Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 02:21

Dat ook, maar het is ook een bevaarbare rivier naar de oceaan en die rivier komt uit buiten de serie eilanden voor de kust die onder controle staat van landen die min of meer een conflict hebben met China.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 07:40

BigOne schreef:
Klopt, ze proberen het bij te houden, cdc update nu 1 keer per maand. Laatste keer 6 febr en dan te bedenken dat mazelen heel goed onder controle was, maar ook daar ten gevolgen van geloof en “ wappies” een steeds lagere vaccinatiegraad.

Mwoah, mazelen uitbraken had je sowieso wel omdat je altijd wel pockets hebt van mensen die om Godsdienstige redenen niet vaccineren. Ik denk dat het ook prima is als je de keuze maakt om niet tegen X, Y of Z te vaccineren maar neem dan wel op andere manieren je verantwoordelijkheid om te voorkomen dat dit soort ziektes zich al te ver verspreiden. En zorg dat je de ziekte / uitbraak goed begeleid zeg maar.

Maargoed daar kunnen we een ander topic over vullen en die behoefte heb ik niet vanwege de extreme gevoelens en tunnelvisies die daar altijd bij komen kijken.

Tamary / Veronica: sowieso vind ik het wel interessant om te zien wat China allemaal doet in en met de wereld, die spelen echt de long game zeg maar....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 08:56

Veronica2 schreef:
Er zat in de toespraak van Vance 1 uitspraak die hoopgevend klonk. Hij refereerde aan de 10 jaar dat Gretha Thunberg actief is geweest en zijn woorden waren dat als je daar doorheen bent gekomen het niet moeilijk moet zijn om een paar maanden Musk te overleven. Maanden! Dat is best overzichtelijk, maar misschien ben ik te hoopvol.

Ik heb een beginnetje gemaakt met luisteren, maar ik kwam er niet doorheen.. waanzin, deze man..

Ik hoop dat Europa zich bij elkaar raapt en er ook wat van vindt. En dan niet met heen en weer modder smijten, maar met gewoon verzinsels weerleggen met feiten.
De Europese pers wordt nog niet gecensureerd door de USA (neem ik aan) , dus wat persberichten hier en daar lijkt mij niet verkeerd. (maar misschien is dat al gebeurd hoor, ik ben niet echt een nieuwsvolger) Is dat al gebeurt? Ik zag alleen artikelen in de Guardian die facts hadden gecheckt.
Nu.nl doet het geloof ik ook wel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:06

Ik vond Vance zijn toespraak nog best hout snijden, eigenlijk. En een waarschuwing. Als je alleen luistert naar de inhoud en niet naar de boodschapper, want Vance zelf/Amerika is zo hypocriet als de pest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:13

Oh ik haakte af na die drie voorbeelden over dat in Europa een verkiezingsuitslag gewoon zomaar afgewezen wordt, dat voorbeeld over dat protest bij die abortus kliniek en die arrestatie van die Koran verbrander (wat een christen zou zijn, dat zal wel waar zijn, maar het is ook een rechts extremist, blijkbaar).
Je mag hier in Europa geen haat verspreiden, en de overheid bepaalt wat dat is, dat is hoe het hier geregel is volgens mij. Dus is Europa tegen vrijheid van meningsuiting. Ik weet niet of dat op die manier dan waar is.

Misschien dat ik m dan verder moet luisteren, maar na 3x googlen en denken 'ja, maar dat is niet waar' was ik er klaar mee :+
Wat was dan de waarschuwing? (of staat dat op de pagina's hiervoor, ik heb niet helemaal bijgelezen)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:21

Cer schreef:
Oh ik haakte af na die drie voorbeelden over dat in Europa een verkiezingsuitslag gewoon zomaar afgewezen wordt, dat voorbeeld over dat protest bij die abortus kliniek en die arrestatie van die Koran verbrander (wat een christen zou zijn, dat zal wel waar zijn, maar het is ook een rechts extremist, blijkbaar).
Je mag hier in Europa geen haat verspreiden, en de overheid bepaalt wat dat is, dat is hoe het hier geregel is volgens mij. Dus is Europa tegen vrijheid van meningsuiting. Ik weet niet of dat op die manier dan waar is.

