind ik veel constructiever. En ik vind idd dat als iemand geen abortus wil, dat daar ook steun voor moet zijn, en ook financieel, want veel single moeders hebben het idd heel zwaar. Maar abortus moet ook een keuze blijven :)

Ik snap daarom ook niet dat de SGP niet wil dat anticonceptie vergoed wordt. Je zou denken dat dat een hele goede manier is om abortus te voorkomen.

Klopt en zo mee eens. Het verdriet van gedwongen abortus is net zo groot (meisje van 22 die door moeder meegesleept was in mijn armen gehad. Hartverscheurend huilde ze in mijn armen. Wat een verdriet. Ze kon er niet tegenop .)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:11

Nouja kijk je moet wel een beetje onder een steen leven om die standaard verhalen nog nooit gehoord te hebben := Maar ik bedoel natuurlijk meer de details en de interpretaties ervan, waar mensen niet voor niets hele bijbelstudies op loslaten.

Omdat ik er niet heel veel specifieks over kan vinden van de laatste jaren vraag ik me af of ze (nog) echt keihard tegen iets als het homo-huwelijk zijn, of dat ze daar toch wel mild tegenover staan.

Enige waar ik bij de CU echt mee zit is dat vrijwillig levenseinde.
Wil namelijk graag dat het mogelijk is om er humaan een einde aan te maken als je er klaar mee ben om welke reden dan ook.

Maar vind het (net als bij die abortus) ook wel goed als een partij als het CU daar wel fungeert als een soort geweten dat goed in de gaten houdt dat dit soort dingen niet een soort makkelijke oplossing / enige uitweg wordt voor mensen die eigenlijk op zoek zijn naar iets anders.

Vind dit ook wel een goed stuk over het hele euthanasie-gebeuren: https://www.medischcontact.nl/actueel/f ... goed-einde waarin ook benoemd wordt:

Citaat:
Mensen vragen om euthanasie, maar willen vaak eigenlijk iets anders, is de ervaring van Sutorius. Het is vaak een vraag om een goed einde, merkt ook Tack. ‘Maar dat kan op verschillende manieren worden ingevuld. Het eerste wat je doet als iemand om euthanasie vraagt, is ofwel uitleggen wat het is, ofwel vragen wat diegene daarmee bedoelt. Dan blijkt dat lang niet altijd euthanasie te zijn.’

En op de website van de CU zelf: https://www.christenunie.nl/standpunt/euthanasie

Ik vind dat toch ook wel een waardevol standpunt....ondanks dat ik zelf gewoon zo'n Pil van Drion achter de hand zou willen hebben....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:42

pmarena schreef:
Nouja kijk je moet wel een beetje onder een steen leven om die standaard verhalen nog nooit gehoord te hebben := Maar ik bedoel natuurlijk meer de details en de interpretaties ervan, waar mensen niet voor niets hele bijbelstudies op loslaten.

Omdat ik er niet heel veel specifieks over kan vinden van de laatste jaren vraag ik me af of ze (nog) echt keihard tegen iets als het homo-huwelijk zijn, of dat ze daar toch wel mild tegenover staan.

Enige waar ik bij de CU echt mee zit is dat vrijwillig levenseinde.
Wil namelijk graag dat het mogelijk is om er humaan een einde aan te maken als je er klaar mee ben om welke reden dan ook.

Maar vind het (net als bij die abortus) ook wel goed als een partij als het CU daar wel fungeert als een soort geweten dat goed in de gaten houdt dat dit soort dingen niet een soort makkelijke oplossing / enige uitweg wordt voor mensen die eigenlijk op zoek zijn naar iets anders.

Vind dit ook wel een goed stuk over het hele euthanasie-gebeuren: https://www.medischcontact.nl/actueel/f ... goed-einde waarin ook benoemd wordt:

Citaat:
Mensen vragen om euthanasie, maar willen vaak eigenlijk iets anders, is de ervaring van Sutorius. Het is vaak een vraag om een goed einde, merkt ook Tack. ‘Maar dat kan op verschillende manieren worden ingevuld. Het eerste wat je doet als iemand om euthanasie vraagt, is ofwel uitleggen wat het is, ofwel vragen wat diegene daarmee bedoelt. Dan blijkt dat lang niet altijd euthanasie te zijn.’

