Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:30

juval schreef:
kijk, dat is dus precies hetzelfde als de 'overlast' die zogenaamd door de asielzoekers wordt veroorzaakt..

Er zijn echt maar heel weinig mensen die overlast ervaren door mij als boer. Ik doe gewoon mijn werk en produceer voedsel. Ik werk netjes en duurzaam samen met mijn collega's. Wij houden ons aan alle regels en onze vergunningen zijn prima op orde. Hoeveel last heb jij nu werkelijk van mij?

ik kan inderdaad ook eerlijk zeggen dat ik geen last heb van asielzoekers.

Nee, dat is niet precies hetzelfde maar exact het omgekeerde.

Er is een heel klein deel van de asielzoekers die overlast veroorzaken, toch wordt de hele groep erop aangekeken. Maar de grootste gemene deler van asielzoekers veroorzaakt helemaal geen overlast.

De beroepsgroep boeren als geheel vervuilt Nederland, er is een heel klein deel wat daar niet aan meedoet en er niet verantwoordelijk voor is, maar de grootste gemene deler van de boerengemeenschap is wel verantwoordelijk voor de vervuiling.

Hetzelfde geldt voor de PVV, we weten waarom mensen op de PVV stemmen, dat is onderzocht en dat onderzoek is in dit draadje gedeeld. De overgrote meerderheid van PVV stemmers is xenofobisch. Dat een individuele PVV stemmer dat niet is, verandert er niks aan de de grootste gemene deler xenofobie is.

Daarmee is de manier waarop we als samenleving in zijn geheel naar asielzoekers kijken en hoe we naar boeren en PVV-stemmers kijken precies tegenovergesteld.

Wat de boeren betreft, wat me elke keer in deze discussies opvalt is dat ze vooral naar anderen wijzen, de overheid heeft het niet goed geregeld, het is de schuld van de Rabobank, het ligt aan agro-industrie en omdat het aan die anderen ligt hoeven zij niet te veranderen. Wat ik mis is dat boeren ook gewoon naar zichzelf kijken en zeggen, ja mijn beroepsgroep vervuilt en daar moeten we nu gewoon eens een keer wat aan gaan doen. Boeren hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering van hun bedrijf. En voordat er weer met een vinger naar alle andere vervuilende industrieën gewezen wordt, ja die hebben ook een eigen verantwoordelijkheid en die verantwoordelijkheid ontslaat de boeren niet van die van hun.

En dan als laatste die kattenmetafoor, die metafoor klopt natuurlijk niet. Het zou moeten zijn dat vanwege de overlast de 10 zwerfkatten die per jaar Nederland binnenkomen bij de grens geweigerd worden, maar dat de 1000 katten die per jaar geïmporteerd worden om muizen te vangen geen strobreed in de weg gelegd worden.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:40

Karl, ieder heeft zijn eigen waarheid.
jij denkt kennelijk dat ik met mijn melkveehouderij een grote vervuiler ben. Maar ik denk dat dat niet zo is. Daar gaan we het niet over eens worden. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:42

journee schreef:
Iedereen die zich er een beetje in heeft verdiept, weet dit. Maar soms is het makkelijker om maar wat te roepen en dan gelijk het punt wat ik duidelijk probeer te maken te negeren.

Veel mensen die PVV stemmen hebben dit gedaan vanwege migratie. Daar hoef je niet over te discussiëren. Hier wordt echter steeds de conclusie getrokken dat een PVV stemmer dan ook automatisch iets tegen buitenlanders heeft, dit een teken is dat de maatschappij verhard, enz.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het mensen zeer waarschijnlijk niet specifiek om de afkomst van migranten gaat, maar vooral om de snelle bevolkingsgroei in Nederland en de consequenties die hier mee gepaard gaan. Maar goed, voor veel mensen is het waarschijnlijk makkelijk om met een vingertje te wijzen en vol te houden dat een PVV stemmer automatisch een racist is, dan even stil te staan bij mogelijke andere opties.

