Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:23

Cer schreef:
Voor de luxe arbeidsmigranten (expats) worden naar mijn idee (bizar dure) woningen geregeld.. die zullen best op de woningmarkt drukken misschien?

Die huren in de vrije sector en dat is een minder groot probleem.

Douce

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:31

Niet helemaal waar, meer vraag creëert een hogere prijs. Die prijs wordt vervolgens de standaard waar iedereen tegenaan moet boxen.

Bovendien is een huis meer waard als je weet dat je het duur kunt verhuren aan een expat (de enige groep ook nog eens waarbij tijdelijk verhuren nog niet zo moeilijk te regelen is). Dus ook dat heeft zeker invloed.

Al met al hebben arbeidsmigranten meer invloed dan asielzoekers op de prijs van van alles en nog wat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:48

fransje23 schreef:
Cer schreef:
Voor de luxe arbeidsmigranten (expats) worden naar mijn idee (bizar dure) woningen geregeld.. die zullen best op de woningmarkt drukken misschien?

Ik zit in een vrije sector huurhuis. Mijn naaste buren - expats - betalen bijna dubbel zoveel aan huur, terwijl onze huur al flink hoog is :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:00

Ik woonde ergens in een studio van 27m2. Betaalde ongeveer 550 inclusief alles. En kreeg ook nog 250 huurtoeslag oid?

En de internationale studenten betaalden 600-700 en deelden met 2 dezelfde studio. Dus daar werd lekker verdiend.

Maar het waren wel ongelofelijk vervelende lui. :o

Droegen niks bij want de taal konden ze niet. Werken wilden ze niet en verzorgden enorm veel overlast. Ben mede daarom verhuisd. 7 dagen per week feest en als je ze aansprak om 3uur ‘s nachts op maandag dan kon je een grote bek verwachten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:24

Vaak betaald t bedrijf dat toch ook, gedeeltelijk? Hier wonen veel expats en die betalen beduidend meer inderdaad. Terwijl het anders gewoon starters appartementen zouden zijn geweest voor een stel ofzo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:36

Klopt. Vaak betalen bedrijven dat inderdaad.

En voor een bedrijf is 3k huur een grap als ze dan goedkoop personeel hebben. Is fiscaal aantrekkelijker ook. Maar internationale studenten dokken het vaak wel zelf of met beurzen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:53

knap wat deze jongeman - op een fijne manier - aangeeft wat zijn generatie zat is , en niet alleen zijn generatie.

https://www.facebook.com/reel/2252132808588078

is een stukje van wat hij bij Jinek duidelijk maakt

edith, al eerder in dit topic genoemd
Laatst bijgewerkt door mce op 04-10-25 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:58

mce schreef:
knap wat deze jongeman - op een fijne manier - aangeeft wat zijn generatie zat is , en niet alleen zijn generatie.

https://www.facebook.com/reel/2252132808588078

is een /zijn stukje(s) van wat hij bij Jinek duidelijk maakt

edith, al eerder in dit topic genoemd

Alleen jammer, dat hij de verkeerde groep de schuld geeft.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 11:04

is dat niet altijd zo als je iets aan de kaak stelt!!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 11:13

mce schreef:
is dat niet altijd zo als je iets aan de kaak stelt!!

Nee?

Als je iets grondig aan de kaak stelt dan berust jij je op feiten en onderzoeken. Niet op een onderbuikgevoel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 11:35

Toch wel, deze jongeman - in dit filmpje - zit hier met eigen ervaringen, geen onderbuikgevoel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:09

Is er een link naar het hele filmpje? Ik weet niet wat het onderwerp is of wat het antwoord is. Zonder dat ik heel het programma moet kijken?

Als hij de verkeerde de schuld geeft neem ik aan dat hem dat duidelijk uitgelegd wordt?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:28

Cer, het was de uitzending van Eva van donderdag en die kan je op NPO terugkijken en doorspoelen tot het stukje met deze jongen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:30

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:56

journee schreef:
Veronica2 schreef:
Bij mij stond CDA heel hoog :wow: , maar die C blijft toch een beetje dwars zitten. Gelukkig is er genoeg om uit te kiezen.

