Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:31

mysa schreef:
https://nos.nl/artikel/2438670-russisch ... obilisatie

Interessant. Er zijn dus bloggers die lak hebben aan de censuur. Het gaat om militaire bloggers, vaak oud-commandanten, die flinke kritiek uiten op de Russische strijdkrachten. Helaas zijn ze wel voor de oorlog in Oekraïne en willen ze algehele mobilisatie.

Ja en nee. Ze ondersteunen Poetin en de actie maar concluderen (soms terecht) dat de uitvoering van de Russische acties in de praktijk Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is.

Dat schuift de verantwoordelijkheid dus van Poetin naar de militairen. Het verklaart het falen zonder de essentie/de vuile waarheid van deze hele onzalige actie en/of Vlad bij het verhaal te betrekken. En dat vindt Vlad prima. Daarom hebben deze bloggers nog niet spontaan ‘zelfmoord’ gepleegd en worden ze waarschijnlijk goed betaald door het Kremlin.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:09

Oh ja. Dat snijdt hout. Ik ben nog steeds naïef, kennelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:20

mysa schreef:
Oh ja. Dat snijdt hout. Ik ben nog steeds naïef, kennelijk.

Of ik ben een notoire cynicus. Dat ben ik ook, maar in dit geval zit ik niet mis ben ik bang.

Terzijde: hoewel hij voor ‘de andere kant’ werkt heeft deze blogger militair/strategisch gezien 100% gelijk:
Het Russisch leger werd een vernietigende slag toegebracht bij Bilohorivka in het noorden van de Donbas-regio, tijdens het oversteken van de rivier Severski Donets. Daarbij kwamen naar men aanneemt meer dan 500 manschappen om en werden zo'n 80 tanks uitgeschakeld.

Milblogger Vysoky Govorit (meer dan 400.000 volgers) reageerde: "Snapt de commandant aan het front niet dat je een troepenmacht niet door een nauwe doorgang bij een rivier moet laten oprukken?"

Bron:NOS.

De klojang had volstrekt gelijk, dat was militair/strategisch gezien echt echt echt slecht.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:15

En omdat ik hier gisteren wat doemplaatjes heb geplaatst over hoe we de aarde in sneltreinvaart aan het opgebruiken zijn, vandaag 22 producten die de aarde kunnen redden. Superleuk om te zien en vaak verrassend eenvoudig. Voor elnienjo zit er een gasmaker bij voor op het balkon, altijd lekker warme voeten zonder op de knieën te hoeven voor Putin :)
https://twitter.com/TansuYegen/status/1 ... 8285675520
Laatst bijgewerkt door ynskek op 29-07-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:19

Wat heeft dat met Oekraïne en de oorlog daar te maken?
Dit lijkt me beter passen in een milieu of klimaat topic.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:20

En de gastoestand in Nederland op dit moment (in vergelijking met de afgelopen 3 jaar):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:25

Zou het geen Russische propaganda zijn als voorloper en rechtvaardiging van een enorme bommenregen op bv Kiev ? Want ik vind het juist hele nare posts want de boodschap is we moeten overgaan tot een totale vernietiging.

Leuk grapje irmaz.

Nederland is het 2de land van Europa waar de gasprijzen exorbitant hoog zijn , bizar vind ik die grote verschillen altijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:27

Las afgelopen week ergens dat er in Nederland bijna 25 % minder gasverbruik was tov voorgaande jaren, mooi.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:30

Goed zo. Is ook beter voor "moeder" aarde. Jammer dat we daarvoor een oorlog nodig hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:46

Bron De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1739939 ... te-vechten

Oekraïense gevangenen worden gedwongen om voor Rusland te vechten’

Oekraïners die door Russische strijdkrachten worden vastgehouden, worden "en masse" naar een netwerk van gevangenissen en kampen gestuurd, aldus de inlichtingendienst van Polen. Dit meldt het Britse Sky News.

Zij beweren dat in deze kampen mensen worden "geverifieerd" en gecontroleerd op gevechtservaring, en of zij misschien functionarissen zijn van de Oekraïense regering. Ook kijkt men naar wat hun houding is ten opzichte van Rusland.

Degenen die geen bezwaar maken, worden naar Rusland gedeporteerd - en sommigen worden vervolgens "onder dwang ingelijfd" bij het Russische leger en naar het front in Oekraïne gestuurd, aldus de Polen.

