Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rivendell schreef:Buffels zijn toch serieus sterke dieren. Die verdedigen hun kalveren echt met de hoorns. Dit moet dus haast een roedel zijn die ze gepakt heeft
Citaat:Voorst Gelderland
21-05-2025
8.30 uur
Zicht melding
Wolf gezien in weiland tussen de schapen! Langs de A1 richting Amersfoort net voor de afslag Voorst. Melder heeft contact gehad met eigenaar vd schapen en gaat kijken. Hopelijk valt het mee.....
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Doodgereden wolf aangetroffen in Hechtel-Eksel: “Gelukkig maakt hij geen deel uit van de roedel van Noëlla”
Een wolf is vanochtend doodgereden op de Noord-Zuidverbinding in het Limburgse Hechtel-Eksel. Volgens de eerste inschattingen zou het gaan om een zwervend mannetje dat geen lid is van de roedel rond wolvin Noëlla, die al vaker in Limburg werd gesignaleerd.
Bij het meldpunt Welkom Wolf kwam de melding woensdagochtend rond 6.15 uur binnen. Het dier werd rond 8 uur opgehaald. Hoewel het officiële onderzoek nog moet uitwijzen om welke wolf het precies gaat, werd volgens Frederik Thoelen van het Natuurhulpcentrum in Oudsbergen de voorbije dagen al melding gemaakt van een zwervende wolf in de regio. “De kans is groot dat het om die zwerver gaat”, zegt Thoelen. “Het gaat in elk geval om een mannetje en zeker niet om de partner van wolvin Noëlla. Dat is goed nieuws, want als een mannetje in de roedel sterft, heeft dat veel impact op de overlevingskansen van de welpen.”
Het kadaver van de wolf is overgedragen aan het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) voor verder onderzoek. Ondanks de controverse rond de aanwezigheid van wolven in Vlaanderen blijft het een wettelijk beschermde diersoort. Thoelen pleit dan ook voor diervriendelijkere en verkeersveiligere wegen: “Ook voor bestuurders vormt een aanrijding met een wolf een gevaar.”
Citaat:Vanavond om 19.00 uur ben ik te gast aan tafel bij LightHouse TV om over de wolf te praten.
Live te volgen⬇️
https://www.youtube.com/live/CzVFrcbO_T ... 8FNboL69wz
Citaat:Enter Overijssel
21-05-2025
16.00 uur
Zicht melding
Wolf gezien stak de Wierdenseweg over ter hoogte van de manege, rende door weiland met paard en veulen erin! Kwam vanaf Rijssen richting Ypeloweg.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:21 mei 2025/Elspeterheide/Gelderland
''Een half jaar ging het goed''
Daarna was er overdag een aanval op de kudde terwijl Marc aanwezig was
---
14-3-2021 Begin 2021 zakte onze focus op de wolf een beetje in. We waren van de lage netjes, waarvan je er wel vijf tegelijk kon tillen en die enkel bedoeld waren om de schapen binnen te houden, overgestapt naar de veel zwaardere en lastig te hanteren netten van 1.20m bedoeld om de wolf buiten te houden. Het was een hoop extra werk en soms sloeg de twijfel toe. Is het wel nodig? Heeft het wel zin? Het was in maart van dat jaar dat ik een wildcam ophing in een boom, op de Elspeterheide, vlakbij de kraal waar de schapen stonden. Nou dat was schrikken. Vier of vijf wolven die een paar uur eerder daar liepen waar wij altijd lopen, op 100 meter van de schapen. We waren echt geschokt. En wij waren niet de enigen. Want ik had diezelfde avond heel braaf het filmpje ingestuurd naar de betreffende instanties. De volgende ochtend werd ik gebeld door iemand die er over ging. Wist ik wel dat het strafbaar is om zo’n camera op te hangen? Dat ze me een flinke boete konden geven als ik het online zou zetten? Want wat zou dat teweeg brengen in Elspeet? En daar ging het natuurlijk om. Als je nu naar het filmpje kijkt zie je niet zo heel veel bijzonders. Ja, een poepende wolf. Maar op dat moment was het het eerste filmpje van een roedel wolven aan de wandel op de Elspeterheide. Ik begreep wel dat het wat precair lag maar er zo mee omgaan is natuurlijk niet slim, je kop in het zand steken en hopen dat de storm overwaait. Dat deed het natuurlijk niet. De doos van Pandora was geopend en twee, drie jaar na dit incident liepen er wolven door Elspeet. Ik heb de video nooit gepubliceerd, tot nu. Ook wij stopten trouwens ons hoofd in het zand. Wij zeiden tot elkaar dat het zo eerlijk verdeeld was. Zij 's nachts op de hei, wij overdag. En daarbij, op de video lieten de wolven onze schapen, die vlakbij waren, links liggen. Dat was hoopgevend. Een half jaar ging het goed.
https://www.facebook.com/marc.baars.1
Citaat:Nijkerk Gelderland
20-05-2025
23.00 uur
Zicht melding
Gisteravond 2 wolven gezien vlak boven Appel in weiland aan de Schoenlapperweg.
Renden richting het Oosten.
#geenwolf
Citaat:Enter Overijssel
21-05-2025
17.10 en 18.00 uur
Zicht melding
In navolging op de melding aan de Wierdenseweg om 16 uur zijn er meerdere meldingen binnen gekomen uit de omgeving Enter.
Om 17.10 uur is de wolf gezien bij Ypelo bij de Broezeweg, liep door weiland achter koeien langs, 10 minuten later bij Ypeloweg ter hoogte van nr. 21. (1e filmpje).
Om 18.00 is hij gezien op de Langevoortsweg. (2e filmpje)
#geenwolf
Martje80 schreef:Is er een melding geweest van een aangereden wolf op de n381 rond zweeloo aalden? Ik kwam er net langs in de auto en er stonden 2 politie autos in de berm naast een dood dier. Voor zover ik kon inschatten een wolf. Grijzig langharig lichaam. Leek me te robuust voor een ree
tienus63 schreef:Martje80 schreef:Is er een melding geweest van een aangereden wolf op de n381 rond zweeloo aalden? Ik kwam er net langs in de auto en er stonden 2 politie autos in de berm naast een dood dier. Voor zover ik kon inschatten een wolf. Grijzig langharig lichaam. Leek me te robuust voor een ree
Het is inderdaad een dode wolf geweest.
Het is inmiddels bijgewerkt op BIJ12
[ Afbeelding ]
Citaat:Erm Drenthe
21-05-2025
20.00 uur
Zicht melding
Wolf gezien in de Deutlanden te Achterste Erm door een wandelaar met hond. Wolf liep tussen 5 pinken door en rende weg in de richting van de A37 richting Veenoord.
#geenwolf
tienus63 schreef:Citaat:21 mei 2025/Mantingerveld/Drenthe
Nieuw wolvenvoer, koeien met hun kalveren.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/18iCzP ... tid=wwXIfr
RanjaRietje schreef:Kaja schreef:
Moest ik ook direct aan denken, we gaan het zien of horen misschien
Citaat:Maarn, Utrecht
22-05-2025
08:51
Zichtmelding
Vanmorgen een wolf gezien bij Golfclub/landgoed anderstein thv oude boerderij brummelsbergen.
De wolf liep de golfbaan op.
Het filmpje is opgenomen bij de schapendrift tussen het hockeyveld en een woonwijk.
#geenwolf