Misschien dat ik m dan verder moet luisteren, maar na 3x googlen en denken 'ja, maar dat is niet waar' was ik er klaar mee :+
Wat was dan de waarschuwing? (of staat dat op de pagina's hiervoor, ik heb niet helemaal bijgelezen)

Die afgewezen verkiezingsuitslag is wel een ding, imo. De Roemenen waar mijn vriend mee samenwerkt, zijn er iig woedend over. En dat zijn 200 man
met grote families. Die ook woedend zijn.

Vance waarschuwde dat Europa moet gaan kijken of zij een asset of een liability gaan worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:26

tamary schreef:
Dat ook, maar het is ook een bevaarbare rivier naar de oceaan en die rivier komt uit buiten de serie eilanden voor de kust die onder controle staat van landen die min of meer een conflict hebben met China.

Zoals hij het uitlegde wordt het bijna zo dat China stukjes Rusland inneemt terwijl iedereen aan de andere kant van het land en continent naar Oekraine zit te kijken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:35

Ik haakte bij Vance vooral af op dat wij geen democratie met zouden hebben in Europa en Rusland en consorten geen gevaar zijn, maar het gevaar van binnenuit komt. Niet dat ik hiervoor hem serieus nam, maar bij een veiligheidstop over Oekraïne de Europese democratie aanvallen is wat misplaatst.

Het is ook wel duidelijk dat hij en Hegseth wat dat betreft alleen maar gewend zijn voor het eigen volk te staan wat vrolijk mee juicht ipv een kritische buitenlandse delegatie. Op de eigen mensen na was het ook vrij stil toen Vance klaar was met spreken.

Wat ik wel als positief ervaar van deze hele rampage is dat het erop lijkt dat Europa meer samen komt. De VS is duidelijk geen bondgenoot meer en dit versterkt eigenlijk alleen Europa maar. Europa heeft te lang op VS vertrouwt, maar dit werd ook door de VS in stand gehouden, zodat Europa niet een te sterke concurrent zou worden. Als het allemaal goed loopt voor ons en de juiste mensen samenwerken, kan Europa hier veel sterker uitkomen.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 17-02-25 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:38

Maar is die verkiezingsuitslag dan onterecht afgewezen? Als er Russische inmenging was dan is het niet eerlijk gegaan toch?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:43

https://nos.nl/artikel/2547290-hoogste- ... en-opnieuw

Als ik dit artikel begrijp, was er echt sprake van beïnvloeden door Rusland. Dat er Roemenen boos zijn, kan ik dan ook wel begrijpen, aangezien ze wel die stem hebben uitgebracht, maar onder invloed (wat ze zelf niet hebben geweten). Het ging blijkbaar om de eerste ronde, dus het waren niet de definitieve verkiezingen als ik het zo lees.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:45

Russische inmenging duidelijk aangetoond. Daarnaast zijn er genoeg Roemenen blij dat het over moet.

Hebben jullie trouwens meegekregen dat de voorzitter van de veiligheidstop op het eind door emoties wordt overmand?

Hij krijgt zowel bijval als verachting daarvoor maar persoonlijk vind ik het best fijn om eens wat echte emoties op het schaakbord te zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:47

Cer schreef:
Maar is die verkiezingsuitslag dan onterecht afgewezen? Als er Russische inmenging was dan is het niet eerlijk gegaan toch?

Het ging om door Rusland opkopen van advertentieruimte op Roemeense socials, om die advertentieruimte te gebruiken voor pro-Rusland content. Is dat een goede reden om een democratische verkiezing ongeldig te verklaren? Dan heb je geen vertrouwen in de democratie. En je zet, imo, op die manier een heel volk weg als naïef en beïnvloedbaar.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:53

Mhwua, het ging iets verder dan dat:
https://nos.nl/artikel/2547095-roemeens ... -beinvloed

Citaat:
Ook zou Rusland achter het lekken van toegangsgegevens op Russische cybercriminaliteitsplatforms van officiële Roemeense verkiezingswebsites zitten. In totaal zijn er meer dan 85.000 cyberaanvallen geweest op communicatie-infrastructuren tijdens de verkiezingen, zegt de veiligheidsraad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:54

Het enige goede dat ik Vance hoorde zeggen, was dat we naar de kiezers moeten luisteren.