Iemand die zijn best doet de taal te leren kan in mijn optiek echt bij de meeste mensen wel op steun rekenen. Dat is naar mijn mening ook het belangrijkste wat iemand moet en kan doen om ergens te integreren. En discriminatie op de arbeidsmarkt... Tja, zullen we het dan ook even hebben over het feit dat vrouwen voor dezelfde functie vaak nog steeds minder betaald krijgen? De moelijkheden die een mensen uit de LHBTIQ groep vaak onder vinden. De mensen die vanwege hun gezondheid, handicap of leeftijd worden gepasseerd? Heel veel mensen moeten meer moeite doen op de arbeidsmarkt, dat is echt niet specifiek iets waar je alleen met een migratie achtergrond mee te maken hebt.

Ik denk dat het wel om afkomst gaat, eerlijk gezegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:44

juval schreef:
jij denkt kennelijk dat ik met mijn melkveehouderij een grote vervuiler ben. Maar ik denk dat dat niet zo is. Daar gaan we het niet over eens worden. :)

Hij zegt niet dat jij vervuilt. Maar de beroepsgroep boeren. En dat is feitelijk ook zo.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:49

Nee Juval, jij haalt de hele tijd twee dingen door elkaar. Ik heb het niet over een individuele boer en dus niet over jou, ik heb het over de beroepsgroep in het algemeen. De beroepsgroep in het algemeen is een grote vervuiler. Natuurlijk zijn daar altijd uitzonderingen op, boeren die ervoor kiezen om op een andere manier hun bedrijf te voeren, door bijvoorbeeld het aantal koeien dat ze melken op het land dat ze bezitten aan te passen of door geen gif te spuiten. Ik heb geen flauw idee hoe jullie je bedrijf runnen en ik zeg dus helemaal niks over jou bedrijf. Ik heb het over de bedrijfstak in het algemeen.

En volgens mij leg ik dat hierboven best wel duidelijk uit. Dat het om de grootste gemene deler gaat. En dat we als samenleving daarbij hele andere maatstaven aanleggen voor boeren dan voor asielzoekers. En dat doe jij nou ook door mij in de mond te leggen dat ik zeg dat jullie bedrijf vervuilt. Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat de bedrijfstak vervuilt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:59

wij zijn een heel gewoon gangbaar melkveebedrijf. En de melkveebedrijven worden het hardst aangepakt met de regels en onzekerheid op dit moment, alhoewel de focus nu ook meer gaat naar varkens en pluimvee.

Mijn punt was meer dat er werd gezegd dat er maar een paar mensen (in Budel en TerApel) persoonlijk overlast hebben van de asielzoekers en dat dat niet nodig zou zijn om hier het label 'crisis' aan te hangen. Mijn antwoord was dat er ook maar heel weinig mensen 'echt' persoonlijk overlast hebben van ons als boer zijnde. Maar het kan zijn dat ik dat niet goed kan uitleggen. :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:00

_San87_ schreef:
Hij zegt niet dat jij vervuilt. Maar de beroepsgroep boeren. En dat is feitelijk ook zo.

Amen. Niemand heeft problemen met de individuele boer, of met jou (en fijn dat je blijft reageren!) maar er is wel behoefte aan beter beleid voor de industrie. Vanuit de EU, vanuit de natuur. Dat gaat hoe dan ook een beetje pijn doen, want schaalverkleining lijkt de enige optie. Dat wil trouwens niet zeggen dat we hier honger gaan lijden, want we exporteren 70% van onze land- en tuin bouwproducten. Het huidige beleid lijkt nadrukkelijk niets te willen veranderen - wil vooral uitzonderingen (behouden) om te blijven vervuilen… dat is en blijft niet houdbaar. Wat is jouw lange termijvisie voor de industrie, hoe zou jij graag zien dat het boerenbedrijf zou zijn voor de generaties na jou? Hoe denk jij dat we om moeten gaan met de vervuiling?

