Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:28

BigOne schreef:
Omdat er zo heel af en toe een tbs er na behandeling toch weer in de fout gaat, daarbij vergeet Wilders dat van mensen in het niet tbs systeem de helft weer in de fout gaat. Populistische praat dus.

Heb je hier een bron van? Ik kan het ook niet zo snel vinden namelijk.

Tbs weg zonder iets anders lijkt me onverstandig maar sommige lui mag je wat mij betreft gewoon levenslang vastzetten hoor als ze een gevaar voor de samenleving vormen zonder tbs.

juliedo24

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:30

Levenslang tbs bestaat ook helemaal niet volgens mij? tbs wordt dacht ik alleen gegeven bij kans op terugkeren in de samenleving. Dus als je levenslang krijgt of er geen kans is op verbetering beland je daar sowieso niet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:32

juliedo24 schreef:
Levenslang tbs bestaat ook helemaal niet volgens mij? tbs wordt dacht ik alleen gegeven bij kans op terugkeren in de samenleving. Dus als je levenslang krijgt of er geen kans is op verbetering beland je daar sowieso niet.

Nee ik bedoel: stel je krijgt nu 10 jaar met tbs en tbs zou straks niet meer bestaan. Hou zo iemand dan maar gewoon levenslang vast. Je krijgt ook niet zomaar tbs namelijk in mijn optiek. Dan is er wel wat mis.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:38

Aha. Ja het idee om mensen therapie te geven na in misdrijf in plaats van alleen in de gevangenis te zetten is opzich goed, je wordt daar alleen heen gestuurd als er psychiatrisch verbetering te verwachten valt. Maar ik ben wel benieuwd inderdaad wat Wilders dan in gedachte heeft voor mensen die een psychiatrische behandeling nodig hebben?
Goed wie er levenslang vast moet, daar bestaan natuurlijk gewoon wetten voor en dat is aan de rechter om te beslissen. Maar wat er dan met mensen moet gebeuren die daar voor een behandeling zitten is een goeie vraag.

Maar ik ben in dat onderwerp minder thuis :o

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:42

juliedo24 schreef:
Aha. Ja het idee om mensen therapie te geven na in misdrijf in plaats van alleen in de gevangenis te zetten is opzich goed, je wordt daar alleen heen gestuurd als er psychiatrisch verbetering te verwachten valt. Maar ik ben wel benieuwd inderdaad wat Wilders dan in gedachte heeft voor mensen die een psychiatrische behandeling nodig hebben?
Goed wie er levenslang vast moet, daar bestaan natuurlijk gewoon wetten voor en dat is aan de rechter om te beslissen. Maar wat er dan met mensen moet gebeuren die daar voor een behandeling zitten is een goeie vraag.

Maar ik ben in dat onderwerp minder thuis :o

Same. Jammer dat het nergens in z'n programma uitgeschreven wordt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:49

Levenslang is levenslang in Nederland en dat bestaat nog steeds.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:55

Gnome schreef:
Tbs weg zonder iets anders lijkt me onverstandig maar sommige lui mag je wat mij betreft gewoon levenslang vastzetten hoor als ze een gevaar voor de samenleving vormen zonder tbs.

Dat zal de reden wel zijn. Niet meer proberen om iets te verbeteren, maar gewoon kunnen zwelgen in wraakgevoel en van daaruit wreed kunnen zijn tegen anderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:10

Ik lees dit:

Wij willen een zerotoleranceaanpak. Dat betekent: criminelen opsporen, oppakken, vastzetten en
keihard straffen. Geen onzinnige taakstraffen, geen tbs, maar de bak in. Alleen met snoeiharde straffen
krijgen we de geweldplegers eronder. De PVV wil strenger straffen.

Zo lijkt tbs net iets gezelligs wat moet worden afgenomen ipv een behandeling.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:10

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:

Dat zal de reden wel zijn. Niet meer proberen om iets te verbeteren, maar gewoon kunnen zwelgen in wraakgevoel en van daaruit wreed kunnen zijn tegen anderen.

Que?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:12

Als er ergens strenge en harde straffen zijn, dan is het de VS wel. En als er ergens enorm zware geweldsmisdrijven zijn, dan is het de VS wel. Hele strenge straffen lijken geweld helaas niet te kunnen voorkomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:15

juliedo24 schreef:

Ja hoor, er zijn patiënten die nooit weer de maatschappij ingaan, die zitten op de longstay. Te gevaarlijk om los te laten.
Geef je die 30 jr dan komen ze wel weer de maatschappij in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:18

prompter schreef:
Als er ergens strenge en harde straffen zijn, dan is het de VS wel. En als er ergens enorm zware geweldsmisdrijven zijn, dan is het de VS wel. Hele strenge straffen lijken geweld helaas niet te kunnen voorkomen.