Mensen die niet gehoorzamen worden "gedwongen om te getuigen of verklaringen af te leggen tegen Oekraïne, of ze worden voor de rechter gebracht als onderdeel van propaganda", zo stelden de Polen.
Aldus de Polen, die ook beweren dat zij van een aantal van deze Russische gevangenissen en kampen de locatie ontdekt hebben.

In dezelfde 'draad':

Belangrijke Oekraïense elektriciteitscentrale in Russische handen

De op één na grootste elektriciteitscentrale van Oekraïne is in Russische handen. Een belangrijke adviseur van de Oekraïense president Volodimir Zelenski meldt woensdagavond in een interview op YouTube dat de elektriciteitscentrale in de stad Voehlehirsk door de Russen is veroverd. De kolencentrale in de regio Donetsk zou van groot strategisch belang zijn.

Afgelopen weekend meldde het Oekraïense leger al dat Russische troepen de aanval op de elektriciteitscentrale na een gevechtspauze hadden hervat. Niet lang daarna zei Rusland de centrale te hebben veroverd. Met het innemen van de centrale behaalde Rusland volgens de adviseur van Zelenski "een klein strategisch voordeel".

Het Britse ministerie van Defensie meldde vorige week dat het voor Rusland van groot belang is om belangrijke infrastructuur zoals elektriciteitscentrales in te nemen. Daarnaast betekent een overwinning in Voehlehirsk ook dat er een opmars kan worden gemaakt naar de steden Sloviansk en Kramatorsk, stellen de Britten.

Ondanks de inbeslagname van de kolencentrale zegt Zelenski woensdagavond in een videoboodschap dat Oekraïne van plan is de export van elektriciteit naar de Europese Unie te verhogen. Daarmee wil hij Europese landen minder afhankelijk maken van Russische energieleveringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:46

pien_2010 schreef:
Goed zo. Is ook beter voor "moeder" aarde. Jammer dat we daarvoor een oorlog nodig hebben.

Of het beter is voor de aarde ligt eraan hoe we het bereikt hebben. Zo gebruiken we nu meer kolen om energie op te wekken wat slechter is dan gas qua uitstoot.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:57

Enzino, wij hebben besparingen geboekt die niet ten koste gaan van moeder aarde. Ik ben ervan overtuigd dat wij daarin niet de enige zijn. In de industrie (bijv baksteen industrie) ligt het probleem anders en dan ben ik het met een deel van jouw opmerking eens. Gezien de situatie is het op ogenblik echter helaas niet anders. Ik ben ervan overtuigd dat na de Oekraine een volgend land aan de beurt komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:59

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9908109 ... e-bushalte
Doden bij Russische aanval op Oekraïense bushalte

In de Zuid-Oekraïense stad Mikolajiv is een bushalte geraakt door een Russische raket. De regionale gouverneur schrijft op Telegram dat daarbij zeker vijf mensen zijn omgekomen. Zeven mensen zouden gewond zijn geraakt.

Mikolajiv is dicht bij de frontlinie in het zuiden en ligt daardoor geregeld onder vuur. Volgens de gouverneur is de aanval op burgerdoelen deel van een Russische tactiek. Donderdag zou ook al een woonwijk beschoten zijn, met meerdere beschadigde huizen als gevolg. Daar zouden geen militaire faciliteiten in de buurt zijn. De informatie is niet onafhankelijk geverifieerd.

---

Er is wel een fimpje van op Twitter. Staat ik het artikel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:20

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de Boktregels geformuleerd. Het is op Bokt niet toegestaan om privecommunicatie openbaar op het forum te delen. Hier vallen ook PB's onder
Laatst bijgewerkt door ynskek op 29-07-22 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tegen de regels geformuleerd

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:25

Waren leuke voorbeelden bij. Het buitenlicht met de zonnecel en de afgeknipte fles om het licht te verspreiden was geniaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:27

Dank je wel Babootje voor je uitgebreide info post!

Nikkel eens met je opmerking
Citaat:
Gezien de situatie is het op ogenblik echter helaas niet anders. Ik ben ervan overtuigd dat na de Oekraine een volgend land aan de beurt komt.

Die overtuiging heb ik ook. Daarom is iedere poging voor mij, van populistische partijen zoals le front national en Forum voor democratie ea in Europa, die "het volk" proberen op te zetten tegen hun eigen regering met te gemakkelijke eenvoudige oplossingen, cq beschuldigingen van verkeerde agressie tegen Rusland, een poging om Rusland te steunen en "het volk" een rad voor de ogen te draaien met miscommunicatie want speelt gelijk het Kremlin in de kaart.