En op de website van de CU zelf: https://www.christenunie.nl/standpunt/euthanasie

Ik vind dat toch ook wel een waardevol standpunt....ondanks dat ik zelf gewoon zo'n Pil van Drion achter de hand zou willen hebben....

Eens, zie vertgedrukte. Ik heb wel eens tegen mijn man gezegd:" ik hou zoveel van mijn kinderen, dat ik alleen al om hun niet te willen belasten, euthanasie zou toepassen.

Dat vind ik lastig, want ik heb jaren intensieve mantelzorg aan mijn ouders verleend en voor hen en mij was het heel waardevol. En natuurlijk is het niet gemakkelijk om je demente vader te douchen, maar hij wist dat ik zijn dochter was (vasculaire dementie en kennen hun kinderen zelfs op hun sterfbed!), en dat mijn moeder ook 82 jaar dat niet meer voor hem kon doen.
Mijn ouders hebben het goed gehad mede door de zorg vanuit hun kinderen en die wilden helemaal niet dood.
Mijn vader heeft palliatief beleid gehad. Hij was arts en had ook allerlei pittige ziekten op het einde (90 jaar). Toen de pijn de voorlaatste dag van zijn leven te veel werd, maakte hij duidelijk dat het genoeg was. Dus pijnmedicatie is flink verhoogd door geriatrische arts en hij is toen rustig ingeslapen lees overleden een dag later onder de klanken van de nachtmis op de TV die mijn broer/zus had opgezet. Toch mooi en goed.
Zo kan het dus ook.

Ik ben zelf voor palliatief beleid als het om mezelf gaat. Mijn schoonzus is zeer sterk voor actieve euthanasie. Dat is prima! Zij heeft moeite met mijn keuze, ik totaal niet met die van haar.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:03

pmarena schreef:
vikawiek schreef:

Zelf weet ik niet veel van wat in de bijbel staat. Maar kan me voorstellen dat ze daar vandaan wellicht aan kunnen hangen dat het huwelijk iets tussen man en vrouw zou zijn. Maar in allerlei standpunten gaan ze behoorlijk met hun tijd mee vind ik, en dragen ze uit dat iedereen meetelt en er toe doet. Het lijkt mij dan eigenlijk ook sterk dat ze er extreem op tegen zijn. Misschien houden ze zich daarom een beetje stil er over....?

En deze van 2022:

In hun verkiezingsprogramma van 2021 stond er expliciet in dat ze het homohuwelijk niet supporten. Ik heb gekeken wat er voor deze verkiezingen in hun programma stond. Daarin vond ik bij het kopje huwelijk dat het voor hun tussen een man en een vrouw moet zijn. https://www.christenunie.nl/standpunt/huwelijk

Daarintegen zeggen ze ook dit, wat ik erg positief vind.
"Hogere maximumstraffen bij misdrijven vanwege geaardheid, afkomst of religie. Geweld tegen twee mannen die hand in hand lopen, het bekladden van een moskee of het vernielen van een Joods restaurant zijn haatmisdrijven."

Ze zijn daarintegen tegen de nieuwe transgenderwet (die wet gaat over dat mensen het m/v/x op hun paspoort mogen veranderen zonder een brief van een psycholoog) en staan ze negatief tegenover puberteitsremmers met argumenten die in mijn ogen als transgender persoon alleen maar verduidelijken waarom puberteitsremmers zo behulpzaam zijn. Ik heb ook puberteitsremmers gebruikt en dat heeft ervoor gezorgd dat mijn mentale gezondheid ontzettend vooruit is gegaan als transgender jongeren.
https://www.christenunie.nl/standpunt/transgenderwet

Maar alles beter dan FvD die het feit dat ik besta al propaganda noemt -O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:11

@Pien:

Maar weet je wat het is met palliatief? Het hangt heel erg van de verpleging en arts af, of die de medicatie voldoende willen verhogen. Mijn buurvrouw heeft nog een vreselijke laatste nacht doorgebracht (naar adem happend) omdat de dienstdoende vpk niet wilde verhogen.

