Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:14

Ik heb op X een lijst van de gesprekspartners van de nieuwe bewindslieden voorbij zien komen, kan hem niet zo snel terugvinden maar agro was flink vertegenwoordigd, heel flink.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:36

hwn schreef:
irmaz schreef:
Van geen enkele persoon had ik het idee dat ze ook maar in de verste verte iets kwaads in zin hadden en het idee dat wij als Nederland deze mensen, die duidelijk stuk voor stuk een treurig verhaal met zich meedroegen, willen gaan treiteren door ze geen fatsoenlijk onderdak en geen fatsoenlijke kans te bieden op veiligheid vind ik heel erg verdrietig.

Rotzooitrappers bestraffen is prima, maar gewoon alle asielzoekers treiteren omdat er misschien wat rotzooitrappers tussen zitten is belachelijk, onfatsoenlijk en onmenselijk. Het is gewoon hetzelfde als de toeslagenfraude maar nu met een groep die helemaal nergens meer naar toe kan en met de rug tegen de muur wordt gezet.
En vergis je niet, de plannen van de regering zijn voor alle asielzoekers, niet alleen voor de criminele, rotzooitrappers.

O ja en mocht je je afvragen naar de mensen in de winkel, dat waren inderdaad veel buitenlanders, vooral Belgen :D en arbeidsmigranten (die volgens onze regering echt nodig zijn en vooral moeten blijven). Ook geen gevaarlijke taferelen daar overigens. ;)

Ik denk trouwens dat veel mensen die stemmen uit anti migranten standpunten schrik hebben voor alle anderstalige / anders gekleurde landgenoten, want de mensen zijn vaak bang als ze op straat nogal wat Marokkanen en zo zien rondlopen, terwijl die vaak al 2e of 3e generatie zijn, en bijlange geen asielzoekers meer.

Donderdag was ik ook geschokt: ik combineer meerdere jobs, waaronder één bij PostNL (waar 95% van de chauffeurs van allochtone afkomst zijn) en één bij een labo in de veevoedersector. Zegt de zoon van de baas op mijn labowerk: "Chapeau dat je bij PostNL durft werken, ik zou dat niet durven, tussen al die gevaarlijke mannen" Dat is dan hooggeschoold maar daar komen dan zo'n bekrompen en kortzichtige uitspraken uit 8)7 (en ja, we hebben wel eens een chauffeur met een kort lontje, maar met de werkdruk die ze hebben, zou je dat met eigen volk ook kunnen hebben, maar die willen die job meestal niet eens doen).

Kortzichtige mensen heb je overal. Toch geloof ik niet dat het overgrote deel van de mensen tegen mensen met een kleurtje of van buitenlandse afkomst zijn. Veel mensen hebben collega's, buren, familieleden of vrienden met een andere afkomst. Dat kan ook bijna niet anders, want bijna een kwart van de Nederlanders heeft 1 of 2 ouders met een migratie achtergrond of is zelf in het buitenland gebruik geboren.

Over het algemeen geldt dat als mensen hun best doen om de Nederlandse taal te leren en proberen te integreren zij heel snel als Nederlandse inwoner worden geaccepteerd. Dat Oekraïners extra welkom waren had naar mijn idee verschillende redenen. Ten eerste inderdaad dat de verwachting was dat het tijdelijk was. Ten tweede omdat Oekraïne zo dichtbij is en de cultuur vergelijkbaar is met de Nederlandse cultuur. Mensen kunnen dus heel makkelijk integreren. Ten derde mochten Oekraïners ook snel in Nederland aan het werk en konden zij dus ook snel in hun eigen levensonderhoud voorzien. Voor andere groepen vluchtelingen is dit vaak niet het geval.

Ik verwacht dat veel mensen die PVV gestemd hebben overigens niet per definitie iets tegen mensen met een migratie achtergrond hebben. Waarschijnlijk zullen veel mensen vooral een probleem hebben met de snelle bevolkingsgroei in Nederland. En dan voornamelijk omdat men het gevoel (of de ervaring) heeft dat Nederland momenteel op veel vlakken haar inwoners tekort doet.

