Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hwn schreef:irmaz schreef:Van geen enkele persoon had ik het idee dat ze ook maar in de verste verte iets kwaads in zin hadden en het idee dat wij als Nederland deze mensen, die duidelijk stuk voor stuk een treurig verhaal met zich meedroegen, willen gaan treiteren door ze geen fatsoenlijk onderdak en geen fatsoenlijke kans te bieden op veiligheid vind ik heel erg verdrietig.
Rotzooitrappers bestraffen is prima, maar gewoon alle asielzoekers treiteren omdat er misschien wat rotzooitrappers tussen zitten is belachelijk, onfatsoenlijk en onmenselijk. Het is gewoon hetzelfde als de toeslagenfraude maar nu met een groep die helemaal nergens meer naar toe kan en met de rug tegen de muur wordt gezet.
En vergis je niet, de plannen van de regering zijn voor alle asielzoekers, niet alleen voor de criminele, rotzooitrappers.
O ja en mocht je je afvragen naar de mensen in de winkel, dat waren inderdaad veel buitenlanders, vooral Belgenen arbeidsmigranten (die volgens onze regering echt nodig zijn en vooral moeten blijven). Ook geen gevaarlijke taferelen daar overigens.
Ik denk trouwens dat veel mensen die stemmen uit anti migranten standpunten schrik hebben voor alle anderstalige / anders gekleurde landgenoten, want de mensen zijn vaak bang als ze op straat nogal wat Marokkanen en zo zien rondlopen, terwijl die vaak al 2e of 3e generatie zijn, en bijlange geen asielzoekers meer.
Donderdag was ik ook geschokt: ik combineer meerdere jobs, waaronder één bij PostNL (waar 95% van de chauffeurs van allochtone afkomst zijn) en één bij een labo in de veevoedersector. Zegt de zoon van de baas op mijn labowerk: "Chapeau dat je bij PostNL durft werken, ik zou dat niet durven, tussen al die gevaarlijke mannen" Dat is dan hooggeschoold maar daar komen dan zo'n bekrompen en kortzichtige uitspraken uit(en ja, we hebben wel eens een chauffeur met een kort lontje, maar met de werkdruk die ze hebben, zou je dat met eigen volk ook kunnen hebben, maar die willen die job meestal niet eens doen).
irmaz schreef:Die Yesilgöz is compleet de weg kwijt en ik vermoed straks ook de stemmers op de VVD. Als die stemmers die stemmingmakerij van haar op prijs zouden stellen hadden ze wel PVV gestemd.
@Journee, ik ben het met jou eens. Alleen het excuus dat het de overheid is die die regels verzint wordt naar mijn smaak iets te vaak gebruikt door de agrarische sector als het zo uitkomt. Zij zijn het zelf die die trent van groot-groter-grootst in hebben gezet en daar ook altijd het geld mee hebben verdient en nu is het verdienmodel op.
Ik hoorde net dan de Vion, de massa-slachtbedrijven van het ZLTO (dus een boeren-cooperatie) al 3 jaar flinke verliezen maakt (maar wel gewoon bonussen aan het management uitbetaald uiteraard). Geen massa-slachterijen is geen massa-kalverenopfok is geen massa-melkkoeien. En ook geen uitgebuite arbeidsimmigranten in die sector.
journee schreef:Bij mijn weten was het de overheid die na de hongersnood in de tweede wereld oorlog zei: "Dit nooit meer!" en de agrarische sector toen op alle fronten heeft gestimuleerd om maar zoveel mogelijk voedsel te produceren?
ruitje schreef:Ik vind dat er de afgelopen pagina's een hoop gespeculeerd word over wat PVV stemmers wel niet zullen denken of hoe de agrolobby politieke beslissingen heeft genomen... Erg feitelijk is het allemaal niet i.m.o.
Ik spreek dagelijks PVV stemmers en agrariërs en zo'n prachtig verhaal als hier pagina's terug over een AZC geschreven werd, zou ik over deze doelgroep kunnen schrijven. Het zijn allemaal net mensen
.
Ik vond de katten-metafoor prachtig overigens, mijn complimenten
Electra63 schreef:Het is een feit, dat de lobby van de boeren zo groot en goed is, dat zij zelfs nu in de politiek (BBB) en in de regering vertegenwoordigd zijn en letterlijk aan de knoppen draaien.
Of is er een andere doelgroep die zo vertegenwoordigd is in de politiek?
Verpleegkundigen? Bakkers? Loodgieters? Boekhouders?
Zo lang het grootste deel geëxporteerd wordt, zou het best een tandje minder kunnen in ons kleine landje.
Met een hele goede afkoopregeling voor de boer, natuurlijk.
Zou voor het milieu en de waterkwaliteit ook een stuk beter zijn.
