God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:43

Miska schreef:
Heel simpel eigenlijk...
Free will! Vrije keuze.
God heeft je vrije keuze gegeven en als je er voor kiest om kwaad te doen, zul je ook de verantwoording moeten nemen voor de consequenties!
Daarom springt Hij niet in, het heeft met bewustwording te maken en dan kun je niet alles op Hem afschuiven met wat jij verkozen hebt.

Met vrije wil blijft het versje nog steeds gelden. Als God in kan grijpen en hij doet het niet, terwijl degenen die kwaad doen (uit vrije wil) daarmee altijd andere mensen raken, die daar niks aan kunnen doen, vind ik dat kwaadaardig. Degenen die door het kwaad geraakt worden (zoals bijvoorbeeld in 9-11) zullen door hun vrije wil niet geholpen worden om niet geraakt te worden door dit kwaad. In een God die dergelijke dingen laat gebeuren zou ik niet eens willen geloven. En als hij niet in kan grijpen, tja, dan is hij geen God in mijn ogen. Niet alleen de mens dient verantwoordelijkheid te dragen voor zijn daden en fouten, ook God...

Over het algemeen zijn diegenen die lijden niet degenen die kwaad gedaan hebben, hun vrije wil heeft hier dus geen invloed op.

Asciugamano

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:55

welk nut heeft god dan, als hij toch niet ingrijpt? En die daders en hun medestanders van 9-11 geloven ook! ;) welke god doet dan wat en voor wie? Of is dat willekeurig?
Het mag duidelijk zijn; ik geloof helemaal niks! ;)
Geloof nog eerder in het bestaan van Sinterklaas! Die heb ik gezien, gesproken, komt ieder jaar op tv, wordt onthaald door belangrijke mensen enz. Waarom daarom lachen en maar blijven volhouden dat God wél bestaat?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:59

Jij hebt Sinterklaas gezien en gesproken en hij wordt onthaald door belangrijke mensen. Hij brengt cadeautjes mee.
Heb jij mij weleens gezien? Niet? Maar je gelooft wel dat ik besta.
Ik heb God niet gezien, maar wel alles wat hij gemaakt heeft. Ik heb de wonderen gezien die hij gedaan heeft en er lopen hier bij mee twee hele mooie cadeautjes van hem rond. Ik spreek hem iedere dag wel een paar keer. Conclusie: God bestaat, als je zo redeneert ;)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:02

Blue_Eyes schreef:
Jij hebt Sinterklaas gezien en gesproken en hij wordt onthaald door belangrijke mensen. Hij brengt cadeautjes mee.
Ik heb God niet gezien, maar wel alles wat hij gemaakt heeft. Ik heb de wonderen gezien die hij gedaan heeft en er lopen hier bij mee twee hele mooie cadeautjes van hem rond. Ik spreek hem iedere dag wel een paar keer. Conclusie: God bestaat, als je zo redeneert ;)

Jij bestaat, omdat je hier berichtjes plaatst. Daarvoor heb jij fysiek het toetsenbord aan moeten raken, en daarom besta jij fysiek.
Dat kan ik van god niet zeggen. Heel leuk hoor die 'wonderen' die jij beschrijft, maar ik geloof dan dat die mensen vanuit zichzelf zijn genezen. Dat hun eigen lichaam de kracht heeft gevonden om de kanker te bestrijden.

Ik wil niet eens geloven dat een god daar invloed op had. Want waarom zij wel, en niet mijn opa, oom, buurjongetje van 4 etc? Nee in zo'n god die maar random beslist dat een enkeling aan de dood mag ontsnappen, wil ik niet geloven.

