Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:55

Anjali, dat heeft niets te maken met wie er gewonnen heeft. Maar er worden nu ondemocratische beslissingen genomen en daar houd ik niet van en vind dat zelfs engig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:59

Zo, net terug van boodschappen doen en meteen even de asielcrisis van dichtbij gaan bekijken. Halverwege tussen mijn huis en de shop ligt het AZC dus op de rit naar de winkel zien we de crisis aan ons voorbij trekken. Overal staat ME langs de weg en op de kruisingen moet je stoppen en wordt er naar je paspoort gevraagd. We komen ook langs het treinstation en daar heerst een dreigende sfeer. In de winkel is het nog erger, niemand lijkt het Nederlands te beheersen...
Oké, tot zo ver het fantasieverhaal, alleen de eerste 2 regels zijn waar. Er was uiteraard geen ME of politie of wegblokkades of dreigende sfeer. Onderweg zien we inderdaad redelijk wat mensen die uit het AZC komen. Dit AZC ligt vrijwel in the middle of nowhere en het is ongeveer een uur lopen voor de mensen om bij de dichtsbijzijnde winkel te komen. Er zit halverwege een jong gezin die met hun kleine meid aan het pick-nicken zijn op een bankje dat daar langs de kant van de weg staat. Ergens anders kwamen we een wat ouder gezin tegen dat blijkbaar boodschappen had gedaan in het dichtsbijzijnde dorp. Een 3-tal jonge jongens zat wat te kletsen in de berm, zoals wij vroeger ook deden en we kwamen verschillende mannen alleen tegen, allemaal met iets triest over zich. Van geen enkele persoon had ik het idee dat ze ook maar in de verste verte iets kwaads in zin hadden en het idee dat wij als Nederland deze mensen, die duidelijk stuk voor stuk een treurig verhaal met zich meedroegen, willen gaan treiteren door ze geen fatsoenlijk onderdak en geen fatsoenlijke kans te bieden op veiligheid vind ik heel erg verdrietig.

Rotzooitrappers bestraffen is prima, maar gewoon alle asielzoekers treiteren omdat er misschien wat rotzooitrappers tussen zitten is belachelijk, onfatsoenlijk en onmenselijk. Het is gewoon hetzelfde als de toeslagenfraude maar nu met een groep die helemaal nergens meer naar toe kan en met de rug tegen de muur wordt gezet.
En vergis je niet, de plannen van de regering zijn voor alle asielzoekers, niet alleen voor de criminele, rotzooitrappers.

O ja en mocht je je afvragen naar de mensen in de winkel, dat waren inderdaad veel buitenlanders, vooral Belgen :D en arbeidsmigranten (die volgens onze regering echt nodig zijn en vooral moeten blijven). Ook geen gevaarlijke taferelen daar overigens. ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:00

juval schreef:
Karl66 schreef:
Volgens mij heb ik mij hier regelmatig uitgesproken tegen het afkalven van de rechtsstaat, bijvoorbeeld bij de invoering van de sleepwet en aanpassen van de regels voor orgaandonatie. Alleen is er in het geval van de boeren nooit een situatie geweest dat de rechtsstaat werd aangetast (behalve dan door sommige boeren en de FDF, die via geweld beleid af probeerden te dwingen). En

mwah, ik denk dat boeren dat toch anders zien. De rechtsstaat aantasten, als in het afpakken van eigendom, wat in mijn ogen toch wel een fundamenteel recht is. Als ik mijn beroep niet meer mag uitoefenen, als mijn land wordt onteigend of als mijn bedrijf waardeloos wordt verklaard, als ik mijn koeien naar de slager moet brengen, tja, dan voelt dat toch wel als een aantasting van mijn rechten (als boer) Puur kapitaalvernietiging ook.

Behalve dan dat dit democratisch afgesproken is en dat een gekozen volksvertegenwoordiging, die meer dan de helft van de bevolking vertegenwoordigt voor deze wetten heeft gestemd, wetten die in overeenstemming met grondwet zijn. Dat is precies zoals het in een democratische rechtsstaat werkt.

Het probleem is dat een kleine minderheid denkt dat ze overlast voor de rest van de bevolking mogen zorgen, dat ze niet voor hun eigen vervuiling op willen draaien en dat ze het een aantasting van de rechtsstaat vinden als de meerderheid van de bevoking vindt dat het wel klaar is.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:23

kijk, dat is dus precies hetzelfde als de 'overlast' die zogenaamd door de asielzoekers wordt veroorzaakt..