En dat lijkt heel simpel en vanzelfsprekend. We hebben natuurlijk ook in de USA gezien nu, dat "linkse hobbies" niet zo goed scoren als roepen dat je "de boodschappen" goedkoper gaat maken. (en dat het niet echt uitmaakt of je dat daadwerkelijk als prioriteit hebt -O- )

Maar het listige is dat die kiezers vreselijk beïnvloedbaar zijn door stromingen die hen op een niet-eerlijke manier beïnvloeden en velen dat zelf helemaal niet in de gaten hebben.....

Ik vind dat nog best een lastig vraagstuk eigenlijk. Want een ieder heeft recht op zijn stem. Wat je mening ook is. Als Jantje en Pietje het totaal niet eens zijn, moet van allebei tòch gewoon de stem tellen. Wie bepaalt wat "foute informatie" is..... dat is best lastig.

Ik vind dat bvb. de Amerikanen heel veel foute informatie hebben gehad en overduidelijk een rad voor ogen werd en wordt gedraaid. Maar hele volksstammen zijn enorm uitbundig tevreden met wat er nu gebeurt.

Het is niet rechtvaardig nee. Maar stel dat het grootste deel van het volk het daadwerkelijk zo wil. Volgens mij is dat gewoon typisch de tekortkoming van een democratie die geweldig handig uitgebuit wordt.... en super lastig om aan te pakken omdat "het volk" dan alleen maar ziet dat er niet naar hen geluisterd wordt..... dat hun wensen / stemmen niet gerespecteerd worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:55

Roemenië: Als je ziet dat in de peilingen die pro-Russische kandidaat maar 10% van de stemmen kreeg en hij na al die TikTok filmpjes opeens meer dan het dubbele had, weet ik zo net nog niet of het electoraat niet naïef is.

Bovendien, en het belangrijkste: landen horen zich niet te mengen in verkiezingen van andere landen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:59

_San87_ schreef:
Cer schreef:

Het ging om door Rusland opkopen van advertentieruimte op Roemeense socials, om die advertentieruimte te gebruiken voor pro-Rusland content. Is dat een goede reden om een democratische verkiezing ongeldig te verklaren? Dan heb je geen vertrouwen in de democratie. En je zet, imo, op die manier een heel volk weg als naïef en beïnvloedbaar.

Niet dat alleen. Rusland betaalt ook vele "bots" om de algoritmes op SM te beinvloeden en wellicht ook te kopen. De EU is bezig met wetgeving daarop. Helaas aan de late kant.
De EU heeft zich laten overvallen door de kracht van SM en de mogelijke ontwrichtende invloed daarvan op de verkiezingen. En inderdaad, de grote massa is naief en beinvloedbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:01

mysa schreef:
Roemenië: Als je ziet dat in de peilingen die pro-Russische kandidaat maar 10% van de stemmen kreeg en hij na al die TikTok filmpjes opeens meer dan het dubbele had, weet ik zo net nog niet of het electoraat niet naïef is.

Bovendien, en het belangrijkste: landen horen zich niet te mengen in verkiezingen van andere landen.

Je hoeft maar naar 10 jaar mindfuck te hebben gekeken en je weet hoe beinvloeding in zijn werk gaat.
Het is interessant en eng tegelijk hoe je een volledig rationeel iemand een beeld in zijn/haar hoofd kunt prenten door hem/haar een periode onbewust met die beelden in aanraking te laten komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:12

Babootje schreef:
Je hoeft maar naar 10 jaar mindfuck te hebben gekeken en je weet hoe beinvloeding in zijn werk gaat.
Het is interessant en eng tegelijk hoe je een volledig rationeel iemand een beeld in zijn/haar hoofd kunt prenten door hem/haar een periode onbewust met die beelden in aanraking te laten komen.