Even een simpele vergelijking. Stel we hebben in Nederland een probleem met zwerfkatten en alle asiels zitten vol. Er is een groot tekort aan opvang plekken en dierenartsen hebben lange wachtlijsten voor medische zorg. Een grote groep mensen stemt er dan voor om invoer van katten uit het buitenland te beperken. Betekent dat dan automatisch dat al deze mensen een hekel heeft aan katten of de katten die al in Nederland wonen niet meer normaal zal behandelen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:37

BigOne schreef:
Ik heb op X een lijst van de gesprekspartners van de nieuwe bewindslieden voorbij zien komen, kan hem niet zo snel terugvinden maar agro was flink vertegenwoordigd, heel flink.

Ik ben wel een lijst van adviseurs tegen gekomen waar Maurice de Hond op stond :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:42

irmaz schreef:
Die Yesilgöz is compleet de weg kwijt en ik vermoed straks ook de stemmers op de VVD. Als die stemmers die stemmingmakerij van haar op prijs zouden stellen hadden ze wel PVV gestemd.

@Journee, ik ben het met jou eens. Alleen het excuus dat het de overheid is die die regels verzint wordt naar mijn smaak iets te vaak gebruikt door de agrarische sector als het zo uitkomt. Zij zijn het zelf die die trent van groot-groter-grootst in hebben gezet en daar ook altijd het geld mee hebben verdient en nu is het verdienmodel op.

Ik hoorde net dan de Vion, de massa-slachtbedrijven van het ZLTO (dus een boeren-cooperatie) al 3 jaar flinke verliezen maakt (maar wel gewoon bonussen aan het management uitbetaald uiteraard). Geen massa-slachterijen is geen massa-kalverenopfok is geen massa-melkkoeien. En ook geen uitgebuite arbeidsimmigranten in die sector.

Bij mijn weten was het de overheid die na de hongersnood in de tweede wereld oorlog zei: "Dit nooit meer!" en de agrarische sector toen op alle fronten heeft gestimuleerd om maar zoveel mogelijk voedsel te produceren?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 00:32

journee schreef:
Bij mijn weten was het de overheid die na de hongersnood in de tweede wereld oorlog zei: "Dit nooit meer!" en de agrarische sector toen op alle fronten heeft gestimuleerd om maar zoveel mogelijk voedsel te produceren?

Ja maar er is wel het eea gebeurd tussen WO2 en nu. Zoals de boterberg en de melkplas bijvoorbeeld. Maar ook broeikasgassen als methaan en verzurende stoffen als ammoniak zijn al langs gekomen. Fosfaat is een dik probleem geweest. En ook het mestprobleem is niet van gisteren. Het is niet voor niets dat Nederland een tijdelijke derogatie-regeling (meer mest per oppervlak dan wenselijk is voor natuur en gezondheid) bij de EU heeft bedongen. Alleen loopt die regeling nu af. En dat weten we al sinds dat die uitzonderingsregel in is gegaan. En bij iedere poging om de veestapel te verkleinen was daar weer die boerenlobby met fantastische technische oplossingen die nu echt alle emissies weg zouden vangen (tuurlijk)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 03:26

Ik vind dat er de afgelopen pagina's een hoop gespeculeerd word over wat PVV stemmers wel niet zullen denken of hoe de agrolobby politieke beslissingen heeft genomen... Erg feitelijk is het allemaal niet i.m.o. :o

Ik spreek dagelijks PVV stemmers en agrariërs en zo'n prachtig verhaal als hier pagina's terug over een AZC geschreven werd, zou ik over deze doelgroep kunnen schrijven :D . Het zijn allemaal net mensen :o .

Ik vond de katten-metafoor prachtig overigens, mijn complimenten :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 04:03

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 06:26

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 06:55

Dat is niet alleen de afgelopen pagina’s Ruitje, dat is steeds. Generaliseren is geen enkel probleem als het boeren betreft en als het op boeren aankomt maken zij ineens de regels ipv de overheid.. het is waanzin als je het zo leest.

Ik heb ook nog steeds vertrouwen in ons land en als ik ergens angst voor zou hebben is het de groep die alles denkt beter te weten en wil dat iedereen denkt en doet zoals zij.

Tijdens COVID (daar heb je het weer) werd voor t grotere goed ook soms (bijna) regels aangepast maar toen paste het in het wenselijke plaatje en was het geen probleem en moesten mensen niet zo achtertdochtig zijn… en nu? Pff

Qua angst voor terrorisme.. Lees t nieuws van de laatste tijd even..