Er zijn echt maar heel weinig mensen die overlast ervaren door mij als boer. Ik doe gewoon mijn werk en produceer voedsel. Ik werk netjes en duurzaam samen met mijn collega's. Wij houden ons aan alle regels en onze vergunningen zijn prima op orde. Hoeveel last heb jij nu werkelijk van mij?

ik kan inderdaad ook eerlijk zeggen dat ik geen last heb van asielzoekers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:14

Een vandaag van vanavond liet zien hoe dictoriale regimes samen werken om democratieën onderuit te halen en hoe onbewust we ons zijn van hoe dit werkt.
Ik kan iedereen aanraden om dit heel erg goed te bekijken via uitzending gemist en het heeft echt alles met dit topic te maken. Ik ben niet naïef maar ik herkende teveel van wat op dit moment in Frankrijk en in Nederland speelt en dit te bezien in het grote geheel van die uitzending is wel beangstigend.

Helaas kan ik vanuit het buitenland geen link van die uitzending plaatsen. Hopelijk kan iemand uit Nederlands dit doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:16

pien_2010 schreef:
Een vandaag van vanavond liet zien hoe dictoriale regimes samen werken om democratieën onderuit te halen en hoe onbewust we ons zijn van hoe dit werkt.
Ik kan iedereen aanraden om dit heel erg goed te bekijken via uitzending gemist en het heeft echt alles met dit topic te maken. Ik ben niet naïef maar ik herkende teveel van wat op dit moment in Frankrijk en in Nederland speelt en dit te bezien in het grote geheel van die uitzending is wel beangstigend.

Helaas kan ik vanuit het buitenland geen link van die uitzending plaatsen. Hopelijk kan iemand uit Nederlands dit doen.

https://npo.nl/start/serie/eenvandaag/s ... 9/afspelen

Dit is de link en het is inderdaad een aanrader. Ik herkende ook veel en ben ook niet positief gestemd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:17

juval schreef:
kijk, dat is dus precies hetzelfde als de 'overlast' die zogenaamd door de asielzoekers wordt veroorzaakt..

Er zijn echt maar heel weinig mensen die overlast ervaren door mij als boer. Ik doe gewoon mijn werk en produceer voedsel. Ik werk netjes en duurzaam samen met mijn collega's. Wij houden ons aan alle regels en onze vergunningen zijn prima op orde. Hoeveel last heb jij nu werkelijk van mij?

Aan jou als mens heeft niemand last, echter is de beroepsgroep waarin je werkt vervuilend en dat is wetenschappelijk bewezen. Onze natuur, schoon water enz enz gaat eraan door teveel mest.

En dat je dat vergelijkt met asielzoekers die vanuit de marketing van Wilders het onderbuikgevoel doet aanspreken, vind ik eigenlijk buiten proportie.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:25

juval schreef:

Ik vind er wat van dat in NL 50% van het grondoppervlakte wordt gebruikt door een (in meer of mindere mate) vervuilende sector.

Ik zou trouwens ook geen 50% van de grond willen gebruiken voor de industrie/ luchtvaart etc etc

We zijn een klein land. We moeten nadenken hoe we ons land gebruiken.

Verder vind ik dat de vervuiler moet betalen. Niet alleen de boeren, de industrie luchtvaart en de privepersonen net zo goed.

De boeren zijn noodzakelijk, maar is een tandje minder nou echt zo erg? Idem met Schiphol en de industrie. Geleidelijk investeren in minder vervuilende bedrijven en afbouwen van grotere vervuilers: we zullen wel moeten.

Koud saneren is trouwens geen sprake van en recent ook niet geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:28

Benzz ik schrok eigenlijk ook wel van die uitzending op een vandaag rterwijl ik alles toch wel goed volg. Ik vond het verhaal beangstigend kloppen in die zin, nu de vrouw op de grote lijn wijst met bewijzen onderbouwd, ik die ook herken.
Hoe was dit voor jou?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:43

pien_2010 schreef:
Benzz ik schrok eigenlijk ook wel van die uitzending op een vandaag rterwijl ik alles toch wel goed volg. Ik vond het verhaal beangstigend kloppen in die zin, nu de vrouw op de grote lijn wijst met bewijzen onderbouwd, ik die ook herken.
Hoe was dit voor jou?

Het bevestigde voor mij wel wat er voor mijn gevoel aan de gang is, al heel lang. Maar ik vind het beangstigend dat de dictaturen graag ons ( wij liberale vrije geesten) onder de duim willen krijgen. Het manipuleren via het internet en via Sm wordt alleen maar groter. Je ziet dat mensen daar heel beinvloedbaar in zijn. Je ziet het door de indoctrinatie van Wilders, veel mensen geloven inmiddels dat buitenlandse mensen een probleem zijn, wat gewoon helemaal niet waar is. En je ziet met het uitroepen van de asielcrisis, dat de PVV tegen de democratie is. Maar ook dat ze vertelde dat het spannend wordt als mensen niet meer geloven in onze democratie en in het politieke stelsel en dat is natuurlijk in Europa aan de hand.

