Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:14

Ik heb veel respect voor de wijkactiviteiten en betrokkenheid die de SP altijd laat zien. In het verleden heb ik wel eens met hen gebeld, en je kreeg zonder problemen Marijnissen zelf aan de telefoon. Erg dicht op het volk, ze weten goed wat er bij mensen leeft.

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:18

Verdrietige dementie verhalen! Zo sorry voor jullie die dit mee hebben gemaakt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:29

pien_2010 schreef:
3à4 weken is niet zo heel lang hoor Purny. Tja, dood gaan is meestal niet zo mild. De meeste mensen doen er toch echt veel langer over |(

Zou mijn oma euthanasie hebben gehad, dan had het niet zo lang moeten duren en dat was mijn bedoeling van mijn verhaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:36

purny schreef:
pien_2010 schreef:
3à4 weken is niet zo heel lang hoor Purny. Tja, dood gaan is meestal niet zo mild. De meeste mensen doen er toch echt veel langer over |(

Zou mijn oma euthanasie hebben gehad, dan had het niet zo lang moeten duren en dat was mijn bedoeling van mijn verhaal.

Als je dierbaren ziet lijden dat doet dat zo'n pijn. Maar zelfs met euthanasie (lees procedure) had je dit nooit sneller kunnen krijgen. Sorry, maar euthanasie procedure vragen tijd. Ook als alles goed van te voren geregeld is.
Vaak vergeten mensen dat of weten dit niet. Misschien kan dit je helpen om er toch vrede mee te hebben hoe verdrietig ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:47

Klopt inderdaad wat Pien schrijft. Al heb je het goed geregeld, er gaat altijd weer een paar dagen overheen. Mijn oma is onlangs gestorven en wilde juist geen hulp bij het sterven. Ook dat heeft 2,5 week geduurd. Zij was tot op het laatst toe heel helder van geest en aanspreekbaar. Ze gaf aan geen pijn, honger, dorst of ander ongemak te hebben. Ze was gewoon heel moe. Voor mij en mijn moeder was het heel heftig om dat zo aan te zien, elke dag. Maar ik houd mezelf wel steeds voor dat het voor haar anders was.

Ik hoop dat je er ook vrede meekrijgt purny. Doodgaan is gewoon niet zo makkelijk. :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:49

De palliatieve zorg moet veel beter. En dat is nou juist een probleem door de bezuinigingen op de zorg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:41

Ik vind dementie ook verschrikkelijk. Mijn oma had hallucinaties en dacht bijvoorbeeld dat haar kind werd vermoord. Dat gebeurde meerdere keren per dag.
Te gruwelijk voor woorden.

Verder: bezuinigen op de zorg kan, door bijvoorbeeld zoals D66 wil, goed kijken naar de effectiviteit van behandelingen. Maar liefst 50% van de behandelingen is niet bewezen effectief.
Laatst bijgewerkt door mysa op 09-11-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:51

anjali schreef:
De palliatieve zorg moet veel beter. En dat is nou juist een probleem door de bezuinigingen op de zorg.

Maar dat is iets waar D66 en meerdere partijen ook achter staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:03

mysa schreef:
Ik vind dementie ook verschrikkelijk. Mijn oma had hallucinaties en dacht bijvoorbeeld dat haar kind werd vermoord. Dat gebeurde meerdere keren per dag.
Te gruwelijk voor woorden.

Verder: bezuinigen op de zorg kan, door bijvoorbeeld zoals D66 wil, goed kijken naar de effectiviteit van behandelingen. Maar liefst 50% van de behandelingen is niet bewezen effectief.

Ik denk dat juist niet bewezen behandelingen niet zoveel voor komen. Dan worden ze al niet eens toegelaten wanneer ze niet werken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:16

anjali schreef:

Sorry maar palliatieve zorg zorgt er niet voor dat de stress en frustratie in de laatste stadia van dementie minder is.

@BigOne: dat klopt volgens mij wel ja, Nederland is heel streng in wat ze toelaten qua behandelingen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:21

IMANDRA schreef:
anjali schreef:

Sorry maar palliatieve zorg zorgt er niet voor dat de stress en frustratie in de laatste stadia van dementie minder is.

@BigOne: dat klopt volgens mij wel ja, Nederland is heel streng in wat ze toelaten qua behandelingen.

Met goede palliatieve zorg bedoel ik ook goede medicijnen. Ook voor psychische klachten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:22

anjali schreef:
[="IMANDRA"]

Met goede palliatieve zorg bedoel ik ook goede medicijnen. Ook voor psychische klachten.[/quote]

Denk je dat die nog niet worden ingezet dan? Bijv bij iemand die zo agressief wordt dat hij een gevaar is voor de verzorgers?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:28

Het is gewoon een heel lastig onderwerp. Wanneer iemand expres goed geregeld heeft er uit te mogen stappen en op het moment supreme alle dagen een doodswens uitspreekt en duidelijk geen levensvreugde meer ervaart, en duidelijk aangeeft er uit te willen stappen door actief iets in te nemen....dan zou het simpel moeten zijn.