Ik zag van de week een plaatje van wat er nu aan de hand is met de regenwouden voor de productie van vlees voor China… dat is echt dramatisch.. zitten we hier wat te neuzelen in de marge.. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 07:48

Dat hele boeren gedoe hè.

Als je kijkt dat bio / dynamische boeren het wèl kunnen om zonder veel chemische hulpmiddelen een gezonde oogst uit de grond te krijgen. Zonder dat ze daarbij hun omgeving te zwaar belasten.

Zouden we dan eigenlijk niet gewoon daar naartoe moeten? De boel omvormen in plaats van steeds gaten met gaten / tijdelijke pleisters dichten zeg maar....?

Ik denk dat er best boeren zijn die minder chemische bemesting of gif willen gebruiken, maar die dat nu eenmaal zo gewend zijn. Die weten hoe ze dat "spelletje" moeten spelen en ook simpelweg de tijd niet hebben om zich er in te verdiepen hoe ze het allemaal met veel minder van die zooi kunnen doen - en tijdens de omschakeling en leercurve daarbij ook nog voldoende inkomens zekerheid kunnen hebben :(:)

Is er niet ergens een instantie die boeren daarin begeleid, zodat ze (om te beginnen eens) bvb. snel van glyfosaat af kunnen? En andere chemische middelen die ze nu in moeten kopen van de grote jongens?

Daarvan profiteert het milieu, ook de boer met minder inkoopkosten, en minder afhankelijkheid van die grote jongens die dan ook wat minder macht krijgen.

Ik snap dat het wat naïef kan klinken, maar naar zoiets moeten we toch sowieso toe...?

Van mijn part mogen we zover gaan dat we de supermarkten verbieden om nog gewassen van buiten NL te verkopen (zolang er binnenlands product beschikbaar is natuurlijk), dat de boeren een goede afzetmarkt hebben voor hun producten. dat ze die voor een eerlijke prijs kwijt kunnen (macht van supermarkten beperken) En haal dan die hoge BTW er af om de eventuele hogere kostprijs op te vangen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:03

Het is een feit, dat de lobby van de boeren zo groot en goed is, dat zij zelfs nu in de politiek (BBB) en in de regering vertegenwoordigd zijn en letterlijk aan de knoppen draaien.

Of is er een andere doelgroep die zo vertegenwoordigd is in de politiek?
Verpleegkundigen? Bakkers? Loodgieters? Boekhouders?

Zo lang het grootste deel geëxporteerd wordt, zou het best een tandje minder kunnen in ons kleine landje.

Met een hele goede afkoopregeling voor de boer, natuurlijk.
Zou voor het milieu en de waterkwaliteit ook een stuk beter zijn.

Maar liever wordt naar de asielzoeker gewezen.
De arbeidsmigrant vergeten we natuurlijk, want met name de landbouw en aanverwante bedrijven, als slachterijen kunnen niet zonder.

Maar zonder vluchtelingen wordt ons land weer net als vroeger :D , jaren 50-60. Dat er toen al woningnood was, vergeten we ook gewoon.

Zelfs het buiten spel zetten van de Kamer, vinden we niet zorgelijk.

Dat deze regering bezuinigd op onderwijs (kennis), maar aandeelhouders bevoordeeld, vinden we ook acceptabel.

Mooi staatje over het aantal asielzoekers per land.

Afbeelding

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:46

ruitje schreef:
Ik vind dat er de afgelopen pagina's een hoop gespeculeerd word over wat PVV stemmers wel niet zullen denken of hoe de agrolobby politieke beslissingen heeft genomen... Erg feitelijk is het allemaal niet i.m.o. :o

Ik spreek dagelijks PVV stemmers en agrariërs en zo'n prachtig verhaal als hier pagina's terug over een AZC geschreven werd, zou ik over deze doelgroep kunnen schrijven :D . Het zijn allemaal net mensen :o .