Wokeness: Wat is er in hemelsnaam mis met woke? Ik snap dat echt niet. Respect voor elkaars religie, seksualiteit enz enz. Dat is toch helemaal prima?

Daarnaast speelt mee dat de jeugd steeds minder goed begrijpend kunnen lezen, dus die gaan makkelijker geloven in dat soort theorien.

Ik vind er heel veel van, maar moet even naar de juiste woorden zoeken.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 14-09-24 19:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:44

Tango, 54% zelfs.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:10

irmaz schreef:
Zo, net terug van boodschappen doen en meteen even de asielcrisis van dichtbij gaan bekijken. Halverwege tussen mijn huis en de shop ligt het AZC dus op de rit naar de winkel zien we de crisis aan ons voorbij trekken.
(de rest even weggelaten)

Hier moest ik wel even om glimlachen, je was dus ooggetuige van de crisis ;). Maar de rest van je verhaal is dus bittere ernst en ik denk dat het goed is als de mensen zich er bewust van worden dat het ook echt om mensen gaat die gevlucht zijn voor een afschuwelijke situatie in hun thuisland.

Wat "woke" officieel betekent weet ik eigenlijk niet, maar het kwam op mij altijd over alsof een bepaalde groep ineens wereldkundig moest maken dat zij alles ineens doorzagen en dat de gewone man het allemaal niet zag. En dat die groep daardoor superinteressant zou zijn. Zij snappen het (als enige) en de rest allemaal niet. Soort van Wake up and smell the roses achtig idee.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:20

Dat is best interessant Veronica, want ik dacht dat woke was: respect voor elkaars religie en seksualiteit. Gewoon respect voor een ieder.
Zo zie je maar dat iedereen het woord anders interpreteerd, waardoor discussie best lastig is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:28

juval schreef:

Sorry juval, ik weet niet of jij overlast veroorzaakt voor jouw omgeving. Mogelijk dat jij geen overlast veroorzaakt maar de boeren in mijn omgeving doen dat helaas wel; in de vorm van stank, best veel verkeer door de straten, gif dat in mijn wei waait en een dagenlange chemische lucht van dat gif en ademhalingsproblemen wanneer de wind verkeerd staat. Het voordeel dat ik er van heb is dat ik mijn wei niet hoef te bemesten omdat er voldoende stikstof uit de lucht op terecht komt.
Maar die overlastveroorzakers zijn in mijn geval geen koeienboeren. Van mijn overbuurman, die biologisch melkveehouder is, heb ik totaal geen last (sinds hij biologisch boert) en van mij mogen al die varkens- en pluimveehouders morgen 100 koeien gaan houden wanneer ze stoppen met varkens en pluimvee (en voldoende land hebben).
Ik zag trouwens dat Wiersma gelukkig ook de pijn bij die varkens en pluimveehouders gaat leggen en niet alleen de rundveesector op laat draaien voor alle problemen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:31

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:46

Benzz schreef:
Aan jou als mens heeft niemand last, echter is de beroepsgroep waarin je werkt vervuilend en dat is wetenschappelijk bewezen. Onze natuur, schoon water enz enz gaat eraan door teveel mest.

En dat je dat vergelijkt met asielzoekers die vanuit de marketing van Wilders het onderbuikgevoel doet aanspreken, vind ik eigenlijk buiten proportie.

Er kan wel een overeenkomst bedenken Benzz. Ik kan me voorstellen dat boeren/agrariers zich inmiddels ook buitengesloten voelen in hun eigen land, net zoals men nu probeert asielzoekers buiten te sluiten. Tegen beide groepen wordt gezegd, jij mag hier niet (meer) zijn. Het verschil is dat het voor een asielzoeker persoonlijk is omdat hij een vluchteling is en dat kan hij niet veranderen. Voor een boer is het om wat hij doet en hij kan "gewoon" een ander beroep kiezen. Maar ik denk dat veel boeren dat niet zo voelen, boer-zijn is hun persoonlijkheid, dus het is niet een kwestie van iets anders gaan doen maar iemand anders zijn.