Een vriendin vertelde over een kankerpatiënt in haar laatste weken, die een tracheostoma had omdat ze niet meer kon ademen. De verzorging daarvan kon alleen in een speciaal hospice. Dat hospice was, helaas voor de patiënt, erg christelijk. Dus die zogenaamde palliatieve behandeling liet te wensen over en van euthanasie kon al helemaal geen sprake zijn. De arme vrouw was ook al blind geworden. Onmenselijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:28

Precies en dat klopt dus niet mysa. Palliatief beleid betekent in de laatste fase, dat je er alles aan doet om voor de patiënt het sterven zo pijn loos mogelijk te laten zijn.

Dus als iemand decompenseert dan gingen bij ons (Christelijk verzorg en verpleeghuis,) mensen naar het ziekenhuis om vocht weg te halen en kwamen terug om dood te gaan (zonder te stikken in eigen vocht want is een te nare dood en is niet nodig). Dus er werden geen levensverlengende ingrepen gedaan. Wel ingrepen zn om iemand gerieflijk te laten sterven.

Ik heb al paar keer gehoord, dat hier i Frankrijk waar euthanasie nog verboden is, palliatief beleid te soft en niet goed imo wordt uitgevoerd, daar de artsen bang zijn om vervolgd te worden voor euthanasie.
Ik was zelfs maatschappelijk werker rondom dit beleid in het verzorg/ verpleegtehuis, lees stond tussen familie en verzorging/ verpleeghuis arts in. En waar ik werkte ging het goed.
Dus ik hou mijn hart vast als het om mijn man of mij gaat. Als het om mij gaat heb ik pech waarschijnlijk, als het om mijn man gaat zal ik , vrees ik, zeer assertief moeten zijn. On verra ( we zullen het zien).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:32

Denk ik ook Pien. Mijn vader in Frankrijk heeft zichzelf gedood toen hij te veel pijn kreeg. (kanker).
De vader van m'n schoonzus heeft geprobeerd zichzelf dood te schieten. Ook in Frankrijk. Hij had ALS en kon niets meer. Schieten ook niet want dat ging mis en hij heeft nog drie weken in coma gelegen. Ondanks smeekbedes van de familie, wilde men nergens aan mee werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:34

Ook hier gaan geluiden op voor euthanasie wetgeving vanwege deze toestanden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:35

pien_2010 schreef:
Precies en dat klopt dus niet mysa. Palliatief beleid betekent in de laatste fase, dat je er alles aan doet om voor de patiënt het sterven zo pijn loos mogelijk te laten zijn.

Dus als iemand decompenseert dan gingen bij ons (Christelijk verzorg en verpleeghuis,) mensen naar het ziekenhuis om vocht weg te halen en kwamen terug om dood te gaan (zonder te stikken in eigen vocht want is een te nare dood en is niet nodig). Dus er werden geen levensverlengende ingrepen gedaan. Wel ingrepen zn om iemand gerieflijk te laten sterven.

Ik heb al paar keer gehoord, dat hier i Frankrijk waar euthanasie nog verboden is, palliatief beleid te soft en niet goed imo wordt uitgevoerd, daar de artsen bang zijn om vervolgd te worden voor euthanasie.
Ik was zelfs maatschappelijk werker rondom dit beleid in het verzorg/ verpleegtehuis, lees stond tussen familie en verzorging/ verpleeghuis arts in. En waar ik werkte ging het goed.
Dus ik hou mijn hart vast als het om mijn man of mij gaat. Als het om mij gaat heb ik pech waarschijnlijk, als het om mijn man gaat zal ik , vrees ik, zeer assertief moeten zijn. On verra ( we zullen het zien).
Ik ben bij mijn moeder ( op haar initiatief) zeer assertief geweest. Was niet leuk, maar ze was wel overleden na 6 uur zoals ze graag wilde na afscheid nemen van iedereen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:42

pien_2010 schreef:

Ik hoop het! Frankrijk is natuurlijk van oudsher behoorlijk katholiek maar ik neem aan dat de ontkerkelijking daar zo'n beetje gelijke tred houdt met in Nederland.

