Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:43

Ik hoop maar dat als wij hier oorlog of grote overstromingen krijgen, andere landen ons wél op willen vangen :\

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:49

Helemaal met je eens Verootje. Ipv de partijen die er al jaren zitten er eens op af te rekenen, stelselmatig asielzoekers van alle problemen te beschuldigen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:53

prompter schreef:
Ik hoop maar dat als wij hier oorlog of grote overstromingen krijgen, andere landen ons wél op willen vangen :

Misschien mogen we dan in een overvol AZC of anders gezellig met een gezin in een tweekamer appartement in een slechte wijk. Oh en we mogen dan jaren in onzekerheid afwachten of we mogen blijven. We mogen niet werken dan ook…

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:56

verootjoo schreef:
16% gaat naar mensen met urgentie, en daar zitten dus de statushouders bij in én de nederlandse urgentie aanvragers.
En dat is in ong de helft van de NL gemeenten zo. De rest heeft helemaal geen urgentie voor statushouders.

Hier zijn urgentie- en voorrangsregels ook behoorlijk divers, omdat de gemeente echt hun best doet om allerlei verschillende groepen een kans te geven. Dus ouderenwoningen geven voorrang aan 65+, mensen die hun woning moeten verlaten vanwege sloop of renovatie hebben voorrang op vervangende woningen in de buurt (om de sociale samenhang niet zomaar te ondermijnen) maar niet zomaar op alles, sommige woningen zijn speciaal voor jongeren, etc.

En daarnaast speelde er bij een grootschalige actie in Utrecht ook nog iets anders mee: de doorlooptijd bij het verhuren van een individuele woning is vrij groot omdat er veel afzonderlijke stappen zijn waar je een afspraak voor moet maken. Door dat gezamelijk te doen was het veel makkelijker (bv in bulk de papieren aanleveren en contracten opstellen.)

Dat deed men met studentenwoningen vroeger ook aan het begin van het studiejaar: niet alles los, maar 1 kamerzoekdag en dan heb je aan het eind van de dag een heleboel mensen aan een plek geholpen, veel makkelijker dan als dat allemaal individueel moet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:16

prompter schreef:
Ik hoop maar dat als wij hier oorlog of grote overstromingen krijgen, andere landen ons wél op willen vangen :

Wij in NL zijn idd als eerst aan de beurt bij overstromingen als de zeespiegel gaat stijgen, zo ironisch.
Gelukkig woon ik achter de heuvelrug dus hou ik droge voeten. Maak me er dus ook maar geen zorgen om :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:22

MarlindeRooz schreef:
prompter schreef:

Misschien mogen we dan in een overvol AZC of anders gezellig met een gezin in een tweekamer appartement in een slechte wijk. Oh en we mogen dan jaren in onzekerheid afwachten of we mogen blijven. We mogen niet werken dan ook…

En al onze bezittingen en dieren achterlaten , leven uit de koffer, eten wat je wordt voorgezet, moet er niet aan denken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:24

Net zoals er hier mensen zijn die dat wel willen, zal dat in andere regio’s wellicht ook zijn…

de vraag is misschien alleen een beetje “hoe ver wil reizen”?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:36

Benzz schreef:
Gnome schreef:
Vind het ook redelijk dat dat ongelijk is. Ik vind het echt niet terecht dat je als vluchteling voorrang krijgt op mensen die hier al hun hele leven wonen. Dat zou ik zelf ook nooit verwachten als ik na 40 jaar ergens naartoe vlucht.

Toch heb jij een dak boven je hoofd en die vluchteling die vlucht voor oorlog niet.

Vluchtelingen die zich hier aanmelden hebben toch een dak boven hun hoofd?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:39

Ik vind het jammer dat er tussen de regels door gelijk passief/agressief geschreven moet worden bij een verschil van mening. Tenminste, zo komt het op mij over. Niet nodig toch?

Als dit een algemeen topic is, moeten verschillende meningen ook gerespecteerd worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:40

Niemand wil vluchten en alles en iedereen achter laten en een onzekere toekomst tegemoet gaan.
Het is niet een soort backpacken of "Ik vertrek".

De meeste mensen willen gewoon leven in een veilig land met toekomst.
Gewoon een dak boven hun hoofd, eten,school, gezondheidszorg en familie en vrienden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:41

Gnome schreef:

Als alle azc weg moeten niet.
In Ter Apel sliepen ook wel mensen buiten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:44

fransje23 schreef:
Gnome schreef:

Als alle azc weg moeten niet.
In Ter Apel sliepen ook wel mensen buiten.

Ah zo. Nee weg zal je mij niet horen zeggen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:45

En het is vaak met 3-7 vreemden in een hok in stapelbedden, of op veldbedden in gymzalen van de noodopvang. Met bussen van noodopvang naar noodopvang gebracht worden tot er eens een plek in een AZC vrij komt waar je overigens ook nauwelijks privacy hebt. En maar hopen dat je ooit eens een eigen huis krijgt, maar daar is ook steeds minder zicht op. Vluchtelingen zijn echt niet te benijden.

