juval schreef:kijk, dat is dus precies hetzelfde als de 'overlast' die zogenaamd door de asielzoekers wordt veroorzaakt..
Er zijn echt maar heel weinig mensen die overlast ervaren door mij als boer. Ik doe gewoon mijn werk en produceer voedsel. Ik werk netjes en duurzaam samen met mijn collega's. Wij houden ons aan alle regels en onze vergunningen zijn prima op orde. Hoeveel last heb jij nu werkelijk van mij?
ik kan inderdaad ook eerlijk zeggen dat ik geen last heb van asielzoekers.
Nee, dat is niet precies hetzelfde maar exact het omgekeerde.
Er is een heel klein deel van de asielzoekers die overlast veroorzaken, toch wordt de hele groep erop aangekeken. Maar de grootste gemene deler van asielzoekers veroorzaakt helemaal geen overlast.
De beroepsgroep boeren als geheel vervuilt Nederland, er is een heel klein deel wat daar niet aan meedoet en er niet verantwoordelijk voor is, maar de grootste gemene deler van de boerengemeenschap is wel verantwoordelijk voor de vervuiling.
Hetzelfde geldt voor de PVV, we weten waarom mensen op de PVV stemmen, dat is onderzocht en dat onderzoek is in dit draadje gedeeld. De overgrote meerderheid van PVV stemmers is xenofobisch. Dat een individuele PVV stemmer dat niet is, verandert er niks aan de de grootste gemene deler xenofobie is.
Daarmee is de manier waarop we als samenleving in zijn geheel naar asielzoekers kijken en hoe we naar boeren en PVV-stemmers kijken precies tegenovergesteld.
Wat de boeren betreft, wat me elke keer in deze discussies opvalt is dat ze vooral naar anderen wijzen, de overheid heeft het niet goed geregeld, het is de schuld van de Rabobank, het ligt aan agro-industrie en omdat het aan die anderen ligt hoeven zij niet te veranderen. Wat ik mis is dat boeren ook gewoon naar zichzelf kijken en zeggen, ja mijn beroepsgroep vervuilt en daar moeten we nu gewoon eens een keer wat aan gaan doen. Boeren hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering van hun bedrijf. En voordat er weer met een vinger naar alle andere vervuilende industrieën gewezen wordt, ja die hebben ook een eigen verantwoordelijkheid en die verantwoordelijkheid ontslaat de boeren niet van die van hun.
En dan als laatste die kattenmetafoor, die metafoor klopt natuurlijk niet. Het zou moeten zijn dat vanwege de overlast de 10 zwerfkatten die per jaar Nederland binnenkomen bij de grens geweigerd worden, maar dat de 1000 katten die per jaar geïmporteerd worden om muizen te vangen geen strobreed in de weg gelegd worden.