Juval als ik er naast zit dan laat maar weten, sorry als ik voor mijn beurt praat :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:26

Mijn vader had ooit een scheepselectrobedrijf aan de rand van het centrum van Rotterdam. Heel logisch, daar waren toen nog een aantal binnenhavens.
Eind vd vorige eeuw, conform nieuwe milieuwetgeving, moest mijn vader daar weg, net als zijn broer en net als mijn garagehouder.
Mijn garagehouder was nog een jonge vent, halverwege de 30 en heeft zijn garage verplaatst naar een bedrijventerrein net buiten Rotterdam.
Voor mijn vader en zijn broer, hield het op, zij waren 60+ en wilden en konden niet meer opnieuw beginnen.
Zij konden ook niets anders, waren na de basisschool gaan werken in het bedrijf van hun vader.
De impact voor hun was ook enorm. Mijn vader maakte weken van 80 uur en zat ineens thuis.

Dus ik begrijp het gevoel van boeren wel, maar ik zie ook de vervuiling door grote boerenbedrijven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:30

irmaz schreef:
Benzz schreef:

Er kan wel een overeenkomst bedenken Benzz. Ik kan me voorstellen dat boeren/agrariers zich inmiddels ook buitengesloten voelen in hun eigen land, net zoals men nu probeert asielzoekers buiten te sluiten. Tegen beide groepen wordt gezegd, jij mag hier niet (meer) zijn. Het verschil is dat het voor een asielzoeker persoonlijk is omdat hij een vluchteling is en dat kan hij niet veranderen. Voor een boer is het om wat hij doet en hij kan "gewoon" een ander beroep kiezen. Maar ik denk dat veel boeren dat niet zo voelen, boer-zijn is hun persoonlijkheid, dus het is niet een kwestie van iets anders gaan doen maar iemand anders zijn.

Juval als ik er naast zit dan laat maar weten, sorry als ik voor mijn beurt praat :o

Hier wijs je een mooi punt aan. 'De boer' op zich is echt niet het probleem. Als men na de oorlog niet jarenlang bezig was geweest om de productie vanwege voedsel tekort op te schalen, zag het beroep 'boer' er nu misschien heel anders uit. De gemiddelde boer doet gewoon 'zijn werk'. Probeert vaak op een perceel dat al decennia in de familie is een boterham te verdienen en deze is vaak maar dun belegd. Waarom de meeste blijven boeren is naar mijn idee ook dat het voor deze mensen geen werk, maar een manier van leven is.

Dat mensen dreigen onteigend te worden vind ik niet kunnen. Mensen die hun thuis en wortels op een bepaalde plaats hebben, blijven niet voor niets ergens wonen. Ik begrijp niet hoe iemand serieus kan zeggen:ga maar ander werk doen. Dat is hetzelfde als tegen hobby paarden houders zeggen dat ze maar een andere hobby moeten kiezen.

Al jaren wordt de sector door de overheid met steeds wisselende regelgeving van het kastje naar de muur gestuurd. Als de dingen niet goed gaan ligt dit dan aan de boer die de regels volgt of aan het feit dat de regels niet goed zijn? De grote vervuilers zijn vooral enkele mega bedrijven, net als slechts enkele asielzoekers overlast veroorzaken. Dan is het niet eerlijk om steeds iedereen, boer of asielzoeker, bij elkaar op de grote hoop te gooien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:43

journee schreef:
Al jaren wordt de sector door de overheid met steeds wisselende regelgeving van het kastje naar de muur gestuurd.
Niet de overheid maar de agrarische lobby heeft die regels bedacht, iedere keer als "oplossing" voor de opdoemende problemen. Zelfs nu nog worden er weer schijnoplossingen bedacht om de boel nog net wat jaren te rekken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:54

irmaz schreef:
Van geen enkele persoon had ik het idee dat ze ook maar in de verste verte iets kwaads in zin hadden en het idee dat wij als Nederland deze mensen, die duidelijk stuk voor stuk een treurig verhaal met zich meedroegen, willen gaan treiteren door ze geen fatsoenlijk onderdak en geen fatsoenlijke kans te bieden op veiligheid vind ik heel erg verdrietig.

Rotzooitrappers bestraffen is prima, maar gewoon alle asielzoekers treiteren omdat er misschien wat rotzooitrappers tussen zitten is belachelijk, onfatsoenlijk en onmenselijk. Het is gewoon hetzelfde als de toeslagenfraude maar nu met een groep die helemaal nergens meer naar toe kan en met de rug tegen de muur wordt gezet.
En vergis je niet, de plannen van de regering zijn voor alle asielzoekers, niet alleen voor de criminele, rotzooitrappers.

