Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vikawiek schreef:Ik vind cu ook een stuk genuanceerder dan de sgp. Alleen jammer dat ze tegen het homohuwelijk zijn
pmarena schreef:Zelf weet ik niet veel van wat in de bijbel staat. Maar kan me voorstellen dat ze daar vandaan wellicht aan kunnen hangen dat het huwelijk iets tussen man en vrouw zou zijn.
Avalanche schreef:Ht standpunt van de CU vind ik veel constructiever. En ik vind idd dat als iemand geen abortus wil, dat daar ook steun voor moet zijn, en ook financieel, want veel single moeders hebben het idd heel zwaar. Maar abortus moet ook een keuze blijven![]()
Ik snap daarom ook niet dat de SGP niet wil dat anticonceptie vergoed wordt. Je zou denken dat dat een hele goede manier is om abortus te voorkomen.
Citaat:Mensen vragen om euthanasie, maar willen vaak eigenlijk iets anders, is de ervaring van Sutorius. Het is vaak een vraag om een goed einde, merkt ook Tack. ‘Maar dat kan op verschillende manieren worden ingevuld. Het eerste wat je doet als iemand om euthanasie vraagt, is ofwel uitleggen wat het is, ofwel vragen wat diegene daarmee bedoelt. Dan blijkt dat lang niet altijd euthanasie te zijn.’
pmarena schreef:Nouja kijk je moet wel een beetje onder een steen leven om die standaard verhalen nog nooit gehoord te hebbenMaar ik bedoel natuurlijk meer de details en de interpretaties ervan, waar mensen niet voor niets hele bijbelstudies op loslaten.
Omdat ik er niet heel veel specifieks over kan vinden van de laatste jaren vraag ik me af of ze (nog) echt keihard tegen iets als het homo-huwelijk zijn, of dat ze daar toch wel mild tegenover staan.
Enige waar ik bij de CU echt mee zit is dat vrijwillig levenseinde.
Wil namelijk graag dat het mogelijk is om er humaan een einde aan te maken als je er klaar mee ben om welke reden dan ook.
Maar vind het (net als bij die abortus) ook wel goed als een partij als het CU daar wel fungeert als een soort geweten dat goed in de gaten houdt dat dit soort dingen niet een soort makkelijke oplossing / enige uitweg wordt voor mensen die eigenlijk op zoek zijn naar iets anders.
Vind dit ook wel een goed stuk over het hele euthanasie-gebeuren: https://www.medischcontact.nl/actueel/f ... goed-einde waarin ook benoemd wordt:Citaat:Mensen vragen om euthanasie, maar willen vaak eigenlijk iets anders, is de ervaring van Sutorius. Het is vaak een vraag om een goed einde, merkt ook Tack. ‘Maar dat kan op verschillende manieren worden ingevuld. Het eerste wat je doet als iemand om euthanasie vraagt, is ofwel uitleggen wat het is, ofwel vragen wat diegene daarmee bedoelt. Dan blijkt dat lang niet altijd euthanasie te zijn.’
En op de website van de CU zelf: https://www.christenunie.nl/standpunt/euthanasie
Ik vind dat toch ook wel een waardevol standpunt....ondanks dat ik zelf gewoon zo'n Pil van Drion achter de hand zou willen hebben....
pmarena schreef:vikawiek schreef:Ik vind cu ook een stuk genuanceerder dan de sgp. Alleen jammer dat ze tegen het homohuwelijk zijn
Ik kan daar heel recent eigenlijk niet echt veel over vinden. Jij wel...?
Zelf weet ik niet veel van wat in de bijbel staat. Maar kan me voorstellen dat ze daar vandaan wellicht aan kunnen hangen dat het huwelijk iets tussen man en vrouw zou zijn. Maar in allerlei standpunten gaan ze behoorlijk met hun tijd mee vind ik, en dragen ze uit dat iedereen meetelt en er toe doet. Het lijkt mij dan eigenlijk ook sterk dat ze er extreem op tegen zijn. Misschien houden ze zich daarom een beetje stil er over....?
Van 2020 vind ik wel nog dit op hun eigen website:
https://www.christenunie.nl/blog/2020/1 ... lf-te-zijn
En deze van 2022:
https://www.rd.nl/artikel/995439-christ ... morelaties
pien_2010 schreef:Ik ben bij mijn moeder ( op haar initiatief) zeer assertief geweest. Was niet leuk, maar ze was wel overleden na 6 uur zoals ze graag wilde na afscheid nemen van iedereen.Precies en dat klopt dus niet mysa. Palliatief beleid betekent in de laatste fase, dat je er alles aan doet om voor de patiënt het sterven zo pijn loos mogelijk te laten zijn.
Dus als iemand decompenseert dan gingen bij ons (Christelijk verzorg en verpleeghuis,) mensen naar het ziekenhuis om vocht weg te halen en kwamen terug om dood te gaan (zonder te stikken in eigen vocht want is een te nare dood en is niet nodig). Dus er werden geen levensverlengende ingrepen gedaan. Wel ingrepen zn om iemand gerieflijk te laten sterven.
Ik heb al paar keer gehoord, dat hier i Frankrijk waar euthanasie nog verboden is, palliatief beleid te soft en niet goed imo wordt uitgevoerd, daar de artsen bang zijn om vervolgd te worden voor euthanasie.
