Miska schreef:Heel simpel eigenlijk...
Free will! Vrije keuze.
God heeft je vrije keuze gegeven en als je er voor kiest om kwaad te doen, zul je ook de verantwoording moeten nemen voor de consequenties!
Daarom springt Hij niet in, het heeft met bewustwording te maken en dan kun je niet alles op Hem afschuiven met wat jij verkozen hebt.
Met vrije wil blijft het versje nog steeds gelden. Als God in kan grijpen en hij doet het niet, terwijl degenen die kwaad doen (uit vrije wil) daarmee altijd andere mensen raken, die daar niks aan kunnen doen, vind ik dat kwaadaardig. Degenen die door het kwaad geraakt worden (zoals bijvoorbeeld in 9-11) zullen door hun vrije wil niet geholpen worden om niet geraakt te worden door dit kwaad. In een God die dergelijke dingen laat gebeuren zou ik niet eens willen geloven. En als hij niet in kan grijpen, tja, dan is hij geen God in mijn ogen. Niet alleen de mens dient verantwoordelijkheid te dragen voor zijn daden en fouten, ook God...
Over het algemeen zijn diegenen die lijden niet degenen die kwaad gedaan hebben, hun vrije wil heeft hier dus geen invloed op.