Aanvullend, onze nationale vogel de grutto komt steeds minder voor… https://www.nhnieuws.nl/nieuws/336356/b ... amstelveen… weidevogels in het algemeen zijn flink achteruitgegaan qua populatie :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:05

juval schreef:
wij zijn een heel gewoon gangbaar melkveebedrijf. En de melkveebedrijven worden het hardst aangepakt met de regels en onzekerheid op dit moment, alhoewel de focus nu ook meer gaat naar varkens en pluimvee.

Mijn punt was meer dat er werd gezegd dat er maar een paar mensen (in Budel en TerApel) persoonlijk overlast hebben van de asielzoekers en dat dat niet nodig zou zijn om hier het label 'crisis' aan te hangen. Mijn antwoord was dat er ook maar heel weinig mensen 'echt' persoonlijk overlast hebben van ons als boer zijnde. Maar het kan zijn dat ik dat niet goed kan uitleggen. :)

Misschien van jullie bedrijf niet, maar er zijn echt wel mensen die overlast hebben van boerenbedrijven. Ik ken er wel een aantal. Van mensen die dagen achtereen in de gierstank zitten, tot mensen die het huis uit trillen omdat grote trekkers met kippers langs hun huis vliegen. En dan gaat het nog niet eens over de gevolgen van gif spuiten, die vele malen erger zijn dan stankoverlast en trillende huizen.

Ik denk dat je daar als beroepsgroep niet je ogen voor moet sluiten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:10

_San87_ schreef:
journee schreef:
Iedereen die zich er een beetje in heeft verdiept, weet dit. Maar soms is het makkelijker om maar wat te roepen en dan gelijk het punt wat ik duidelijk probeer te maken te negeren.

Veel mensen die PVV stemmen hebben dit gedaan vanwege migratie. Daar hoef je niet over te discussiëren. Hier wordt echter steeds de conclusie getrokken dat een PVV stemmer dan ook automatisch iets tegen buitenlanders heeft, dit een teken is dat de maatschappij verhard, enz.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het mensen zeer waarschijnlijk niet specifiek om de afkomst van migranten gaat, maar vooral om de snelle bevolkingsgroei in Nederland en de consequenties die hier mee gepaard gaan. Maar goed, voor veel mensen is het waarschijnlijk makkelijk om met een vingertje te wijzen en vol te houden dat een PVV stemmer automatisch een racist is, dan even stil te staan bij mogelijke andere opties.

Iemand die zijn best doet de taal te leren kan in mijn optiek echt bij de meeste mensen wel op steun rekenen. Dat is naar mijn mening ook het belangrijkste wat iemand moet en kan doen om ergens te integreren. En discriminatie op de arbeidsmarkt... Tja, zullen we het dan ook even hebben over het feit dat vrouwen voor dezelfde functie vaak nog steeds minder betaald krijgen? De moelijkheden die een mensen uit de LHBTIQ groep vaak onder vinden. De mensen die vanwege hun gezondheid, handicap of leeftijd worden gepasseerd? Heel veel mensen moeten meer moeite doen op de arbeidsmarkt, dat is echt niet specifiek iets waar je alleen met een migratie achtergrond mee te maken hebt.

PVV ging in een paar jaar tijd van 17 naar 37 zetels. Dan vind jij dus de meest logische conclusie, dat de stemmers voor de 20 extra zetels spontaan racist zijn geworden?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:14

juval schreef:

Ik heb overlast vanwege hogere waterprijzen (want meer kosten zuivering). Ik heb overlast ivm stagnerende woningbouw die vanwege stikstof stilligt. Ik heb overlast ivm verdwijnen natuur. Ik heb overlast van protesterende boeren. Ik heb moreel overlast ivm de manier waarop veel dieren worden gehouden. Ik heb overlast van de giftige stoffen die gespoten worden. Ik heb overlast van het grote grondoppervlakte dat de boeren gebruiken, waardoor er minder ruimte is voor natuur en woningbouw.

Dit is meer overlast dan ik ervaar van het AZC in het dorp hiernaast (nog nooit iets van overlast ervaren, maar dat is n=1 dus niet heel relevant).