Maar liever wordt naar de asielzoeker gewezen.
De arbeidsmigrant vergeten we natuurlijk, want met name de landbouw en aanverwante bedrijven, als slachterijen kunnen niet zonder.
Maar zonder vluchtelingen wordt ons land weer net als vroeger, jaren 50-60. Dat er toen al woningnood was, vergeten we ook gewoon.
Zelfs het buiten spel zetten van de Kamer, vinden we niet zorgelijk.
Dat deze regering bezuinigd op onderwijs (kennis), maar aandeelhouders bevoordeeld, vinden we ook acceptabel.
Mooi staatje over het aantal asielzoekers per land.
[ Afbeelding ]
journee schreef:Over het algemeen geldt dat als mensen hun best doen om de Nederlandse taal te leren en proberen te integreren zij heel snel als Nederlandse inwoner worden geaccepteerd. Dat Oekraïners extra welkom waren had naar mijn idee verschillende redenen. Ten eerste inderdaad dat de verwachting was dat het tijdelijk was. Ten tweede omdat Oekraïne zo dichtbij is en de cultuur vergelijkbaar is met de Nederlandse cultuur. Mensen kunnen dus heel makkelijk integreren. Ten derde mochten Oekraïners ook snel in Nederland aan het werk en konden zij dus ook snel in hun eigen levensonderhoud voorzien. Voor andere groepen vluchtelingen is dit vaak niet het geval.
nps schreef:journee schreef:Over het algemeen geldt dat als mensen hun best doen om de Nederlandse taal te leren en proberen te integreren zij heel snel als Nederlandse inwoner worden geaccepteerd. Dat Oekraïners extra welkom waren had naar mijn idee verschillende redenen. Ten eerste inderdaad dat de verwachting was dat het tijdelijk was. Ten tweede omdat Oekraïne zo dichtbij is en de cultuur vergelijkbaar is met de Nederlandse cultuur. Mensen kunnen dus heel makkelijk integreren. Ten derde mochten Oekraïners ook snel in Nederland aan het werk en konden zij dus ook snel in hun eigen levensonderhoud voorzien. Voor andere groepen vluchtelingen is dit vaak niet het geval.
Dus je zegt het zelf al - hoe dichter anderen “bij ons” staan, hoe sneller we ze welkom heten. Wat de boer niet kent, eet ie niet. Dat mensen welkom zijn als ze de taal leren is niet helemaal waar - er is nog steeds veel discriminatie op de arbeidsmarkt. Omdat mensen ook daar het liefst mensen aannemen die op hun lijken.
Over je kattenmetafoor - geen goede, want bijna iedereen houdt van katten. Niemand heeft bezwaar tegen kattencentra naast hun huis, katten kunnen makkelijker een huis vinden dan vluchtelingen. Iedereen zal boos worden als je katten de dood in stuurt. Dus er zou waarschijnlijk meer kattenopvang komen.
Electra63 schreef:Ik las een tweet van Dylan Yesilgoz dat ze eindelijk de linkse belastingverhoging (voor bedrijfsleven) gaan terugdraaien.
Volgens mij hebben we 4 kabinetten Rutte met de VVD als grootste partij gehad.
En dan geef je links de schuld?
ruitje schreef:https://nos.nl/artikel/2537170-eis-zes- ... antenschip
Kijk, dit is wat ik bedoel met het mooie systeem van democratie. Mensenrechten schenden kan niet zonder gevolgen
Benzz schreef:pien_2010 schreef:Een vandaag van vanavond liet zien hoe dictoriale regimes samen werken om democratieën onderuit te halen en hoe onbewust we ons zijn van hoe dit werkt.
Ik kan iedereen aanraden om dit heel erg goed te bekijken via uitzending gemist en het heeft echt alles met dit topic te maken. Ik ben niet naïef maar ik herkende teveel van wat op dit moment in Frankrijk en in Nederland speelt en dit te bezien in het grote geheel van die uitzending is wel beangstigend.
Helaas kan ik vanuit het buitenland geen link van die uitzending plaatsen. Hopelijk kan iemand uit Nederlands dit doen.
https://npo.nl/start/serie/eenvandaag/s ... 9/afspelen
Dit is de link en het is inderdaad een aanrader. Ik herkende ook veel en ben ook niet positief gestemd.
pien_2010 schreef:Electra63 schreef:Ik las een tweet van Dylan Yesilgoz dat ze eindelijk de linkse belastingverhoging (voor bedrijfsleven) gaan terugdraaien.
Volgens mij hebben we 4 kabinetten Rutte met de VVD als grootste partij gehad.
En dan geef je links de schuld?
Knap he hoe dat iedere keer zo gedraaid wordt door de VVD met als gevolg dat mensen extreem rechts meer en meer gaan stemmen. Waar een klein landje trots op kan zijn....Tjonge jonge ....