Strenger straffen is bewezen niet effectief. Het kan zelfs negatieve gevolgen hebben.
Zijn heel studies over.

In landen met de doodstraf is criminaliteit niet minder dan hier.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:23

BigOne schreef:
juliedo24 schreef:

Ja hoor, er zijn patiënten die nooit weer de maatschappij ingaan, die zitten op de longstay. Te gevaarlijk om los te laten.
Geef je die 30 jr dan komen ze wel weer de maatschappij in.

Oh dat wist ik niet! Dankje. Ik dacht dat tbs op terugkeer gericht was.

fransje23 schreef:
Ik lees dit:

Wij willen een zerotoleranceaanpak. Dat betekent: criminelen opsporen, oppakken, vastzetten en
keihard straffen. Geen onzinnige taakstraffen, geen tbs, maar de bak in. Alleen met snoeiharde straffen
krijgen we de geweldplegers eronder. De PVV wil strenger straffen.

Zo lijkt tbs net iets gezelligs wat moet worden afgenomen ipv een behandeling.

Dus dit is weer populistische praat. Op zich geen verrassing :) inderdaad ook zoiets dat al tig keer bewezen is maar de PVV zich nog aan vastklampt: snoeiharde straffen = geweldplegers 'eronder'.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:48

Cer schreef:
prompter schreef:
Ik hoor weinig mensen over alle arbeidsmigranten die nog veel meer sociale huurwoningen bewonen...

Nja, niemand heeft t erover …

Overigens geen idee hoe die gehuisvest zijn.. Google wist t ook niet helemaal

Over het algemeen regelde de werkgever de huisvesting. Die huisvesting moet ook aan verschillende eisen voldoen. Aantal m2 per persoon, natuurlijk licht, m2 ramen, minimum aantal douches, aantal kookpitten en dergelijke per aantal personen. De gemeente gaat dan ook nog over maximaal aantal mensen per woning (binnen de bebouwde kom vaak maximaal 4 daarbuiten 8).

Vaak heeft een gemeente aparte regelgeving over het aanvragen van een vergunning voor huisvesten van arbeidsmigranten. Onder andere om de mensen die geen gezin vormen in een eengezinswoning te mogen huisvesten. Soms maakt een gemeente ook de fout om een vergunning te eisen vanwege het feit dat iemand een arbeidsmigrant is, maar voor mensen die uit de EU komen (wat meestal het geval is) mag dat niet omdat elke Europeaan dezelfde rechten heeft. Voor mensen buiten de EU zijn er wel extra regels, vaak moet de werkgever bewijzen dat er al langer een vacature open staat en daar binnen Nederland geen personeel voor te vinden is.

Groot nadeel van de woonvergunningen is dat deze vaak maar voor beperkte tijd worden afgegeven. Meestal maximaal 2 of 5 jaar een enkele keer 10 jaar. Hierdoor is het voor de werkgever vaak niet rendabel om veel in een pand te investeren, (vaak worden woningen aangekocht en weer verkocht als een vergunning niet verlengt wordt) waardoor het uiterlijk van de woning en het woongenot vaak achteruit gaan. Veel omwonenden maken hierdoor ook met regelmaat protest tegen de komst van arbeidsmigranten, terwijl werkgevers best willen investeren als een vergunning (semi) permanent zou zijn.

Op dit moment stopt de huur vaak gelijktijdig met arbeidscontract. Dat gaat in de toekomst waarschijnlijk wel veranderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:57

Dat zou dan tijd worden, op dit moment worden arbeidsmigranten op straat gegooid , er leven er zo’n 10.000 op straat, dat is 60 % van alle daklozen in ons land.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:20

BigOne schreef:
Dat zou dan tijd worden, op dit moment worden arbeidsmigranten op straat gegooid , er leven er zo’n 10.000 op straat, dat is 60 % van alle daklozen in ons land.

Tja, wetgeving en regelgeving maken de dingen niet altijd makkelijk voor alle partijen. Maar inderdaad positief als hier nu eindelijk ook aandacht aan wordt besteed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:27

In de gemeente waar ik woon, hebben sommige grote boeren (mooie) chalets op het erf gebouwd.
Tevens wordt er een hele wijk in de polder gebouwd voor arbeidsmigranten (300 woningen).
Wij hebben ook een paar straten met kleine nieuwbouw gezinswoningen voor Oekrainse vluchtelingen en als zij vertrekken, komen deze woningen beschikbaar voor statushouders en urgente woningzoekenden.
Wij hebben ook nog een boot met 200 asielzoekers (jonge mannen).
Tegen alles is veel bezwaar gemaakt.