En ik zeg niet dat alle overlast hierboven genoemd sec van de boeren komt. Maar wel voor een deel.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 15-09-24 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:16

journee schreef:
_San87_ schreef:

PVV ging in een paar jaar tijd van 17 naar 37 zetels. Dan vind jij dus de meest logische conclusie, dat de stemmers voor de 20 extra zetels spontaan racist zijn geworden?

Nee, dat die altijd al een beetje racistisch waren - of dat de angst voor wat anders is en het gevoel dat er iets wordt afgepakt er altijd al geweest was. Maar dat doordat VVD uitsprak met PVV te willen samenwerken racisme ineens een beetje meer oké, mainstream en algemeen geaccepteerd werd. Plus dat er wel degelijk problemen waren, en het wijzen naar een zondebok dan een stuk makkelijker is. Cultureel eigendom ("Nederland van ons") is een belangrijkere reden geworden om te stemmen dan droog economisch belang.

Ook onderzocht trouwens: https://stukroodvlees.nl/ook-de-nieuwe- ... k-protest/. Handig he, hoef je niet zo te speculeren, te gokken, en je mening te baseren op wat gokjes en aannames :).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:27

juval schreef:

Hoezo zijn er maar weinig mensen die last hebben van de agrarische sector? Stikstof, verontreiniging grondwater, gebruik van landbouwgif, dat zijn echt zaken waar wij als Nederland en dus ook als Nederlanders last van hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:28

juval schreef:

Foute conclusie. Het kan zijn dat jij bij het groepje boeren hoort die het fantastisch doet. Neemt niet weg dat de groep boeren vervuilers zijn. Zo lees ik de post van Karl.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:33

Juval , jij beweert dat biologisch boeren veel meer subsidie oplevert , heb je daar een staatje van, of een link naar een artikel?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:33

journee schreef:

Xenofobie is niet de enige reden waarom mensen stemmen. Er is hier in dit topic een onderzoek gedeeld dat die xenofobie er altijd al geweest is. Alleen was migratie toen geen onderscheidend onderwerp voor partijen, was het redelijk gelijkwaardig over de stemmers op alle partijen verdeeld en richten ze zich op bijvoorbeeld de economie. Het verschil is dat op dit moment migratie een onderwerp is waar partijen zich onderscheiden en wat voor kiezers nu de reden is om hun keuze te bepalen. Het is gewoon onderzocht en ja, racisme is altijd al een onderdeel van onze samenleving geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:34

Volgens mij is dat allemaal aardig teruggedraaid die subsidie aan biologische boeren. Zo kortzichtig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:40

dat geloven jullie nu eenmaal allemaal. sorry, daar kan ik niet tegenop. Wij melkveehouders gebruiken nauwelijks 'gif' zoals jullie gewasbeschermingsmiddelen noemen. Stikstof dat is een probleem op papier, de normen zouden prima aangepast kunnen worden op europees niveau. Ik zeg helemaal nergens dat wij het 'fantastisch' doen. Wij zijn heel gemiddeld als melkveehouder. Grondwaterverontreiniging, dat is een probleem van alle tijden, van alle industrieën en landen in Europa (wij zijn wel het afvoerputje wat de rivieren betreft). De waterprijs is belachelijk laag. Laat ze de waterzuivingen maar opschalen en ook de farmaceutische industrie aanpakken op resten die in het water terecht komen.
En de grutto, natuurlijk. Ik vind het ook prachtig om de weidevogels te zien, helaas zijn die een stuk minder geworden, maar dat ligt zeker niet alleen aan boeren. Het meest last hebben die van hoge grondwaterstanden en predatoren (ja ook huiskatten).

@bigone, deze bijvoorbeeld: https://www.fondswervingonline.nl/activ ... e-landbouw
er zijn heel veel potjes voor de ontwikkeling van duurzame en biologische landbouw.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:46

nps schreef:
journee schreef:

Nee, dat die altijd al een beetje racistisch waren - of dat de angst voor wat anders is en het gevoel dat er iets wordt afgepakt er altijd al geweest was. Maar dat doordat VVD uitsprak met PVV te willen samenwerken racisme ineens een beetje meer oké, mainstream en algemeen geaccepteerd werd. Plus dat er wel degelijk problemen waren, en het wijzen naar een zondebok dan een stuk makkelijker is. Cultureel eigendom ("Nederland van ons") is een belangrijkere reden geworden om te stemmen dan droog economisch belang.