Ik vond de katten-metafoor prachtig overigens, mijn complimenten :')

Wat PVV stemmers willen en denken hoeven we helemaal niet over te speculeren, dat is gepeild en onderzocht, ik heb dat meerdere keren gedeeld, feit is en blijft dat immigratie voor van de PVV stemmers het belangrijkste thema is. PVV is van oudsher dé anti immigratie en dé anti moslim partij. Ik wordt er echt helemaal simpel van dat altijd een beetje wordt ontkend ofzo. Dat zeg he-le-maal niks over of de mensen die het gestemd hebben wel aardige mensen zijn of niet. Wie jij spreekt, hartstikke leuk, maar dat lijkt me te weinig data om een conclusie te kunnen trekken, toch? Dat is net als zeggen dat er geen klimaatverandering omdat anjali dat niet zo ervaart ;).

https://www.rtl.nl/nieuws/panel/artikel ... op-wilders
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/k ... te-stemmen
https://www.uu.nl/nieuws/vooral-nativis ... swinst-pvv

En een super uitgebreide: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-pvv/

Srv heeft trouwens van alle partijen destijds de achterban onderzocht op allerlei kenmerken (gezondheid, opleidingsniveau, etc).

Met de dingen anders voorstellen dan dat ze zijn schieten we niks op, toch? Wat @irmaz ook zegt verder :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:01

Electra63 schreef:
Het is een feit, dat de lobby van de boeren zo groot en goed is, dat zij zelfs nu in de politiek (BBB) en in de regering vertegenwoordigd zijn en letterlijk aan de knoppen draaien.

Of is er een andere doelgroep die zo vertegenwoordigd is in de politiek?
Verpleegkundigen? Bakkers? Loodgieters? Boekhouders?

Zo lang het grootste deel geëxporteerd wordt, zou het best een tandje minder kunnen in ons kleine landje.

Met een hele goede afkoopregeling voor de boer, natuurlijk.
Zou voor het milieu en de waterkwaliteit ook een stuk beter zijn.

Maar liever wordt naar de asielzoeker gewezen.
De arbeidsmigrant vergeten we natuurlijk, want met name de landbouw en aanverwante bedrijven, als slachterijen kunnen niet zonder.

Maar zonder vluchtelingen wordt ons land weer net als vroeger :D , jaren 50-60. Dat er toen al woningnood was, vergeten we ook gewoon.

Zelfs het buiten spel zetten van de Kamer, vinden we niet zorgelijk.

Dat deze regering bezuinigd op onderwijs (kennis), maar aandeelhouders bevoordeeld, vinden we ook acceptabel.

Mooi staatje over het aantal asielzoekers per land.

[ Afbeelding ]

Die invloed is niet zozeer op het context van de boeren zelf te schrijven maar komt door de financiële belangen er achter. De toeleveranciers, de slachthuizen, de 'toetjesfabrikanten' de vleesexporteurs en transporteurs en last but not least de financiële sector met Rabobank voorop.

Er verdienen gewoon te veel partijen aan de boer.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:06

journee schreef:
Over het algemeen geldt dat als mensen hun best doen om de Nederlandse taal te leren en proberen te integreren zij heel snel als Nederlandse inwoner worden geaccepteerd. Dat Oekraïners extra welkom waren had naar mijn idee verschillende redenen. Ten eerste inderdaad dat de verwachting was dat het tijdelijk was. Ten tweede omdat Oekraïne zo dichtbij is en de cultuur vergelijkbaar is met de Nederlandse cultuur. Mensen kunnen dus heel makkelijk integreren. Ten derde mochten Oekraïners ook snel in Nederland aan het werk en konden zij dus ook snel in hun eigen levensonderhoud voorzien. Voor andere groepen vluchtelingen is dit vaak niet het geval.

Dus je zegt het zelf al - hoe dichter anderen “bij ons” staan, hoe sneller we ze welkom heten. Wat de boer niet kent, eet ie niet ;). Dat mensen welkom zijn als ze de taal leren is niet helemaal waar - er is nog steeds veel discriminatie op de arbeidsmarkt. Omdat mensen ook daar het liefst mensen aannemen die op hun lijken.

Over je kattenmetafoor - geen goede, want bijna iedereen houdt van katten ;). Niemand heeft bezwaar tegen kattencentra naast hun huis, katten kunnen makkelijker een huis vinden dan vluchtelingen. Iedereen zal boos worden als je katten de dood in stuurt. Dus er zou waarschijnlijk meer kattenopvang komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:12

nps schreef:
journee schreef:

Dus je zegt het zelf al - hoe dichter anderen “bij ons” staan, hoe sneller we ze welkom heten. Wat de boer niet kent, eet ie niet ;). Dat mensen welkom zijn als ze de taal leren is niet helemaal waar - er is nog steeds veel discriminatie op de arbeidsmarkt. Omdat mensen ook daar het liefst mensen aannemen die op hun lijken.