Ik hoop dat ik er zelf nooit eentje word :=
Laatst bijgewerkt door prompter op 03-10-25 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:45

prompter schreef:

Dat hoop ik ook!

Wij hebben de luxe om al heel lang geen oorlog en ellende te hebben.
Misschien dat sommige mensen juist daardoor zo hard oordelen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:47

prompter schreef:
Ik hoor weinig mensen over alle arbeidsmigranten die nog veel meer sociale huurwoningen bewonen...

Niet alleen arbeidmigranten.

Er zijn heel veel scheefwoners.
Of die een partner hebben met een koopwoning en de woning onderverhuren wel of niet aan (directe) familie.

Maar laten we vooral naar de statushouders wijzen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:49

Benzz schreef:
Gnome schreef:
Vind het ook redelijk dat dat ongelijk is. Ik vind het echt niet terecht dat je als vluchteling voorrang krijgt op mensen die hier al hun hele leven wonen. Dat zou ik zelf ook nooit verwachten als ik na 40 jaar ergens naartoe vlucht.

Toch heb jij een dak boven je hoofd en die vluchteling die vlucht voor oorlog niet.

Maar ook veel Nederlanders hebben geen dak boven hun hoofd. En ik vind dat we deze mensen maar eens eerst moeten gaan helpen.
Als je vlucht voor oorlog dan ben je blij dat je in het eerste veilige land kan zijn, waarom dan helemaal doorreizen naar Nederland?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:51

purny schreef:
Als je vlucht voor oorlog dan ben je blij dat je in het eerste veilige land kan zijn, waarom dan helemaal doorreizen naar Nederland?

Het valt me op dat je dit al meerdere keren vraagt in dit topic, maar misschien heb je erover heen gelezen.

Dat is zo omdat we met de EU hebben afgesproken dat er gespreid wordt.
We kunnen onmogelijk van Spanje en Griekenland, waar ze allemaal aankomen, vragen of die ze allemaal opvangen.
Dus verspreiden we ze over Europa.

En sommigen komen ook met het vliegtuig. Dat moet vaak op stel en sprong in het land van herkomst en ze nemen dan een vliegtuig naar Europa waar nog plaats is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:55

purny schreef:
Maar ook veel Nederlanders hebben geen dak boven hun hoofd. En ik vind dat we deze mensen maar eens eerst moeten gaan helpen.

Maar die vluchtelingen zijn maar een druppel en als zij niet uitstromen uit de AZC's, dan worden deze nog voller en daardoor meer misstanden.

En alle vluchtelingen kunnen niet blijven in Italië, Griekenland of Spanje. Daar zitten de opvangbakken al overvol met erbarmelijke omstandigheden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:58

Van alle vluchtelingen blijft ongeveer 85% in de regio. Dus buurlanden van het land waar vandaan ze vluchten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:00

Maar het werkt wel, de politieke propaganda, want in dit topic gaat het nu ook weer alleen over vluchtelingen en niet over de echte problemen waar we in dit land mee te maken hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:02

Door klimaatverandering zal de stroom vluchtelingen nog groter worden.
Delen van de wereld worden onbewoonbaar!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:03

prompter schreef:
Maar het werkt wel, de politieke propaganda, want in dit topic gaat het nu ook weer alleen over vluchtelingen en niet over de echte problemen waar we in dit land mee te maken hebben.

Heel jammer dat de asielcrisis zo’n prominente plaats inneemt, en de échte crises onderbelicht blijven.
Zoals de wachtlijsten in de GGZ, het onhoudbare zorgverzekeringsysteem, de vergoedingen voor paramedici die er daardoor massaal mee stoppen…
En nog veel meer (maar de zorg is mijn werkgebied dus dat zie ik veel)
Die problemen worden niet opgelost omdat mensen blijven vallen over een van de kleinste problemen die ons land rijk is :\

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:04

En door klimaatverandering kunnen de boeren in Nederland straks ook weinig tot niets meer verbouwen, als de boel in het westen onder water staat en het in het oosten veel te heet wordt in de zomer. Maar zover kijken weinig mensen vooruit, terwijl er nu nog iets aan te doen is. Ik ben blij dat ik dat niet meer mee ga maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:09

De bezuinigingen op de ggz en het overbelasten van de politie waardoor het aantal "verwarde personen" die gewoon gevaarlijk zijn voor zichzelf en de maatschappij toeneemt.

Ik las in het partijprogramma van de PVV dat die tbs wil afschaffen. Weet iemand hier de reden hiervoor?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:20

Omdat er zo heel af en toe een tbs er na behandeling toch weer in de fout gaat, daarbij vergeet Wilders dat van mensen in het niet tbs systeem de helft weer in de fout gaat. Populistische praat dus.