Helaas is het vaak niet zo simpel. Als er op het moment supreme ook maar enige twijfel is of iemand aangeeft het toch niet te willen, dan houdt het op. Of nouja, niet......

Bij mijn oma heeft het meerdere keren op het randje gezeten. Alles goed geregeld en doorgesproken met de huisarts, toen ze nog goed was. Niet dement geworden, ze werd ook niet in de steek gelaten ofzo. Maar op een gegeven moment ben je 95-96. Je gaat steeds slechter lopen. Kan niet meer goed horen en zien dus het lukt niet meer goed om je puzzelboekjes te maken of de TV te zien / horen / ondertiteling te lezen. Je hebt ook niet meer zo'n zin om even naar buiten te gaan en een visje of ijsje ofzo te halen, geen zin meer in de drukte waar je andere mensen toch niet meer goed kan verstaan en gek wordt van het geroezemoes.

Zo'n bezoekje van je dochter of andere familie is wel okee maarja het is veel van hetzelfde natuurlijk.
Dan zit je al met al maar in je luier in je kamertje, simpel gezegd op de dood te wachten eigenlijk. Want je weet dat het alleen maar slechter gaat worden.

Oma heeft wel een paar keer gevraagd om er uit te mogen stappen. Maar puntje bij paaltje, als de dokter dan kwam om 1 en ander door te spreken en een datum te prikken, dan vond ze het toch wat te spannend. Of ze bedacht dat ze misschien gewoon moest stoppen met eten en drinken. Maarja dan kreeg ze het menu van het verzorgingstehuis (ze kookten daar nog zelf +:)+ ) en stonden er toch wel lekkere dingen op die ze niet wilde missen :')

Van zulke mensen blijf je natuurlijk gewoon af, daar ga je niet door zitten duwen.
Maar van die horror-verhalen van mensen die jarenlang dag-in-dag-uit zichtbaar zitten te lijden....of zelfs iedere keer roepen van geef mij alsjeblieft een bijl dan maak ik er zelf een eind aan (andere oma in de familie) brrrr die moet je toch een handje kunnen helpen jongens zodat ze hun rust eindelijk kunnen vinden :(:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:41

Ik heb ooit iemand meegemaakt die echt, echt levensmoe was. Zo naar...... persoon was bij vol bewustzijn en wilsbekwaam. En dan vind ik het heel verdrietig dat dat nu zo moeilijk is. Dat is uitzichtloos lijden en ik sta erachter om die mensen iig zelf de keus te geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:43

Niet alleen voor die persoon zelf, maar ook voor degene die hem / haar uiteindelijk gaat vinden als hij / zij het op een andere manier "opgelost" heeft -O-

Maar ik snap ook wel dat het ook wel zinnig kan zijn om niet in te zetten op "geef maar een pil" maar op "we geven onze medelanders niet zomaar op, maar proberen ze eerst te helpen".

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:56

pmarena schreef:
Niet alleen voor die persoon zelf, maar ook voor degene die hem / haar uiteindelijk gaat vinden als hij / zij het op een andere manier "opgelost" heeft -O-

Maar ik snap ook wel dat het ook wel zinnig kan zijn om niet in te zetten op "geef maar een pil" maar op "we geven onze medelanders niet zomaar op, maar proberen ze eerst te helpen".

Ik snap in die zin de inzet van de CU op kwaliteit van leven, en dat vind ik iets goeds.
Ik denk alleen dat dat niet voor iedereen zal werken, en dat je altijd een groep mensen mist. Maar ook die groep heeft in mijn ogen recht op adequate zorg, en dat kan dan ook euthanasie zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:05

Ja helemaal mee eens :j

Ik zit erg te twijfelen tussen stemmen op GL/PVDA en CU. Ze lijken qua standpunten best wel veel op elkaar. Ook heel veel in grijs gebied zeg maar, want op de meeste vragen in die stemwijzers is het antwoord helemaal niet zo zwart-wit, en valt er voor beide kanten wel wat te zeggen - helemaal als je de context er bij leest die de partijen er bij benoemen.

Van CU heb ik echt de indruk dat ze behoorlijk zorgvuldig zijn in het serieus nemen van goed willen zorgen voor natuur en mens. En daar ook behoorlijk respectvol en realistisch in staan. Als ik hun complete antwoorden lees op van die stemwijzer-vragen dan vind ik dat heel verstandig en goed doordacht overkomen.