Mocht een van jullie ernstig ziek worden, is het dan geen optie om naar Nederland te gaan voor behandeling?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:50

Mag je helemaal niets qua euthanasie in Frankrijk Pien? Dat wist ik niet. Zelf bij ondraaglijk lijden niet?

Mijn oma was zwaar katholiek en is in een hospice overleden. Na dagenlang niet eten of drinken. Ik ben er niet bijgeweest, op het laatst. Mijn vader wel, die vond het verschrikkelijk.

Mijn andere oma wilde toen ze ging kwakkelen (versmalling blikveld, langzaam blind worden) heel graag eruit stappen. Ze kon niet meer goed tv kijken, durfde de deur niet uit. Lezen kon niet meer en haar geliefde hobby schaken ook niet. Dat vond ik zo sneu, maar ze mocht niet zelf beslissen dat het wel goed was.

Ik hoop heel erg dat er als ik dat wil, een pil beschikbaar is voor mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:31

mysa schreef:
pien_2010 schreef:

Ik hoop het! Frankrijk is natuurlijk van oudsher behoorlijk katholiek maar ik neem aan dat de ontkerkelijking daar zo'n beetje gelijke tred houdt met in Nederland.

Mocht een van jullie ernstig ziek worden, is het dan geen optie om naar Nederland te gaan voor behandeling?

De zorg is hier fantastisch. Het gaat om het einde. Ik ben er nu niet zo mee bezig eerlijk gezegd. Maar terug gaan naar Nederland zie ik niet zo. Niet voor behandeling. Vasculaire dementie zou ik kunnen krijgen. Wellicht dat ik als dat begin en ik ben alleen dan wel terug moet gaan. Dat zie ik dan wel. Ik weet dat er wat kleinschalige (antroposofische) projecten zijn voor demente bejaarden. Dus wie weet, dat zou goed kunnen passen zo op het platteland. En dan natuurlijk zorgen voor een shetlander (hahaha,).
Maar ik ben pas 65 dus heb hopelijk nog 15 jaar voordat ik me daar druk om moet maken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:42

Weet ik, dat de zorg goed is. Mijn zwager in Frankrijk heeft op zijn dertigste een ernstige hersenbloeding gehad en die is zo fantastisch opgeknapt. Ze hebben daar precies gedaan wat het beste was, inclusief een operatie na een week of wat. Geopereerd door een professor, als ik me goed herinner. Gaat idd om het levenseinde.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:07

anjali schreef:
purny schreef:
@anjali: Ik vind dat als een persoon van boven de 70 meerdere malen aangeeft dat het voor diegene niet meer hoeft, we de wens moeten respecteren.

IK ben 70. En ik vind het niet leuk als jongeren zouden vinden dat dat (te) oud zou zijn!

Dat staat er toch helemaal niet, anjali? Het gaat om mensen die niet meer wíllen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:34

vikawiek schreef:
pmarena schreef:

En deze van 2022:

In hun verkiezingsprogramma van 2021 stond er expliciet in dat ze het homohuwelijk niet supporten. Ik heb gekeken wat er voor deze verkiezingen in hun programma stond. Daarin vond ik bij het kopje huwelijk dat het voor hun tussen een man en een vrouw moet zijn. https://www.christenunie.nl/standpunt/huwelijk

Daarintegen zeggen ze ook dit, wat ik erg positief vind.
"Hogere maximumstraffen bij misdrijven vanwege geaardheid, afkomst of religie. Geweld tegen twee mannen die hand in hand lopen, het bekladden van een moskee of het vernielen van een Joods restaurant zijn haatmisdrijven."