Over je kattenmetafoor - geen goede, want bijna iedereen houdt van katten ;). Niemand heeft bezwaar tegen kattencentra naast hun huis, katten kunnen makkelijker een huis vinden dan vluchtelingen. Iedereen zal boos worden als je katten de dood in stuurt. Dus er zou waarschijnlijk meer kattenopvang komen.

Na jaren in dierenasiels te hebben gewerkt, kan ik je wel uit deze droom helpen. Katten zijn bij lange na niet zo geliefd als jij denkt :=.

Geldt ook voor honden, trouwens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:45

Electra63 schreef:
Ik las een tweet van Dylan Yesilgoz dat ze eindelijk de linkse belastingverhoging (voor bedrijfsleven) gaan terugdraaien ;).
Volgens mij hebben we 4 kabinetten Rutte met de VVD als grootste partij gehad.
En dan geef je links de schuld?

Knap he hoe dat iedere keer zo gedraaid wordt door de VVD met als gevolg dat mensen extreem rechts meer en meer gaan stemmen. Waar een klein landje trots op kan zijn....Tjonge jonge ....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:23

ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2537170-eis-zes- ... antenschip

Kijk, dit is wat ik bedoel met het mooie systeem van democratie :) . Mensenrechten schenden kan niet zonder gevolgen :)

Ik denk dat je de angst van een aantal mensen verkeerd inshat. Het is niet perse dat er geen geloof is in de democratie, het is grote zorg dat degenen die op dit moment leiding geven aan deze democratie geen enkele waarde lijken te hechten aan deze democratie en deze van alle kanten proberen te omzeilen.

Van leidinggevers verwacht ik een goed voorbeeld en een respect voor alles wat ons land ons land maakt. En 3 van de waarden die ik geleerd heb over Nederland zijn tolerantie, gastvrijheid en een zorgzaamheid voor alle mensen in de samenleving, ook de zwakkere groepen. En geen van die waarden zie ik terug in dit gekozen kabinet wat mij ernstig te denken geeft over de staat van ons land.

En ja, ook vorige kabinetten hebben dingen met voeten getreden, maar dat wil niet zeggen dat je een excuus hebt om de boel nog erger te maken. Als je iets wil verbeteren moet je goede plannen hebben en plannen waarvan de start al niet haalbaar zijn, zijn geen goede plannen maar vooral heel slechte plannen. Deze kosten kostbare tijd en caoaciteit en daarmee dus geld dat je beter ergens anders in had kunnen steken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:36

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:
Een vandaag van vanavond liet zien hoe dictoriale regimes samen werken om democratieën onderuit te halen en hoe onbewust we ons zijn van hoe dit werkt.
Ik kan iedereen aanraden om dit heel erg goed te bekijken via uitzending gemist en het heeft echt alles met dit topic te maken. Ik ben niet naïef maar ik herkende teveel van wat op dit moment in Frankrijk en in Nederland speelt en dit te bezien in het grote geheel van die uitzending is wel beangstigend.

Helaas kan ik vanuit het buitenland geen link van die uitzending plaatsen. Hopelijk kan iemand uit Nederlands dit doen.

https://npo.nl/start/serie/eenvandaag/s ... 9/afspelen

Dit is de link en het is inderdaad een aanrader. Ik herkende ook veel en ben ook niet positief gestemd.

Als reactie op bovenstaande posts plaats ik mijn opmerking en de link
van de uitzending nogmaals. Dan is heel duidelijk dat we wel degelijk trots mogen zijn op onze democratie en dat we die zeer zeker horen te verdedigen, zoals bv Karl elke keer met uitleg doet en waar deze en hoe die democratie en tevens waarom onderuitgehaald wordt en door welke landen.
Denk er niet te gemakkelijk over is de waarschuwing van deze deskundige met feiten gestaafd (hoogleraar en iemand die echt wel weet waar ze over praat). Dus hierboven de geruststellende woorden als het gaat om onze democratie is juist misplaatst als je deze korte documentaire over het ondermijnen van democratiën wereld wijd door de dictoriale regimen en ook hoe het werkt.
De bezorgdheid is zeer zeker terecht als je wereldwijd om je heen kijkt en in Nederland zijn al dezelfde tendenzen aan de gang.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:40

Beatrice de Graaf had laatst zo'n analyse over de verkiezingsuitslag in een deelstaat van Duistsland.