Ik geloof in mijzelf, en moeder natuur :j

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:04

En als hij meestal niet ingrijpt, maar soms wel, dan beperkt hij daarmee de vrije wil, en is er dus eigenlijk geen vrije wil meer, want op elke moment kan hij toch stieken ingrijpen in die vrije wil. Daarnaast geloof ik ook in mezelf en in de kracht van de natuur, maar dan niet in de zin van moeder natuur, als een handelend geheel, maar gewoon in het herstellend vermogen en incasserend vermogen van de natuur.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:06

Wat heeft doodgaan aan kanker dan met vrije wil te maken, Simone? Misschien was er voor mijn vriend nog wel een doel op deze wereld. Weet ik veel waarom - maar ik geloof echt niet dat iemand die dinsdags gescand is en helemaal vol met tumoren zit, woensdag zomaar, vanuit zichzelf, helemaal genezen kan zijn, helemaal schoon.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:09

Wat heeft doodgaan doordat er een vliegtuig het gebouw invliegt waar jij in aan het werk bent met vrije wil te maken? Daar doet hij toch ook niks aan?
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 13-02-09 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:10

En waarom genezen er nooit toevallig mensen met geamputeerde lichaamsdelen, dat die ineens weer aangroeien? Is toch raar dat alleen mensen met bijvoorbeeld kanker ineens kunnen genezen door inmenging van God.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:13

Ik geloof er wel degelijk in dat het gebeurd is. Maar niet dat het zomaar, spontaan, uit het niets was of dat hij zelf de kracht heeft gevonden om zichzelf te genezen. Ik geloof dat God dat gedaan heeft.

Ik heb ook wel gehoord van mensen die genezen van geamputeerde lichaamsdelen, maar dat heb ik nooit van dichtbij meegemaakt. Overigens zie ik nog wel een verschil tussen iemand die met een been minder gewoon door kan leven of een jonge gast van vooraan in de dertig die op sterven ligt.

Dat vliegtuig - dat had te maken met vrije wil. Niet van de slachtoffers, maar wel van de daders. Nee, daar doet God blijkbaar niets aan. Niet in dit geval. Maar hoe vaak is het al wel goed afgelopen en hebben we daar dus niks van gehoord?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:13

Ja met moeder natuur bedoel ik inderdaad ook gewoon het hele systeem der natuur.
En eerlijk gezegd geloof ik niets van je verhaal, Blue-Eyes! Volgens mij overdrijf je een beetje met dat dat in 1 nacht is gebeurd. En je maakt mij niet wijs dat een jongetje van 4 geen doel meer heeft in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:15

Ik denk eerder dat er een fout is gemaakt met de foto. Maar ik kan mij wel voorstellen dat jij graag anders gelooft, het is voor jou een bevestiging van waar je voor staat.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:21

Blue_Eyes schreef:
Wat heeft doodgaan aan kanker dan met vrije wil te maken, Simone?

Het onstaan en de voortgang van kanker zijn trouwens zeker afhankelijk van vrije wil. Roken, slecht voedingspatroon, leven in een dichtbevolkt en vervuild gebied zijn immers van grote invloed op het ontstaan en de ontwikkeling van kanker.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:25

Ik baal ervan dat ik altijd gelijk zo fanatiek wordt in dit soort discussies. Het raakt me gewoon diep dat mensen werkelijk geloven dat het leed in de wereld (en dan bedoel ik eigenlijk vooral de arme, hongerige en zieke mensen) een soort van gerechtvaardigd is door die vrije wil. Dat er dan ineens niet ingegrepen hoeft te worden (want laten we eerlijk zijn, degenen die in God geloven, geloven wel dat er ingegrepen kan worden). Dat kan toch niet waar zijn.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:26

Fijn die goden, volgens mij zorgen fanatieke aanhangers van goden alleen maar voor ellende, rampspoed en zelfverrijking.
Om te beginnen de poppenkast van het vaticaan maar eens op marktplaats zetten.

Kinderen zien als een geschenk van god???? Typisch, volgens mij heb je daar samen met je partner toch iets voor moeten doen.