Ook onderzocht trouwens: https://stukroodvlees.nl/ook-de-nieuwe- ... k-protest/. Handig he, hoef je niet zo te speculeren, te gokken, en je mening te baseren op wat gokjes en aannames :).

Helemaal mee eens. Titel zegt het al: ook nieuwe PVV stemmer stemt vanwege migratie en uit politiek protest.
Ook interessant, hoewel slechts 1,7% van mensen met islamische achtergrond op PVV heeft gestemd, is het aantal mensen met Surinaamse, Indonesisch en anderszins vergelijkbare migratie achtergrond die op PVV heeft gestemd vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. Maar je hebt vast gelijk, zijn waarschijnlijk allemaal racisten... :j
Laatst bijgewerkt door journee op 15-09-24 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:48

Eerlijk gezegd begrijp ik je boosheid totaal niet. Niemand valt je aan Juval, als jij zegt we doen het goed dan neem ik dit onmiddellijk van je aan en ik zie bij anderen ook geen aanvallen. Ik krijg meer en meer het idee dat je zo vreselijk boos bent over dat hele gedoe over de boeren dat je niet meer in staat bent om de nuances te lezen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:52

oh ik ben niet boos hoor :) ik ben alleen moe om me de hele tijd te moeten verdedigen tegen de onterechte beschuldigingen hier.

Ik ben nog steeds trots op mijn vak en ons bedrijf. We zijn nog steeds nodig. Ik heb een beroep dat er toe doet. Dat kan niet iedereen zeggen.

:evaw:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:55

Ga je nu weg? Vraag ik vanwege het zwaai poppetje.
Ik vind het fijn om te lezen dat je blij bent met je beroep. Je werkt immers vrij hard (althans de meeste boeren), de tegenwind is behoorlijk dus gelukkig dat je jouw beroep wel fijn vindt! En dat meen ik echt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:56

nps schreef:
journee schreef:

Nee, dat die altijd al een beetje racistisch waren - of dat de angst voor wat anders is en het gevoel dat er iets wordt afgepakt er altijd al geweest was.

Dit klopt wel, racisme is veel minder bijzonder dan je zou hopen en het is ook niet voorbehouden aan witte mensen of mensen die tot bevoorrechte groepen behoren, het is overal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:23

juval schreef:
dat geloven jullie nu eenmaal allemaal. sorry, daar kan ik niet tegenop. Wij melkveehouders gebruiken nauwelijks 'gif' zoals jullie gewasbeschermingsmiddelen noemen. Stikstof dat is een probleem op papier, de normen zouden prima aangepast kunnen worden op europees niveau. Ik zeg helemaal nergens dat wij het 'fantastisch' doen. Wij zijn heel gemiddeld als melkveehouder. Grondwaterverontreiniging, dat is een probleem van alle tijden, van alle industrieën en landen in Europa (wij zijn wel het afvoerputje wat de rivieren betreft). De waterprijs is belachelijk laag. Laat ze de waterzuivingen maar opschalen en ook de farmaceutische industrie aanpakken op resten die in het water terecht komen.
En de grutto, natuurlijk. Ik vind het ook prachtig om de weidevogels te zien, helaas zijn die een stuk minder geworden, maar dat ligt zeker niet alleen aan boeren. Het meest last hebben die van hoge grondwaterstanden en predatoren (ja ook huiskatten).

@bigone, deze bijvoorbeeld: https://www.fondswervingonline.nl/activ ... e-landbouw
er zijn heel veel potjes voor de ontwikkeling van duurzame en biologische landbouw.