Zo interessant, maar de meeste mensen kijken of luisteren hier niet naar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:43

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
Ik las een tweet van Dylan Yesilgoz dat ze eindelijk de linkse belastingverhoging (voor bedrijfsleven) gaan terugdraaien ;).
Volgens mij hebben we 4 kabinetten Rutte met de VVD als grootste partij gehad.
En dan geef je links de schuld?

Knap he hoe dat iedere keer zo gedraaid wordt door de VVD met als gevolg dat mensen extreem rechts meer en meer gaan stemmen. Waar een klein landje trots op kan zijn....Tjonge jonge ....

De VVD heeft in al die tijd dat ze aan het roer zaten zoveel kapot gemaakt. En kijk eens waar het land nu naar is afgegleden. De VVD heeft de paden voor extreem rechts gebaand.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:53

*D
Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

De VVD heeft in al die tijd dat ze aan het roer zaten zoveel kapot gemaakt. En kijk eens waar het land nu naar is afgegleden. De VVD heeft de paden voor extreem rechts gebaand.

Nee, "het volk" krijgt wat ze verdiend. We stemmen zelf een rechtse partij als grootste de kamer in, meerdere malen, en de gevolgen van de vrije marktwerking krijg je daar gratis bij. VVD will be VVD. En daarna, als we het zat zijn, kiezen we voor een nóg rechtser kabinet. Met een man waarvan we wisten dat hij al een burnout had gehad en niet makkelijk was om mee te werken (die al vet vet veel zetels kreeg zónder programma), een veroordeelde racist en een puppet van de agro. Ohja, en VVD. Eigen schuld, dikke bult. Weet wat je stemt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:56

Electra63 schreef:
Beatrice de Graaf had laatst zo'n analyse over de verkiezingsuitslag in een deelstaat van Duistsland.

Zo interessant, maar de meeste mensen kijken of luisteren hier niet naar.

Jawel hoor, ik vind haar heel deskundig en ze legt het goed uit. Ze vangt alleen de aandacht minder omdat ze in programma's zit waar de grote gemene deler niet naar kijkt. Wat een beetje door al het politieke nieuws gelardeerd zit is dat de ontwikkeling van de mens niet groeit ondanks tientallen eeuwen van zogenaamde beschaving.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:02

Dat beleef ik ook zo nps. De mensen stemmen op deze partijen. De overeenkomsten met de jaren dertig (voor WOII) en nu vind ik erg groot.
Ook dezelfde kleine groep (die vieze linkse rakkers) die waarschuwt probeert zaken helder te krijgen en transparant zijn de "roepende in de woestijn" en zelfs "de schuld van al het kwaad".De rijken kiezen duidelijk voor de rijken en met succes (zie maatregel ten gunste van het bedrijfsleven hierboven door de VVD). om vervolgens verbaasd te zijn dat de hardwerkende zwaar belaste burger boos is en de zondebok heeft gevonden en met hoop op de PVV heeft gestemd.
De VVD heeft de extreme denkbeelden van de PVV salonfähig gemaakt en dat is zorgelijk. Want juist de VVD is van oudsher een liberale tolerante partij. Moeilijke keuzes daar de VVD mee is gaan reageren net als Omtzigt om juist die vrijheid van meningsuiting van de mensen er te laten zijn en dus te honoreren waarvoor gekozen is. Of ze daarmee " het paard van Troje" hebben binnengehaald zal de toekomst uitwijzen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:22

pmarena schreef:
Dat hele boeren gedoe hè.

Als je kijkt dat bio / dynamische boeren het wèl kunnen om zonder veel chemische hulpmiddelen een gezonde oogst uit de grond te krijgen. Zonder dat ze daarbij hun omgeving te zwaar belasten.

De opbrengst is gemiddeld zo'n 20/25% lager dan bij de gangbare landbouw, dat betekent dat er dus meer grond nodig is voor eenzelfde oogst. De biologische boeren krijgen (veel) meer subsidie. De vraag/markt voor biologische producten is nog niet zo groot.