O ja en mocht je je afvragen naar de mensen in de winkel, dat waren inderdaad veel buitenlanders, vooral Belgen :D en arbeidsmigranten (die volgens onze regering echt nodig zijn en vooral moeten blijven). Ook geen gevaarlijke taferelen daar overigens. ;)

Ik denk trouwens dat veel mensen die stemmen uit anti migranten standpunten schrik hebben voor alle anderstalige / anders gekleurde landgenoten, want de mensen zijn vaak bang als ze op straat nogal wat Marokkanen en zo zien rondlopen, terwijl die vaak al 2e of 3e generatie zijn, en bijlange geen asielzoekers meer.

Donderdag was ik ook geschokt: ik combineer meerdere jobs, waaronder één bij PostNL (waar 95% van de chauffeurs van allochtone afkomst zijn) en één bij een labo in de veevoedersector. Zegt de zoon van de baas op mijn labowerk: "Chapeau dat je bij PostNL durft werken, ik zou dat niet durven, tussen al die gevaarlijke mannen" Dat is dan hooggeschoold maar daar komen dan zo'n bekrompen en kortzichtige uitspraken uit 8)7 (en ja, we hebben wel eens een chauffeur met een kort lontje, maar met de werkdruk die ze hebben, zou je dat met eigen volk ook kunnen hebben, maar die willen die job meestal niet eens doen).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:03

Hwn maar die chauffeurs,veelal met dubbele nationaliteit, zijn toch ook eigen volk....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:08

irmaz schreef:
journee schreef:
Al jaren wordt de sector door de overheid met steeds wisselende regelgeving van het kastje naar de muur gestuurd.
Niet de overheid maar de agrarische lobby heeft die regels bedacht, iedere keer als "oplossing" voor de opdoemende problemen. Zelfs nu nog worden er weer schijnoplossingen bedacht om de boel nog net wat jaren te rekken.

Is de overheid niet degene die de regels heeft goedgekeurd of afgekeurd? Als de 'agrarische lobby' alles bepaald, zijn alle boeren in Nederland daar dan lid van of wordt deze vooral door enkele mega bedrijven gestuurd? Volgens mij zijn veel kleinere boeren juist de dupe van alle regels en willen zij vooral duidelijkheid. Zoals ik al zei, het is onredelijk om elk boerenbedrijf op dezelfde hoop te gooien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:12

hwn, dat is een effect van de bangmakerij voor islamisering van ons land en ook van de war on terror waardoor ineens iedere man met een mediterraan uiterlijk en baard tot terrorist werd bestempeld. Al die bekrompen lui hebben allemaal stemrecht en zo krijg je dus een dergelijke verkiezingsuitslag. Als we nu opnieuw verkiezingen zouden hebben, dan werd de PVV veruit de grootste omdat alle mensen die op BBB en NSC hebben gestemd, dat niet nog eens zullen doen en Wilders is dan de makkelijkste keuze. Dus, geloof in Schoof, ander wordt het alleen maar erger.

Benzz schreef:
Dat is best interessant Veronica, want ik dacht dat woke was: respect voor elkaars religie en seksualiteit. Gewoon respect voor een ieder.
Zo zie je maar dat iedereen het woord anders interpreteert, waardoor discussie best lastig is.
Dit zou ik juist weer inclusiviteit noemen en verder niks anders omdat respect voor religie en seksualiteit er altijd gewoon moet zijn. Verder maakt het mij niet zoveel uit hoor, iedereen mag het op zijn of haar manier zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:16

Ik las een tweet van Dylan Yesilgoz dat ze eindelijk de linkse belastingverhoging (voor bedrijfsleven) gaan terugdraaien ;).
Volgens mij hebben we 4 kabinetten Rutte met de VVD als grootste partij gehad.
En dan geef je links de schuld?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:06

Die Yesilgöz is compleet de weg kwijt en ik vermoed straks ook de stemmers op de VVD. Als die stemmers die stemmingmakerij van haar op prijs zouden stellen hadden ze wel PVV gestemd.

@Journee, ik ben het met jou eens. Alleen het excuus dat het de overheid is die die regels verzint wordt naar mijn smaak iets te vaak gebruikt door de agrarische sector als het zo uitkomt. Zij zijn het zelf die die trent van groot-groter-grootst in hebben gezet en daar ook altijd het geld mee hebben verdient en nu is het verdienmodel op.

Ik hoorde net dan de Vion, de massa-slachtbedrijven van het ZLTO (dus een boeren-cooperatie) al 3 jaar flinke verliezen maakt (maar wel gewoon bonussen aan het management uitbetaald uiteraard). Geen massa-slachterijen is geen massa-kalverenopfok is geen massa-melkkoeien. En ook geen uitgebuite arbeidsimmigranten in die sector.