Dan kom je met een paar plaatselijke fondsen die deze initiatieven ondersteunen, echt onderzoek zegt heel wat anders ;
https://www.platform-investico.nl/onder ... waarloosde

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:38

juval schreef:
oh ik ben niet boos hoor :) ik ben alleen moe om me de hele tijd te moeten verdedigen tegen de onterechte beschuldigingen hier.

Ik ben nog steeds trots op mijn vak en ons bedrijf. We zijn nog steeds nodig. Ik heb een beroep dat er toe doet. Dat kan niet iedereen zeggen.

:evaw:

Het is allemaal whataboutisme, en ik snap het wel, het is je leven, je inkomen en inderdaad een beroep dat ertoe doet. We willen allemaal eten en ik ben persoonlijk echt dol op kaas.

Echter neemt dat niet weg dat er verantwoordelijkheden zijn, naar jezelf, maar ook naar andere mensen en je omgeving.

De tuinbouw is daar een voorbeeld van. Een belangrijke sector, want eten. Maar aan de andere kant staat toename van mensen met Parkinson. Een ander voorbeeld is Tata Steel, ook een bedrijf dat ertoe doet, staalbouw. Daar staat tegenover dat de uitstoot mensen ziek maakt.

Ik heb veel sympathie voor boeren. Ik ben zelf ook boerendochter uit een lange lijn boeren, mesters en slachters. Toch, als je rationeel kijkt, kun je niet anders concluderen dat de huidige vorm van boeren erg vervuilend is. Ja, dat zijn andere sectoren ook, maar dat neemt eigen verantwoordelijkheid niet weg. Afvalwater lozen is niet opeens minder erg omdat je boer bent.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 13:44

nps schreef:
ruitje schreef:
Ik vind dat er de afgelopen pagina's een hoop gespeculeerd word over wat PVV stemmers wel niet zullen denken of hoe de agrolobby politieke beslissingen heeft genomen... Erg feitelijk is het allemaal niet i.m.o. :o

Ik spreek dagelijks PVV stemmers en agrariërs en zo'n prachtig verhaal als hier pagina's terug over een AZC geschreven werd, zou ik over deze doelgroep kunnen schrijven :D . Het zijn allemaal net mensen :o .

Ik vond de katten-metafoor prachtig overigens, mijn complimenten :')

Wat PVV stemmers willen en denken hoeven we helemaal niet over te speculeren, dat is gepeild en onderzocht, ik heb dat meerdere keren gedeeld, feit is en blijft dat immigratie voor van de PVV stemmers het belangrijkste thema is. PVV is van oudsher dé anti immigratie en dé anti moslim partij. Ik wordt er echt helemaal simpel van dat altijd een beetje wordt ontkend ofzo. Dat zeg he-le-maal niks over of de mensen die het gestemd hebben wel aardige mensen zijn of niet. Wie jij spreekt, hartstikke leuk, maar dat lijkt me te weinig data om een conclusie te kunnen trekken, toch? Dat is net als zeggen dat er geen klimaatverandering omdat anjali dat niet zo ervaart ;).

https://www.rtl.nl/nieuws/panel/artikel ... op-wilders
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/k ... te-stemmen
https://www.uu.nl/nieuws/vooral-nativis ... swinst-pvv

En een super uitgebreide: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-pvv/

Srv heeft trouwens van alle partijen destijds de achterban onderzocht op allerlei kenmerken (gezondheid, opleidingsniveau, etc).

Met de dingen anders voorstellen dan dat ze zijn schieten we niks op, toch? Wat @irmaz ook zegt verder :)

Ik vind het grappig, dat N=1 wel geld voor iedereen die langs AZC's rijd, of in de stad woont en geen last heeft van asielzoekers. Je hebt helemaal gelijk, maar andersom gaat het al wel pagina's lang over N=1.

Ik ontken niet dat immigratie een thema is voor PVV'ers? Ik zie wel langs komen dat ze xenofoob, racistisch, asielhaters en walgelijk zijn. Maar ik zoek nog naar waar in het onderzoek staat dat migratie een belangrijk thema is, hetzelfde is als racistisch zijn?