Maae het meeste last hebben we van (extreem) vuurwerk van de autochtone hangjongeren en opgevoerde brommers. :D

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:56

prompter schreef:

Beetje appels met peren vergelijken. Als je een vergelijking wilt trekken, dan moeten er ook overeenkomende factoren zijn.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 23:17

Kaja schreef:
prompter schreef:

Beetje appels met peren vergelijken. Als je een vergelijking wilt trekken, dan moeten er ook overeenkomende factoren zijn.

Precies vergelijken wordt lastig, geen twee landen zijn hetzelfde, maar er is vaak genoeg bewezen dat strenger straffen criminaliteit niet voorkomt noch vermindert. Tegengesteld soms zelfs….

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 23:33

TBS is een maatregel en geen straf.
Het wordt meestal na gevangenisstraf opgelegd ter bescherming van de maatschappij en om de daders te behandelen.aan een psychische stoornis. Je zit daar niet voor rijden door rood licht of een winkeldiefstal.

De recidive is lager dan bij alleen gevangenisstraf en de maatregel kan iedere keer verlengd worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 07:34

Waarom gaan arbeidsmigranten niet terug naar het land van herkomst? Of kan dat niet?
Als ze geen baan meer hebben is er ook geen reden om hier te blijven toch? Buiten de EU kan je ook niet altijd zomaar ergens heen, moet je minstens inkomen/baangarantie hebben dacht ik.
Geen idee wat er gebeurt als een Nederlander naar Frankrijk of Spanje gaat om daar te werken, en dan z’n baan kwijt raakt.. zijn er dan regels?

Overigens, hoe drukken arbeidsmigranten op de woningmarkt als er speciale woningen voor ze gebouwd worden?
En ik dacht ook dat arbeidsmigranten vaak tijdelijk hier werkten, want hoger loon dan thuis en dan kunnen ze in hun thuis land meer besteden voor een beter leven.. of is dat al achterhaald?

Voor de luxe arbeidsmigranten (expats) worden naar mijn idee (bizar dure) woningen geregeld.. die zullen best op de woningmarkt drukken misschien?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 07:45

Cer schreef:
Waarom gaan arbeidsmigranten niet terug naar het land van herkomst? Of kan dat niet?
Als ze geen baan meer hebben is er ook geen reden om hier te blijven toch? Buiten de EU kan je ook niet altijd zomaar ergens heen, moet je minstens inkomen/baangarantie hebben dacht ik.
Geen idee wat er gebeurt als een Nederlander naar Frankrijk of Spanje gaat om daar te werken, en dan z’n baan kwijt raakt.. zijn er dan regels?

Overigens, hoe drukken arbeidsmigranten op de woningmarkt als er speciale woningen voor ze gebouwd worden?
En ik dacht ook dat arbeidsmigranten vaak tijdelijk hier werkten, want hoger loon dan thuis en dan kunnen ze in hun thuis land meer besteden voor een beter leven.. of is dat al achterhaald?

Voor de luxe arbeidsmigranten (expats) worden naar mijn idee (bizar dure) woningen geregeld.. die zullen best op de woningmarkt drukken misschien?

Arbeidsmigranten hebben ook recht op WW bijvoorbeeld? Of bouwen pensioenrechten op. Of zij wachten op hun volgende tijdelijke baan.
Er zijn er in loondienst, hebben vrouw en kinderen op school en sommigen hebben gewoon een appartement of koop-eengezinswoning.
Sommigen hebben inmiddels wel een goedbetaalde baan.

Het zijn niet allemaal ongeschoolden, kijk maar eens in een gemiddeld bouwbedrijf wie daar werken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:33

Ohhh ik zie het probleem met mn bericht, excuses, ik doelde meer op die daklozen… (het belangrijkste woord staat er niet in, suf :D)

Als je woning afhankelijk is van je baan, en je verliest die baan en dan blijkbaar die woning.. kan je dan niet terug? Dat is ook mooi poedersuiker

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:35

Er zijn jaarlijks 40.000 arbeidsmigranten die van plan waren hier tijdelijk te blijven, maar die het hier goed bevalt en die liever hier blijven. Dat zijn er veel meer dan de asielzoekers.

Degenen die hun baan verliezen en dakloos worden blijven hier vaak uit schaamte, omdat ze hun familie niet durven vertellen dat ze hun droom op een betere toekomst niet waar hebben kunnen maken. Daar is onderzoek naar gedaan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:58