Dat mensen meer kunnen dan we nu wetenschappelijk kunnen aantonen..... dat is wellicht mogelijk. Maar goden... nope.

Leef je eigen leven, neem verantwoording voor je eigen daden en kijk kritisch naar jezelf voordat je anderen [be-|ver-]oordeeld.

En enge ziektes e.d. worden puur door de natuur veroorzaakt als gevolg van overbevolking.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:27

eefangel schreef:
Blue_Eyes schreef:

Jij bestaat, omdat je hier berichtjes plaatst. Daarvoor heb jij fysiek het toetsenbord aan moeten raken, en daarom besta jij fysiek.
Dat kan ik van god niet zeggen. Heel leuk hoor die 'wonderen' die jij beschrijft, maar ik geloof dan dat die mensen vanuit zichzelf zijn genezen. Dat hun eigen lichaam de kracht heeft gevonden om de kanker te bestrijden.

Ik wil niet eens geloven dat een god daar invloed op had. Want waarom zij wel, en niet mijn opa, oom, buurjongetje van 4 etc? Nee in zo'n god die maar random beslist dat een enkeling aan de dood mag ontsnappen, wil ik niet geloven.

Ik geloof in mijzelf, en moeder natuur :j

Sla je de spijker op zijn kop!
Is dat allemaal niet Goddelijk dan?
Als je in jezelf gelooft, geloof je ook in God.
Bovendien bestaat de dood niet.
Je krijgt alleen een ander bestaan, maar dat is niet hier op aarde.
Waarom wil je bewijs hebben, zolang je in tegenstelling blijft geloven van goed en kwaad, kun je God nooit werkelijk ervaren.
Beide zijn aanwezig, het is aan jou hoe je er mee omgaat.
Ook leed en ziektes zijn een vrije keuze, maar dat gaat veel dieper op wereld niveau om dat even hier uit te leggen.
Lees het boek De gesprekken met God maar, dan zul je het beter kunnen begrijpen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:28

Ruudjw schreef:
Fijn die goden, volgens mij zorgen fanatieke aanhangers van goden alleen maar voor ellende, rampspoed en zelfverrijking.

Helaas zie ik dit wel als een puur menselijke eigenschap, het geloof wordt alleen misbruikt voor dit doel. Zonder geloof, zouden die mensen in mijn ogen gewoon voetbalhooliogan worden ofzo, geweld zal er altijd zijn, met of zonder geloof. Maar inderdaad een erg lastige consequentie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:29

In dit geval was het een erfelijke vorm, Simone. De factoren die jij noemt zijn van invloed, maar op deze jongen tamelijk indirect. Goed, hij bleef in Nederland wonen, dat wel. Maar roken en slecht eten zijn al niet van toepassing.
Jullie mogen het niet geloven als je wil - prima. Ik heb de jongen zelf gezien en de reactie van de artsen, en ik weet wat ik gezien heb. Ik overdrijf niet.

Ruudjw: Tuurlijk heb ik daar met mijn man iets voor moeten doen. Maar als je zou weten wat ik allemaal heb moeten doorstaan om twee gezonde kinderen te hebben, zou je misschien begrijpen dat ik niet geloof dat het allemaal vanzelf gaat.

Oh enne... ik leef mijn eigen leven, neem juist verantwoording voor mijn eigen daden en kijk ook kritisch naar mezelf. Ik veroordeel ook niemand ;)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:32

Miska schreef:
Ook leed en ziektes zijn een vrije keuze, maar dat gaat veel dieper op wereld niveau om dat even hier uit te leggen.

Als alles een vrije keuze is, dan kan God dus nooit ingrijpen, hij grijpt immers niet in in vrije keuze. Terwijl net wordt aangegeven dat hij wel ingrijpt bij zieken.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:35

Dat het moeite heeft gekost is pure evolutie theorie.
Dieren (incl mensen) die op natuurlijke wijze geen nageslacht kunnen krijgen, zijn schijnbaar evolutietechnisch niet geschikt. Hard maar zo zie ik het. Niks geen goden.