Zouden we dan eigenlijk niet gewoon daar naartoe moeten? De boel omvormen in plaats van steeds gaten met gaten / tijdelijke pleisters dichten zeg maar....?

Ik denk dat er best boeren zijn die minder chemische bemesting of gif willen gebruiken, maar die dat nu eenmaal zo gewend zijn. Die weten hoe ze dat "spelletje" moeten spelen en ook simpelweg de tijd niet hebben om zich er in te verdiepen hoe ze het allemaal met veel minder van die zooi kunnen doen - en tijdens de omschakeling en leercurve daarbij ook nog voldoende inkomens zekerheid kunnen hebben :(:)
Wij willen zeker minder kunstmest gebruiken, maar ja, gewone drijfmest mag niet meer ivm afschaling van de derogatie. Enig idee wat het kost om de mest af te laten voeren?

Is er niet ergens een instantie die boeren daarin begeleid, zodat ze (om te beginnen eens) bvb. snel van glyfosaat af kunnen? En andere chemische middelen die ze nu in moeten kopen van de grote jongens?
Tuurlijk, de coaches en adviesbureaus schieten als paddestoelen in de lucht, die willen allemaal wel meeprofiteren van de boeren.

Daarvan profiteert het milieu, ook de boer met minder inkoopkosten, en minder afhankelijkheid van die grote jongens die dan ook wat minder macht krijgen.
grote jongens? wie bedoel je daarmee? ik ken een paar grote bedrijven, veevoederfabrieken, melkfabrieken, banken, maar die zijn allemaal ontstaan uit een coöperatie van leden(boeren). De 'grote' jongens die jij bedoelt, zijn dus de boeren die lid zijn zelf (ook al wordt de invloed wel steeds beperkter) Of bedoel je de Monsanto's, Basf, etc. tja, daar gaat de overheid zich ook niet aan branden denk ik. Kost teveel

Ik snap dat het wat naïef kan klinken, maar naar zoiets moeten we toch sowieso toe...?

Van mijn part mogen we zover gaan dat we de supermarkten verbieden om nog gewassen van buiten NL te verkopen (zolang er binnenlands product beschikbaar is natuurlijk), dat de boeren een goede afzetmarkt hebben voor hun producten. dat ze die voor een eerlijke prijs kwijt kunnen (macht van supermarkten beperken) En haal dan die hoge BTW er af om de eventuele hogere kostprijs op te vangen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:28

_San87_ schreef:
nps schreef:

Na jaren in dierenasiels te hebben gewerkt, kan ik je wel uit deze droom helpen. Katten zijn bij lange na niet zo geliefd als jij denkt :=.

Geldt ook voor honden, trouwens.

Iedereen die zich er een beetje in heeft verdiept, weet dit. Maar soms is het makkelijker om maar wat te roepen en dan gelijk het punt wat ik duidelijk probeer te maken te negeren.

Veel mensen die PVV stemmen hebben dit gedaan vanwege migratie. Daar hoef je niet over te discussiëren. Hier wordt echter steeds de conclusie getrokken dat een PVV stemmer dan ook automatisch iets tegen buitenlanders heeft, dit een teken is dat de maatschappij verhard, enz.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het mensen zeer waarschijnlijk niet specifiek om de afkomst van migranten gaat, maar vooral om de snelle bevolkingsgroei in Nederland en de consequenties die hier mee gepaard gaan. Maar goed, voor veel mensen is het waarschijnlijk makkelijk om met een vingertje te wijzen en vol te houden dat een PVV stemmer automatisch een racist is, dan even stil te staan bij mogelijke andere opties.

Iemand die zijn best doet de taal te leren kan in mijn optiek echt bij de meeste mensen wel op steun rekenen. Dat is naar mijn mening ook het belangrijkste wat iemand moet en kan doen om ergens te integreren. En discriminatie op de arbeidsmarkt... Tja, zullen we het dan ook even hebben over het feit dat vrouwen voor dezelfde functie vaak nog steeds minder betaald krijgen? De moelijkheden die een mensen uit de LHBTIQ groep vaak onder vinden. De mensen die vanwege hun gezondheid, handicap of leeftijd worden gepasseerd? Heel veel mensen moeten meer moeite doen op de arbeidsmarkt, dat is echt niet specifiek iets waar je alleen met een migratie achtergrond mee te maken hebt.