Ik was zelfs maatschappelijk werker rondom dit beleid in het verzorg/ verpleegtehuis, lees stond tussen familie en verzorging/ verpleeghuis arts in. En waar ik werkte ging het goed.
Dus ik hou mijn hart vast als het om mijn man of mij gaat. Als het om mij gaat heb ik pech waarschijnlijk, als het om mijn man gaat zal ik , vrees ik, zeer assertief moeten zijn. On verra ( we zullen het zien).
pien_2010 schreef:Ook hier gaan geluiden op voor euthanasie wetgeving vanwege deze toestanden.
mysa schreef:pien_2010 schreef:Ook hier gaan geluiden op voor euthanasie wetgeving vanwege deze toestanden.
Ik hoop het! Frankrijk is natuurlijk van oudsher behoorlijk katholiek maar ik neem aan dat de ontkerkelijking daar zo'n beetje gelijke tred houdt met in Nederland.
Mocht een van jullie ernstig ziek worden, is het dan geen optie om naar Nederland te gaan voor behandeling?
anjali schreef:purny schreef:@anjali: Ik vind dat als een persoon van boven de 70 meerdere malen aangeeft dat het voor diegene niet meer hoeft, we de wens moeten respecteren.
IK ben 70. En ik vind het niet leuk als jongeren zouden vinden dat dat (te) oud zou zijn!
vikawiek schreef:pmarena schreef:
Ik kan daar heel recent eigenlijk niet echt veel over vinden. Jij wel...?
Zelf weet ik niet veel van wat in de bijbel staat. Maar kan me voorstellen dat ze daar vandaan wellicht aan kunnen hangen dat het huwelijk iets tussen man en vrouw zou zijn. Maar in allerlei standpunten gaan ze behoorlijk met hun tijd mee vind ik, en dragen ze uit dat iedereen meetelt en er toe doet. Het lijkt mij dan eigenlijk ook sterk dat ze er extreem op tegen zijn. Misschien houden ze zich daarom een beetje stil er over....?
Van 2020 vind ik wel nog dit op hun eigen website:
https://www.christenunie.nl/blog/2020/1 ... lf-te-zijn
En deze van 2022:
https://www.rd.nl/artikel/995439-christ ... morelaties
In hun verkiezingsprogramma van 2021 stond er expliciet in dat ze het homohuwelijk niet supporten. Ik heb gekeken wat er voor deze verkiezingen in hun programma stond. Daarin vond ik bij het kopje huwelijk dat het voor hun tussen een man en een vrouw moet zijn. https://www.christenunie.nl/standpunt/huwelijk
Daarintegen zeggen ze ook dit, wat ik erg positief vind.
"Hogere maximumstraffen bij misdrijven vanwege geaardheid, afkomst of religie. Geweld tegen twee mannen die hand in hand lopen, het bekladden van een moskee of het vernielen van een Joods restaurant zijn haatmisdrijven."
Ze zijn daarintegen tegen de nieuwe transgenderwet (die wet gaat over dat mensen het m/v/x op hun paspoort mogen veranderen zonder een brief van een psycholoog) en staan ze negatief tegenover puberteitsremmers met argumenten die in mijn ogen als transgender persoon alleen maar verduidelijken waarom puberteitsremmers zo behulpzaam zijn. Ik heb ook puberteitsremmers gebruikt en dat heeft ervoor gezorgd dat mijn mentale gezondheid ontzettend vooruit is gegaan als transgender jongeren.
https://www.christenunie.nl/standpunt/transgenderwet
Maar alles beter dan FvD die het feit dat ik besta al propaganda noemt
pmarena schreef:Dus het lijkt me wel zinvol om niet bij een kind dat denkt dat het meer een jongen dan een meid is (of andersom) meteen vol er in te gaan met behandelingen want er zijn immers ook spijtoptanten die aangeven dat ze zich bij nader inzien tòch meer met hun originele geslacht identificeren, en dat ze het gevoel hebben dat het hele traject met hen aan de haal gegaan is.Als behandelaar zal het super lastig zijn om te achterhalen bij wie het een blijvend iets zal zijn en bij wie het een tijdelijk zoeken naar zichzelf was.... degene die ècht het andere geslacht is / wil zijn (even simpel gezegd) die wil je zo snel mogelijk helpen. Maar die toekomstige spijtoptant wil je beschermen tegen het al te gemakkelijk aangaan van zo'n traject. Want het is ook niet niets als je achteraf denkt "hadden ze me maar met rust gelaten dan had ik nu mijn natuurlijke lichaam nog gehad"
pmarena schreef:Dat vind ik an sich wel goed van de CU dat ze bij al dit soort ethische vraagstukken vooral ook kijken naar zorgvuldigheid zeg maar.
pmarena schreef:Palliatief beleid: ik vind het best eng dat je in je meest kwetsbare tijd er maar op moet vertrouwen dat de "zorgverlener" om je heen je een humaan einde geeft.... ik heb liever een pil achter de hand waarmee ik het zelf kan regelen en van niks of niemand afhankelijk ben of dat wel "mag". En je niet hoeft te grijpen naar geweren en andere akelige oplossingen....
Aan de andere kant wil ik liever niet dat dergelijke pillen her en der in huizen in laatjes en kastjes liggen waar elke eikel er misbruik van kan maken en anderen er iets mee aan kan doen....