Ben katholiek opgevoed, maar vind het werkelijk de allergrootse onzin die er is. Blijft in mijn ogen puur om "domme" mensen te beïnvloeden.

Leed en ziektes zijn idd een vrije keuze, als gevolg van het gaat heen en vermenigvuldig u principe. De gehele wereld loopt vol en overal zie je de mensheid qua kwaliteit achteruit hollen.
Iedereen is tegenwoordig overal allergisch voor.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:36

Jouw onderschrift Blue_Eyes geeft juist de kern aan van de evolutietheorie... Er gebeurt inderdaad niet veel de laatste tijd, er gaat namelijk heeeeeel veel tijd overheen om wat te veranderen. Daarom moet we zo zuinig zijn op de aarde. Alles wat nu verziekt wordt, de dieren die uitsterven, dat zal nooit meer terugkomen. Ik vind het trouwens ook een aardig veroordelende quote, ik zie niet veel mensen die God zo op de hak nemen in hun onderschrift.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:37

Sim0ne schreef:
Miska schreef:

Als alles een vrije keuze is, dan kan God dus nooit ingrijpen, hij grijpt immers niet in in vrije keuze. Terwijl net wordt aangegeven dat hij wel ingrijpt bij zieken.

God spreekt via je hart en als je werkelijke genezing wil, dan laat je dat toe en dan is het voor de buitenwereld een wonder, maar het was God.
De God in jou!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:39

Ruudjw schreef:

Precies! En in tegenstelling tot het creationisme is de evolutie theorie bewezen. De kans dat er een God bestaat acht ik vrijwel onmogelijk.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:39

Miska schreef:
God spreekt via je hart en als je werkelijke genezing wil, dan laat je dat toe en dan is het voor de buitenwereld een wonder, maar het was God.
De God in jou!

En daar zou ik nou eens heel graag wetenschappelijk bewijs van willen zien (of zelf vergaren). Dat mensen die in God geloven ook werkelijk meer kans hebben op genezing. Dit is trouwens wederom een reden te meer voor mij om niet in God te geloven. Ik zou nooit in een God willen geloven, die onderscheid maakt tussen mensen die wel en niet in hem geloven.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:40

Miska: Ik hoef god niet werkelijk te ervaren, ik ervaar mijzelf.
En ik wil bewijs hebben, omdat ik geloof in de reden, en in de wetenschap.
En als god inderdaad niet meer is dan de natuur, waarom zou ik dan uberhaupt dat geloof moeten hebben, want naar mijn mening gaat de natuur haar eigen weg, en de mens beweegt zich daar doorheen. Geen enkele kracht (en daarmee bedoel ik god) heeft invloed op ons handelen, of ons lot. Dat geloof ik gewoon niet.

En dat je alleen kunt genezen via god, vind ik echt klinkklare onzin, waarom mag je dan niet gewoon geloven dat je dat helemaal zelf hebt gedaan? Daardoor ben je toch juist veel sterker?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:46

Ruudjw schreef:
Dieren (incl mensen) die op natuurlijke wijze geen nageslacht kunnen krijgen, zijn schijnbaar evolutietechnisch niet geschikt. Hard maar zo zie ik het. Niks geen goden.

Ben katholiek opgevoed, maar vind het werkelijk de allergrootse onzin die er is. Blijft in mijn ogen puur om "domme" mensen te beïnvloeden.

Leed en ziektes zijn idd een vrije keuze, als gevolg van het gaat heen en vermenigvuldig u principe. De gehele wereld loopt vol en overal zie je de mensheid qua kwaliteit achteruit hollen.
Iedereen is tegenwoordig overal allergisch voor.

Oh, allemaal natuurlijk hoor... maar niet zonder slag of stoot. Maar goed, dat is te persoonlijk en te off topic om hier verder over uit te weiden.