Ze zijn daarintegen tegen de nieuwe transgenderwet (die wet gaat over dat mensen het m/v/x op hun paspoort mogen veranderen zonder een brief van een psycholoog) en staan ze negatief tegenover puberteitsremmers met argumenten die in mijn ogen als transgender persoon alleen maar verduidelijken waarom puberteitsremmers zo behulpzaam zijn. Ik heb ook puberteitsremmers gebruikt en dat heeft ervoor gezorgd dat mijn mentale gezondheid ontzettend vooruit is gegaan als transgender jongeren.
https://www.christenunie.nl/standpunt/transgenderwet

Maar alles beter dan FvD die het feit dat ik besta al propaganda noemt -O-

Ja die dingen heb ik gelezen. Maar ik zie geen specifieke taal van we zijn tegen het homohuwelijk en zullen er alles aan doen om dit soort huwelijken te voorkomen. Dat vind ik wel een verschilletje :)

Wat het hele transgender gebeuren betreft vind ik natuurlijk wel dat kinderen die het gevoel hebben in het verkeerde lichaam te zitten, geholpen moeten worden als ze dat zelf willen. Maar je zit tegelijkertijd wel met het "probleem" dat het kinderen of tieners zijn en die nog lang niet altijd perfect van zichzelf weten wie of wat ze zijn.

Dus het lijkt me wel zinvol om niet bij een kind dat denkt dat het meer een jongen dan een meid is (of andersom) meteen vol er in te gaan met behandelingen want er zijn immers ook spijtoptanten die aangeven dat ze zich bij nader inzien tòch meer met hun originele geslacht identificeren, en dat ze het gevoel hebben dat het hele traject met hen aan de haal gegaan is.

Als behandelaar zal het super lastig zijn om te achterhalen bij wie het een blijvend iets zal zijn en bij wie het een tijdelijk zoeken naar zichzelf was.... degene die ècht het andere geslacht is / wil zijn (even simpel gezegd) die wil je zo snel mogelijk helpen. Maar die toekomstige spijtoptant wil je beschermen tegen het al te gemakkelijk aangaan van zo'n traject. Want het is ook niet niets als je achteraf denkt "hadden ze me maar met rust gelaten dan had ik nu mijn natuurlijke lichaam nog gehad"

Dat vind ik an sich wel goed van de CU dat ze bij al dit soort ethische vraagstukken vooral ook kijken naar zorgvuldigheid zeg maar.

Palliatief beleid: ik vind het best eng dat je in je meest kwetsbare tijd er maar op moet vertrouwen dat de "zorgverlener" om je heen je een humaan einde geeft.... ik heb liever een pil achter de hand waarmee ik het zelf kan regelen en van niks of niemand afhankelijk ben of dat wel "mag". En je niet hoeft te grijpen naar geweren en andere akelige oplossingen....

Aan de andere kant wil ik liever niet dat dergelijke pillen her en der in huizen in laatjes en kastjes liggen waar elke eikel er misbruik van kan maken en anderen er iets mee aan kan doen....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:41

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:45

pmarena schreef:
Dus het lijkt me wel zinvol om niet bij een kind dat denkt dat het meer een jongen dan een meid is (of andersom) meteen vol er in te gaan met behandelingen want er zijn immers ook spijtoptanten die aangeven dat ze zich bij nader inzien tòch meer met hun originele geslacht identificeren, en dat ze het gevoel hebben dat het hele traject met hen aan de haal gegaan is.Als behandelaar zal het super lastig zijn om te achterhalen bij wie het een blijvend iets zal zijn en bij wie het een tijdelijk zoeken naar zichzelf was.... degene die ècht het andere geslacht is / wil zijn (even simpel gezegd) die wil je zo snel mogelijk helpen. Maar die toekomstige spijtoptant wil je beschermen tegen het al te gemakkelijk aangaan van zo'n traject. Want het is ook niet niets als je achteraf denkt "hadden ze me maar met rust gelaten dan had ik nu mijn natuurlijke lichaam nog gehad"