Maar wat ik van GL/PVDA heb gelezen is dat eigenlijk ook wel. Klinkt nog iets fanatieker in het klimaat / natuurgebeuren en dat vind ik an sich goed, al mist daar wel soms een zekere nuance die ik de CU wèl zie hebben. Het grootste probleem van GL/PVDA is eigenlijk dat ik Timmerfrans niet zo vertrouw...

Nog maar even verder kijken of ik zaken tegenkom die me duidelijk voor de 1 of andere partij laten kiezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:17

Na 40+ jaar eigenlijk pappen en nathouden zal je er met de botte bijl in moeten om nog wat te bereiken qua milieu helaas. Dan is dat fanatieke niet vreemd, maar helaas noodzakelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:21

Citaat:
Actie SGP-leider Stoffer bij abortuskliniek leidt tot ophef

De actie van SGP-leider Chris Stoffer om vandaag samen met zogenoemde 'pro-life wakers' in de buurt van een abortuskliniek te staan, leidt tot de nodige ophef. De demonstranten benaderen vrouwen die abortus willen plegen met als doel dit te voorkomen. De SGP is fel tegenstander van abortus. Stoffer en kandidaat-Kamerlid Diederik van Dijk staan de komende twee dagen elk bij een kliniek, maar zullen zelf geen vrouwen aanspreken.

VVD-leider Dilan Yesilgöz is niet te spreken over de actie van Stoffer. "Wij laten ons niet tientallen jaren terug in de tijd zetten en we laten ons al helemaal niet intimideren. Klaar met dit oerconservatieve gedoe. Voor de deur van een abortuskliniek betogen tegen vrouwen die echt geen eenvoudige keuze hebben gemaakt, is ronduit intimiderend. Onbegrijpelijk dat je je daarmee inlaat", zegt ze tegen Stoffer op X.

Partijleider Mirjam Bikker van de ChristenUnie is iets milder. Zij is ook tegen abortus, maar vindt het beter als mensen naast vrouwen gaan staan die een abortus willen plegen in plaats van tegenover ze.

bericht net op Nu.nl (en op de radio).
Ik vind het heel laag op politieke campagne te gaan voeren ten koste van deze vrouwen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:23

tamary schreef:
Na 40+ jaar eigenlijk pappen en nathouden zal je er met de botte bijl in moeten om nog wat te bereiken qua milieu helaas. Dan is dat fanatieke niet vreemd, maar helaas noodzakelijk.

Dat denk ik ook. Het is inmiddels echt wel duidelijk dat er een groep mensen is die niets om natuur en milieu geeft, en ook die zullen toch wel mee moeten willen we iets bereiken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:25

Citaat:
Dan zit je al met al maar in je luier in je kamertje, simpel gezegd op de dood te wachten eigenlijk. Want je weet dat het alleen maar slechter gaat worden.

Kijk en dat is dus geen goede zorg. Dat is eenzaam en bij paarden die zo gehouden worden, vinden we dat dierenmishandeling, bij mensen accepteren we dat. Ik vind dat raar want mensen zijn net zo min gemaakt om zoveel alleen te zijn.
Als oma een leuk programma zou hebben, in de groep eten, activiteiten doen die ze leuk vindt, naar buiten kunnen gaan onder begeleiding of als tuin veilig en afgesloten is alleen, belevingsgerichte zorg ontvangt, dan is die eenzaamheid afwezig, kwaliteit van leven aanwezig en dood wens afwezig.

Ook als het gaat om demente bejaarden die onrustig zijn, bang rondlopen en als je ze tegen komt dan maak je een praatje en haak je in de arm om mama mee te gaan zoeken en onder het wandelen is mama vergeten, de onrust verdwenen en gaan we gezellig naar de huiskamer waar de activiteiten begeleiding hun programma draait. Zo werkt het vaak. Alleen daar is nu vooral veel vrijwilligers voor nodig om dat te kunnen bieden.

Ik ben dus absoluut voorstander van aanleun woningen met mogelijk gezamenlijke activiteiten aansluiting verzorgingstehuis, met doorstroming zn naar verpleeghuis (geriatrische afdeling). Dus ik wil terug naar het oude normaal dat teveel is opgeheven!

Juval, zeer naar deze actie en moest verboden worden. Dus eens met je.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:34

juval schreef:
Citaat:
Actie SGP-leider Stoffer bij abortuskliniek leidt tot ophef

De actie van SGP-leider Chris Stoffer om vandaag samen met zogenoemde 'pro-life wakers' in de buurt van een abortuskliniek te staan, leidt tot de nodige ophef. De demonstranten benaderen vrouwen die abortus willen plegen met als doel dit te voorkomen. De SGP is fel tegenstander van abortus. Stoffer en kandidaat-Kamerlid Diederik van Dijk staan de komende twee dagen elk bij een kliniek, maar zullen zelf geen vrouwen aanspreken.