Ik vond de verwijderde post Irmaz ook niet aanvallend en wel humorvol. Hé toch wat jammer nu én dat er getemd is, én dat de post weg is gehaald. Een te zwaar middel imo en totaal onnodig. Ik begrijp het gewoon niet meer. Het gebeurt te vaak dat imo onnodig berichten verwijderd worden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-07-22 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:28

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1131443 ... ij-cherson

Russen schieten eigen heli uit de lucht nabij Cherson.

Ik kwam net dit bericht tegen :D :
Citaat:
APU ZOEKT EEN DIENSTMAN VAN DE RUSSISCHE FEDERATIE DIE DE KA-52 HELIKOPTER KENDE
26-07-22 in de KHERSON-regio bij het dorp OLGINO werd een KA-52 neergeschoten
In overeenstemming met de Oekraïense wet nr. 2172 heeft een Russische militair recht op een beloning voor een neergehaalde helikopter van ten minste 100.000 Amerikaanse dollar
8 800 200-22-06

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:29

Gewoon nogmaals plaatsen Irmaz en dan zonder de toevoeging voor Elnienjo want er stonden leuke zaken in.
En het energieverbruik/besparen heeft wel degelijk met de oorlog te maken. Hoe minder er verbruikt word hoe slechter voor putins portemonnee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:30

Geestig die beloning.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:50

Https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be3bbe98/
Een uitgebreid verhaal over het offensief van Oekraine tegen de Russen bij Cherson.
Door de vernietiging van 3 bruggen met precisie wapens, de Himars, is zijn de Russische bezetters in Cherson afgesneden van de rest van bezet Russisch gebied. Volgens de Britse geheime dienst, zijn deze legeronderdelen daar nu zeer kwetsbaar.
Oekraïne laat weten in de afgelopen weken met de Amerikaanse precisie-raketten, ook meer dan vijftig Russische wapenopslagplaatsen, benzinedepots en commandocentra te hebben vernietigd in het oosten en het zuiden.

Cherson werd snel na de invasie door de Russen vrijwel zonder slag of stoot ingenomen. Daarom is er geen vluchtelingenstroom op gang gekomen en de Oekrainse bevolking daar grotendeels gebleven. Sindsdien zijn er berichten dat bewoners zich verzetten tegen de bezetting. Sinds woensdag hangen in de stad posters met een foto van de Himars en de tekst: ‘De bezetters moeten vertrekken, anders helpt Himars je op weg.’

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:53

De Russen gaven wel aan pondjes te hebben varen maar dat werkt natuurlijk niet zo handig met zwaar materieel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:41

irmaz schreef:
Ik kwam net dit bericht tegen :D :
Citaat:
APU ZOEKT EEN DIENSTMAN VAN DE RUSSISCHE FEDERATIE DIE DE KA-52 HELIKOPTER KENDE
26-07-22 in de KHERSON-regio bij het dorp OLGINO werd een KA-52 neergeschoten
In overeenstemming met de Oekraïense wet nr. 2172 heeft een Russische militair recht op een beloning voor een neergehaalde helikopter van ten minste 100.000 Amerikaanse dollar
8 800 200-22-06

De financiële component van sabotage en desertie.
'Geld hoort ook bij het leven.'

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:37

Rusland is een samenleving waar klikspanen beloond worden en de zogenaamde overtreders in het geheim, achter gesloten deuren, worden bestraft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:07

Citaat:
Procureur-generaal: Ongeveer 40 Oekraïense krijgsgevangenen gedood, 130 gewond bij Russische aanval op de strafkolonie Olenivka.

De generale staf zei op 29 juli dat Rusland de kolonie in Olenivka, in de oblast Donetsk, heeft beschoten om het bewijs van het martelen en doden van Oekraïense krijgsgevangenen te vernietigen.

Bron: twitter

Ook komen er steeds meer berichten van steeds verdergaande martelingen en verminkingen die de Russische strijdkrachten uitvoeren op Ukraïnse krijgsgevangenen. Ik heb vandaag een paar misselijkmakende filmpjes langs zien komen ;(

Om er een positieve draai aan te geven ga ik er maar van uit dat deze toename in de Russische barbaarse handelingen toe te schrijven is aan een kat in nood. Oftewel de Russische strijdkrachten staan op verliezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:08

Het bombardement bij de bushalte, realiteit waarmee de mensen daar dagelijks mee moeten leven. Gruwelijke beelden dus niet kijken wanneer je daar wakker van ligt, ik word hier zo boos van en je voelt je machteloos en heel gelukkig dat ik hier woon want dit is toch onvoorstelbaar:
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 30-07-22 07:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in spoiler gezet