Loretta schreef:pien_2010 schreef:
Knap he hoe dat iedere keer zo gedraaid wordt door de VVD met als gevolg dat mensen extreem rechts meer en meer gaan stemmen. Waar een klein landje trots op kan zijn....Tjonge jonge ....
De VVD heeft in al die tijd dat ze aan het roer zaten zoveel kapot gemaakt. En kijk eens waar het land nu naar is afgegleden. De VVD heeft de paden voor extreem rechts gebaand.
Electra63 schreef:Beatrice de Graaf had laatst zo'n analyse over de verkiezingsuitslag in een deelstaat van Duistsland.
Zo interessant, maar de meeste mensen kijken of luisteren hier niet naar.
pmarena schreef:Dat hele boeren gedoe hè.
Als je kijkt dat bio / dynamische boeren het wèl kunnen om zonder veel chemische hulpmiddelen een gezonde oogst uit de grond te krijgen. Zonder dat ze daarbij hun omgeving te zwaar belasten.
De opbrengst is gemiddeld zo'n 20/25% lager dan bij de gangbare landbouw, dat betekent dat er dus meer grond nodig is voor eenzelfde oogst. De biologische boeren krijgen (veel) meer subsidie. De vraag/markt voor biologische producten is nog niet zo groot.
Zouden we dan eigenlijk niet gewoon daar naartoe moeten? De boel omvormen in plaats van steeds gaten met gaten / tijdelijke pleisters dichten zeg maar....?
Ik denk dat er best boeren zijn die minder chemische bemesting of gif willen gebruiken, maar die dat nu eenmaal zo gewend zijn. Die weten hoe ze dat "spelletje" moeten spelen en ook simpelweg de tijd niet hebben om zich er in te verdiepen hoe ze het allemaal met veel minder van die zooi kunnen doen - en tijdens de omschakeling en leercurve daarbij ook nog voldoende inkomens zekerheid kunnen hebben
Wij willen zeker minder kunstmest gebruiken, maar ja, gewone drijfmest mag niet meer ivm afschaling van de derogatie. Enig idee wat het kost om de mest af te laten voeren?
Is er niet ergens een instantie die boeren daarin begeleid, zodat ze (om te beginnen eens) bvb. snel van glyfosaat af kunnen? En andere chemische middelen die ze nu in moeten kopen van de grote jongens?
Tuurlijk, de coaches en adviesbureaus schieten als paddestoelen in de lucht, die willen allemaal wel meeprofiteren van de boeren.
Daarvan profiteert het milieu, ook de boer met minder inkoopkosten, en minder afhankelijkheid van die grote jongens die dan ook wat minder macht krijgen.
grote jongens? wie bedoel je daarmee? ik ken een paar grote bedrijven, veevoederfabrieken, melkfabrieken, banken, maar die zijn allemaal ontstaan uit een coöperatie van leden(boeren). De 'grote' jongens die jij bedoelt, zijn dus de boeren die lid zijn zelf (ook al wordt de invloed wel steeds beperkter) Of bedoel je de Monsanto's, Basf, etc. tja, daar gaat de overheid zich ook niet aan branden denk ik. Kost teveel
Ik snap dat het wat naïef kan klinken, maar naar zoiets moeten we toch sowieso toe...?
Van mijn part mogen we zover gaan dat we de supermarkten verbieden om nog gewassen van buiten NL te verkopen (zolang er binnenlands product beschikbaar is natuurlijk), dat de boeren een goede afzetmarkt hebben voor hun producten. dat ze die voor een eerlijke prijs kwijt kunnen (macht van supermarkten beperken) En haal dan die hoge BTW er af om de eventuele hogere kostprijs op te vangen.
_San87_ schreef:nps schreef:
Dus je zegt het zelf al - hoe dichter anderen “bij ons” staan, hoe sneller we ze welkom heten. Wat de boer niet kent, eet ie niet. Dat mensen welkom zijn als ze de taal leren is niet helemaal waar - er is nog steeds veel discriminatie op de arbeidsmarkt. Omdat mensen ook daar het liefst mensen aannemen die op hun lijken.
Over je kattenmetafoor - geen goede, want bijna iedereen houdt van katten. Niemand heeft bezwaar tegen kattencentra naast hun huis, katten kunnen makkelijker een huis vinden dan vluchtelingen. Iedereen zal boos worden als je katten de dood in stuurt. Dus er zou waarschijnlijk meer kattenopvang komen.
Na jaren in dierenasiels te hebben gewerkt, kan ik je wel uit deze droom helpen. Katten zijn bij lange na niet zo geliefd als jij denkt.
Geldt ook voor honden, trouwens.