Waarom zit de c je dwars? Je hoeft de letter niet op te eten en ook al staat die letter voor Christen, ben je na het stemmen ook niet op eens verplicht te geloven of een kerk te bezoeken. :+

Persoonlijk vind ik dat net zo'n onzin argument als zeggen dat je geen gl/PvdA wilt stemmen omdat de uitstraling van de heer Timmermans niet jouw ding is.

Als je op die manier communiceert of redeneert, lijkt er vooral een persoonlijke antipathie of vooroordeel aan te kleven. Het lijkt mij dat vooral de standpunten van een partij belangrijk zijn. En als je het met enkele standpunten niet eens bent, komt het in elk geval een stuk minder veroordelend over, als je het dan ook op die manier benoemt.

Bij mij scoort CDA ook best hoog, maar ze hebben ook enkele standpunten waar ik niet achter sta. (die overigens niets met een C te maken hebben) het is vooral puzzelen welke standpunten je nu persoonlijk het meest belangrijk vindt, in welke partijen je het meeste vertrouwen hebt om te regeren en de belangen van Nederland te behartigen.

Allereerst, ik gaf aan dat CDA bij mij hoog stond en dat ik mij daarover verbaasde, maar het was niet de partij die als nr 1 eruit kwam. Het klopt dat de C mij dwars zit zodra deze voor geloof staat, net als de G bij de SGP, mijn voorkeur ligt sterk bij een seculiere partij en dat komt omdat ik niet geloof en niks heb met religie (welke religie dan ook). Liever seculier en een andere reden is er eigenlijk niet.
Het is misschien handig om te bedenken dat veel mensen die een andere geloof hebben (dan het christelijke), ook niet op het CDA gaan stemmen ondanks eventuele overeenkomsten in hun ideeën en daar is niks mis mee. Die doen dat ook niet uit een vooroordeel, maar gewoon omdat er iets anders is waar ze méér achter staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:58

mce schreef:

Ja dank! Net geluisterd..
wat erg dat die jongen bedreigd wordt trouwens, doodswensen ook :n lekker hoor tegenwoordig, met je gezicht op tv

Zulke gesprekken moeten veel langer kunnen duren, want ik vond Jetten in het begin heel vaag, pas tegen het eind werd het een tikje concreter .. en dan is de tijd om en babbelt Jinek er weer doorheen..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:09

Cer schreef:
mce schreef:

Ja dank! Net geluisterd..
wat erg dat die jongen bedreigd wordt trouwens, doodswensen ook :n lekker hoor tegenwoordig, met je gezicht op tv

Zulke gesprekken moeten veel langer kunnen duren, want ik vond Jetten in het begin heel vaag, pas tegen het eind werd het een tikje concreter .. en dan is de tijd om en babbelt Jinek er weer doorheen..

Jetten maakte een hele, hele belangrijke opmerking over de woningnood en het idee dat mensen denken dat ze moeten concurreren met statushouders voor een woning en de oneerlijkheid. De opmerking viel een beetje weg en dat is jammer te noemen omdat het juist voor meer begrip kan zorgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:51

Ja precies!
En dat is het issue met dit soort programma’s… het werkelijk faciliteren van zo’n gesprek willen ze helemaal niet… t gaat om de kijkcijfers ..

Overigens vond ik het ook wat dat die Joodse dame zei iets als “we moeten niet wijzen” en t eerste wat Jetten daarna leek te doen is benadrukken dat het toch wel rechts was die het deed.. heel jammer vond ik dat

En er is geen enkele ruimte om een voorbeeld van “en zo zien wij de oplossing” te kunnen noemen. Ja meer bouwen, maar dat is ook versimpeld gesteld.

Er zou echt meer tijd besteed moeten worden aan het goed kunnen toelichten van een programma, juist voor mensen die dat niet gaan zitten doorspitten. Want ja, dat zijn er best veel denk

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:08

Afbeelding
https://tweedekamer2025.kieskompas.nl/

Zojuist deze gemaakt maar het valt me op dat geen enkele partij rechts en progressief is, dan mis je toch een hele hoop mensen?