Dat is interessant.. want wie weet dan zeker dat ie niet beïnvloed is ..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:18

mylittlejoy schreef:
Mhwua, het ging iets verder dan dat:
https://nos.nl/artikel/2547095-roemeens ... -beinvloed

Citaat:
Ook zou Rusland achter het lekken van toegangsgegevens op Russische cybercriminaliteitsplatforms van officiële Roemeense verkiezingswebsites zitten. In totaal zijn er meer dan 85.000 cyberaanvallen geweest op communicatie-infrastructuren tijdens de verkiezingen, zegt de veiligheidsraad.

Hmm, dat gaat idd wel wat verder.

Alsnog denk ik wel dat het gevaarlijk is voor je democratie en een mogelijk glijdende schaal wanneer verkiezingsuitslagen ongeldig verklaard (kunnen) worden. Dan moet je met een heel goede en duidelijke motivatie komen, en ook echt onweerlegbare bewijzen.

Cyberaanvallen vind ik daarin te plat, maar ik heb ook niet alle ins en outs.

Babootje schreef:
mysa schreef:

Dan wordt iedereen dus beïnvloed door alles en iedereen. Waar ga je dan de grens leggen of een uitslag wel of niet geldig is?

In heel Europa zie je een ruk naar rechts, in het geval van Roemenië snap ik dat er twijfels zijn, tho.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:29

Cer schreef:
Babootje schreef:

Dat is interessant.. want wie weet dan zeker dat ie niet beïnvloed is ..

Je moet dus heel veel verschillende informatie krijgen. En weten waar die info vandaan komt. En dat is de crux: Poetin zag dat al in de jaren dat hij net president was: de meeste mensen hebben daar geen tijd voor of zin in. Die zijn druk met hun leven. En dus moeten de leiders van een land voor hen bepalen.
Hij heeft dat echt zo gezegd zo'n 25 jaar geleden toen iedereen hem nog tof vond. Viel me toen al op, ik volg Rusland al heel lang.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:35

Roemenië is voormalig lid van het Warschaupact en Putin wil dat land graag weer volledig in de klauw hebben. Een deel van de bevolking heeft dat nog meegemaakt en daar speelt Rusland actief op in. Je zou denken dat er heel veel weerstand tegen is, maar onbewust speelt de herkenning een enorme rol. Onbewust dus, zo werkt dat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:57

Rusland wil nog veel meer direct of indirect in de klauw krijgen, is al decennia bezig verdeeldheid te zaaien. Bvb Brexitreferendum is er een goed voorbeeld van, ook referendum door FvD over het associatieverdrag met Oekraïne kun je daaronder scharen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:27

_San87_ schreef:
Cer schreef:

En dat is ook terecht, want die socials en de misinformatie die daarop verspreid worden hebben wel degelijk invloed op verkiezingen. Inwoners baseren hun stem dan op basis van onjuiste, door kwaadwillenden verspreide informatie. Er is bewezen Russische inmenging geweest in de eerste Amerikaanse verkiezingen, maar ook bij het Brexit referendum. En ik denk inderdaad echt dat het voor de gemiddelde mens, met al die informatie van alle kanten, héél lastig is te bepalen wat echt is, of te kunnen filteren. Mensen worden enorm bang gemaakt. Naief is niet de juiste bewoording, beinvloedbaar en vatbaar voor angst, ja, wel degelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:41

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:43

Ja, bizar van Andrew Tate. Ik dacht dat hij nog vast zat.

Citaat:
Musk ontslaat meerdere mensen die de Veterans Crisis Line beheren, de organisatie die probeert om zelfmoord onder veteranen te bestrijden.

Citaat:
Alle zeven bedrijven van Elon Musk — X, xAI, Neuralink, Starlink, The Boring Company, Tesla en SpaceX — ontvangen samen $20 miljard aan Amerikaanse overheidscontracten en subsidies, volgens de Financial Times. Deze aanzienlijke overheidssteun roept zorgen op over mogelijke belangenconflicten, gezien Musk’s nauwe banden met de regering-Trump.