VVD-leider Dilan Yesilgöz is niet te spreken over de actie van Stoffer. "Wij laten ons niet tientallen jaren terug in de tijd zetten en we laten ons al helemaal niet intimideren. Klaar met dit oerconservatieve gedoe. Voor de deur van een abortuskliniek betogen tegen vrouwen die echt geen eenvoudige keuze hebben gemaakt, is ronduit intimiderend. Onbegrijpelijk dat je je daarmee inlaat", zegt ze tegen Stoffer op X.

Partijleider Mirjam Bikker van de ChristenUnie is iets milder. Zij is ook tegen abortus, maar vindt het beter als mensen naast vrouwen gaan staan die een abortus willen plegen in plaats van tegenover ze.

bericht net op Nu.nl (en op de radio).
Ik vind het heel laag op politieke campagne te gaan voeren ten koste van deze vrouwen.

Eens. Ik kan hier zo, zo kwaad om worden :x werkelijk geen woorden voor. Wat een intolerante achterlijke club is dat zeg.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:51

De SGP wil geloof ik echt terug naar de middeleeuwen >;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:52

Idioot. Ik vind abortus ook heel naaren was vroeger werkelijk panisch om in die situatie te raken maar soms is het niet anders. En je mening opleggen is sowieso eng.
Verder vind ik 'plegen' zo'n beladen woord in deze context.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:01

Avalanche schreef:
tamary schreef:

Dat denk ik ook. Het is inmiddels echt wel duidelijk dat er een groep mensen is die niets om natuur en milieu geeft, en ook die zullen toch wel mee moeten willen we iets bereiken.

De CU scoort op de kieswijzers die ik gedaan heb, vrijwel even hoog als GL/PVDA voor wat betreft zich inzetten voor het milieu / klimaatgebeuren. Alleen zijn zij dan wat genuanceerder in hun standpunten valt me op :)

Pien: dat was bij oma ook allemaal goed geregeld, er was prima zorg, nog een beetje ouderwets zeg maar. Ze kon aan vanalles mee doen en wij wilden haar ook nog mee naar buiten nemen en op bezoek komen en alles, maar op een gegeven moment hoefde het niet meer zo van haar om dingen te ondernemen. Er komt ook een moment waarop je het allemaal wel gehoord en gezien hebt. Oma vermaakte zich al decennia lang met thuis puzzelboekjes maken, breien en haar favoriete programma's kijken op TV. Dat vond ze gewoon fijn, afgewisseld met natuurlijk gewoon een beetje sociale dingen. Maar dat wilde ze steeds minder vanwege dat achteruit gaande zicht en gehoor.

Ik vind wel dat het idioot is dat de ouderwetse bejaardentehuizen weg zijn gegaan.
I.m.o. waren die prima. Kun je het beste een bejaardencentrum in of vlak naast de dorpskern hebben. In het centrum diverse activiteiten voor 65 plussers. Waar ook de omwonende ouderen aan mee kunnen doen.

Bij mijn andere oma (van 1911) was dat super geregeld. Die woonde in een huisje tegenover de straat van het bejaardenhuis. Daar stonden een paar rijtjes ouderenwoningen met een halletje, keuken, kamer en slaapkamer. Voor 5 gulden ofzo per maaltijd konden ze mee eten in het bejaardenhuis. Zodat ze niet elke maaltijd zelf hoefden te koken.

Als je de "nog goede" mensen gewoon lekker op zichzelf laat wonen, vlak bij het bejaardencentrum.
Maar hen ook maaltijden en activiteiten aanbiedt. Dan betrek je ze bij de mankerende ouwetjes die in het centrum wonen. Zodat zij aanloop hebben. De nog zelfstandig wonenden biedt je wat activiteiten en lichte zorg, zodat die het lang op zichzelf uit kunnen houden, en wellicht kunnen die dan ook een handje helpen door een kopje koffie te schenken, iemand mee te nemen voor een wandelingetje.

En als ze zelf aan de beurt zijn en wat meer verzorging nodig gaan hebben, is het een heel natuurlijk proces dat ze meer naar binnen in het bejaardencentrum verhuizen. Dat is dan niet zo'n akelige stap zeg maar.

En wat denk je van de zorgverleners? Die hoeven dan niet in hun autootje allerlei adressen langs maar verliezen geen reistijd en kunnen gewoon hun ouwetjes 1 voor 1 langs gaan +:)+

Je zou eigenlijk de mensen die het meeste zorg nodig hebben in het centrum moeten laten wonen.
Mensen die nog niet zoveel zorg nodig hebben in een aanleunwoning er tegenaan. En de ouderen die nog helemaal geen zorg nodig hebben op 100 meter afstand ofzo. Ik denk dat alle partijen daar wat aan hebben :)