Geldt ook voor links conservatief maar geen idee of daar vraag naar is.. voor mijn gevoel waren diverse partijen vroeger wel rechts progressief.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:12

Cer schreef:
Ja precies!
En dat is het issue met dit soort programma’s… het werkelijk faciliteren van zo’n gesprek willen ze helemaal niet… t gaat om de kijkcijfers ..

Overigens vond ik het ook wat dat die Joodse dame zei iets als “we moeten niet wijzen” en t eerste wat Jetten daarna leek te doen is benadrukken dat het toch wel rechts was die het deed.. heel jammer vond ik dat

En er is geen enkele ruimte om een voorbeeld van “en zo zien wij de oplossing” te kunnen noemen. Ja meer bouwen, maar dat is ook versimpeld gesteld.

Er zou echt meer tijd besteed moeten worden aan het goed kunnen toelichten van een programma, juist voor mensen die dat niet gaan zitten doorspitten. Want ja, dat zijn er best veel denk

Klopt inderdaad, kijkcijfers zijn heel erg belangrijk en dat is jammer.

De joodse dame probeerde om het breed te trekken en aan te geven dat antisemitisme zowel bij rechts als bij links voor komt, maar voor Jetten is het beter om de nadruk te leggen op rechts. Maar als je ziet wat er geroepen werd in DH op die dag, dan zie ik bij die groep ook het linkse niet zo.

Het interessantste vond ik de uitleg van Jetten dat wanneer je alle statushouders toegang tot de sociale huur ontzegt, andere zoekenden niet heel veel sneller aan de beurt zijn. Elders (weet niet meer waar) las ik dat in zo'n geval een zoeker bijvoorbeeld een maand sneller aan de beurt is, maar meer ook niet. Het zijn allemaal hele kleine verschillen en te klein om statushouders woningen te ontzeggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:34

Goed gesprek! Rob Jetten komt ook goed over en van zowel hem als Jayden dapper om het gesprek aan te gaan!

Het is natuurlijk ook waar het omgaat, in gesprek blijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:44

prompter schreef:
fransje23 schreef:

Ik zit in een vrije sector huurhuis. Mijn naaste buren - expats - betalen bijna dubbel zoveel aan huur, terwijl onze huur al flink hoog is :=

We hadden het over luxe expats.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan it-ers uit India. Die verdienen meer dan een piloot of arts.
Die kunnen dus ook dure huizen huren die voor starters meestal niet interessant zijn.

Uiteraard hebben arbeidsmigranten ook invloed maar we hebben ze ook nodig!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:45

MarlindeRooz schreef:
Klopt. Vaak betalen bedrijven dat inderdaad.

En voor een bedrijf is 3k huur een grap als ze dan goedkoop personeel hebben. Is fiscaal aantrekkelijker ook. Maar internationale studenten dokken het vaak wel zelf of met beurzen.

Wat is er fiscaal aantrekkelijker?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:06

prompter schreef:
Er zijn jaarlijks 40.000 arbeidsmigranten die van plan waren hier tijdelijk te blijven, maar die het hier goed bevalt en die liever hier blijven. Dat zijn er veel meer dan de asielzoekers.

Degenen die hun baan verliezen en dakloos worden blijven hier vaak uit schaamte, omdat ze hun familie niet durven vertellen dat ze hun droom op een betere toekomst niet waar hebben kunnen maken. Daar is onderzoek naar gedaan.

We noemen het arbeidsmigranten, maar feitelijk zijn het toch gewoon Europeanen die zich overal in de EU mogen vestigen. Net zo goed als Nederlanders naar andere eu landen vertrekken waar wellicht ook woningnood bestaat.

Met andere woorden, je hebt wettelijk geen grond om deze mensen tegen te houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:29

@Fransje23: Die Indiase expats die door bedrijven hiernaartoegehaald worden vanwege hun kennis als ingenieur of zo, die ken ik goed. Die kopen hier zelf huizen! Heet dat niet "kennismigranten"? Die veroorzaken geen enkele overlast.