Ik denk dat dit nooit 100% te voorkomen is en dat er nu ook écht niet lichtzinnig wordt gedaan over zo’n traject. Ik vermoed zomaar dat het nu ook écht niet gemakkelijk is om zo’n traject aan te gaan en dat er zeer zorgvuldig wordt gekeken. Dus ik weet niet of we een CU daarvoor nodig hebben.

pmarena schreef:
Dat vind ik an sich wel goed van de CU dat ze bij al dit soort ethische vraagstukken vooral ook kijken naar zorgvuldigheid zeg maar.

Again, waarom denk je dat er nu niet zorgvuldig mee wordt omgegaan? Ik vind het heel erg rieken naar het toch kwalijke willen bepalen war diegene wel of niet wil en een waarde oordeel geven over de kundigheid van die persoon om daar zélf over te beslissen. Net als met de levensbeeindiging: je zégt wel dat je dit wil, maar wij vinden eigenlijk dat je iets anders wil. Heb je wel goed nagedacht, oh simpele ziel? Voelt voor mij als mensen van hun weloverwogen beslissing af praten, hun gevoel niet serieus nemen. Toch het christelijke gedachtengoed van willen beslissen voor een ander, maar dan veel “liever” verpakt.

pmarena schreef:
Palliatief beleid: ik vind het best eng dat je in je meest kwetsbare tijd er maar op moet vertrouwen dat de "zorgverlener" om je heen je een humaan einde geeft.... ik heb liever een pil achter de hand waarmee ik het zelf kan regelen en van niks of niemand afhankelijk ben of dat wel "mag". En je niet hoeft te grijpen naar geweren en andere akelige oplossingen....

Aan de andere kant wil ik liever niet dat dergelijke pillen her en der in huizen in laatjes en kastjes liggen waar elke eikel er misbruik van kan maken en anderen er iets mee aan kan doen....

Ik denk dat je die pillen nooit zomaar bij de apotheek kan gaan halen hoor ;) wel groot gelijk dat zo’n heftige beslissing niet bij eén zorgverlener moet liggen.

Voor mij is een religieuze partij een absolute nogo, religie doe je maar in je eigen tijd ;) de punten rondom levensbeeindiging, abortus en acceptatie val lhbti (ik weet nooit welke letters ik moet gebruiken) van christenen staan haaks op die van mij. Wat SGP doet vind ik echt heel kwalijk. Maar - verbieden vind ik te ver gaan. Ook de SGP vertegenwoordigt een stem in Nederland (die van de starre, diep religieuze ontzettend intolerante nare mensen die hun eigen principes willen opleggen aan anderen en voor wie naastenliefde geen ding is. Maar die zijn er ook :)). Met een beetje geluk verdwijnt deze partij vanzelf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:46

Pien: Hoera Hoekstra -O-

Nps ik weet er niet alles van, maar laatst was er bij Zembla(?) dat er in het buitenland (Scandinavië oa wat ik me herinner) zeer sceptisch wordt gekeken naar het Nederlandse beleid tav transgenders, namelijk omdat het Nederlandse protocol gebaseerd is op niet bewezen of niet uitgevoerde onderzoeken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:50

naastenliefde is denk ik juist wel een ding, als in de naastenliefde naar de leden van de eigen kerk. De gemeenschap is best hecht. Of de partij vanzelf verdwijnt betwijfel ik. Ze staan wel een eindje buiten de 'normale' maatschappij denk ik, maar doen aan de andere kant ook wel goede dingen voor de gemeenschap.

Iemand zei hier dat ze tegen anticonceptie zijn, dat lijkt me logisch, want er wordt niet aan sex voor het huwelijk gedaan en daarom waarschijnlijk wordt er vroeg getrouwd en zijn er grote gezinnen. Dat is wat ik hier in mijn omgeving zie.